• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G

TomH

New member
Ik ben momenteel op zoek naar een full cover waterblock (en rad/pomp/etc) voor een Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G, maar ik kan tot op heden alleen geen compatible waterblock vinden. Uit de configurators van bijvoorbeeld Alphacool en EKWB komt helaas ook niks.
Deze kaart is grotendeels gelijk aan het reference design, maar heeft een paar afwijkingen namelijk:
  1. Condensator types
  2. Power aansluitingen aansluitingen (zowel type als richting)
Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G:
Gigabyte-3090-Turbo.jpg

Reference design:
RTX_3090_reference_PCB.jpg


Het lijkt mij dus dat een reference design full cover waterblock niet geschikt zal zijn voor mijn type kaart. Weet iemand een compatible waterblock voor de Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G?
 
Er is op dit moment geen nog geen waterblok voor, eventueel zou je core only blokjes kunnen nemen en de ram+mosfet chipjes met heatsinkjes koelen.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels na wat research kunnen vinden dat dit waterblock compatible moet zijn:

Nou ben ik zelf niet heel ervaren met waterkoeling, maar wat raden jullie aan kwa onderdelen voor deze loop? Ik wil uiteindelijk een loop inclusief CPU maken (i7 8700k). Hebben jullie suggesties voor onderdelen en/of merken waar ik het beste naar kan kijken?

Update:
Ik heb alvast wat zitten kijken naar wat onderdelen voor een geschikte setup in een NZXT H210 (2x 120m, 1x 120m radiator) en komt op dit moment op dit uit. Moeten nog wel een pomp, slangen, reservoir en fittingen bij maar daar ben ik een beetje de weg kwijt.
Hebben jullie suggesties voor de andere componenten of verbeteringen op bovenstaande? Prijs speelt geen rol.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je een geschikt waterblok hebt kunnen vinden. Voor een complete custom waterkoelingloop kan je het beste even het lijstje hieronder invullen.

Het aantal mogelijke radiatoren in jouw behuizing is wel beperkt moet ik zeggen, vooral omdat je zowel CPU als GPU wilt waterkoelen. De fans moeten hierdoor extra hard draaien, waardoor je meer geluidsoverlast kan ervaren. Wellicht dat een grotere behuizing een optie is. Zo niet dan raad ik je aan om zo dik mogelijke radiatoren te kiezen, die koelen beter. Bijvoorbeeld de Monsta series van Alphacool:



Nog een optie is een push/pull configuratie. Dan sandwich je je radiator met fans aan beide kanten. Dan zul je even het een ander moeten opmeten en kijken of alles gaat passen in je case. Noctua fans zijn goed.

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: https://www.ekwb.com/configurator/)

4. Kies jouw Reservoir

Ik zou een reservoir/pomp combo nemen. Dat is makkelijker. Bijvoorbeeld:

5a. Kies jouw Pomp
Zie hierboven

5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
Nvt

6. Kies jouw Koelvloeistof
Kant en klare "premix" vloeistoffen, ook het makkelijkst:

7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
Voor uitleg zie mijn laatste reactie in deze topic:

8. Kies jouw Fittingen
Zie topic hierboven

9. Kies jouw toebehoren en accessoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
 
Bedankt voor alle informatie. Ik heb nog wat extra informatie opgezocht mbt radiators en volgens mij moeten de radiators die ik had genoemd wel in de H210 passen en zou dat ook voldoende moeten zijn voor een 3090 + cpu loop. Het wordt een ITX build (ik kom van een Dan Case A4-SFX af), dus wil het zo compact mogelijk houden.

Mijn idee was om de volgende loop te maken:
Pomp+reservoir -> GPU -> 240mm radiator -> CPU -> 120mm radiator -> pomp

En de volgende onderdelen te gebruiken:
GPU Waterblock
https://www.highflow.nl/watercoolin...tx-3090-3080-gaming-eagle-with-backplate.html

CPU Waterblock
https://www.highflow.nl/watercoolin...block-xpx-aurora-plexi-black-digital-rgb.html

Radiators
https://www.highflow.nl/watercoolin...xxos-st30-full-copper-240mm-radiator-v.2.html
https://www.highflow.nl/watercoolin...-nexxxos-st30-full-copper-120mm-radiator.html

Fans
https://www.highflow.nl/aircooling/fans/ventilatoren/120mm/nzxt-aer-rgb-2-120mm-single.html

Pump / Reservoir
https://www.highflow.nl/watercoolin...tum-kinetic-tbe-120-vtx-pwm-d-rgb-acetal.html

Fittings / Tubing


Voor de fittingen en slangen weet ik niet zo goed wat ik nodig heb. Ik weet dat het in ieder geval G1/4 schroefdraad moet zijn, maar ik weet niet zo goed wat de slang diameter moet zijn. Hier nog suggesties?

Verder heb ik aan te raden accesoires ook in mijn winkelmandje gestopt, bedankt daarvoor :)
 
Per onderdeel of waterblok heb je sowieso 2 fittingen nodig.
Als je al een beetje gaat kijken waar de radiatoren komen dan kan je wel redelijk inschatten of je nog extenders of 90 graden fittingen nodig hebt.

Het meest gangbare zijn 3/8 (10mm OD) fittingen.

Het oog wilt ook wat dus ik zou persoonlijk voor schroeffittingen gaan van EK of Bitspower.

Een drainport is ook wel fijn om te hebben. Dus een extra fitting op de pomp met een stukje slang en een stopper of kraantje erop.
 
Bedankt voor uw suggesties :). Het was inderdaad de bedoeling om meerdere fittingen te bestellen (+/- 12 stuks, waarvan 6x 90 graden, en wsl een paar extra (you never know)). Dus dit zou bijvoorbeeld kunnen:
En met deze fittingen/slangen heb ik volgens mij een compleet lijstje denk ik zo?
 
Ik wil je niet op de kosten jagen want doet je gelukkig al zelf met de Bitspower fittingen.
Maar wat eventueel handig is om erbij te nemen zijn een 'aantal' extenders voor het geval je niet uitkomt.


Kan zijn dat je het niet nodig hebt hoor, dus dan moet je ze niet bestellen.

Wat ik niet snap zijn deze fittingen:

@Freddy Rotary op een rechte fitting? wat heeft dat rotary voor nut dan?
 
Die Bitspower fittingen zijn idd niet de goedkoopste, maar een paar van die kunnen er dan ook nog wel bij haha :D.

Ik denk dat ik dan alles compleet heb en alles eens in mijn winkelmandje ga zetten en dubbel checken. Volgens mij is dit wel een leuke eerste self-build water cooling setup :)
 
Wat ik niet snap zijn deze fittingen:

@Freddy Rotary op een rechte fitting? wat heeft dat rotary voor nut dan?

Met schroeffittingen, knel je de slang vast door het moertje op de fitting te draaien.
Bij het vastdraaien, draai je vaak de slang mee, waardoor de slang krom getrokken/getwist wordt (in het ergste geval een knik).
Hierdoor heeft de slang niet meer de natuurlijke buiging en oogt het niet zo netjes.
Met de rotary variant heb je hier geen last meer van, je kan de fitting dan zo draaien dat de slang er netjes bij zit :)

Of met sommige plekjes waar je weinig ruimte hebt, kan je eerst de slang op de fitting draaien en dan pas de fitting in het blok/radiator etc., dat is ook mogelijk met de rotary.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
Freddy EK Classic Line, de voordeligere oplossing voor PC waterkoeling HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
G waterkoeling voor dual xeon (socket 771) fileserver Advies Waterkoeling Setup 8
W fancontroller voor mijn waterkoeling Waterkoeling 5
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
F Fans voor waterkoeling Waterkoeling 1
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
M Nieuwe slangen voor waterkoeling nieuwe build Waterkoeling 6
T Waterkoeling voor beginner Advies Waterkoeling Setup 7
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
B de juiste waterkoeling producten voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 8
M Welk merk GPU voor waterkoeling Waterkoeling 2
Ahtlon Waterkoeling set voor mijn 900D Advies Waterkoeling Setup 73
B waterkoeling voor nieuwe pc Advies Waterkoeling Setup 25
D3T0X [TKA Waterkoeling set compleet] zie post voor meer info Verkocht 5
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P Is waterkoeling het voor mij waard? Advies Waterkoeling Setup 3
J Waterkoeling voor een AMD Radeon R9 290(X) Advies Waterkoeling Setup 3
S Waterkoeling voor mijn nieuwe projectje Waterkoeling 2
W waterkoeling voor CPU en GPU Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
M Hulp gezocht voor custom waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 1
G Advies waterkoeling voor 3x 7990 (liefst 4x 7990) Advies Waterkoeling Setup 7
S Waterkoeling voor CPU Advies Waterkoeling Setup 0
J Waterkoeling voor de Sapphire 7970 Vapor-X ghz edition Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 [GEVONDEN] Al in one waterkoeling voor cpu Gevonden 3
B Waterkoeling voor SoftGame PC Advies Waterkoeling Setup 2
E Groentje in custom waterkoeling zoekt hulp voor nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 37
S PWM + NB waterkoeling voor GA-990FXA-UD3 moderbord Advies Waterkoeling Setup 4
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
k.3nny HOWTO Acrylic tubing maken voor je waterkoeling! Handleidingen en Installatie Tips 41

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan