• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup?

iSP

Active member
De korte versie/vraag; Is 240mVpp ripple (te) veel? en dan bedoel ik niet die stomme kut coin.


De lange versie;

Zoals jullie wel weten ben ik meer van de sff en htpc's waar ik custom kabels voor maak ed dan de high end watergekoelde systemen. Mijn htpc wil ik waarschijnlijk met de launch van Icy Lake upgraden want Coffee Lake is het nog net niet helemaal; DDR4 prijzen hoog en B/H (budget) moederborden zijn ook nog niet uit waardoor de hele boel onnodig duur wordt. Maar dat is niet erg want nu heb ik mooi een hele tijd om dit uit te zoeken.

Het is met sff kasten niet ongewoon dat er gebruik gemaakt wordt van custom voedingen of zelfs aansluitingen. In mijn geval heb ik een ruimte van 42x55x320mm welke beschikbaar is voor de voeding. Nu zit er een v1 versie in welke 20 pins is met een oudere ATX specificatie, die kan dus niet meegenomen worden want deze is al op wat moderne borden getest. De vervanger v2 bestaat uit een Pico PSU achtige DC-DC en een closed frame AC-DC voeding. Dit is ook waar ik heen wil. Maar waarom koop ik dan de originele voeding niet? Deze is 19v wat te maken heeft met het punt dat er vanuit vroeger externe powerbricks gebruikt werden welke oorspronkelijk voor laptops waren en nu overgegaan wordt op 12v steeds meer. Daarbij kan ik niet makkelijk bij de +5vsb lijn en heb ik een gruwelijke hekel aan powerbricks. 12v heeft heel veel voordelen waarover je voor dit soort pc's hier meer kan lezen; https://smallformfactor.net/forum/threads/meanwell-psu.1270/

Of je nu een Pico box of Mini Box pakt of Chinese clone, veel keus heb je niet. Wel dat waar vroeger de 16-24v wide input populair was je meer en meer 12v only exemplaren ziet. Bij AC-DC voedingen heb je flink meer keuze. Al heb ik mijn zoektocht eigenlijk beperkt tot Mean Well/Delta/TDK/Cosel omdat je wel iets van goede makelij hebben wilt. Van veel Chinese voedingen zijn geen (goede) spec PDF's te vinden en hebben vaak ook 2e keus condensatoren of layouts welke vaak ook nog niet goed getest zijn. Nu zoek je dan iets met 12v output met een zeker wattage welk in mijn geval 100 tot 250 watt is met een zekere ripple en dan het allerliefst closed frame.

Maar dit blijkt allemaal nog zo makkelijk niet! nu heb ik er een gevonden welke exact past en waar ik ook fijn kabels voor kan maken met het gereedschap dat ik heb, binnen budget; De Mean Well UHP-200-12 UHP-200(R)-MEAN WELL Switching Power Supply Manufacturer
Maar als ik de ATX specs erbij pak (http://www.formfactors.org/developer/specs/atx12v psdg2.01.pdf) dan zie ik op pagina 21 dat ik op de 12v lijn maar 120mVpp mag hebben en deze voeding heeft dubbel zo veel met 240mVpp. Ik vraag me af of dit wel correct is aangezien bij gelijke voedingen en de concurrentie dit veel lager is; 120 tot 150 is veel en veel gebruikelijker. Nu weet ik dat je je hardware kan slopen met de agressieve voltage wisselingen wat ripple feitelijk is, maar is dit te veel? En wie weet anders een goed alternatief? En zou ik het met een "Pico PSU" met veel filtering zoals deze kunnen opvangen?; https://smallformfactor.net/forum/t...bto-psus-are-now-available-direct-order.1983/
 
De makkelijkste oplossing is een condensator over de 12v lijn te zetten om deze ripple spanning af te vlakken. Hoe groot die precies zou moeten zijn zou ik zo ook niet precies weten, maar dat valt wel uit te vinden.
 
Aan zoiets zat ik ook al te denken, daar zou ik dan in moeten duiken.
Heel veel kant en klare opties lijken er iig niet te zijn.
Wel enkele open frame voedingen gevonden waarbij en een behuizing gemaakt dient te orden en lastige connectors gebruiken... kom ik na koop van een tang flink duur uit.

Edit, ah ja ik weet nu al waarom dit niet bepaald haalbaar was;

C = I / 2 * f * Vpp

C = 16,7[A]/2 * 1/50[Hz] * 0,12[V]
C = 0,02 ofwel 20,000[uF]

En dat is behoorlijk veel... dat krijg ik niet bepaald lekker weggewerkt in de case zeg maar.
Zelfs als ik voor een 100 watt ga ipv 200 watt, wat voldoende kan zijn voor mijn setup, dan nog krijg ik die ripple niet lekker weggewerkt want 10k[uF] is nog steeds vrij veel.
 
Laatst bewerkt:
Je mocht toch wel een hoger voltage pakken, maar niet een lager?
Spulletje werkt niet op 6,3 maar 12v namelijk.

Van Mean Well een meetrapport gekregen, blijkt dat ze afhankelijk van de frequentie tussen de 106 en 136mV aan ripple hebben aan de output. Ze zeggen dat ze "conservatief" zijn met aangeven.... had dan voor 150mV gegaan zou je zeggen. Denk dat ik er wel mee kan wegkomen zo.
 
Als je twee condensatoren in serie zet worden de spanningen opgeteld, dus in dit geval 6.3+6.3 = 12.6 en de capaciteit wordt berekend via de bovenstaande formule.

Als die ripple meevalt dan hoeft het niet, maar je kan het natuurlijk altijd toevoegen als extra.
 
Hmm inderdaad, daar nog niet aan gedacht. Leerden we vroeger met weerstanden maar er niet aan gedacht dat dat ook met condensatoren kon. Ga er eens over nadenken en kijken wat de komende periode uit komt. Al andere documenten inmiddels gelezen en ik lijk er idd goed aan te doen om tot Icy Lake te wachten. In de pico psu scène is nog altijd ontwikkeling so who knows
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
djghostogb vraag over distro plate Advies Waterkoeling Setup 6
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
S Kabel dikte vraag. HighFlow Webshop 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
Ruud Voorstel, en vraag? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
P Vraag over Fittings en PETG Tube Waterkoeling 2
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
M pc burea vraag Cases en Modding 1
R Vraag mbt DarkSide led's Cases en Modding 9
J vraag over de in en uitgang van een Alphacool GPU waterblok HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J vraag over Apogee Drive II Waterkoeling 1
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
L casemod vraag Cases en Modding 1
S Waterkleur mayhem dye doorzichtig ( rood ) + vraag PASTEL Waterkoeling 9
Bas9466 vraag over tv als monitor weet dat het niet ideaal is uhd of hd Gaming 1
Sw333t Vraag over passieve radiatoren Waterkoeling 4
S Vraag Waterkoeling Waterkoeling 6
J vraag rigid primochill icm koelvloeistof Waterkoeling 3
B Vraag over waterkoeling loops Waterkoeling 10
F vraag over type (A of B) Li-Heat PCI-E Gen 3.0 Ribbon flexible Riser Cable Cases en Modding 2
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
djghostogb djghostogb Henk niewePC vraag over waterkoeling en modding Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
D Transparante goud/geel coolant vraag Waterkoeling 5
D Simpele vraag Waterkoeling 6
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 2
MisterIce Vraag over anti-staticiteit Cases en Modding 10
K CPU cooling vraag Advies Waterkoeling Setup 1
G vraag waterblock Waterkoeling 26
B Vraag ronde 2 Advies Waterkoeling Setup 10
4 Dual D5 pomp vraag! Waterkoeling 3
D vraag over Flow Indicator + nog iemand Adviezen ??? Advies Waterkoeling Setup 2
AQuAKiNG vraag over g1/4 schroefdraad Cases en Modding 3
M Mijn vraag aan jullie Gamers Hardware & Software 5
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 4
M Vraag Fans H100i Waterkoeling 3
G Vraag, regelen EK-DDC 3.2 PWM Waterkoeling 11
N Vraag over videokaart gewicht? Waterkoeling 2
J Vraag over aansluiting pomp Waterkoeling 5
XYOUNEED Vraag over mijn pumpcontroller Waterkoeling 4
Sw333t Vraag over keuze van prijzen Algemene Discussies 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan