• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

Heb momenteel de fans aangesloten op het moederbord van Asus en stuur ze aan met Fan Expert software.
Niet zo makkelijk om het systeem goed af te regelen zodat het stil blijft bij idle en goed koelt bij presteren.
Heb zopas een Lamptron fan controller bestelt om de fans aan te sturen.
Het rare bij de fans is dat elke fan die ik probeer heeft wel een snelheid waarbij hij stil is (meestal beneden de 800 RPM) en de max snelheid waar je de lucht in beweging hoort.
Daartussen hebben ze allemaal een snelheid waarbij ze een irritant geluid maken (meestal zo rond de 1000 à 1100 RPM).

In ieder geval wil ik eind april overschakelen op full waterkoeling voor de processor en voor de GTX570 videocard.
Ik zou daarvoor één 360 rad gebruiken (ofwel de Black Ice SR-1 of de XSPC RX360) met zes fans in push pull.
De fans zouden dan rond de 800 RPM worden gehouden bij idle en op 1500 RPM bij zware load.

Zou enkel graag van iemand een idee hebben wat voor temps dan mogelijk zijn qua idle/load in die configuratie ?
 
Ik heb ongeveer dezelfde config. Een 3930k met een msi gtx 570 oc. De loop als volgt een pomp, RX120, GPU block, RX360, CPU block, reservoir pomp.
De temps heb ik getest met prime95 in combinatie met kombustor.Deze draaide tegelijkertijd ongeveer 20-30 min.
Idle cpu 30 gpu 28
Load cpu 52 gpu 44 (turbo mode 3,8ghz) water 33
Load cpu 70 gpu 50 op 4,53 ghz water 35
Het is pull config met pwm noiseblocker 120 mm fans en draaide ongeveer 800-1100 rpm.
Hopelijk zo voldoende info.

Grtz

Ps het mooie vind ik toch het gpu block dit scheelt echt in temps. Normaal met een twin frozr ii fan temps tegen de 70 en nu maar rond de 30-35.
 
Inderdaad perfect de info die ik zocht :)

Mag ik nog vragen in welke kast je deze hebt gemonteerd en met welke pomp en reservoir je werkt ?
Ik werk zelf met de Corsair Obsisian 800D en zou de Koolance PMP-450 pomp nemen in samenwerking met een tube reservoir van EK.

Ik zou wel maar enkel één radiator nemen want het komt eigenlijk zelden voor dat ik én de CUP én de GPU ga pushen.

Meestal gaat het maar één van de twee zijn en dan denk ik dat een RX360 of een Black Ice SR-1 het wel moet trekken.
 
Heb zelf ook de 800d. De pomp is een MCP350 met een xspc-laing-ddc-acrylic-reservoir. Deze heb ik met een ddc L stand gemonteerd op de afdekklep van de hotswap bays.

Het was voor mij meer stress test om te kijken of de temps niet te hoog kwamen. Een 360 is ook meer dan voldoende. De 120 is ook overkill. Maar als je eenmaal aan waterkoeling begint....... Ik zou zelf voor de de RX gaan, omdat deze dikker is. Een push pull scheelt volgens mij ook maar een paar graden. Net als trouwens een 120 rad erbij te plaatsen.

In de top zit deze met een 25mm dikke fan silicone anti noise pad en dan de rad, je houd dan nog ongeveer 2 cm over tussen mb en rad.

De 120mm was ook niet makkelijk om te installeren. Zal straks wat foto's posten van het systeem.

DSCN2268.JPG

DSCN2269.JPG

DSCN2270.JPG

DSCN2271.JPG

DSCN2272.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooi systeem :)
Vond het belangrijk om te weten welke kast je hebt want onze 800D staat bekend dat het niet de best koelende kast is.
Ik zit nu met een overclock van 4.4 GHZ en een CPU voltage van 1.384V te kijken naar idle temps van rond de 50° en dat is te hoog naar mijn zin.
Ik denk eerder te gaan voor de Black Ice rad omdat deze ongeveer 1 cm dunner is dan de RX en ik wil push pull doen. Hierdoor zou het met het moederbord iets meer ruimte hebben wat altijd comfortabel is.
 
Beste Modders,

Ik heb mijn WC in mijn Relbel 12 zo goed als klaar.
Alleen heb ik 1 probleempje:
Mijn HD6970 wordt veelste warm!
Idle is ongeveer 55 graden.
Stressed is 100+ graden!
Nou stressed, als ik een filmpje kijk of een reeks afbeeldingen open o_O

Ik heb 2 rads en 1 loop.
De processor houdt zich netjes ~25 graden, idle.


Gebruikte hardware:
MOBO: ASRock Z68 Extreme4
CPU: Intel 2600K @3.4GHZ
MEM: Dual channel DDR3 4GB Corsair XMS3 2000MHz @1833
VGA: PowerColor HD6970 (Stock clocks)
SSD1: Corsair Force 3SSD 90GB
HDD1: WD 500Gb
HDD2: Seagate 1Tb
OPT1: dvd brander DTsoft Super Writemaster
PSU: Xilence Redwing Gaming Edition 750w
CASE: Sharkoon Rebel 12 Value

Waterkoeling parts:
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2
MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator
EK-FC6970 - Acetal
Phobya G-Changer 280
EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel -EN

Pic's:
hd6970noocjustlcweb.jpg

setuprebel12n.jpg





Note:
Als ik de pc uit zet, valt het water wat in het bovenste rad zit naar beneden, logisch...
Als ik de pc weer aan zet, is het water vanaf het bovenste rad naar processor de eerste 15-20 sec aan het doorlopen.
Tijdens dat doorlopen ontstaat/komt er een luchtbel van het bovenste rad naar de processor en die gaat door naar het vlogende rad.
Daarna zie ik deze niet meer terug.
Na een tijdje zijn alle slangen dan wel volledig gevuld en zie ik geen luchtbellen/bubbles meer.
Dit heb ik elke keer met aan/uit zetten.
Kan dit met de hoge temp te maken hebben?

Please help.
 
das appart dt je rad leeg loopt. in mijn loop was het zo toen rad boven alles zat dat na uitzetten pomp water gewoon bleef zitten wand er kon geen verplaatsing plaats vinden door bijv lucht die erbij kwam.

enigste manier die ik had om zonder pomp vloeisof te verplaatsen was me drain open zetten en dan liep het er nog niet snel of makkelijk uit

Arwin
 
hoe loopt je flow in je loop.... want het is eigenlijk niet normaal dat je bovenste rad terug leeg loopt als je loop goed is... (mijn bovenste 360 rad loopt zover ik weet ook niet "leeg") ik zou dus toch nog beter proberen te ontluchten als punt 1
punt 2 je maakt slecht conctact met je gpu blok kan gewoon niet anders... dus demonteer deze maar eens en check eens alles goed na want die temps zijn inderdaad niet normaal ;)

Greetz B0B0
 
Om dat leeglopen tegen te gaan, je laat je loop draaien tot er geen lucht meer in de rads ofzo zit, en dan vul je je res bij totdat alle aansluiting flink onder zitten. Ik kwam ditzelfde probleem tegen met mijn tube res toen het invoer tubetje nog boven water zat. Eens alles onder zit gewoon sluiten en doordat het luchtdicht is blijft alle luch mooi in je res :)

Maar nu terug naar de orde van de dag, ik ken je blok niet, maar ik dacht wel dat bij de meeste GPU blokken de IN links zit, waar jij je invoer rechts hebt zitten. Ik weet niet hoeveel dit scheelt bij een GPU block, maar 't is 't proberen waard. Verder, voelt je blok warm aan? Het kan een slecht contact zijn met je Videokaart?
 
gpu blokken werken meestal niet met jet's dus in/uitgang maakt niet zo zeer uit...
je kan inderdaad al een voelen of het blok zelf ook zo warm wordt als je blok koud aanvoelt kan je er van uitgaan dat je slecht contact maakt.
goed ontluchten scheelt ook natuurlijk wel soms wat graden maar aangezien je cpu toch netjes koel blijft zal hier het probleem van je gpu normaal niet zitten (tenzij je ergens een grote luchtbel in je blok hebt vastzitten)

Greetz B0B0
 
Opgelost!!!!:

Ik had mijn 3d kaart er af gehaald, waterblock af,
en wat bleek:

De koelpasta die ik op de GPU had gesmeerd raakte het waterblock niet eens!
Daarom werd deze 100+ graden met alleen een filmpje kijken..:095:
Dus alle schroeven opnieuw goed vastgedraaid, waterblock er op en d'r af.
Kijken of het nu wel contact maakt: Ja!
Een mooie grijze vlek op het koper van het waterblock.
Opnieuw alles vast gezet en kijken in windoos of de temps zijn gedaald.

Ipv 55 idle is deze nu 25 idle:103: Wat een verschil zeg.
Stressed heb ik nog niet getest, ik wou jullie direct even laten weten dat het gelukt was.

Bedankt voor de hulp iedereen!
 
nu ik mijn watercooling set up heb aangesloten is mijn cpu op 3.3 stock al 32/ 38 grade.
bij full load komt hij aan de 50 grade.


de onderelen die ik gebruik zijn.

Swiftech MCP 355 2x swiftech heatsink - EK dual Top icm ek Tube 150mm -

13MM (1/2) Feser Short fitting G1/4 (10 Pack)

https://highflow.nl/water-blocks/cpu-blocks/intel/koolance-cpu-350ac-cpu-acrylic.html

en de klemmen en slang.

ik weet niet wat ik moet doen
en ik denk dat er wel ergens lucht in zit maar waar?
en wat moet je doen om dit weg te hale

alvast bedankt
 
Opgelost!!!!:

De koelpasta die ik op de GPU had gesmeerd raakte het waterblock niet eens!
Daarom werd deze 100+ graden met alleen een filmpje kijken..:095:
Gevalletje... Handleiding niet gelezen? (Weet niet of het een EK blok betreft) Maar daar staat toch echt. GPU blok monteren. En daarna eraf halen om te kijken of de GPU het blok wel raakt. Maar wel done! blij dat je het hebt kunnen fixen.


en het wordt nog erger naar 1 uurtje aanstaan 45 grade ile zonder wat te doen

hoe gaan we dit opslossen?
Waarschijnlijk is het of je pasta (afhankelijk van de soort pasta, die heeft namelijk even de tijd nodig om te 'settelen'. Lucht kan inderdaad ook een factor spelen. Of als je echt een n00b actie doet, zoals L3p.
Maar omdat ik ook geen RAD ziet staan bij je gegevens.. kan dit ook het probleem zijn.. flow e.d.

Ik zou zeggen CPU block eraf. Opnieuw plaatsen met nieuw pasta en dan kruislings het blok op de CPU vastdraaien (handvast).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan