• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur loop goed?

Nismo

New member
Ik had even een vraagje:
Ik heb op dit moment een dagje of 2 mijn systeem draaien en gisteren effe een uurtje of 2 bc2 gespeeld.
De temp van cpu werd 58 en gpu rond de 40.
Loop is:res-pomp-gpu-cpu-rad.
Dit alles met 1 240 swiftech radiator met gentle typhoon's op 1450 rpm.
Ik wou met de build nog een 120 swiftech plaatsen tussen gpu en cpu maar paste niet op de plek waar we gedacht hadden,deze er uit gelaten.
Heeft het nut om deze er toch ergens in de loop te plaatsen?(tussen gpu en cpu?)
Weet namelijk niet wat goede temperaturen zijn,heb namelijk nog niks overgekockt wat wel de bedoeling gaat worden.
Alvast bedankt.
 
Voor de koelprestatie maakt niet uit waar je die 2e radiator gaat plaatsen. Op elke plek in de kast zal het je nagenoeg dezelfde temp winst opleveren. Beste is om dat extra 120 rad op een plek te zetten die praktisch gezien het beste uit komt met je huidige opstelling.

Zie ook:

http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-1287/


Welke hardware koel je met je wc-set? Waarschijnlijk dat er hier wel mensen zijn die je kunnen vertellen of het "goede" temps zijn.




(het woord goed tussen haakjes gezet, omdat ik zelf van mening ben (imho) dat temps goed zijn wanneer je systeem doet wat je wilde bereiken. Dus: of stabiel zijn voor een 24/7 overklok, of wel of niet stabiel de gewenste extra punten uit een bench progje kunnen trekken.
Lagere temps kunnen natuurlijk ook een doel op zich zijn. :) )



edit: Freddy was me al voor wat betreft de vraag wat voor hardware je hebt.
1zgym4m.jpg
 
Schopje,
Heeft iemand een linkje hoe ik kan berekenen wat het verbruik is van componenten?
Kan ik misschien daarna uitrekenen of mijn radiator toerijkend is..
Zit namelijk te twijfelen of ik aan 1 240 genoeg heb,of toch nog de 120 er tussen te zetten,of misschien een extra 240 om de temps nog lager te krijgen.
 
Ik kom dan op 1100w,kan ik dan ergens achterhalen hoe veel, het koelvermogen is van een radiator?
Edit:Heb zelf een wattmeter er tussen zitten en als ik dan full load heb, trekt hij maar 400..
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je al je hardware ingevuld.

Met een (i7 920@3.8 op 1.39v) + (1x 5870) + (een MCP350) als pomp krijg ik 365W als uitkomst. Met een 2e 5870 erbij: 492W
(Op 90% system load)


Momenteel redt je het wel met een 240 rad + een 120mm erbij. Mocht die 2e kaart erbij komen, dan kan je altijd nog bekijken of het de moeite waard is om het koeloppervlakte uit te breiden.

http://www.realredraider.com/martinliquid/SwiftechMCR220-Review.html
 
Ik had toch nog even de volgende vraag:
Ik wil er toch nog een radiator bij plaatsen maar dan aan de achterkant.
Zou ik dan beter nog een zelfde Swiftech MCR220 kunnen nemen, of toch de Black Ice GT Xtreme 240 Black?
Of raden jullie een andere 240 radiator aan?
Kan niet vinden of deze veel beter is namelijk,of dat een MRC220 ook goed genoeg is.
Edit:
Is mijn Laing D5-MCP655 sterk genoeg voor de hele loep, als ik er een 2e radiator bij plaats?
 
Twee maal MCR220 is prijs/prestatie gezien de beste keuze voor wat je koelen moet. Op lagere fanspeeds tot 1000rpm zullen de MCR en de BI GT erg dicht bij elkaar liggen. Zie als indicatie daarvoor bv deze testresultaten van alweer een tijdje geleden.



2 - Performance order (best to worst) based on final coolant temp, cooled with YateLoon 120mm fan - lower the "k" figure (difference between coolant temp and air temp), cooler the coolant, therefore better the performance...

At 600rpm:

•Thermochill PA120.3 - 7k
Watercool HTSF - 8k
Watercool HTSF3-x - 8.4k
•Cooltek Maxistream / Swiftech MCR - 8.4k
Black Ice GT - 9.2k

Black Ice Extreme - 11k
Alphacool NexXxos Pro - 11.2k
Black Ice GT X-Flow - 12.1k
Black Ice Extreme X-Flow - 12.3k
Alphacool NexXxos Extreme - 14k


At 900rpm:

•ThermoChill - 6.2k
•Cooltek - 6.9k
•BIGT - 7.2k

•WC HTSF - 7.3k
•BIGT-XFlow - 7.3k
•WC HTSF3-x - 7.4k
•NexXxos Pro - 7.5k
•BIX - 8.5k
•NexXxos Extreme - 8.5k
•BIX-XFlow - 9.5k


At 1200rpm:

•ThermoChill - 4.2k
•Cooltek - 5.6k
•BIGT - 5.7k

•BIGT-XFlow - 5.9k
•BIX - 5.9k
•NexXxos Pro - 6.1k
•NexXxos Extreme - 6.1k
•HTF3-x - 6.3k
•HTSF - 6.3k
•BIX-XFlow - 6.6k

Het rad van Cooltek is dezelfde als de MCR. (Cooltek bestaat al een tijd niet meer. Hier heb ik nog een Cooltek 120mm. Deze is identiek aan een MCR)

Het is wel een test tussen 360mm rads, maar dat is in verhouding tussen dezelfde serie van een merk vergelijkbaar met de kleinere versies van diezelfde serie.


De BI GT (Extreme) is een rad met weinig ruimte tussen de vinnen en komt pas vol tot zijn recht als er een sterke fan met hoge rpm op staat te blazen. De MCR heeft iets meer ruimte tussen de vinnen + is iets dunner wat weer voor een betere beluchting van het totlale vinnenoppervlakte zorgt met die lagere fanspeeds.
De MCR is goedkoper dan de BI GT extreme en zal vermoed ik nagenoeg dezelfde prestatie geven. Zeker in jouw geval waar je met 2x 240mm rads voldoende koeloppervlakte hebt voor de te dumpen warmte.

Als je op lage/normale fanspeeds toch een iets betere koelprestatie wilt, zou de XSPC RX240 Black een betere optie zijn dan de BI GT extreme.

Maar prijs/prestatie gezien blijft de MCR nog altijd een topper. waarschijnlijk ideale combinatie tussen dikte en vinafstand.



Is mijn Laing D5-MCP655 sterk genoeg voor de hele loep, als ik er een 2e radiator bij plaats?

Dat redt die pomp wel. :p Een radiator heeft niet zoveel restrictie.
 
Weer een klein vraagje? ik ga de 5870 vervangen voor een 5970.
Ik heb nu 2*240 swiftech rads,denken jullie dat dit genoeg moet zijn of moet ik er 1 vervangen voor een 360?
Temps met 1 5870 na 2 uur gamen is: cpu max 53 en gpu 43.
 
Dat gaat je huidige set nog gemakkelijk redden.

Volgens de PSU caclulator zit er op 90% system load 64W verschil tussen de 5870 en de 5970.

Dat opgeteld bij dit verhaal:

Waarschijnlijk heb je al je hardware ingevuld.

Met een (i7 920@3.8 op 1.39v) + (1x 5870) + (een MCP350) als pomp krijg ik 365W als uitkomst. Met een 2e 5870 erbij: 492W
(Op 90% system load)


Momenteel redt je het wel met een 240 rad + een 120mm erbij. Mocht die 2e kaart erbij komen, dan kan je altijd nog bekijken of het de moeite waard is om het koeloppervlakte uit te breiden.

Swiftech MCR220 Radiator Review


Dan kom je op een totaal uit van iets van 430W op die 90% system load. Voor twee MCR220's is dat geen probleem. :p
 
Oke thanks!
Dacht vraag het maar inplaats van het in te vullen:p
Ik vraag me dan alleen af wat dan redelijke temps zijn voor je systeem ,voor je over gaat naar een andere rad...
 
Zolang de boel naar wens functioneert (incl. bv een dikke 24/7 OC), zijn de temps natuurlijk altijd goed. ;) Daarbuiten zijn lagere temps halen imo een doel op zichzelf.

Maar zet de fans op je 2e rad maar eens een poosje uit als je een 3d bench draait of een game speelt. Dan kom je er denk ik wel achter waarom je nu die 2e 240 radiator ertussen hebt zitten. :) Van die 64W extra met die switch naar een 5970 zal je nu niet veel merken, omdat je nog genoeg speling hebt met je huidige koeling.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
R Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set? Waterkoeling 463
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
R Complete dual loop te koop [Hardline] Hoop onderdelen Te Koop 6
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
Jason EK-Loop Heat Gun 2000W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Leak Tester Flex HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
Jason EK-Loop Torque Schroevendraaier - 0.6Nm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
Jason EK-Loop Connect Level Sensor TBE 60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Dubbel Loop Systeem voorbereiden. Shopping List Advies Waterkoeling Setup 2
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C schuim in loop Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan