• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

Ik heb dan een 930 maar idle ook rond de 40 graden dit is dan wel op 4.2ghz (WC)
Ook met een relatief laag voltage zit ik aan die temps (1.265V)
Lappen andere pasta niets hielp zelfs na het plaatsen van 2xgtx580 bleef de cpu temp gelijk (dus voldoende koeling)
Full stressed met prime95 kom ik tot 70 graden maar lager wil die gewoon niet
Of een ander cpu block zou kunnen helpen weet ik niet nooit de kans gehad om dat te testen helaas
Maar op meerdere fora's gelezen dat vele mensen ditzelfde probleem hebben (als je het een probleem kan noemen want het kan geen kwaad deze temps)
 
Ik had inderdaad hoge temperaturen, allereerst ging ik ook de fout in met die sticker :p:
ek_supremehf_remove.jpg


Met sticker erop 55+ graden, sticker eraf 45 graden, maar vond dit nog altijd te hoog, aangezien je veel verwachtingen hebt bij WC gezien het niet heel goedkoop is.

Nu heb ik dit opgelost door:

- Loop gedrained (veel last van lucht)
- Opnieuw koelpasta aangebracht, eerst de cpu + cpu block schoongemaakt met ArtiClean(Vind ik echt een aanrader) vervolgens een klein beetje koelpasta aangebracht (Ter grote van anderhalve rijstekorrel). Pasta niet uitsmeren, door de hitte en de druk v/d cpu block wordt dit vanzelf gelijkmatig verspreid.
- Loop veranderd van: res/pomp > cpu > rad naar res/pomp > rad > cpu
- Heel rustig weer koelvloeistof erbij gedaan, in het begin gooide ik meteen 1 liter achter elkaar erin en dat zorgt voor veel lucht.

Temps:
Met sticker: 55+ graden
Zonder sticker: 45 graden
D.m.v. bovenstaande oplossing: 36 - 40 graden

Ik praat over idle temps, load weet ik niet.
En op mijn kamer is het zomers altijd erg warm, dus dan zijn de temps nog zeer acceptabel, wellicht heb je hier iets aan Quibi, ben benieuwd :)

Dit was de eerste situatie van mijn loop:
DSC01923.jpg


Facepalm:
DSC01936.jpg
 
[WC] Hoge CPU temperatuur

Hallo,


Sinds kort maak ik gebruik van waterkoeling. Ik begon met een standaard set van EK wat een goede performance leverde echter wilde ik iets meer dan dat. Dus heb ik besloten een 360rad te bestellen en een pomp/reservoir in één.

Ik heb de loop volledig in elkaar gezet en de "grote" luchtbellen zijn er volledig uit. Echter als in mijn CPU temperatuur controleer dan schrik ik me dood.

Als het systeem net aanstaat liggen de cores rond de 55 graden zodra het systeem 5 minuten aanstaat zijn de CPU temperaturen al 70 graden. Dit alles op een stock speed van 2.80Ghz en 0.95vcore.

Mijn loop is als volgt: pomp/res > rad > cpu > pomp/res. Ik maak gebruik van Feser One 3/8 slangen en EK schroeffittingen om alles goed vast te zetten.

Wat heb ik al gedaan:

CPU blok opnieuw gemonteerd (Zit goed vast)
CPU pasta vernieuwd (mx4)
Alle luchtbellen verwijderd (er zitten nog een aantal kleine luchtbelletjes in)

Ik maak gebruik van de volgende onderdelen:

Thermochill TA120.3 icm Yate Loon D12SH-12 Black 2200RPM
EK Supreme HF Nickel met Plexi top
XSPC X20 750 Dual Bay Reservoir with Pump
3/8 Feser One slang
Feser One Cooling Fluid

Zover ik weet heb ik alle mogelijke dingen gedaan om mijn watercooling loop naar behoren te laten functioneren ik ben op dit moment even ten einde raad. Wat moet ik doen om mijn CPU temperaturen drastisch naar beneden te krijgen? Zoals ik zei ik ben momenteel even ten einde raad en ik zou echt niet weten wat ik nu moet doen.

Alvast bedankt!
 
Hmm als je temps GELIJK al zo hoog zijn denk ik dat het probleem bij je cpu block zit.
Heb je de sticker er wel afgehaald ? :p
Als jeje cpu blok eraf haalt, kan je dan zien dat je koelpasta goed verspreid was ?
Je kan wel zien dat je zeker weten flow hebt ?
 
Hmm als je temps GELIJK al zo hoog zijn denk ik dat het probleem bij je cpu block zit.
Heb je de sticker er wel afgehaald ? :p
Als jeje cpu blok eraf haalt, kan je dan zien dat je koelpasta goed verspreid was ?
Je kan wel zien dat je zeker weten flow hebt ?

gezien hij zijn set upgrade en er voordien geen problemen waren denk ik dat de sticker wel van de block zou zijn...
dat hij wel een goede flow heeft twijfel ik ook een beetje aan... als de rad niet gespoeld was kan het ook zijn dat zijn cpu block nu verstopt is en daardoor slechte en snel oplopende temps onstaan...
Greetz B0B0
 
Nou het bleek inderdaad dat het iets met mijn CPU blok was. Wat ik eigenlijk heb gedaan is de boel volledig gedrained. (Ik zag geen troep in het water zitten)

En ik heb vervolgens de CPU blok omgedraaid dus dat de intake aan de rechterkant zit ipv links. Toen ik het systeem vulde merkte ik vrijwel meteen dat de flow een stuk beter was en dat de luchtbellen zeer snel uit de loop verdwenen. Na dit een poos hebben te hebben gekeken heb ik mijn PC opgestart en meteen HWMonitor aangezet. De CPU was idle 33-35 (per core) graden op een snelheid van 2.8Ghz en een vcore van 0.95. Na Prime te hebben aangezet werd de CPU max 40-42 (per core)

Tijd om weer eens mijn overclock instellingen aan te zetten waardoor mijn CPU op 4Ghz loopt op een vcore van 1.2250 :D

In ieder geval bedankt voor jullie support. (Misschien was ik iets te voorbarig met een topic aan te maken :p)
 
ja op een jet block je in en outlet verwisselen is een geen goede zaak :)
al bij al goed dat je alsnog de oorzaak gevonden hebt en alles nu terug in orde is ;)
nog veel waterkoelplezier alvast ^^
Greetz B0B0
 
ja op een jet block je in en outlet verwisselen is een geen goede zaak :)
al bij al goed dat je alsnog de oorzaak gevonden hebt en alles nu terug in orde is ;)
nog veel waterkoelplezier alvast ^^
Greetz B0B0

Nou ik had het blok geïnstalleerd zoals EK aangeeft in hun beschrijving. De slang ging wel van RAD out naar de inlet CPU echter werkte dit totaal niet. Dus wat ik heb gedaan de slang zit nog wel hetzelfde dus RAD out en inlet CPU alleen heb ik het blok zelf omgedraaid zodat mijn flow wel in orde is :D
 
Veel plezier met het OC-en van je CPU :p

Dankjewel ;) Gaat zeker goed komen :D

Trouwens je l3p bureau build ziet er erg gruwelijk uit en je l3p lan machine ziet er ook al nice uit ook al is die nog niet af :)

Als je het blok omdraait is het dus niet meer dezelfde 'inlet' op de CPU.

Mijn Inlet poort zat toen ik problemen had aan de linkerkant. Na het systeem gedrained te hebben heb ik het CPU blok van zijn plaats gehaald. Als je het blok een halve slag draait waardoor je Inlet ipv links aan de rechterkant zit. Dan is het in mijn ogen nog correct aangesloten :p

Maargoed het werkt nu zoals het moet dus ik hoor mezelf niet klagen ;)

Trouwens even een andere vraag. Ik heb zelf nog een EVGA GeForce 570GTX die ik graag op water wil aansluiten. Echter word ik niet wijs welke fullcover GPU blok erop past.

Volgens coolingconfigurator.com zouden de EK 580 blokken ook moeten passen maar ik weet niet of dit inderdaad zo is. Het gaat gewoon om het reference model van EVGA.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan