• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling voor 3x 7990 (liefst 4x 7990)

gpufreak

New member
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en erg nieuwsgierig naar waterkoeling voor mijn werk-pc. Ik doe veel GPU rekenwerk en heb dan ook een computer laten samenstellen met de nodige grafische kaarten. Luchtkoeling waarmee de computer nu gekoeld is lijkt alleen niet afdoende om de GPU's koel te houden.

CPU: 1x Intel® Core™ i7-3930K
MOBO: 1x ASRock X79 Extreme11
VOEDING: 1x LEPA G1600-MA-EU
GRAFISCH: 3x XFX HD7990 Triple Dissipation (FX-799A-XNF9)
CASE: 1x Lian Li PC-P80N

KOELING CPU: 1x Corsair Hydro Series H110
KOELING CASE: 2x Scythe Bay Rafter 3,5"
KOELING CASE: 3x Scythe GentleTyphoon D1225C12B7AP-29 (waarvan 2 gericht op GPU's).
KOELING GPU: Standaard

Ondanks de enorme aantal fan's en de ruime opzet in de kast en de 1 bracket tussen de HD 7990's worden ze na 5-10 minuten belasting op 100% ongeveer 90C waarna ik mijn programmatuur in een fail-safe mode uitschakel (OpenCL framework) om oververhitting te voorkomen.

Mijn wens is om eigenlijk 4x 7990 te draaien maar daar zal deze 1600 watt voeding niet afdoende voor zijn. Aangezien ik nieuw ben in de waterkoeling "scene" hoop ik dat jullie me in de goede weg kunnen sturen om mijn koelingsprobleem op te lossen en mee te denken over de 4x 7990 (dus eentje er nog bij).

Ik heb erg veel gelezen maar de informatie is overweldigend en zou graag wat begeleiding via dit forum willen om de juiste aanschaf te doen. Ben nog wel met de huidige bouwer in overleg wat zij aan oplossing zien dus wie weet komt men zelf ook met waterkoeling als alternatief. De Crosair Hydro weet de CPU in elk geval mooi koel te houden :)

Ik hoor graag jullie tips!
 
ik dacht al hij moet foldering of iets dergelijks doen anders gaat het niet eens lukken meer dan twee 7990 te koppelen.
Omdat cf maar 4 gpu's ondersteund.
in jou geval maar 2 kaarten.
als je dan zo veel power gebruikt waarom niet meerdere voedingen?
in combinatie van een Bitspower X-Station Multi PSU Module - Blue - BP-XSPSU-BL

voor de koeling van je kaarten moet je echt zelf denk wat bedenken in welke richting je wil.
Wil je het zo compact mogelijk alles in een loop.
Elke kaart apart loop enz enz.
extern system.
Of gelijk extreem met een chiller werken?
 
Deze Lian Li PC-P80N heeft aan de achterkant mooi twee gaten waar e.a.a. buiten de kast mee geplaatst kan worden. Mij lijkt de korste weg buiten de kast een chiller en dan 1 loop door het hele systeem mits dat haalbaar is want ik vermoed dat de temperatuur van het water nadat het bij de eerste twee GPU's is geweest al aanmerkelijk warmer is geworden.

Voor andere suggesties sta ik uiteraard open, probeer zoveel mogelijk suggesties mee te nemen. Voor wat betreft de voeding is het even de vraag als ik een tweede psu neem waar ik deze dan laat. Stroom toevoer naar het systeem is niet echt het grootste probleem heb een aparte groep voor deze computer (16A).
 
Een chiller wordt een dure grap en de meeste personen die ik ken die zo'n ding gehad hebben doen zo vaak snel weer weg.
Zelf zou ik een Watercool Mo-ra3 rad gaan gebruiken als ik in jou situatie zat... Ze zijn er in verschillende smaken
9x 120mm fans, 9x 140mm en 4x 180mm
Watercool MO-RA3 9x140 PRO black
Watercool MO-RA3 9x120 PRO Black
Watercool MO-RA3 4x180 LT Black

Deze rads hebben meer dan genoeg koelingsvermogen om de 4x 7990's te koelen en je bent een stuk goedkoper uit dan met een chiller zo wel in aanschaf en in de energierekening ;)
 
@Zwelgje: die foto heb ik ook elders al eens gezien, meen op forum van AMD erg mooie build alleen wel een hoop gedoe met de loops bij de GPU's. Volgens mij zijn dit twee loops.

Boodschappen lijstje bij EK voor GPU koeling met huidige setup:

3x EK-FC7990 SE
1x EK-FC Terminal TRIPLE Z77 Parallel

Heb nog even de kast open gehad en gekeken naar de ruimte tussen de kaarten maar een vierde gaat erg krap worden tenzij door het verwijderen van de stock cooler en het gebruik maken van de EK FC er meer ruimte vrij komt. Huidige verbruik van machine bij piekbelasting is +/- 1200 watt. Met een extra kaart, pomp en radiator gaat deze 1600 watt waarschijnlijk het niet trekken. Wat denken jullie?

Mocht dit wel kunnen dan kan ik net zo goed meteen uitbreiden met:

1x XFX HD7990 Triple Dissipation (FX-799A-XNF9)
1x EK-FC7990 SE
1x EK-FC Terminal QUAD Semi-Parallel
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
H Advies waterkoeling voor mijn pc Advies Waterkoeling Setup 15
M Advies waterkoeling + (evt)vervanging voor Armor VA8000 Advies Waterkoeling Setup 14
D advies voor vga waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
B Waterkoeling advies voor 1x5970 2x5870 Advies Waterkoeling Setup 59
B Advies Waterkoeling voor 2U server Advies Waterkoeling Setup 21
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan