• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS

Mars

Junior Member
Hallo Hallo

Ik heb al een tijd waterkoeling draaien.
Maar ik vind het raar wat de programma's zeggen over mijn temps.
Ik heb een E8400 draait op 3,6 op 1.208V in cpu-z en is gelapped tot 1200 grid
Met een Black ice GT extreme 360 rat fans op full speed
ik koel alleen me CPU !

Coretemp zegt dat mijn processor 45 graden IDE is.
Nu vond ik dat zelf een beetje raar en heb wat testjes gedaan zoals:

1. Vinger in het water: Nou dat voelt echt niet aan als 45 graden !!! eerder 20 zo koud
2. CPU blok aanraken aan het randje zodicht mogelijk bij de CPU: Voelt ook echt KOUD aan ik gok op 22 graadjes

Toen in me bios gekeken en die zegt dat me temps ong: 22 graden is.
Dat vind ik wel geloofwaardig, ook in windows met mijn moederbord tool Asus probe 2 zegt die: 22 graden IDE
Als ik dan weer me vinger in het water stop kan dat idd goed waar zijn
Ook als ik het cpu blok aanraak die nog steens koud voelt. heb ik toch meer het idee dat dit programma wel de goeie temps leest.

Ook als ik de boel doe stressen dan voelt het water EN cpu blok wel lekker warm aan maar zeker geen 60 graden wat coretemp zegt.
mijn asus programma zegt 30/33 nou dat lijkt er veel meer op.. 60 graden kan je echt niet aanraken.

Zou het kunnen dat mijn e8400 gewoon brak is. aangezien die ook meer als 1.41 Volt nodig heeft om op 4.0 ghz te klokken :eusa_snooty:
 
Laatst bewerkt:
Het is ook niet de bedoeling dat je water en de cpu dezelfde temperatuur krijgen, water temp. zal een paar graden boven de kamertemp. hangen.

Daarnaast mag je wel verwachten dat je cpu wat warmer wordt als je er 1.4V op zet :p.
 
Het water/hardware kan nooit koeler worden dan de kamertemperatuur, hoe groot jouw radiator ook is of hoe hard je fans ook draaien.
(tenzij je een koelelement tussen de loop plaatst (peltier, phasechange, etc.))

Als jouw kamertemp 21 graden is, dan is een temp van 30-40 normaal.
 
Vraag van mij. Ik heb gezocht, maar kon niet vinden... dit topic lijkt het meest op mijn vraag, vandaar dat ik hem maar even hier stel.

Is het normaal dat de temperatuur van alle cores appart zoveel hoger liggen dan de temp. van de CPU in totaal zelf?

Ik heb sinds even een nieuwe cpu-cooler, de 'Tuniq tower 120 extreme', voor mijn i5 750 (standaard 2.67GHz) processor.
Ik heb een luchtgekoelde kast, met temperatuur sensors die de air-in en air-out temp. lezen (van mijn case dus).
Air-in is momenteel zo'n 25C, de Air-out is momenteel zo'n 30C.
ik heb met een klein temp. sensortje de temp. van m'n cpu-cooler gemeten door ong. 1 á 2min. die sensor op een heatpipe te plaatsen. De temp. van die heatpipe bleef ong. hangen rond de 30C á 32C.
BIOS geeft aan;
- CPU Temp. -> 36C
- Syst.Temp. -> 32C

CoreTemp geeft aan;

coretemp.jpg


als ik kijk naar bijv. core#2 of de max. temp. van core#3 allemaal zonder load, vind ik de temperatuur verschillend zo enorm. Bijna 50C van apparte core tegen +/- 35C, zo'n 10-15C verschil. Is dit normaal?

sorry als dit al ergens anders is besproken/gevraagd, maar ik kon het niet vinden.
 
15min. stress-test; Prime95 in-place FFTs
dit is het resultaat.
ctstressed15m.jpg


kan iemand mij vertellen of dat een beetje mooie temperaturen zijn voor zo'n test?
 
Laatst bewerkt:
Mars,

Hier heb ik ook een E8400 momenteel op stockspeed met speedstep aan.
Koeler is een Problimatec met 2 dikke 120mm fans erop die in serie zijn geschakeld die erg rustig draaien.
Bij kamertemp nu van 29 graden geeft CoreTemp:

core0 : 40C
core1 : 39C

VID : 1.225v

dit lijkt me ook heel reeel de waardes als ik ook check met de hand dicht bij de cpu voelt er ook maar weinig warmte.
Op dit zelfde moment gemeten met Speedfan is;

core0 : 46C
core1 : 45C

dit lijkt me wat aan de hoge kant aangezien de enorme koeler
plus de pushpull serverfans met bovendien een outake fan direct achter de koeler met maar paar cm tussenruimte.
Systeem draait met deze meting zo beetje idle
met gebruik 0-5 % van cpu

Speedstep staat aan en de cpu schakeld geregeld tussen 2 en 3 ghz
en niet overgeklokt op dit moment.
Wat betrefd TJ Max ... staat op 100C , wat t is weet ik niet , nog niet in verdiept.

:033:
 
wat voor cooler en probeer eens realtemp.

voel eens heatsink off ie warm is tijdens full load anders ff opnieuw thermal paste op doen.

mijn i7 920 c0 @ 3.5 ghz met HT on haalde max 60 65c on air met een coolermaster v8

ik heb de 'Tuniq tower 120 extreme' cpu cooler.
(mobo=MSI-p55-cd53)

realtempnoload.jpg
realtempmaxload.jpg



realtemp komt wel ong. overeen met coretemp volgens mij.
heatsink voelt onder load niet veel warmer, heb er een sensortje opgedaan weer voor minuutje... temp van zowel case air-out als m'n heatpipes gaan ong. 5 graden omhoog. 35-37C

dus ik moet er opnieuw thermalpaste opdoen? enig idee hoeveel de temps van je i7 waren voordat ie oct was op max load?
begrijp dat 60C voor een standaard geclockte processor onder stress toch wel wat hoog is (helemaal als je een aftermarket cooler gebruikt)?

Mars,

Hier heb ik...

..., nog niet in verdiept.

:033:

mijn temps komen wel ong. overeen met die van jou.
maar als die van jou te hoog zijn (wat je zegt toch?) dan lijkt me idd dat die van mij ook niet helemaal goed zijn.
had eerlijk gezegd ook wel verw8 dat m'n cooler wel wat meer temperatuur zou opnemen en afgeven bij zo'n hitte :101:
 
Ik zag dat mijn cooler wat "hing" (grote cooler hangt aan m'n mobo) .. dat zou eventueel kunnen zijn waarom die niet goed koelt. (mist contact)
heb m'n tower120e losgehaalt, en zag dat de koelpasta bovenaan m'n cpu alleen nog maar restjes waren... denk dat dat een soort bevestiging is van dat gehang?
heb opnieuw mx-2 koelpasta aangebracht en m'n koelergeplaatst, deze keer heb ik met tie-rips m'n koeler aan de andere kant strak getrokken aan de kast zodat ie niet kan hangen...
Coretemps waren ong. 1 á 2 graden omlaag gegaan p.stuk (zou eventueel kamertemperatuur verschil geweest kunnen zijn?

daarna heb ik die tie-rips losgeknipt, en pang! temp. schiet zo bij de cores (vooral #2) omhoog met aantal graden.
core#2 ging van 41 naar 45 idle, in 1x met het afknippen van m'n tierips.

nu heb ik even m'n midikast op z'n zijkant gelegd, zodat de koeler er recht op staat... kijken wat dat uithaalt...

caseopzijkantcoretemp.jpg

ik moet zeggen dat de temperaturen daar niet veel beter van worden, wel zie ik dat de temps van de cores appart dichter bij elkaar gaan liggen.

helaas heeft die tuniq tower van me van die fijne (als het werkte) dopboutjes.. die kan ik niet strakker draaien dan ze nu zijn
conclusie: Tuniq tower 120 extreme gaat niet samen met mijn MSI-p55-cd53 mobo in een staande constructie, zoals een midi-kast.
misschien toch een wat minder zware koeler aanschaffen ofzo? :S

in de staande positie moet ik zeggen dat de temperaturen zowel idle als stressed toch dichter bij elkaar gaan liggen... maar die temps lijken me nog steeds hoog?
100% load haal ik bijna de 70C...
damn ik doe toch echt iets verkeerd volgens mij :(

zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen dan de koelpasta?
 
Dat is aardig hoog vind ik :icon_eek:
Probeer je Vcore naar beneden te halen.
denk dat je met 1.280v genoeg hebt om de 3.5Ghz te behalen.
Als dat niet lukt kan het een slechte batch zijn of de koeler is te zwak.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
R Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set? Waterkoeling 463
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan