• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

Verwacht overigens geen wonderen van een extra rad, als je je oppervlakte zou verdubbelen dan kan je watertemperatuur-verschil maximaal halveren, maar ervaring leert me dat dat niet altijd perfect is, de efficientie van de extra rads is lichtjes lager enzo. Rekening houdende met een omgevingstemperatuur van pakweg 23° (wat wel ong. zou moeten kloppen deze tijd van het jaar), dan is je temperatuurverschil nu 10°, dat zal dan ong. 5-6° worden schat ik. Dat is wat je maximaal kan winnen door 2 radiators toe te voegen, ik betwijfel of dat de investering waard is, zeker gezien deze temperaturen toch best netjes zijn.

Als je echt je temperatuur omlaag wilt krijgen, dan lijken volgende zaken met interessanter:
- ga terug maar de stocksnelheden of draai je OC wat terug. OC'en doet de warmteproductie explosief toenemen, een paar stapjes terug kan de temperatuur van je CPU/GPU sterk doen afnemen zonder dat er aan de rest van het systeem iets verandert. Als je lage temps wilt om te OC'en dan is dit natuurlijk niet van toepassing.
- Kijk voor een betere mount van je koelblok (enkel voor CPU van toepassing), je kan bijvoorbeeld je CPU lappen. Let wel dat de garantie dan vervalt EN dat de resultaten afhankelijk zijn van de bol/hol-heid van je CPU.
- Je kan een andere tim overwegen. Dat hangt sterk af van de tim die je nu gebruikt hebt. Ook een remount met wat meer/minder (in de meeste gevallen iets minder) kan een verschil geven, maar enkel als je huidige mount niet goed is, wat hier waarschijnlijk niet het geval is gezien de temps.
- Ook iets wat vaak vergeten word; check je airflow! zelfs al het je sterke fans op je rads, als je intake te restrictief is of qua flow niet goed zit dan kan het zijn dat je rads niet optimaal koelen. Ook push-pull betekent niet noodzakelijk dat je het beste uit je rads haalt. In sommige gevallen kan er sprake zijn van teveel turbulentie of tegenwerking tussen de twee fans.

Zo, daar zou je toch al iets mee moeten kunnen doen ;)
 
stijgende temperaturen??

goedenavond mensen,

ik heb donderdag mn eerstewatercoolingloop ingebouwd, vrijdag te lektesten en alles goed. zaterdag zet ik mijn systeem aan en bekijk ik eerst mijn temps (ff weten waar je het voor doet) idle ~35 load ~45 dik tevreden, gisteren helaas niet kunnen spelen. vanmorgen temps van idle ~40 load ~50 viel toch een beetje tegen. nu vanafond temps van idle ~47 en load ~62. iemand enig idee hoe dit kan?

bij voorbaat dank
 
De hardware betreft;
Gigabyte ga-990fxa-ud7 mobo
AMD phenom II x6 1090t be @4ghz @1.425v cpu
Corsair dominator 4x2gb 1600mhz ram

Keeling betrefd;
Ek supreme ltx copper+acryl cpu block
Ek dat 4.0 pomp
Xspc single Bay res
Onbekend 240 slim rad
280 to 240 fan adapter
2x 140 mm 1250rpm phanteks fans
9 casefans

De sticker heb ik verwijdert. De koelpasta zal ik zo ff opnieuw gaan doen maar volgens mij is dat het niet. Want dan zouden de temperaturen gelijk toch al slecht moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Het kan best zijn dat er wat lucht in je pomp, zet m uit en houd m even op zijn kant (inlaat naar boven).
Ik zag dit bij mezelf met schoonmaken laatst, ik zag lucht in de leiding zitten en de vloeistof liep er een beetje langs.
Ik allemaal dingen bewegen etc. hielp niets, zet ik even de pomp uit, hoor ik daar lucht uit komen! Toen ik de pomp weer aanzette pompte die zo de rest van de lucht uit het systeem het reservoir in.

Dan komen we gelijk bij het volgende, het kan zijn dat er langzaam lucht vanuit onderdelen uit het systeem is gelopen het reservoir in, hoe vol zit je reservoir nog (de UIT kan van het reservoir moet volledig onder het vloeistof niveau zitten)

Zou je wat fotos willen delen van de setup (het liefst een met alle onderdelen zichtbaar in 1 foto) ?

Koelpasta zal het denk ik niet zijn, maar je kan het wel even controleren (nu kan je gelijk zien of de dosering goed is die je eerder hebt gebruikt, zit het naast de chip dan is het te veel geweest)
 
koelpasta gecontroleerd, daar zat het probleem niet. mijn pomp is wel begonnen met een raar geluid te maken gisteravond laat. mijn pc uitgezet en eerst gaan slapen en naar school. ik ga vanafond de pomp aansluiten op het moederbord header om het toerental te checken, en het reservoir zit nog vol genoeg (heb ondertussen het nadeel van single bay res ontdekt dus dat hou ik goed in de gaten
 
@proace altijd nieuwe koelpasta toepassen. Maar inderdaad word nog wel is vergeten. Heb et nu wel gedaan.

@k.3nny ik heb er niet geflushd omdat hij al in gebruik is geweest in een andere loop. Had wel beter geweest om dat wel te doen. Voor zover ik in het cpu kan zien (clear acryl) is die nog schoon. Als het niet aan de pomp ligt ga ik mijn loop opnieuw doen en ook mijn cpu block openen en schoonspoelen. Ben pas om een uur of tien thuis vanavond en zal dan ff een update geven
 
@IplugNplay bij deze de foto's, helaas door de verschillende locaties in de kast lukt het niet om alles in 1 foto te krijgen
2014-02-06 17.57.53.jpg2014-02-05 15.47.21.jpg2014-02-05 15.47.35.jpg
de pomp zit hier nog een beetje los maar die is ondertussen vastgezet met een ty-rip.

vanmorgen de pomp aangesloten op het moederbord en die geeft ~1960rpm, hier zijn geen specs van bij ek maar ~2000rpm is een getal wat ik op meer fora ben tegengekomen. ook het bijgeluid uit de pomp vandaan is verdwenen. uitgaande van deze gegevens heb ik nog even gewacht met het her aanleggen van de loop, ik heb de pc aangezet en een half uurtje laten iddlen op de w7 desktop, de temps stabiliseerden zich op 31 graden. ik blij. 1 ruk intel burn test met een max temp van 53 graden waarna de temps zich settelen op 41 graden iddle. en nu over de laatste 10 minuten is de iddle temp weer 3 graden gestegen. voor mij lijkt het alsof de radiator zijn warmte niet kwijt kan, nu moet een dual 120mm 30mm dik rad toch genoeg zijn voor een overklockte phenom II x6?
 
Verschillende slangen & fittingen? is je loop wel fatsoenlijk?

Wat voor fans?

pompjes zijn brommers/irritante dingen :p

die middelste 0 ring IN je cpu blokje weghalen zal je flow veel goeds doen evenals een tempdrop aangezien je setup niet echt goed lijkt opgebouwd.
 
@k.3nny
inderdaad verschillende slangen ik gebruik 3/8 1/2 en 5/8 met bijbehorende barb fittingen. dat is een nogal bij elkaar geraapt zootje en staat ook hoog op mijn verlanglijstje. maar als ik kijk naar het formaat is het allemaal voldoende voor een goede flow maar daar krijg ik graag feedback op.

volgens mij is mijn loop wel goed opgebouwd maar op of aanmerkingen hoor ik graag.

als radiator fans gebruik ik de phanteks ph-f140sp led http://phanteks.com/PH-F140SP.html
als casefans; 2x tacens pro 1000rpm, 1x phanteks ph-f140sp 1200rpm, 1x sharkoon onbekend, 1x fractal design silent serie r2 1200rpm, 2x corsair h80 stock fans 2500rpm, 2x coolermaster sickleflow 2000rpm. alle uitgestuurd vanuit een powered pwm hub.

kan je iets meer uitleggen over het verwijderen van de 0-ring? ik kan er namlijk enkel over vinden dat ie voor een waterdichte afsluiting in het blok zorgt, klinkt eerlijk gezecht nogal gevaarlijk om die eruit te halen
 
ek_waterblocks_eksupreme_ltx_amd__plexi.jpg


die middelste O ring die zorg normaal voor een verdrukking van het water, die kan je eruit halen, komt je flow ten goede, geen negatieven nadelen kwa temps,

Daarbij heb je wel overmatig veel fans!

kan je in een paint tekening maken hoe alles zit?
zoals dit voorbeeld :
ComputerSetUp3.png


Mvg kenneth.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan