• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Groentje in custom waterkoeling zoekt hulp voor nieuwe PC

EricSprik

New member
Ik heb (uiteraard zou ik bijna zeggen) wel ervaring met closed-loop watercooling maar daar wil ik vanaf stappen.
Omdat mijn setup wat afwijkt van de gemiddelde gebruiker is het wel handig eens mijn stuklijst (bij íntroduktie') te bekijken. Het probleem is dat ik in ongeveer twee weken tijd ook twee waterblokken heb vernield en ik kan melden dat koelvloeistof nog lang, heel lang zichtbaar is in de vloerbedekking. Vervelend allemaal.

Na diverse andere opties te hebben overwogen (zoals DE nieuwe TPC800, Phantek en Corsair H110) denk ik dat ik toch maar voor het (nu goed) aansluiten van mijn Thermaltake Rocket ga. Ik noem dat ding mijn watertoren :sarc:
De eerder genoemde waterblokken hebben een koperen basis en acryl top. Waarschijnlijk door geheel of gedeeltelijk knikken van de slangen is de temperatuur te hoog geworden. Ik dacht daar een voorziening tegen te hebben (flexibele pvc buis o.a.) maar omdat een wartel een stukje terug moet alvorens je em vastschroeft zijn er korte stukjes 'open' slang. De spullen die ik heb (Rocket, Bigwater en pompen) hebben 8mm/6.5mm slangaansluitingen. Waarschijnlijk de dunste slang die te koop is. Oud spul maar ik wil de toren gebruiken als stille koeloplossing.

Vraag: Als ik een 150W verstouw met mijn processor, moet ik een dikkere slang gebruiken ?
En wat zal de gewenste flow (l/h) zijn ? Andere pomp nodig ? Rust is een must !

Ik zie nu in dat ik met koppelstukken moet werken, chassisdelen aan de kast bevestigen zodat mijn verbinding met de CPU never nooit kan bewegen, dat is ietwat een probleem met mijn open kast. Ik moet zelf iets maken. Omdat de Rocket ruim een meter verderop staat bewoog de slang (en de pomp) steeds als ik de PC naar voren haal. De slang mag dus niet kunnen knikken. Als jullie een dikkere slang aanraden moeten er verloopstukken aan de Rocketaansluitingen komen. Ik heb nog niet goed op de site gezocht omdat ik te weinig kaas heb gegeten van al die amerkiaanse maten en allerhande afko's. Ik heb hulp nodig bij de samenstelling van het complete systeem als we er vanuit gaan dat ik alleen de Rocket per se wil gebruiken. Dus CPU waterblok, pomp, slangen, anti-knik oplossing, chassisdelen koppelstukken slang. Alvast hartelijk bedankt want er is geen alternatief voor ervaring en wijsheid !
-Eric-
 
Het is altijd leuk om met waterkoeling te gaan spelen... Maar Thermaltake kan de boel goed verpesten ;)

Aangezien ik van dit setje nog nooit gehoord had, ben ik even gaan googlen erop... Niet zo veel goeds lees ik er over.
De pomp en de slangen zou ik iig een slinger richting de vuilnisbak geven (Tt is niet echt een betrouwbaar merk als het om pompen gaat)

Of de toren jou cpu koel kan houden heb ik ook grote vraagtekens bij, maar dat is natuurlijk alleen te zien door het zelf te testen want ik vind alleen tests met Intel P4's enzo.

Als ik zo naar de plaatjes kijk van de aansluitingen van de pomp lijkt het erop dat de koppelingen eruit te draaien zijn.
RXqT3AA.jpg

De maat van het schroefdraad kan ik zo niet precies zien maar aan gezien je slang OD 8mm is zal het wss G1/8 zijn.
Een maat die Tt wel meer gebruikte.
Ik zou 2 van deze fittingen erin zetten om van G1/8 naar het meest gebruikte G1/4 te gaan, Omzetstuk van G1/8 naar G1/4

Nu zou je bijne alle fittingen en slangen kunnen gebruiken.
Een slang die bijna nooit knikt is de slang met de maat 3/8-5/8, 3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)
Deze heeft een dikke wand en kan daardoor krappe bochten maken. fittingen voor deze slang,
3/8 fitting (10MM OD) 5/8 OD Tube

Als pomp kan je het beste een DCC pompje nemen met de XSPC res top
Laing / Swiftech DDC-1 MCP350 12V
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Op deze manier heb je pomp en res ineen.
Met deze stand zou je de pomp aan de zijkant van je T60 kunnen zetten
XSPC Laing DDC L Stand
 
{zucht} Iedere keer word ik automatisch uitgelogd !

Nou, in het kort dan maar weer...
@Das Exp: Corsair koeling biedt me te weinig controle (over m.n. geluid en tempbereik)
@Boefmans: foto's bij introduktie en mijn profiel (maar daar stond een rare zin bij over verwijderen en een uur...)
@Thierry: bedankt voor de uitgebreide response.

Het aangedragen omzetstuk begrijp ik niet. Ik heb:
Bekijk bijlage 8471
Linkerzijde (inschroefkant toren en Bigwater-radiator) is 3/8".

'Deze heeft een dikke wand en kan daardoor krappe bochten maken' -typefout ? Ik heb graag 4cm buigradius (binnenkant bocht).
Wat is gemiddeld de buigradius van zo'n slang en welke slang voldoet goed ?
Ik heb paneeldelen nodig en kom daar hopelijk zelf wel uit. Op de Aquatuning site kwam ik er niet uit overigens.
Snelkoppeling stukken voor 3/8" (10MM ID) slangen
Dure grap trouwens.

Welk CPU blok raad je aan ? EK ? Ik ben geen voorstander van acryl (lijkt me logisch) en nikkel (volgens een aantal mensen).
Met de huidige koperprijzen kan ik mijn TT-blokken wel om laten smelten voor een financiele compensatie ;-)

De aanbevolen pomp zal ik kiezen, kom dat type vaker tegen in setups. Het reservoir heb ik niet nodig en is ongewenst want mijn pomp zit naast de toren en ligt dus lager dan alle andere componenten ! Moet druk op kunnen bouwen naar de CPU en later GPU's en toren (62cm hoog / 6mm buis). Aan de zijkant heb ik geen ruimte overigens, zie deze foto:
Bekijk bijlage 8472
 
Laatst bewerkt:
Je foto's werken niet...
Een res is wel zeker aan te raden, al is het alleen om je loop te vullen.
Het is niet zo dat een res tot de rand zal vol lopen als deze lager dan andere onderdelen van de loop zit, dat zal alleen gebeuren als er op een hoger punt dan het res lucht gegeven wordt in de loop.

De slang waarmee je de krapste\kortste bochten kan maken is de 3/8-5/8 slang die ik eerder al aangaf
3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)
Zelf gebruik ik nu de Tygon E-1000 slang welke mij erg bevalt qua bocht radius.

Foto uit mijn loop met een korte bocht in de 3/8-5/8 slang
uY1rubS.jpg





<Bij mijn T60 had ik de pompen en het res ook aan de zijkanten bevestigd
SabQ0.jpg
 
Okeee,
Dus omdat de wanddikte zo groot is kan de slang krappe bochten maken (zonder zijn binnendiamter te verkleinen dus).
Hmm, de bocht die ik op de foto zie is niet bepaald krap naar mijn maatstaven.

Als ik op de bijlagenrs. van mijn reactie klik, zie ik toch foto's. Jij niet ? Hoe krijg ik de foto's in dit bericht zonder de url te zien ? Jouw url is zes regels lang trouwens !

Voor de duidelijkheid nog eens: Mijn toren IS het reservoir, staat ruim een meter van de Pitstop en koelt ook nog wat.
Ik zit er aan te denken een bod uit te brengen op: http://forum.highflow.nl/f42/tka-di...k-supreme-hf-hd5850-silvercoil-en-meer-14245/ TFC360 reservoir om meer marge te hebben. Goede keus ? Zoveel metaal zorgt wel voor fikse verzendkosten denk ik...
 
De bocht in de bovenste foto gaat je met geen enkele andere slang lukken

Ik ff wat foto's van bochten van 4 cm gemaakt met de meest gangbare slang maten.

3/8-5/8 Dangerden TFC
yyNra3u.jpg


1/2-3/4 Masterkeer
iSKGf5c.jpg


3/8-1/2 tygon
T2OYXnu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah, ik zie nu de 'eerste foto' , eerder alleen die url van zes regels...
Indrukwekkend ja die bocht. Word er een beetje blij van ;-) Melk, de witte motor !
Maar welke slang kan nu die bocht aan want je hebt het over Tygon als favoriet terwijl die niet voldoet op de foto ! Denk dat er een mix-up met de foto's is...:012:
O, wacht de geroemde Tygon is de 3/8-5/8 versie. Dat is waar ik zo van baal bij waterkoeling, al die cijfer-details...tss

Eigenlijk heb ik niet per se paneelkoppelingen nodig bedacht ik net want een waterblok is eventueel snel verwijderd en als ik de slangen door gaten in een metalen (te maken) constructie voer kunnen ze niet veel bewegen. Misschien zijn er doorvoer-wartels te koop die de slang dus intact laten maar alleen vastklemmen...

Omdat ik de Pitstop kast regelmatig naar voren wil (kunnen) halen moet alles rigide zijn.

De toren had behoorlijk wat groene (koper-)aanslag aan de binnenzijde. De waterblokken waren ook van koper en de toren zelf van aluminium. Daarom vraag ik me af of de koop van een tweedehandse radiator wel slim is want die kan ik niet makkelijk reinigen, lijkt me.

@Sanders: je hebt gelijk natuurlijk, vaste prijs onder de zoveel kilo.
 
Laatst bewerkt:
He !,
dat lijkt me een goede. Was ik zelf niet tegengekomen.
Zal er dan twee van deze indraaien:
http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/3-8-fitting-10mm-od/#2

Onderstaande fitting lijkt me geschikt om in de toren te draaien:
Jouw eerdere advies begrijp ik niet zoals gezegd want de diameter van het schroefgat is 3/8.
Graag feedback of ik me vergis want ik ben in verwarring door de drie (totaal vier) foto's die bij dat product staan.
10MM (3/8) EK High Flow Fitting, schroefdraad G3/8

Hier nog een foto van de Tygon R3400 3/8-5/8 slang die dus NIET voldoet:
http://members.shaw.ca/virtualrain/tubing/tubing-bend-3-med.jpg

Verder is het blijkbaar te vroeg om een LGS2011 cpu-block te kopen ? Weinig tot geen keus en een aantal zijn volgens mij niet specifiek voor 2011 gemaakt maar geschikt. Zit er aan te denken maar weer een eigen blok te gebruiken en de schroeven te vervangen door nylon types en de fittingen door acetal types (als die bestaan). Ik moet dan ook een betere constructie maken om em op de R-socket (2011) te monteren.

Ook overweeg ik de toren van binnen te verkoperen. Kan niet zo moeilijk zijn, ik heb laatst voor de fun ook mijn gaspitten verkoperd...
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/293998_311009502342283_141784323_n.jpg

Andere optie is de H110 kopen, slangen vervangen door langere exemplaren en evt. fans vervangen. Maar ik ben wat bang voor pomp-geluiden, vooral high-pitch geluiden. Bij de R120 had ik wat gaffertape gebruikt en toen was het beter maar die zit ook nog in een kast. Nu is alles open.
 
Laatst bewerkt:
In het verlengde van de slang :) hier een foto van twee waterblokken. De rechter is vernield door overmatige hitte. Het zijn flinke jongens (ThermalTake) en mogelijk wil ik er weer eentje toepassen. Daarvoor moet ik de montagebeugel aanpassen voor Intel R-socket:
Foto0494.jpg

Foto0495[1].jpg


Ik snap niet waarom ze acryl gebruiken, dat heeft toch een andere uitz. coefficient dan koper ? Als ik zelf G1/4 draad kon tappen zou ik er een koperen top op kunnen maken want dat ding is vrijwel vlak...

Dat de toren van alu is kan op den duur problemen gaan geven omdat het twee verschillende materialen zijn. Ik dacht al redelijk goeie koelvloeistof te hebben gekocht InnovatekProtect IP samen met Aqua Purificata (apotheek). Mogelijk kan het beter door een tip: cross-motor koelvloeistof. Iemand ideeen daarover ?
 
Laatst bewerkt:
gewoon autokoelvloeistof halen in een kleur naar keuze :p

Weet toevallig dat total UV groen heeft

Volkswagen roze/oranje

Merc bmw/mini vaak blauw of roze/oranje :p

je kan ook gewoon 5 liter bij de action halen voor 2.50 :D! ook al eens gedaan in de wat mindere tijden :p

en ik had toen een zalman reserator :p alles van alu behalve cpu block.
 
Die air duct heb ik eerder gezien als Lian Li optie met twee fans. Met alle respect, maar ik kan geen fans aan de voorkant plaatsen gezien de kabels en videokaart luchtuitgang en het ziet er niet uit in mijn ogen, ontneemt de blik op het moederbord. Was de achterkant van de baseplate van de Pitstop i.p.v. de voorkant een stuk langer DAN was het leuk geweest - alles uit het zicht (bij mij) en de lucht wordt naar achteren geblazen (onder mijn buro). De RadiatorStand240 kan echter wel gebruikt worden om de radiator hangend ACHTER de Pitstop te bevestigen... Hmm, je zet me aan het denken want de lucht naar achter afvoeren heeft mijn voorkeur.

Ik was van plan de radiator (met de vulplug naar boven) boven processor en RAMs te hangen, parallel naast de videokaart dus, hangend aan de dwarsbalk. Heeft die ook nog een functie... De fans zet ik ONDER de radiator (i.p.v. de stock downflow) zodat warmte van de RAMs en vrm ook wordt afgevoerd. Dit kan wel eens nodig blijken want eerder had ik wat overgeklockt (7,7 -> 7,8 Microsoft score) en merkte dat de RAMs en vrm behoorlijk warm werden. Dus: Eric wacht toch maar tot 4 maart. Tot die tijd moet ik het met deze dual-core doen tenzij iemand een R-socket geschikte cooler te leen heeft tot die tijd... You never know :lol:

Er is iets vreemds met de leveranciers van de nieuwe H220. Waarom heeft Newegg alles van Swiftech op NIET-LEVERBAAR ? En Pixmania ? Ik zal wel bij Highflow bestellen, een gezellige club waar ik ook met vragen terecht kan (in tegenstelling tot Aquatuning), maar vreemd vind ik het wel.
 
Ja Thierry die had ik al gezien. Na een nachtje slapen is er toch weer wat twijfel bij mij (ook omdat ik ruim een maand op dat ding moet wachten).
- Zal die pomp niet teveel (high-pitch) noise geven ? En waarom die open gaten structuur van de pomp ?
- Ik kan de radiator niet zoals eerder gedacht achter de Pitstop monteren ivm luchtbellen (hoogste punt is dan processor) tenzij ik de vuldop met een haakse aansluiting een vertikale waterkolom aanbiedt (reservoir) - lelijk. Met de Radiator Stand 240 kan ik em wel (makkelijker dan mijn idee) tegen de binnenzijde zijkant van dePitstop schroeven evt met slobgaten.
- Een Prolimatech Genesis is zo gemonteerd, goedkoop en redelijk stil. Dan is de setup erg mobiel en kan ik later, als ik de GTX wil waterkoelen alsnog voor waterkoeling gaan. Ben ik voorlopig even uit de/het brand/water.
Twijfel is een bitch...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Groentje zoekt hulp bij zijn eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 7
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
C Info componenten custom liquid cooling set Advies Waterkoeling Setup 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan