• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling set voor mijn 900D

Ahtlon

New member
Hi allemaal.

Met mijn nieuwe build wilde ik toch wat meer als een AIO, dus dan maar een custom water cooling.
De volgende zaken heb ik al thuis en er zijn een paar die ik nog moet aanschaffen, laat maar iets weten of ik iets nog mis of beter kan, tenminste als het niet bij het lijstje staat over de spullen die ik al heb.
Wat gekoeld gaat worden, de i7 5820K ( natuurlijk overklokt) en de GPU, EVGA GTX780TI SC.
Wat ik al heb;
GELID Solutions GC Extreme Thermal Compound
XSPC Raystorm Intel koeler
Phobya G-Changer 360 v2
Alphacool UT60 420mm
6 x NOCTUA NF-F12 industrialPPC-2000 PWM
4 x NOCTUA NF-A14 industrialPPC-2000 PWM
XSPC Photon 270
Aqua computer D5 met rpm signal
EK Water Blocks EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal
EK uni holder 120mm fan + EK uni holder D5 X-TOP
EK FC 780 Ti copper block + backplate
Tygon R6012 Tube 5 Meter
2 x Phobya inline temperatuur sensor komt op de ingang van de radiator
BP temperatuur sensor matt black, komt in het reservoir
BP aansluitingen, kraantje behalve de fittingen, alles Matt black
Wat pwm en 3pin splitters

Wat ik nog moet bestellen;
Ofwel de Enzotech barb fitting 10 mm of de BP barb fitting 10mm , geen compressie fitting, dit werd mij al afgeraden omdat ik een Norprene slang ga gebruiken, over welk merk fitting ben ik nog niet uit, heb wel van elk 1 stuk thuis en deze wachten op de slang, zodat ik dit eens kan testen.
pre mixed koel vloeistof of gedestilleerd water met PT NUke PHN, ben hier nog niet uit.
Is ondertussen PHN geworden.
Ben ik nog iets vergeten, laat mij het dan weten.
Greetz:039:
 
Laatst bewerkt:
Norprene slang ( ID3/8, OD 5/8, ID 10mm-OD 16mm) op 2 fittingen getest, houvast met en zonder klem.

De enzotech voor 10mm- 3/8 IDslang (ID opening g1/4 is 10mm,Id begin fitting is 8mm, OD op het dikste stuk van de fitting is 11mm)

en de

BitsPower fatboy 10mm- 3/8 slang(ID opening g1/4 is 9mm,ID beging fitting is 9mm,OD op het dikste stuk van de fitting is 11,5mm)

fitting zijn op de proef gezet met de Norprene tube van Tygon (R6012)

De norprene tube op de barbs geduwd.
De norprene gaat op de enzotech iets makkelijker erop en eraf.
Hier vind ik dat de bp betere grip heeft op de slang.
Je kan de norprene op dit gebied vergelijken met een dunwandige zachte pvc slang.
Dus met Norprene altijd een slang klem gebruiken.
De slang klem getest, dit is een veer klem voor 15-17mm tube, band breedte is 9mm.
Omtrek tube + barb is voor de enzotech, 16mm in het midden van de fitting gemeten, voor de bp is dit 16,5mm.
De slang klem zit mooier op de enzotech dan als op de bp, dit komt omdat de enzotech aan het begin van de barb maar 2 verdikkingen( 11mm) heeft en daarna gewoon weer vlak is( 10mm).
De bp fatboy heeft er 4 en alleen de laatste paar mm is een vlak stuk( 11mm).
De klem houd op alle 2 de fittingen heel goed, je krijgt de slang er voor geen kant vanaf.
Spijtig genoeg is de klem moeilijk aan te brengen op de barbs met de norprene tube, dit kan met de gewone slang makkelijker gaan omdat deze glad is, hier komt de maximum maat 17mm van de veerklem parten spelen, dit is in feite 16,9mm , een klem van 17-19mm is er ook, maar deze geeft niet genoeg hou vast van de norprene tube op de barbs.
De beste diameter voor het klemmen is bij de enzotech is 15,5 mm, bij de bp zou dit 16mm moeten zijn . Dus als je goed bij de fitting kan komen met een tang om de klem dicht te houden en je hebt plaats om de klem mee over de barb te duwen( als je norprene gebruikt), dan is dit een goede oplossing.
Nu heb ik ook nog wat W3 rvs black worm klemmen band breedte 9mm bestelt, ga deze ook proberen, is niet zo elegant als een veerklem, maar lijkt mij beter te gebruiken op moeilijke plaatsen , daar deze een binnen diameter van 12-22 mm hebben en dus gemakkelijk over de fitting met slang gaan, wat ook weer een nadeel heeft dat er na het vast draaien, bijna 5 mm van de band gaat uit steken.
Er is een kleinere maat van deze wormklem en dit is 8-16mm, dus deze is juist wat te klein.
Heb ook al een W2 worm klem gezien met 7,5 band breedte en een ID van12-18mm heeft, ideaal, maar spijtig genoeg niet in het zwart of chrome.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar de BP fitting, maar ik blijf de Enzotech in mijn achterhoofd houden.

Tevens heb ik wat mooie rode vervang o ringen van bp eens mee besteld, deze passen natuurlijk perfect op de bp, maar bij de enzotech vind ik dit weer niet.
De o ring van enzotech is een klein beetje kleiner, dit met ID als OD, je krijgt de o ring van enzo tech niet mooi op de bp geduwd.
De bp o ring is groter en zit los op de enzotech, bij het vast draaien zie ik geen verschil, de o ring blijft netjes rond op de enzotech.
De enzotech kan men vaster aandraaien als een bp, dit omdat de bp zijn o ring dieper in de fitting ligt als bij de enzotech en zo onzichtbaar word.
Wordt vervolgd als de worm klemmen binnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Update, de worm klemmen zijn niet 12-22 maar 8-16mm, zijn zwart en zijn van het type RVS AISI 430,band breedte is 9mm. Dus ze komen deze week binnen. Ben benieuwd hoe deze het gaan doen, daar deze de slang niet zouden beschadigingen met vast draaien volgens de fabrikant.
Zodra deze getest zijn kan ik de fittingen gaan bestellen bij HighFlow.
Build loopt nu een week achter op het schema, maar kan nu wel even alles doen op de tablet van vrouwtje lief.
 
Dus, klemmen zijn toe gekomen en heb deze even getest.:002:
De klem is een Mikalor slangklem ASFA-L W3 zwart 008-016 mm, de klem is in open toestand ID 20mm.
Deze klem heeft een naar buiten toe geplooide klemband, dus kan niet snijden in de slang.
Deze is op de enzotech en BP fitting met norprene 10-16mm slang geplaatst.
Deze heb ik 3 dagen op de slang gelaten en er werd regelmatig aan de slang getrokken en ook in warm water gelegd.
Dit zorgt dat de slang het zwaar te verduren heeft. Na 3 dagen de klem afgehaald.

Bij de enzotech is de achter gebleven indruk op de slang egaal en overal is er evenveel indruk te zien, alleen op een plaats is er een iets diepere indruk te zien, dit komt door een klein stukje materiaal dat aan de binnenkant van de klem zit en ervoor zorgt dat de schroef niet los komt van het blad.
Er zijn worm klemmen die dat stukje mooi vlak tegen de band hebben zitten, deze klem dus niet.
De klem is tot een 15,5 mm ID aan gedraaid geweest op de enzotech fitting met slang.
De klem snijd niet in de slang en de norprene herstelt zich snel, na een halve dag is nog maar vaag te zien dat er een klem op de slang heeft gezeten.

Nu met de BP is het ander verhaal met deze klem.
De klem was tot 16mm ID aangedraaid, verder kon ik niet gaan, dit omdat de BP fitting ook een wat grotere OD heeft als de enzotech.
De slang had na het verwijderen van de klem, niet overal een gelijke indruk en ook hier was er op dezelfde plaats een wat diepere indruk in de slang, de klem snijd niet in de slang, maar mijn indruk is het precies dat deze klem niet zo een goede combinatie is met de BP fitting.
Ook hier herstelt de slang zich goed en is na een halve dag bijna niet te zien dat er klem heeft op gezeten.

De slang zit zeer vast op de fittings met deze klem.

Hier vind ik dat de enzotech schittert en dit omdat deze een goede 11mm recht stuk heeft op de fitting, dus de klem heeft plaats genoeg op dat stuk en ik zie dat de klem mooi achter de verdikking zit van de fitting. Dus de voorkeur met deze klem is de enzotech.

Voor het uitzicht is de worm klem niet zo denderend en is een veer klem weer wat mooier, praktisch vind ik de worm klem weer beter.
Een worm klem is een goede keuze, maar je moet er echt opletten met het aandraaien van de klem, zeker met norprene, dus juist vast genoeg aandraaien tot dat je echt weerstand voelt is de boodschap.

Nu dacht ik, laten we nu eens nog andere klemmen proberen.
Dus volgende week komt de

Phobya hose clamp spring 16 - 17mm black hex

Lamptron hexagonal hose clamp 16mm (5/8") - Black

en een no name

Hose clamp hexagonal key 15.5 - 17mm silver

binnen.

De no name ziet hetzelfde eruit als de phobya , maar heeft een nog kleinere diameter.
Waarom de no name, wel dit voor de enzotech fitting, deze fitting heeft een kleinere OD als de BP.
Dit zijn dus klemmen die leuk ogen voor het uitzicht, dus ben benieuwd hoe deze het gaan doen.
Daar ik er zelfs aan denk om de GPU toch mee te gaan koelen, gaat deze build wat langer duren als dat ik dacht, dus kan gerust testen.
Ik denk altijd; Als we toch bezig , waarom dan niet.


Dus word weer vervolgd.
Alles wat ik hier neer type :024:zijn mijn gedachten over de klemmen en fittingen en zijn alleen getest met norprene slang, dus met de pvc slangen kan dit weer anders uitvallen.Ik doe deze tests voor mijzelf, maar laat iedereen dit even mee volgen.
Wat ik wil, wel zoals iedereen een water loop die er leuk en mooi uitziet, die stil en goed koelt en ook weer praktisch is.
Ik heb bewust voor de norprene slang en de gewone fitting gekozen.
Alleen over de klemmen ben ik er niet over uit en daarom deze test.
Ieder zijn meug zou ik zeggen.
 
Had ik aan gedacht, maar vind een klem wat beter, heb al verschillende setups gezien met een t wrap, maar telkens hoor je ook weer als ze deze losmaken dat je soms in de slang knipt. Klem is mijn ogen ook leuker om aan te zien. De nieuwe clamps zijn al onderweg en heb hier ook de no name weg gelaten. Dus we zullen zien wat deze geven en dat wordt er weer besteld bij Highflow, moeten nog aardig wat fittingen bij besteld worden. Greetz
 
Dus weer een update.
De klemmen van phobya en lamptron , elk een stuk besteld gehad, zijn getest.
Hier kan ik heel snel een antoord op geven, ze zijn veel te groot voor de norprene.
Op de enzo en bp fitting zitten ze gewoon heel los erop, terwijl de schroef niet meer vast te draaien is van deze klem.
Op de enzo zitten ze zelfs losser als bij de Bp.
Dus gooi ik het over een andere brug, ga de EK compressie fitting eens bestellen en misschien ook de Koolance compressie fitting en ga deze eens bestellen.
Nu gaan er vele denken, wat zit die toch zoveel van die fittingen en klemmen te bestellen.
Wel ik bestel er telkens 1 van elk en deze worden gelijk met ander stuff voor de pc meebesteld.
Je blijft toch altijd hier en daar wat verbeteren en vervangen met het in elkaar zetten van de pc.
Dus het kost wel een klein beetje meer, maar op laatste weet je wel wat je echt wilt en ook wat echt met elkaar werkt en de norprene slang is wat ik wil gebruike. De rest moet er mee werken.
 
Dat is eigenlijk ook weer niet de beste oplossing omdat de schroef fitting die nu op de markt zijn, niet gemaakt zijn voor de norprene, maar meer voor de pvc slang. Ben nu aan het kijken voor de nieuwe EK ACF compressie fitting, de oude CSQ is blijkbaar EOL, volgens EK zijn deze nieuwe speciaal gemaakt voor deze zachte en rekbare slangen, ben ook aan het kijken voor een tussen barb maat, ik zie dat BP ook de 11mm heeft, dus deze zou dan met slang op een goede 17 a 17,5 mm uitkomen met de OD , slang + barb, ga dit gewoon eens proberen, kan dus zijn dat de lamptron en Phobya klemmen er dan wel genoeg op klemmen. It's all about error and try again.
 
Zo de BP 11mm fitting is binnen gekomen, ga dit weekend eens kijken of de norprene 10/16mm er mooi opgaat en of de klemmen van lamptron en phobya hier wel op houden. De alphacool UT 60 420mm is onderweg, de phobya 420 is terug gestuurd daar er teveel lak fouten en aflopers + dikker drupples op de radiator zaten, de 360 mm is wel ok.
 
De Bp 11mm eens gebruikt met de norprene 10-16mm slang, slang gaat er redelijk goed op, de lamptron en phobya 16mm klem heb ik even een beetje open moeten plooien, dit om deze over de slang met fitting te krijgen, klem zit nu muur vast, oogt mooi, fitting is groter, dit heeft als voordeel dat de slang een beetje van zijn elastiekheid verliest rond de fitting en dus ook moeilijker ervan te krijgen is. Nu nog eens een compressie proberen met ID11-OD16, eens kijken of deze de norprene ook goed vast houd.
 
Nu ben ik uit welke fitting ik ga gebruiken, kreeg vandaag eindelijk de alphacool UT60 binnen als vervanger van g-changer 420 v2 en de acool kan al meteen terug, de hele rad heeft matte schuurplekken. De kwaliteit van afwerking is bar slecht. Al 3 radiatoren moeten terug sturen wegens lak fouten,aflopers,dikke druppels,schuurplekken, los materiaal binnen in de rad.. Dus ik ga mijn geld terug eisen en richting Coolgate,XSPC of Hardwarelabs kijken.
 
Laatst bewerkt:
Hardwarelabs heeft door de jaren heen op de forums altijd de beste naam wat afwerking betreft. Als je eisen op dat gebied hoog liggen, kan je denk ik het beste een radiator van harddwarelabs nemen/uit proberen.
Zelf alleen ervaring met een BI Stealth 120 radje van Hardwarelabs. Gekozen vanwege de messing behuizing. (ik haal de verf er meestal af en schuur en poets-polijst de rads. Daarvoor is een messing buitenkant/behuizing het mooiste voor mijn doeleinden. )
Swiftech komt binnen mijn ervaring op nr 2 wat afwerking betreft. Dan heb ik het wel over de Swiftechrads van een paar jaar geleden. (met messing behuizing)
 
Tja, het is moeilijk om kwaliteit te vinden tegenwoordig, heb zelfs bij mijn 900D van corsair de derde IO panel gekregen omdat de andere 2 het lieten afweten( usb werkt niet, leds werken niet, power switch kapot) en hier merkte ik al meteen dat een plastiek clipje dat het voorpaneeltje( waar usb en zo op staat, afdek plaatje van de poorten) vasthoud aan de plastieke kastje waar alle aansluitingen kabels voor de IO uitkomen, dat het clipje over was, lag los in de verpakking, dus nu zit deze met één clipje vast, dit is niet het clipje van het klepje dat je kan opendoen, maar is het clipje dat je met een schroevendraaier naar binnen moet duwen om het frontje tekunnen verwijderen, op dezelfde hoogte op dat frontje zitten de schanieren voor het klepje.
. Weet niet hoe het klepje gaat reageren als men deze open doetals het warme weer eraan komt. Dit clipje ga ik denk vast lijmen met wat expoxy zodat de clip vast gelijmd zit aan de binnenkant van de IO en zo ook aan de IO behuizing. Ik heb wel aardig wat tegenslag bij aankoop van de hardware, zeker met de radiatoren of mijn kwaliteit eisen zijn te hoog, maar als je bijna 1000 euro uitgeeft aan wc, dan vind ik dat de kwaliteit ook zo hoog mag zijn.
 
Ik heb 4 rads van hwlabs in mijn desk zitten, en ik moet zeggen die zijn super afgewerkt.

Ik heb 2 280 rads stealth en 2 420 sr1 rads.
Die 280 zijn een beetje glimmend zwart, en de 420 rads zijn mat zwart.

Ook met doorspoelen, er zit bijna niks in qua vuil en rotzooi.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
D3T0X [TKA Waterkoeling set compleet] zie post voor meer info Verkocht 5
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
M Hulp gezocht voor custom waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 1
C kan iemand mij helpen een slang voor mijn ek waterkoeling set uit te zoeken Waterkoeling 1
P Waterkoeling samenstellen, CPU set voor AMD AM3 Advies Waterkoeling Setup 21
Gerarddo Waterkoeling set voor i7-975 / P6T7 WS / 3x ENGTX295 Advies Waterkoeling Setup 27
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
S [TKA Waterkoeling set OA Aquastream Aquaero] + Mobo Cpu + Geheugen Verkocht 1
R Waterkoeling set Alphacool Waterkoeling 9
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
O kant en klare waterkoeling set Waterkoeling 5
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
Freddy Aanbieding: 1x Chieftec BIG Tower met waterkoeling set HighFlow Computer Cooling Shop 0
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
P Nieuwe waterkoeling set - 200 euro Advies Waterkoeling Setup 1
G Waterkoeling set, welke? Advies Waterkoeling Setup 40
corecrusher Waterkoeling noob vraagt hulp ivm aanschaf WC set Advies Waterkoeling Setup 3
J Waterkoeling set Advies Advies Waterkoeling Setup 12
P [IN-ACTIVE] Een gehele set waterkoeling Gevonden 5
H Hulp bij aanschaf waterkoeling set i7 950 Advies Waterkoeling Setup 18
dopestuff [VERKOCHT] externe waterkoeling set Verkocht 1
V [CANCELLED] Waterkoeling set Verkocht 54
H Eerste Waterkoeling Set, Advies Waterkoeling Setup 20
S waterkoeling set? Advies Waterkoeling Setup 1
T Oude waterkoeling set ... Waterkoeling 4
T Welke waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 2
D Waterkoeling set installeren Waterkoeling 24
M hulp nodig bij waterkoeling set Waterkoeling 39
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
N Hulp bij waterkoeling set cpu + gpu Advies Waterkoeling Setup 27
P Waterkoeling set compleet of mis ik iets? Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy [INACTIVE] 2x Chieftec inclusief Innovatek passieve waterkoeling set Verkocht 13
R Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set? Waterkoeling 463
S Toekomstige waterkoeling set. Advies Waterkoeling Setup 39
D Nieuwe Waterkoeling Set Advies Waterkoeling Setup 12
D waterkoeling set up Waterkoeling 13
aadje93 Nieuw waterkoeling set(je) max €400 Waterkoeling 2
S Waterkoeling set up advies Advies Waterkoeling Setup 11
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan