• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur en flow gemeten met TMS200

Xwardox

Junior Member
Mijn waterkoeling is weer operationeel en ik kan nu met de TMS200 controller de temperatuur en de flow meten.

Ik heb 3 temp sensoren aangesloten. Ik dacht zo de temperatuur stijging van koelblokken van CPU en GPU te kunnen meten. Niet echt dus: af en toe is er een verschil 1° te zien.

Het nut van de fans op de radiator is wel te merken, maar spectaculair is het ook niet. Als de fans uitstaan, dus passieve koeling, dan meet ik 30°C.
Als ik 2 fans laat draaien op 5V zakt de temperatuur naar 26°C, terwijl de temperatuur in de kast 24°C is.

De temperatuur van de koelvloeistof is 22°C als de computer uitstaat, maar met werkende pomp.

De flow zwabbert een beetje tussen de 1,5 lpm en 1,8 lpm.
Als ik de flow terugbreng naar 0,9 lpm merk ik dat niet echt in de temperatuur.

WC2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De verschillen merk je vooral als je jouw PC volop belast, dus op load.

Heb je daarvan de temperaturen gemeten?

(Bijvoorbeeld Prime95 en Furmark tegelijk laten draaien)
 
Als je de fans op volle kracht laat draaien wat is je water temp dan??
Je bevindingen komen overeen met wat ik ook in mijn setup gemeten heb..dat de temps bijna overal gelijk zijn en dat het verhogen of verlagen niet veel uit maakt voor de temps..
 
Ik zal binnenkort nog wat meer meten o.a. met wat meer extreme belastingen en overklokken:098:.
Ik wil de eerst ff kijken of alles weer lekker loopt en er geen lekjes zijn. Tot nu toe ziet alles er goed uit :woot
 
Het runnen van prime95 leverde in eerste instantie een crash op. Het verhogen van de Vcore met 0,0125V leverde weer een stabiel systeem op:
[Oct 7 10:20] Torture Test ran 14 hours, 34 minutes - 0 errors, 0 warnings.:woot
De CPU temperatuur (gemiddelde core temp) steeg van 33°C naar 49°C
De temp van de koelvloeistof steeg met 2°C van 25°C naar 27°C (gemeten op het warmste punt dus na de GPU). Verschil tussen koud en warm blijft tussen 1 en 2 graden.
Ik heb nu 2 fans aangesloten op de TMS200. Met het verhogen van het toerental van 1700rpm naar 2500rpm onder volle CPU load zakt de temperatuur van de koelvloeistof met 1°C.
Ik heb nog een derde fan liggen die zal ik binnenkort ook eens monteren kijken of dat ook nog scheelt.

De flowsnelheid lijkt niet zoveel invloed te hebben, maar is misschien wat laag om goed te kunnen beoordelen.
Ik heb getest met 0,9 LPM en 1,8 LPM (80%) en zag geen verschil in de temperatuur van de koelvoeistof :017:
 
Het runnen van prime95 leverde in eerste instantie een crash op. Het verhogen van de Vcore met 0,0125V leverde weer een stabiel systeem op:
[Oct 7 10:20] Torture Test ran 14 hours, 34 minutes - 0 errors, 0 warnings.
Ik heb getest met 0,9 LPM en 1,8 LPM (80%) en zag geen verschil in de temperatuur van de koelvoeistof :017:

Dit is bij mij dus ook het geval, daarom staat de pomp op mun TMS nu op level 3 of 4.. Ben ik ook meteen van het waterklots geluid af :p
 
Ik las op het forum van Koolance dat je de flowmeter INS-FM-17 beter horizontaal kunt plaatsen. Het lijkt er op dat als je hem verticaal plaatst met de flowrichting naar boven hij een te lage flow aangeeft en zelfs kan vastlopen.

Het is natuurlijk weer veel werk :026: maar ik zal hem binnenkort eens verplaatsen.
 
Draai hier een Q6600 op 1.28v 24/7 op 3Ghz met temps van 43,40,37,37, kamer temp is 21.
Draaid al 3 maanden non stop WGC
Thermalright TRUE Black + Scyte 1900 RPM.
Maar stil is het niet :p lijkt als je op de gang staat wel een server ruimte :p
(komt waarschijnlijk omdat er nog 9 van die fans in zitten)
Maar het meeste geluid komt van mijn GTX275's nog met stock koelers.. (ook 100% 24.7 @ F@H)
Met die lengte slang die jij er tussen heb zitten gaat de temperatuur ook al naar beneden denk.
Er is 5 lieter DI water onderweg weetniet of dat beter is als "normaal" water maar we zien wel.
 
Laatst bewerkt:
Alles bij elkaar is het ongeveer 2,5 liter: gedeminiraliseerd water + koelvloeistof die ik ook in mijn auto gooi in een 1:1 verhouding.

Ik heb mijn Q6600 nu opgevoerd tot 2,6GHz en met mijn 3 Scytes blijft de temperatuur van het water bij 100% load onder de 26°C.
Met de TMS200 controller regel ik de fanspeed en die is nu bij 20°C 1000 rpm en loopt lineair op tot 3000rpm bij 30°C .
Ik hoor ze niet want ze staan bij mij op zolder :020:

Bij een Vcore=1.31V meet ik de hoogste temperatuur op core 2 van 50°C bij 100% load.
Als ik de Vcore opvoer naar 1.6V meet ik 59°C.

Enige probleem is dat ik op dit moment een probleem heb met mijn moederbord, bij het draaien van prime95 gaat mijn PC na ongeveer 5 minuten onderuit. Bij andere programma's heb ik geen last.

Ik zal binnenkort eens uittesten tot hoe ver ik mijn CPU kan overklokken.
Ik ben ook aan het kijken of Windows 7 64bits een verschil maakt.
 
FF een update:
Ik heb mijn moederbord teveel gebogen en toen deed ie het niet meer ?:075:
Nu een nieuw moederbord met backplate (kost minder dan 5 euro plus 88 voor het moederbord).

Inmiddels ook helemaal over naar windows 7 64 ultimate: echt wel beter dan Vista en XP.

De temp die ik nu meet met realtemp is 10 graden hoger dan eerst (komt misschien door het moederbord? Gigabyte EP45-UD3LR), maar komt met volle load nog niet boven de 60 uit, lijkt me dus wel OK. De Torture Test :icon_twisted: is nu geen probleem meer.

Er is ook nieuwe software voor de TMS200 controller: werkt een stuk beter .


Ik heb mijn pomp nu ook op zolder gezet en de flowmeter nu horizontaal gemonteerd (ook op zolder direct na de pomp). Ontluchten is lastiger als je pomp boven in de loop zit. Ik heb nu direct achter de pomp ook een ontluchtings slang gemonteerd, zodat de pomp van beide kanten altijd water krijgt en er nooit lucht in kan komen. Tzt monteer ik een 2e pomp met 2e radiator in of op mijn kast om de flow te verbeteren en ik mijn PC kan loskoppelen en meenemen.:004:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
R Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set? Waterkoeling 463
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 flow indicator Waterkoeling 8
Bl4ckj4ck666 Barrow slf-v1 flow indicator Waterkoeling 7
M aqua computer high flow next en andere zaken Waterkoeling 0
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
Jason The Alphacool Eisfluegel Aurora flow indicator "HighFlow" with RPM-Signal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB – Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Rammstation PrimoChill FI-V-BR Vortex Black POM Flow Indicator - Blood Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Slader Bitspower flow meter Waterkoeling 4
GrimmReaperNL Barrow flow indicator Waterkoeling 4
M Weinig flow of lucht in systeem Waterkoeling 9
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Welke flow meter Waterkoeling 19
anub1s18 is er een aangerade minimum flow rate? Waterkoeling 2
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan