Verwacht overigens geen wonderen van een extra rad, als je je oppervlakte zou verdubbelen dan kan je watertemperatuur-verschil maximaal halveren, maar ervaring leert me dat dat niet altijd perfect is, de efficientie van de extra rads is lichtjes lager enzo. Rekening houdende met een omgevingstemperatuur van pakweg 23° (wat wel ong. zou moeten kloppen deze tijd van het jaar), dan is je temperatuurverschil nu 10°, dat zal dan ong. 5-6° worden schat ik. Dat is wat je maximaal kan winnen door 2 radiators toe te voegen, ik betwijfel of dat de investering waard is, zeker gezien deze temperaturen toch best netjes zijn.
Als je echt je temperatuur omlaag wilt krijgen, dan lijken volgende zaken met interessanter:
- ga terug maar de stocksnelheden of draai je OC wat terug. OC'en doet de warmteproductie explosief toenemen, een paar stapjes terug kan de temperatuur van je CPU/GPU sterk doen afnemen zonder dat er aan de rest van het systeem iets verandert. Als je lage temps wilt om te OC'en dan is dit natuurlijk niet van toepassing.
- Kijk voor een betere mount van je koelblok (enkel voor CPU van toepassing), je kan bijvoorbeeld je CPU
lappen. Let wel dat de garantie dan vervalt EN dat de resultaten afhankelijk zijn van de bol/hol-heid van je CPU.
- Je kan een andere tim overwegen. Dat hangt sterk af van de tim die je nu gebruikt hebt. Ook een remount met wat meer/minder (in de meeste gevallen iets minder) kan een verschil geven, maar enkel als je huidige mount niet goed is, wat hier waarschijnlijk niet het geval is gezien de temps.
- Ook iets wat vaak vergeten word; check je airflow! zelfs al het je sterke
fans op je rads, als je intake te restrictief is of qua flow niet goed zit dan kan het zijn dat je rads niet optimaal koelen. Ook push-pull betekent niet noodzakelijk dat je het beste uit je rads haalt. In sommige gevallen kan er sprake zijn van teveel turbulentie of tegenwerking tussen de twee
fans.
Zo, daar zou je toch al iets mee moeten kunnen doen