• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraag over anti-staticiteit

MisterIce

New member
Hallo allemaal,

Misschien een stomme vraag, maar is het mogelijk om te testen of een stopcontact aangesloten is met een aardedraad? Ik kan tijdelijk niet op mijn normale werkplek terecht en nu weet ik dat de stopcontacten waar ik nu bezig ben vroeger geen aardedraad hadden om het antistatische bandje op aan te sluiten, maar nu zijn 2 jaar geleden alle muren daar weg gesloopt en opnieuw opgebouwd. Hierdoor weet ik dus niet zeker of dat nu wel het geval is. Is er een manier om dit te testen of moet ik het stopcontact uit de muur halen om dit te achterhalen? :dunno

Mvg,

MisterIce
 
Met een voltmeter hebt die 230 V AC kan meten lukt het. Je houdt een van de meetpennen aan de aarde en de andere stop je in een van de gaten. Wel beide gaten proberen. Als de aarde is aangesloten dan zal de meter aangeven dat er 230 V tussen een van de gaten en de aarde zit. Dan is de aarde aangesloten.
 
Met een voltmeter hebt die 230 V AC kan meten lukt het. Je houdt een van de meetpennen aan de aarde en de andere stop je in een van de gaten. Wel beide gaten proberen. Als de aarde is aangesloten dan zal de meter aangeven dat er 230 V tussen een van de gaten en de aarde zit. Dan is de aarde aangesloten.

Oke, dank je wel. Ik ga het proberen!
 
Dat hoeft niet perse zo te zijn, toch?

Een voltmeter meet het verschil tussen A en B.
Tussen de fase en nul zal hij ~ 230V aangeven, maar dat zal bij de aarde ook zijn.
Als een geleidend materiaal, die niet in verbinding staat met de fase, geen aansluiting heft, zal hij ook het verschil meten.

correct me if im wrong.
 
Dat hoeft niet perse zo te zijn, toch?

Een voltmeter meet het verschil tussen A en B.
Tussen de fase en nul zal hij ~ 230V aangeven, maar dat zal bij de aarde ook zijn.
Als een geleidend materiaal, die niet in verbinding staat met de fase, geen aansluiting heft, zal hij ook het verschil meten.

correct me if im wrong.

Wrong

Als dat geleidend materiaal in verbinding staat met aarde meet hij idd ook iets. maar de RA (Rand Aarde) op je WCD (Wand Contact Doos) moet je appart aansluiten. Dit is dus een goede manier om het te testen.

Maar ik het zo lees is het een kantoor o.i.d. een (gediplomeerd) elektricien weet dat die alleen een RA WCD mag gebruiken als de RA ook daadwerkelijk aangesloten is.

Als er nou geen aarde op het WCD zit en je heb in het gebouw nog oude koperen waterleidingen of stalen CV leidingen. Dan kun je, je polsbandje ook daar op aansluiten. Deze zijn ook geaard (als het goed is).
 
Ik heb het met een voltmeter getest en deze geeft gewoon 230V aan dus ik zit goed. Dank jullie wel!

PS. Ik heb voor de zekerheid ook een stopcontact getest waarvan ik weet dat er geen aardedraad is aangesloten en dan geeft de voltmeter inderdaad 0V aan.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet perse zo te zijn, toch?

Een voltmeter meet het verschil tussen A en B.
Tussen de fase en nul zal hij ~ 230V aangeven, maar dat zal bij de aarde ook zijn.
Als een geleidend materiaal, die niet in verbinding staat met de fase, geen aansluiting heft, zal hij ook het verschil meten.

correct me if im wrong.
Helaas is het niet zo. Als dat zo zou werken zou je de spanning ook met één meetpen kunnen meten en dat gaat helaas niet werken. Om spanning te meten moet een elektrische circuit gesloten zijn. De reden dat er een spanning tussen de fase en aarde te meten is komt doordat het energiebedrijf bij de transformatorhuisje de Nul verbind met een aardpin in de grond.

Het effect kan je het beste meten met een scheerstopcontact. Deze is vaak te vinden in de badkamer. In deze stopcontact zit een scheidingstransformator. Wanneer je dan tussen de fase en aarde meet zal je geen spanning meten terwijl er tussen de fase en nul wel 230 V kan staan.
 
Wrong

Als dat geleidend materiaal in verbinding staat met aarde meet hij idd ook iets. maar de RA (Rand Aarde) op je WCD (Wand Contact Doos) moet je appart aansluiten. Dit is dus een goede manier om het te testen.

Maar ik het zo lees is het een kantoor o.i.d. een (gediplomeerd) elektricien weet dat die alleen een RA WCD mag gebruiken als de RA ook daadwerkelijk aangesloten is.

Als er nou geen aarde op het WCD zit en je heb in het gebouw nog oude koperen waterleidingen of stalen CV leidingen. Dan kun je, je polsbandje ook daar op aansluiten. Deze zijn ook geaard (als het goed is).

Als er helemaal geen RA is aangesloten, dus alleen fase en nul en je houdt de meetpin tegen het aardestukje, wat zou hij dan moeten meten? 0?

Zie jrheuwing
 
Laatst bewerkt:
Als er helemaal geen RA is aangesloten, dus alleen fase en nul en je houdt de meetpin tegen het aardestukje, wat zou hij dan moeten meten? 0?

Dat is wel wat ik ondervonden heb. Ik heb getest op een stopcontact waarvan ik 100% zeker was dat er geen randaarde is aangesloten en deze gaf 0V aan. Toen naar het stopcontact wat ik tijdelijk ff moet gebruiken en deze gaf met fase-randaarde 230V aan.
 
Ja klopt.

In feite zijn nul en aarde het zelfde. meestal wordt nul tot aan het trafo huisje meegevoerd vanaf daar verdwijnt hij.
In het (oude) eneco gebied zitten nul en aarde bij de hoofdzekering ook op de zelfde klem.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
djghostogb vraag over distro plate Advies Waterkoeling Setup 6
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
S Kabel dikte vraag. HighFlow Webshop 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
Ruud Voorstel, en vraag? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
P Vraag over Fittings en PETG Tube Waterkoeling 2
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
iSP Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup? Electronica 6
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
M pc burea vraag Cases en Modding 1
R Vraag mbt DarkSide led's Cases en Modding 9
J vraag over de in en uitgang van een Alphacool GPU waterblok HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J vraag over Apogee Drive II Waterkoeling 1
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
L casemod vraag Cases en Modding 1
S Waterkleur mayhem dye doorzichtig ( rood ) + vraag PASTEL Waterkoeling 9
Bas9466 vraag over tv als monitor weet dat het niet ideaal is uhd of hd Gaming 1
Sw333t Vraag over passieve radiatoren Waterkoeling 4
S Vraag Waterkoeling Waterkoeling 6
J vraag rigid primochill icm koelvloeistof Waterkoeling 3
B Vraag over waterkoeling loops Waterkoeling 10
F vraag over type (A of B) Li-Heat PCI-E Gen 3.0 Ribbon flexible Riser Cable Cases en Modding 2
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
djghostogb djghostogb Henk niewePC vraag over waterkoeling en modding Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
D Transparante goud/geel coolant vraag Waterkoeling 5
D Simpele vraag Waterkoeling 6
N Vraag plaatsing radiator Waterkoeling 3
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 2
K CPU cooling vraag Advies Waterkoeling Setup 1
G vraag waterblock Waterkoeling 26
B Vraag ronde 2 Advies Waterkoeling Setup 10
4 Dual D5 pomp vraag! Waterkoeling 3
D vraag over Flow Indicator + nog iemand Adviezen ??? Advies Waterkoeling Setup 2
AQuAKiNG vraag over g1/4 schroefdraad Cases en Modding 3
M Mijn vraag aan jullie Gamers Hardware & Software 5
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
Slader Mayhems Aurora vraag Waterkoeling 4
M Vraag Fans H100i Waterkoeling 3
G Vraag, regelen EK-DDC 3.2 PWM Waterkoeling 11
N Vraag over videokaart gewicht? Waterkoeling 2
J Vraag over aansluiting pomp Waterkoeling 5
XYOUNEED Vraag over mijn pumpcontroller Waterkoeling 4
Sw333t Vraag over keuze van prijzen Algemene Discussies 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan