• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraag over waterkoeling loops

Bobykim

New member
Hallo allemaal,

Hier een foto van mijn situatie:
20160104_120851.jpg

Ik gebruik een Corair Carbide air 540. Een full loop waterkoelingssysteem in de kast is mogelijk maar dat vind ik te krap worden. Dus wil ik naar boven toe bouwen. Ongeveer halverwege het stuur (dat op mijn kast staat: zie foto) wil ik een plexiglas plank maken waar de pomp(en),reservoir(s) en rads komen te staan.
Wat ik wil koelen:
CPU I7-4790K @ 4,6
GPU Asus Strix GTC980ti
Mosfets

Mijn vraag gaat over de GTX980ti. Idle is deze 50 graden en full blast met een lichte OC gaat de temp naar 82 graden.
Is het verstandig om de GPU in 1 loop mee te nemen wegens de hoge temps of is het beter om twee aparte loops te maken: 1 voor CPU en VRM's en 1 voor de GPU?
De VRM's worden rond de 65 graden en de CPU komt nooit boven de 60 (hyperthreading uit).

Dank voor het lezen,

Groet, Bee
 
Ik ben voorstander van alles in één loop doen, dat scheelt in kosten, het is het ruimte besparend en het ziet er netter uit naar mijn idee (je moet anders veel dingen 2x aanschaffen, dus 2 pompen, 2 reservoirs etc.).

Je moet dan zorgen voor genoeg radiator oppervlak (in jouw geval zal bijvoorbeeld 1x een 480 radiator voldoende zijn, meer/grotere radiatoren is altijd aan te raden als je de ruimte en budget ervoor hebt).
En voldoende pomp vermogen, bijvoorbeeld 2x een D5 pomp achter elkaar, met twee pompen achter elkaar kan je de pompen ook zachter laten draaien = stiller.
 
Ik wil de WC in twee stappen aanleggen. Eerst mijn GPU en daarna de CPU en VRM's. Ik dacht aan het volgende:
RAD: Phobya Xtreme NOVA 1080 met 4 x 180mm fans
GPU block: EK Strix 980ti
Reservoir: 2 x Bitspower Water Tank Z-Multi 250 - POM - ICE Black - BP-WTZM250P-IBKBK
Pomp: Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Slangen en connectoren: dacht effe alles via bitspower aan te sluiten tot ik de prijzen zag van de koppelingen :). Wat is een goed starters alternatief waarmee ik acryl tubes kan aansluiten?

Nog een paar vragen:
Het tweede reservoir is om symmetrie te vormen (kleine neurotische tik...gewoon laten gaan).
Moet er nog een tweede pomp bij?
Qua fans wil ik graag fans die je uit elkaar kunt halen zodat ik alles mooi schoon kan houden (tik). Ik kom er alleen niet achter of er 180mm fans zijn die dit kunnen. Iemand een idee?
De flow wil ik in de volgende volgorde laten stromen: VRM -> CPU - > GPU. Is dit slim?

Nou...dat was het wel weer. Mijn vriendin komt net thuis dus snel afsluiten;)

Bee...of Tik
 
Controleer altijd voor de zekerheid of je de juiste EKWB blokken hebt, dat kan je hier doen:
www.coolingconfigurator.com
(mocht een blok niet in de HighFlow shop staan, stuur ons een mailtje en we voegen het toe)

CF1 fittingen zijn het meest voordelig:
Coolforce Fittings
Je bent dan alleen beperkt tot de kleur zwart.
EKWB fittingen zijn ook relatief voordelig.

Als je het budget hebt, is een tweede pomp aan te raden, gezien de grootte van jouw loop.

Om fans schoon te houden, is het beste om een fan filter voor de fans te plaatsen:
Fan Filters

En dat i.c.m. af en toe goed uitblazen met perslucht:
In Line Air Duster 400ML
Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V

Mijn Desk draai ik nu al ruim een jaar en zo goed als geen stof tussen de fan bladen door de fan filter (en nog belangrijker, geen stof in mijn desk) :)
http://forum.highflow.nl/f34/freddys-cross-desk-16097/index19.html#post287964

Volgorde van de loop maakt niks uit.
Zo doen dat je het minste slang/tube gebruikt.
Zolang het reservoir maar boven/voor de pomp komt, zodat de pomp altijd voorzien kan van koelvloeistof (van droog draaien gaat de pomp kapot, verslijting is te zien en daarop is geen garantie te geven).
 
Ik heb excel maar eens opgestart en een wenslijstje gemaakt. Voelde me net weer tien jaar met het boek van Bart Smit voor m'n neus. Kleine verschil is dat ik het zelf moet betalen :)
Anyways, hier de spulletjes:

screen 1.png

Ehm...kleine duizend euro...:shock: dus...
En ik zie niet echt iets waar ik heel erg mee kan bezuinigen (ik heb het dan niet over een paar tientjes maar meer over een paar honderd euro). De inkopper: "Welkom tot de wondere wereld van waterkoeling"
Ben ik echt veel te gek bezig? Dacht eerder aan zevenhonderd euro.
 
Dank voor de reply Eddy! Het is een beetje dubbel. Van de ene kant denk ik aan items die je voor langere tijd aanschaft zoals reservoirs, fans en radiators. Dus waarom niet gelijk het "goed" doen (je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt) zodat ik niet over jaar denk: "mmm...had ik toch maar..."
Wat voor mij moeilijk in te schatten is omdat ik nieuw ben in WC is de prijs - kwaliteit verhouding. Normaliter ben ik met aanschaf van apparatuur toch ingesteld dat je voor kwaliteit een prijs betaalt. In hoeverre geldt dat voor waterkoeling onderdelen. Zijn er merken en of items die je gewoonweg niet moet aanschaffen?
 
Merken of items die je niet moet aanschaffen, proberen we te vermijden in ons assortiment :)

Met de setup van mijn vorige bericht heb je al véél betere koelprestaties dan met standaard luchtkoeling.

Jouw setup is uiteraard beter, je hebt dan meer radiatoroppervlak en meer pompvermogen, daardoor kan je de fans en pompen zachter laten draaien en daarmee heb je een stiller systeem.
Als je het budget hebt, kan je het doen, want het is gewoon beter.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
S Vraag Waterkoeling Waterkoeling 6
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
djghostogb djghostogb Henk niewePC vraag over waterkoeling en modding Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
R Vraag nieuwe waterkoeling Waterkoeling 6
Wouter Vraag over waterkoeling moederbord. Waterkoeling 9
D Waterkoeling vraag Waterkoeling 4
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
djghostogb vraag over distro plate Advies Waterkoeling Setup 6
S Kabel dikte vraag. HighFlow Webshop 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
Ruud Voorstel, en vraag? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
P Vraag over Fittings en PETG Tube Waterkoeling 2
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
iSP Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup? Electronica 6
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
M pc burea vraag Cases en Modding 1
R Vraag mbt DarkSide led's Cases en Modding 9
J vraag over de in en uitgang van een Alphacool GPU waterblok HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J vraag over Apogee Drive II Waterkoeling 1
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
L casemod vraag Cases en Modding 1
S Waterkleur mayhem dye doorzichtig ( rood ) + vraag PASTEL Waterkoeling 9
Bas9466 vraag over tv als monitor weet dat het niet ideaal is uhd of hd Gaming 1
Sw333t Vraag over passieve radiatoren Waterkoeling 4
J vraag rigid primochill icm koelvloeistof Waterkoeling 3
F vraag over type (A of B) Li-Heat PCI-E Gen 3.0 Ribbon flexible Riser Cable Cases en Modding 2
D Transparante goud/geel coolant vraag Waterkoeling 5
D Simpele vraag Waterkoeling 6
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 2
MisterIce Vraag over anti-staticiteit Cases en Modding 10
K CPU cooling vraag Advies Waterkoeling Setup 1
G vraag waterblock Waterkoeling 26
B Vraag ronde 2 Advies Waterkoeling Setup 10
4 Dual D5 pomp vraag! Waterkoeling 3
D vraag over Flow Indicator + nog iemand Adviezen ??? Advies Waterkoeling Setup 2
AQuAKiNG vraag over g1/4 schroefdraad Cases en Modding 3
M Mijn vraag aan jullie Gamers Hardware & Software 5
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 4
M Vraag Fans H100i Waterkoeling 3
G Vraag, regelen EK-DDC 3.2 PWM Waterkoeling 11
N Vraag over videokaart gewicht? Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan