• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

ik weet het, dikke overkill :p... Maar goed, het is maar omdat het kan hé ;).

En ik zat meer en meer aan het blokje te denken... Maar zou het dan raar vinden dat dat het bij beiden is (zowel de HF als de LTX supreme.) Maar goed, cpu is ook gelapt dus contact zou meer als goed moeten zijn!

Verder, op stock is het allemaal wel heel normaal ;), dan wordt men cpu'tje max 38-40°C met small FFT. Maar dan nog, 1.4Vcore is toch niet zoveel? Als ik HT af zet dan zijn de temps wel normaal scheelt bij mij zo'n 10-12°C.
 
bwaa, is nog binnen de intel specs :p.
Maar goed, heb juist de formule gevonden
OC Wattage = TDP * ( OC MHz / Stock MHz) * ( OC Vcore / Stock Vcore )^2

En ik kom op 220watt uit, maar goed dan nog eens met HT wat ook nog voor warmte zorgt niet?
Maar als ik deze review dan weer moet zien? (link)
dan kan dit blokje gemakkelijk tot 1.52V volhouden. Dus, waarom is het dan bij mij zo hoog? Of ze moesten HT afgezet hebben, ga eens verder lezen.

Edit: Heb nu eens HT uitgeschakeld en kom nu op een zeer normale temp uit van 62°C onder small FFT...
Maar goed, HT wordt dat dan daadwerkelijk omgezet in zoveel warmte?
 
Ja, "HT is a blessing and a curse" het heeft je een stuk meer CPU kracht, maar daar staat wel tegenover dat de activiteit van een cyclus van je CPU ook het dubbele is, wat serieus meer warmte heeft. Verder is het zoals boefmans zegt, er is een grens aan hoeveel Watt een blokje/CPUiHS kan afvoeren bij een bepaald temperatuurverschil.
 
jep zie het nu, na heel wat berekeningetjes :D. Mijn 4ghz overklock met HT heeft hetzelfde TDP als mijn 4.2hz overklock (1.482Vcore.)
En zit met dezelfde temperaturen, dus denk dat 220/230 de max is wat mijn blockje aankan. Maar toch lijkt het mij ergens weinig voor een EK Supreme! Zouden er blockjes zijn op de markt die het beter doen? Zoals de swiftech apogee HD eventueel?
 
Het is niet altijd het blokje hoor. Waar het uiteindelijk altijd op neer komt zijn de verschillende temperatuursverschillen tussen componenten. Iets dat dit mooi aantoont is het temperatuurverschil tussen je cores en je package. bij mij is het verschil tussen mijn core en mijn package nu idle 5°C. mijn cores hebben nu gemiddeld 39-40°C, mijn package 34°C en mijn water 32.8°C. zoals je ziet is de temperatuur tussen mijn water en package (waar de IHS opzit) dus zeer klein idle. Als je gaat stressen kunnen die verschillen enkel maar groter worden, er moet tenslotte meer warmte afgevoerd worden en dus moet ook het temperatuurverschil groter zijn. In mijn geval betekent stressen dat er daar een graadje op 3-5 bijkomt. hetzelfde geldt dan echter ook weer voor je thermal paste en zelfs voor je waterblock naar je water. zo kan het dus dat eens je tegen je 'plafond' komt zelf een beetje verder overklokken direct meerdere graden kan schelen.
 
Wacht even, als ik het goed heb de IHS is het kapje over de cpu (om het even simplistisch te vertellen.) dat je bv. kan lappen hé.. Maar wat die package is snap ik niet helemaal... n hoe weet jij er allemaal de temps van? Temp sensoren?

Maar goed, voor zover ik kan volgen, zou dat evenals een bottleneck kunnen zijn? Maar goed, mijn cpu is wel gelapt juist omdat een beetje tegen te gaan.
 
neen, je IHS is nog iets anders. Misschien was mijn gebruik van het woord 'package' ook niet helemaal goed, ik zal een poging doen op het recht te zetten:

Om het simpel te houden, je CPU bestaat uit een hoop transistoren die op/in een stukje 'plastic' (ik weet de juiste naam niet van buiten) gebakken worden. op dat stukje 'plastic' wat de transistors beschermt wordt dan je IHS geplaatst, deze heeft de warmte vervolgens door aan het omhulsel van je CPU, de package, dat is wat je gelapt hebt. Dat lappen helpt overigens enkel doordat het het package afvlakt en daardoor het contact tussen het package en het koelblok verbetert.

Om het kort en duidelijk te stellen, je IHS is ook een onderdeel van de weg die de warmte moet afleggen om weg te geraken en die is op een bepaald vermogen afgestemd (met de nodige marges). Als je overklokt en het vermogen opdrijft dan kan die inderdaad een bottleneck gaan vormen.
 
De term 'package' heb ik nog nooit gehoord om eerlijk te zijn, maar wat je zou lappen is wel degelijk je IHS (integrated heat spreader), maar alleen het buitenste deel ervan. Alles wat niet bij de die hoort valt onder de IHS.
intel_core_i7_3960X_die.jpg


Waar je transistoren in gegoten zijn, is Silicon Gate MOS ICs waarbij de kanalen in het siliconen worden gebrand middels lens-laser technologie.

En ik denk dat jullie de term 'weerstand' zoeken want in een systeem kan er maar één enkele bottleneck zijn per definitie. En dat lijkt mij het koelmiddel. Een blokje kan redelijk veel hitte kwijt, meer dan een processor kan maken, en meer dan je radiator kwijt komt.
Dit heeft meer met de relatief lage delta T te maken dan met de radiator oppervlakte in je bezit.
Fysisch gezien is het onmogelijk om beter te koelen dan de temperatuur van het koelmiddel, wat in ons geval nog steeds lucht is. Want je water koelt niet, je water transporteert de hitte slecht van je CPU naar je radiator, je uiteindelijke koelmiddel blijft de omgevingslucht (daar gelaten dat het wel efficiënter is dan een conventionele luchtkoeler), tel daar een paar graden aan verlies bij en je zit zelfs met de meest geoptimaliseerde koel installatie een paar graden boven je omgevingstemperatuur.
Ik durf in ieder geval zeker te zeggen dat een ander blokje weinig temperatuur winst op zal leveren.
 
De term 'package' heb ik nog nooit gehoord om eerlijk te zijn
IHS is het "metalen" plaatje op de cpu. Die is/zijn de cores plus in sommige gevallen de losse igp chip (vanaf 1155 zit die samen in de core). Package is het deel dat niet valt onder de noemer IHS en wat ook niet de die is ;).

Oftewel:

cpu.jpg


Groen is "package",
Rood is "IHS",
Blauw is de "die" (welke geïnstalleerd is op de package).

In feite is de gehele cpu de package ;).
 
bedankt voor de rechtzetting wwwicked, zo leer ik ook weer eens wat bij :D Wat niet weg neemt dat er tussen de die (het woord dat ik zocht :p) en de IHS dus toch wel nog ergens een koelmiddel moet zitten ;)
 
bedankt voor de rechtzetting wwwicked, zo leer ik ook weer eens wat bij :D Wat niet weg neemt dat er tussen de die (het woord dat ik zocht :p) en de IHS dus toch wel nog ergens een koelmiddel moet zitten ;)
Zit hoofdzakelijk lucht tussen en koelpasta tussen IHS en die. Ik neem aan dat jij de cpu temp zelf bedoeld, mocht dit zo zijn.. dan zal ik niet verklappen dat die NTC sensor op je moederbord zit en niet in je cpu ;). Vandaar dus ook het temp verschil tussen cpu temp en core temp.

Bij oude moederborden zeer goed zichtbaar, tegenwoordig amper:

jetway3.jpg
 
Allemaal leuk en wel :D, en letterlijk leuk! Zo leer ik ook wat bij ;).
Maar nu weet ik nog steeds niet wat het probleem eventueel zou kunnen zijn?

Maar goed, denk dat het ook mee deels aan de warmte in mijn kamer ligt... Ben momenteel op 4.1ghz aan het lopen @1.435V en mijn totaal temp is 58-59°C, met een kamertemp van ong. 17-18°C.. Zijn dit dan nette temps?
 
1.435 V is gewoon best veel.
Voor een 32nm (of kleiner) producé is dat gewoon veel, de oude 65nm+ chips deden daar niet zo moeilijk over.
Ik vind het goede temps ja.
Maar hou wel de kanaal degradatie in je achterhoofd, dat de temperatuur binnen de marges ligt wil niet zeggen dat je processor niet een exponentiële graad aan slijtage ondervindt aan de microkanalen van de verhoogde voltages.
Zodra je merkt dat je meer voltage moet geven om dezelfde overclock stabiel te houden is het eigenlijk al te laat, maar dan merk je de effecten voor het eerst.
 
mmh, krijg hem absoluut niet lager.. Dat is juist het probleem... Zit al speciaal met een VTT van 1.425 te werken om de Vcore zo laag mogelijk te houden. Heb gewoon een slechte chip :(. Als ik een VTT van 1.4 neem dan moet ik zelf een Vcore van 1.448 nemen.
 
Temps bij waterkoeling van Intel i3930K of i3960X ?

Heeft er iemand een waterkoeling systeem lopen op één van bovenste processoren ?

Zou graag een idee hebben wat jullie zien qua temperaturen:
+ zonder load op de verschillende cores ?
+ met load op de verschillende cores ?
met load ook interessant te weten of je de processor overclocked hebt en met welk CPU voltage hij dan werkt ?

Ikzelf heb momenteel de koeling met de Corsair H100 lopen met push/pull fans op max 1500 RPM en heb volgende temps die ik vrij hoog vindt:

bij kamertemperatuur 23°C
+ zonder load heb ik core temperaturen tussen 40° C en 46° C op de verschillende cores. CPU package temp is 45° C.
+ systeem is overclocked naar 4.4 GHZ bij een voltage van 1.37 V.
Onder Prime gaan de temps naar 90°. Bij gewone workload van ongeveer 60% bij het encoderen van DVD's haal ik
temps in de regio's van 70 tot 80° C.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan