• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

Temps na waterkoeling

Beste HF'ers,

Ik wil toch even een vraag stellen over de temps van mijn waterkoeling systeem. Ik denk zelf dat er meer uit te halen valt maar geen idee hoe het kan dat het verschil tussen mijn CPU en GPU zo groot is, terwijl de GPU later in de loop komt.

Specs:

i7 4790k op stock (4ghz), met XSPC Raystorm blok
Maximus VII Formula (Watercooled)
MSI GTX 970 Gaming met EK block.

360mm slimline rad van XSPC met Corsair SP120 fans (Ong. op 40%, stap naar 60% maakt geen verschil in temps)
EK-D5 pump/res combo met 250 tube.
Monsoon fittings, waarbij 3x 45 graden fittings.
Drain onderaan bij de pomp met BitsPower Q-rotary.

De pomp hangt aan een Lamptron fancontroller, en aan de molex aansluiting en staat ingesteld op 100%. De pomp zelf staat op stand 5, is nauwelijks hoorbaar en er lijkt niet heel veel flow te zijn.

Temps:

CPU Temps Idle: +/- 48 graden
GPU Temps Idle +/- 33 graden
Mobo Temps Idle: +/- 34 graden

Loop volgorde:
Pomp - Rad - Mobo - CPU - GPU - Drain - Pomp

Pics van de loop:

6N3Lkqq.jpg


cHG3BXc.jpg


bK5JB6h.jpg


R2kvNv3.jpg


Nk3Oorr.jpg
 
En wat zijn de load temperaturen, dat is namelijk veel belangrijker bij watercooling dan die idle temps.

Overigens, het water in een loop heeft nagenoeg overal in de loop dezelfde temperatuur ;). Die onderlinge verschillen liggen dus niet aan de locatie in de loop, maar meer aan het feit dat een gpu simpelweg warmer wordt dan een cpu.
 
Heb net gekeken, stond inderdaad op 1. Inmiddels op 5 getest en BurnInTest aan het draaien. Het valt me hierin op dat de temps echt enorm fluctueren. gemiddeld rond de 61 voor de cpu, max op 76 graden.

KLi5hUw.png


Zou het kunnen dat Windows 10 wellicht meetfouten afgeeft oid?
 
Laatst bewerkt:
Nog even ter aanvulling, ik zie dat de in/outlet van mijn CPU block zijn omgedraaid zijn in mijn loop, kan dit ernstig kwaad?..

Dat is niet optimaal. De waterstroom loopt dan niet zoals gepland/ontworpen. Toch koelt de boel evengoed wel, alleen waarschijnlijk iets minder goed dan wanneer het water de geplande route volgt.
Maar als de temps goed zijn kan je het ook zo laten zitten en de boel omdraaien als het je uitkomt.
 
Misschien toch proberen het blokje goed aan te sluiten.

Gezien de binnenkant van de Raystorm lijkt het me zeker wel beter als het water stroomt zoals bedoelt.

5aee9175_vbattach231902.jpeg





Dan kan je gelijk de koelpasta-afdruk even controleren. (zou mooi gelijkmatig verdeeld moeten zijn)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan