• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x

DAWs_&_AI

New member
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post en mijn eerste waterkoeling project.

Dit weekend ga ik mijn 3990x systeem bouwen, met 256GB geheugen en een RTX3090. Ik begin met een Noctua U14 luchtkoeler en de Gigabyte RTX 3090 OC ook op zijn eigen luchtkoeling. Ik ga dit systeem hoofdzakelijk gebruiken voor machine learning en AI training runs, maar ook voor renders van Blender en video encoding, en After Effects renders (ik run meerdere command line AE renderers simultaan en gebruik zodoende alle 128 threads en de 256GB ram, in tegenstelling tot veel 'reviewers' die zeggen dat de 3990x geen zin heeft voor Adobe. Maar daar gaat het mij hier niet om, dus: on topic:)

Er is flink wat winst te behalen door in ieder geval de 3990x over te klokken, alleen produceert dit kreng dan meer dan 800W. Dat gaat de Noctua niet weg krijgen beneden de 95C.

Dus mijn vraag is:

Welke waterkoeling monster setup gaat het lukken om tegen de 1000W aan warmte weg te voeren en de 3990x onder de 95C te houden voor meerdere dagen continue renders?

Ik heb een Fractal Design Define 7 XL Black Big Tower behuizing met plek voor 3 of 4 radiatoren tegelijk:
480x120 + 420x140 + 240x120 (pagina 47 in manual: https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2020/02/Define_7_XL_Manual-V2.pdf)

(of 420x140 + 360x120 + 280x140 +120x120)

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat meerdere radiatoren bijna geen verschil maken, maar dat was vast niet met meer dan 800W aan warmte.

Wat zou de beste blaas richting zijn? Zonder enige kennis en ervaring, hoewel ik een elektrotechniek MSc heb behaald in het vorige millenium, denk ik nu aan het volgende:
De bovenste 480mm radiator krijgt het hete water direct van de 3990x en blaast naar buiten (omhoog), het afgekoelde water gaat de 420 aan de voorkant in en krijgt koude lucht van buiten, dan naar de 240 onderin die ook lucht van buiten (onder) aanzuigt, de casefan aan de achterkant blaast naar buiten. Is de 240 onder overkill, en kan ik daar beter twee 140mm casefans plaatsen die koude lucht naar binnen blazen? Als ik echter met de extra 240 radiator onder de fans langzamer kan laten draaien en het totale systeem stiller is dan graag.

Misschien ook een flink waterreservoir? Een lek alarm lijkt me ook handig en wenselijk.

In dit systeem zou ik in de toekomst maximaal drie RTX3090 kaarten kunnen plaatsen (met een poort extender vanwege de drie slots grootte van de 3090, of dat moet met waterkoeling teruggebracht kunnen worden naar twee slots?), die zouden dan ook watergekoeld moeten zijn. Die produceren samen 1200W aan warmte. Zou deze monster setup in dat geval zo'n 2000W aan warmte totaal kunnen afvoeren? De RTX3090 modificeren en met water koelen vind ik nu nog wat te eng, zonder ervaring, dus eerst maar alleen de 3990x, die is niet zo duur ;-) Minder dan 3 3090's in ieder geval.

Ik wil graag de beste spullen, kosten maakt me niet zoveel uit. Maar zonder ervaring kan ik er geen wijs uit worden wat ik het beste kan kiezen. Wie kan mij adviseren?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met zoals in die pdf staat met een 480 aan de voorkant en een 360 bovenin al een eind komt hoor.
Eventueel met een push-pull configuratie maar het is ook een beetje of het oog ook wat wilt. Als het puur voor het koelen is en je hebt een dichte case gewoon doen.

Wat ook nog een optie is om een dual loop te doen. CPU en GPU allebei een eigen loop.

Onderkant zou ik gebruiken om wat meer frisse lucht naar binnen te krijgen. Je kan altijd nog een radiator toevoegen mocht het nodig zijn.

Blaasrichting? voor erin, boven eruit.

in tegenstelling to veel 'reviewers' die zeggen dat de 3990x geen zin heeft voor Adobe. Maar daar gaat het mij hier niet om, dus: on topic

Lekker boeiend, het is toch jou systeem? :p mag je ook zelf bepalen wat je er mee doet.
 
het is ook een beetje of het oog ook wat wilt. Als het puur voor het koelen is en je hebt een dichte case gewoon doen.
Bedankt! Inderdaad, puur voor het koelen, dat hele pimpen en rgb doet mij niets. Ik vind het niet erg als er rgb in zit, als ik het maar niet zie ;-)
Wat zijn de voordelen van een dubbele loop?

Hoe kom ik aan een lijstje met de beste componenten die ik kan bestellen? Kunnen jullie me daarmee op weg helpen?
 
Daar helpen wij wel mee maar is het ook verstandig om jezelf even in te lezen want aan het einde van de rit zal je het ook zelf in elkaar moeten zetten.
Dan is het wel handig om te weten hoe en wat. @Freddy zal zo waarschijnlijk wel met een lijstje komen. :p
 
En hier is het standaard (eerste) advies :)

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
https://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Het is belangrijk dat je eerst zelf een set probeert samen te stellen, want een waterkoelingset is voornamelijk gebaseerd op smaak (en budget).
Gebruik daarvoor het bovenstaande lijstje en selecteer de componenten die jij het mooist vindt (alle merken die we in de shop hebben zijn van kwaliteit).

Je kan dan in dit topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
https://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan