• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling voor terrarium

Michael86

New member
Goedendag,

Ik heb wellicht een iets wat gekke vraag. Ik houd als hobby reptielen en heb ook soorten zitten die hoog in de bergen leven. Dus daar koelt het in de nachten enorm af. Nu wil ik dit gaan nabootsen in de terrariums waar ik ze in houd. Dit zijn terrariums van 250x50x70cm.
Deze moet ik maximaal 10 graden kunnen koelen.

Ik heb gekeken of er mini airco's bestaan maar dan kom je eigenlijk altijd bij mobiele airco's uit en daar is nagenoeg niks aan om te bouwen.

Toen zag ik dat iemand in het buitenland een aquarium koeler had gekoppeld aan een radiator om zo een terrarium te koelen. Dus ik wil ook zoiets gaan maken. Van een vriend heb ik een Hailea 300 koeler over kunnen nemen. Dus nu heb ik alleen de radiatoren en toebehoren nog nodig. Ik zat te denken aan de radiator: EK-CoolStream SE 560 (Slim Quad). Deze heeft namelijk een groot oppervlak en er passen 140mm fans op welke goed verkrijgbaar zijn.

Maar welke materialen heb ik nog meer nodig tussen de Hailea koeler en de radiator om het werkens te krijgen? Ik heb slangen nodig, verloopstukken en een pomp. Maar ik heb geen idee welke producten precies. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Groetjes Michael
 
Radiator keuze is een goede, hoe groter hoe meer koeling (en hoe zachter je de fans kan laten draaien = stiller).

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: https://www.ekwb.com/configurator/)

4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof -> Ga je het water koelen waar jouw beestjes in zwemmen?
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accessoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
https://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/
 
Goedemiddag,

Hierbij de link naar mijn lijstje:

Ik heb thuis nog twee pompjes van Eheim voor een aquarium liggen dus die kan ik wellicht gebruiken. Als het goed gaat wil ik meerdere terraria zo gaan koelen dus dan denk ik aan een emmer met een pomp voor de chiller zodat het reservoir (emmer) gekoeld wordt. En voor iedere radiator een pomp, hoeveel volume moet die pomp hebben?

Daarnaast wil ik geen koelmiddel gebruiken maar gewoon water. I.v.m. een eventuele lekkage in het terrarium is koelmiddel niet veilig voor de dieren. Kan dit goed met water?

De Hailea 300a chiller die ik heb heeft volgens mij 19mm aansluiting voor waterslang. Hebben jullie verlopen terug naar 1/2" waterslang?

Missen er nog zaken in mijn lijstje?
 
Welke Eheim pompen heb je? Als het 1046 pompen zijn, dan heb je nog een adapter set nodig om de fittingen erop te kunnen draaien:

Voor de chiller kan je twee van deze nemen:
Dan kan je fittingen hierin draaien.
Je hebt dus iets meer fittingen nodig :)

En eventueel een reservoir, zodat de pomp nooit droog komt te staan, want pompen gaan defect als deze aanstaan zonder water.

Als het water niet in contact met de dieren, dan op zijn minst gedistilleerd/gedemineraliseerd water gebruiken.
Anders krijg je algen groei en corrosie in de radiator.
 
Hoi Freddy,

Misschien een stomme vraag maar als ik 1/2" slang wil gebruiken dan zorgt een 1/4" adapter er toch voor dat de flow enorm beperkt wordt? Moet ik met een 1/4" adapter ook geen 1/4" slang gebruiken?

Gedemineraliseerd water is geen probleem, ik heb een osmose apparaat :)
 
G1/4" schroefdraad is tegenwoordig de standaard en de flow beperking is minimaal, daarover hoef je dus geen zorgen te maken.
De andere kant van de fitting, waar de slang op gaat, kan je een maat kiezen dat voor jou geschikt is.
Zie voor meer uitleg hier:
 
Je gaat jouw eigen reservoir bouwen?
Die bulkheads fittingen zijn niet waterdicht (zijn idd bedoelt voor doorvoer in computer kasten).
Je zou het zelf proberen waterdicht te kunnen maken met epoxy/siliconenkit of iets dergelijks.

Om fans te reguleren heb je een fan controller nodig:
 
De categorie voor fan controllers had ik inderdaad gevonden maar ik heb geen idee wat ik dan nodig heb uit die categorie. Er staan zoveel verschillende soorten producten in en het zegt me eerlijk gezegd niks ;)
 
Als je zelf wilt reguleren, dan is het makkelijkst om een fan controller te nemen met draaiknoppen:

Wil je het een beetje automatiseren, dan kan het bijvoorbeeld met deze (vanaf xx celcius de fans harder laten draaien)

Wil nog meer instellingen, dan kan je bijvoorbeeld gaan voor deze:
 
Sorry voor mijn constante stroom aan vragen maar ik wil zeker zijn dat ik niet voor een hoop geld dingen ga bestellen en dat het straks niet werkt. Mocht het wel werken dan bestel ik nog meer ;)

Ik ga voor de Lamptron CCM30 programmable thermal fan controller. Ik zie dat deze aan de achterzijde 4 output aansluitingen heeft. Betekent dit dat ik er de 4 fans zo op kan klikken? Verder staat er bij het product het volgende:
This unit does require a power supply that has both 12v and 5v power lines, it presently works with computer power supplies.

Als ik hier de volgende 12v adapter en stroomkabel bij neem ben ik er dan?
 
Ik was het geheel nog eens aan het overdenken en het moet natuurlijk niet zo zijn dat de temperatuur heel snel daalt in het terrarium want dat gaat geheid zieke dieren opleveren. Dit kan ik oplossen door de temperatuur van de chiller niet te laag in te stellen maar ook door de ventilatoren niet te hard te laten draaien.

Nu was mijn oog in eerste instantie gevallen op de volgende thermostaat:

Maar kan ik hiermee wel de snelheid van de ventilatoren regelen? Of is dit puur een aan/uit mechanisme? Heeft hier iemand ervaring mee?

Als ik het goed begrijp uit de omschrijving dan kan ik bij de volgende thermostaat wel de temperatuur en de snelheid van de fans regelen:

Weet iemand of dit los van elkaar kan instellen, dus dat ik hem bijvoorbeeld op 16c instel en de fans op 800rpm?
Of is dit aan elkaar verbonden? Dus ik regel of de snelheid van de fans, of ik gebruik hem als thermostaat. Dus niet allebei tegelijkertijd.
 
Laatst bewerkt:
De CCM30 kan de fans inderdaad alleen aan of uit zetten.
De CM430 kan helaas ook niet de fans volledig zelf reguleren.

Je zal dan deze moeten overwegen:

Deze kan je via een PC helemaal instellen naar wens (tot op de graad!).
Vervolgens kan je het gewoon loskoppelen van de PC (instellingen worden bewaart op de controller) en kan je het gebruiken bij jouw tarrarium.
 

Ik heb een tijdje terug deze controller besteld voor de ventilatoren. Ik ben er wegens drukte niet eerder aan toegekomen om het in elkaar te zetten. Nu wilde ik er aan beginnen maar zie ik dat de controller een 4 pins aansluiting heeft en de ventilatoren een 3 pins aansluiting. Zie de foto. IMG_20210101_143100605_HDR.jpgHoe is dit op te lossen?

IMG_20210101_142700347_HDR.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
Freddy EK Classic Line, de voordeligere oplossing voor PC waterkoeling HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
G waterkoeling voor dual xeon (socket 771) fileserver Advies Waterkoeling Setup 8
W fancontroller voor mijn waterkoeling Waterkoeling 5
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
F Fans voor waterkoeling Waterkoeling 1
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
M Nieuwe slangen voor waterkoeling nieuwe build Waterkoeling 6
T Waterkoeling voor beginner Advies Waterkoeling Setup 7
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
B de juiste waterkoeling producten voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 8
M Welk merk GPU voor waterkoeling Waterkoeling 2
Ahtlon Waterkoeling set voor mijn 900D Advies Waterkoeling Setup 73
B waterkoeling voor nieuwe pc Advies Waterkoeling Setup 25
D3T0X [TKA Waterkoeling set compleet] zie post voor meer info Verkocht 5
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P Is waterkoeling het voor mij waard? Advies Waterkoeling Setup 3
J Waterkoeling voor een AMD Radeon R9 290(X) Advies Waterkoeling Setup 3
S Waterkoeling voor mijn nieuwe projectje Waterkoeling 2
W waterkoeling voor CPU en GPU Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
M Hulp gezocht voor custom waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 1
G Advies waterkoeling voor 3x 7990 (liefst 4x 7990) Advies Waterkoeling Setup 7
S Waterkoeling voor CPU Advies Waterkoeling Setup 0
J Waterkoeling voor de Sapphire 7970 Vapor-X ghz edition Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 [GEVONDEN] Al in one waterkoeling voor cpu Gevonden 3
B Waterkoeling voor SoftGame PC Advies Waterkoeling Setup 2
E Groentje in custom waterkoeling zoekt hulp voor nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 37
S PWM + NB waterkoeling voor GA-990FXA-UD3 moderbord Advies Waterkoeling Setup 4
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
k.3nny HOWTO Acrylic tubing maken voor je waterkoeling! Handleidingen en Installatie Tips 41

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan