• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Temperatuur te hoog met mijn waterkoeling set?

k.3nny dank je voor je eerlijke reactie.
Ga maar eens overwegen om de 240 uit de loop te halen en kijken wat dat met de temps doet.
aangezien dit mijn eerste poging tot een volledige wc setup is zal er in de toekomst nog wel wat aan gesleuteld gaan worden al is het alleen al omdat het modden minstens net zo leuk is als je pc'tje weer up and running te zien.
Wellicht dat ik de diameter van de fittingen en slang nog eens ga veranderen, gebruik nu een zeer kleine diameter 6/8 dus misschien dat dat ook nog wat oplevert mbt temps.
Mocht er nog iemand suggesties hebben schroom niet om deze te ventileren.
 
Het 240 rad uit de loop nemen zal je temps niet doen zakken. Wat k.3nny denk ik bedoelt is dat de 240mm teveel aan koeling is.

Meer radiator zorgt altijd voor meer koeling. Hoeveel hangt af van de hoeveelheid warmte die in het water gedumpt wordt.
Voor de warmtedump van jouw hardware is die 360 radiator al voldoende. Het effect van die 240mm radiator is waarschijnlijk alleen door zeer goede meetapparatuur en testervaring in beeld te brengen. Dat gaat dan om tienden van een graad. Dit soort minimale verschillen in tempwinst zijn voor een eindgebruiker niet interessant meer. Vandaar dat je die 240 radiator in je set voor koelprestaties als overbodig beschouwd kan worden.
Als i je niet in de weg zit kan je 'm ook laten zitten. Mocht er aankomende zomer een langdurige hittegolf uitbreken, dan heb je waarschijnlijk iets meer profijt van je extra 240mm rad. ;)

Op zich heb je er alles aan gedaan om de CPU temp lager te krijgen. Zelf weet ik niet zo goed of die temps zo verschrikkelijk hoog zijn. Misschien dat de CPU een beetje een heethoofd van zichzelf is.

Idle temps moet je in ieder geval nooit als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Pas onder stress kan je het hebben over koelprestaties.
 
Stock doet ie idle rond de 29 a 30 maar onder load is er gek genoeg niet eens een heel groot verschil met als ie oc draait maar een graad of twee!
Ga toch nog eens kijken of ik met minder vcore toe kan en stabiel 4ghz kan draaien. Wilde proberen naar 4.2 of hoger maar dan moet ik de vcore omhoog schroeven en dus gaan de temps gestaag mee!
 
Raar ...

Hallo iedereen ,

Ik heb hier een tijdje terug een swiftech AIO h220 gekocht.
Setje werkte prima maar ben iets erna overgegaan naar de "nieuwe" haswell I7 4770K .

Nu waren mijn load temps bij AIDA 64 (alleen bij cpu stress) 62° avg,met een max van 65° (Vcore 1.274v),
met een 4.7 Ghz oc.
Bij de "Full" load test -----> 99° :108:

(Het probleem bij de "Full" Aida64 of Prime95 test is, dat ik de Vcore op het mb niet kan op manueel krijgen.
VB Ik geef manueel in op 1.274 & druk op enter , springt gewoon terug op auto....)
De Vcore op auto loopt op tot 1.3 :evil::evil:,het betreft een sabertooth z87 mb).



'Dit moest beter kunnen" dacht ik nog bij mij zelf...

Heb dus de vorige weken een Alphacool 420 Rad ST 60 met Silverstone FHP140 (Koolance fan adapters)in push & een
Alphacool 120 ST60 met Corsair SP120 QE in push/pull bijgeplaatst.
Eveneens de originele swiftech rad voorzien van Corsair SP120 HP Push/Pull met een Swiftech Micro Res.

Maar na ontluchting enz ....

De pc terug opgestart zijn de temperaturen hetzelfde gebleven .(Omgevingstemperatuur zat een 0.5° verschil in)
De Swiftech Pomp/Cpu waterblock heb ik tijdens de ombouw niet verwijderd.
Alles is netjes ontlucht.
Zou het mogelijk zijn dat ik de swiftech pomp teveel belast ivm restricties van de nieuwe radiators ???

Bedankt !!
 
een radiator kan je niet echt een restrictie noemen :) eerder je head presure die omlaag gaat, alhoewel de pomp bouw gelijk staat aan een mcp 355 (als ik het goed had) kan je toch aardig uit de voeten met upgrades :)

heb je niet een temp sensor bug? wat zijn je temp in de bios zelf?
 
De Swiftech Pomp/Cpu waterblock heb ik tijdens de ombouw niet verwijderd.

Beter even het blokje een keer opnieuw installeren. Daarmee kan je in ieder geval uitsluiten of het probleem daar ligt.

Die H220 zou genoeg moeten zijn om een CPU voldoende koel te houden. Met meer radiators zal de koelprestatie niet zo heel erg veel beter worden. De oorzaak van het probleem zit dus waarschijnlijk ergens anders.
 
@ K;3nny -> sensor bug ?? Denk t niet ... De temp in bios zijn hetzelfde (maar op idle,de full load kan ik toch niet zien ,ofwel ?? )

@ Hukkel -> Geen idee hoe warm de koelvloeistof is ,mag ik de temp sensor v/h moederbord in het reservoir steken ??

En je hebt 100% zeker flow? , Wat bedoel je hier mee ??? Voor mij is de flow dramatisch gezakt ...
Maar aangezien dit mijn eerste WC build is ben ik natuurlijk niet zeker...
Het koelwater in het reservoir zie ik bijna niet bewegen (Eigenlijk niets),behalve als ik de pomp even van lage naar hoge
stand plaats ,krijg ik een "rimpel" in het water.Erna staat het water weer doodstil.
Is dit normaal ???


@ Coolfris Ik heb het "blokje" al 3 maal veranderd , eerste maal normaal getest (origineel h220) met Artic Silver koelpasta...

Hierna getest met Mx4 koelpasta.

Toen "blokje" verwijderd en de loop geopend.De 420 Rad erop aangesloten (Dit maal zonder de extra fans ,de adapters
was ik vergeten te bestellen ).Ontlucht en getest

De laatste maal het "blokje" laten zitten en de loop geopend,de 120 Rad bij in de lus gedaan en de extra fans
aangesloten.

In al deze voorbeelden zijn de temperaturen hetzelfde gebleven,zowel kamer als cpu ...
Het moet toch mogelijk zijn voor de temperaturen verder te doen zakken ??

Waar zou ik dan het probleem moeten zoeken ??

Bedankt
 
Hoi Andy,

ik bedoel inderdaad of de koelvloeistof wel goed rondgepompt wordt.

Je zou een temp en flowsensor kunnen aansluiten om te check hoe en wat.

Ik denk zelf dat 99 graden zwaar onmogelijk is. Dan zou je CPU zichzelf terug moeten schroeven en zou inmiddels de koelvloeistof ook minimaal 80 graden moeten zijn. Dat kan ik me niet voorstellen. Zelfs niet met 1.4V.

De enige reden dat het echt waar "zou kunnen zijn" is als er geen flow is en de vloeistof gewoon stil staat.

Maar zoals eerder gezegd zou de H220 op zichzelf al plenty koelkracht hebben.
 
Hey Hukkel ,

Bedoelde inderdaad dat cpu aan terug klokken was ...


Maar nu heb ik een "stabiele" overclock op ongeveer 86° full load AIDA64...
V core staat 1.255 (Manual) en cpu zit op 4.6 Ghz , ambiant is wel 27° nu ...

En omdat ik echter geen beweging zie in het reservoir ,vermoed ik dat er te weining flow is ...
(Als k dan op youtube kijk , zie ik wel duidelijke beweging v/d koelvloeistof.

Is er dan geen mogelijkheid om deze cpu meer te kunnen koelen ??
 
Als er geen flow is betekent dit dat de koelvloeistof niet meer rondgepompt wordt van blok naar rad en terug. Het wordt dus niet gekoeld.
Er zal heus iets flow zijn andere kun je niet op 100% testen.

Ik vind 86 nog steeds veel teveel. Een fatsoenlijke watergekoelde CPU met een 420 rad moet echt max rond de 60 komen op een dikke overclock.
 
Hoelang heb je, je pc ontlucht?
Hoe weet je dat alle lucht er uit is?

Het klinkt wel een beetje of er nog lucht in je loop zit, dan is de flow ook heel laag. Of je pomp is niet helemaal lekker. Maar wat je zegt over je pomp van laag naar hoog draaien dat je dan wel verschil in je res zag had ik namelijk ook toen er nog lucht in de loop zat.

Heb je, je pc al gekanteld (naar voren,achter, links en rechts)?

Gr. Basje
 
hallo,ik ben sinds kort aan een waterkoeling systeem begonnen en het zit zo:

ik heb een intel i7 2.6k..3.4ghz sandy die nu stabiel loop aan 4.4ghz
VGA is msi gtx 580 twin frozr ii OC die 6% clocked is,loopt nu op 850 mhz en 2050 mhz mem clock
Maximus IV extreme Z
Corsair vengeance blue 4x4GB ddr3
cooler master v1000 voeding
patriot ssd 120
1tb hdd

nu mijn koel systeem
ik heb een 2x120 rad , dus 240mm en 30 dik met 2k rpm vent daar op push pull
pomp:Laing DDC-pomp 12V DDC-1T 420L/H
reservoir:Swiftech Maelstrom 5.25 Dual Bay Reservoir - Black
tubing PVC 16/10mm (3/8"ID)
de cpu block is Aquacomputer cuplex kryos HF for sockets
gpu block is Aquacomputer aquagraFX für GTX 580

nu ik alles netjes heb aangesloten krijg ik de volgende temps:

Cpu krijgt +- 52graden als ik crisis 3 speel(cpu vebruikt 40% en +- 62 watts) VID is 1.3611V
Vga krijgt +-46graden als ik crisis 3 speelt


ik vind deze temps wel iets te hoog,heb redelijk wat geld in het waterkoeling systeem gepompt maar ik zie niet echt veel verschil voor het moment

Mijn koel water krijgt +- 33 graden

enig idee wat er hier foutloop?

Groetz en alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Redelijk normale temps inderdaad, zeker gezien beide overklokt zijn. er moet ook een warmte verschil zijn omdat je rads hun energie kunnen afgeven, dus gezien de omgevingstemperatuur is die 33° eigenlijk helemaal zo slecht niet.
 
Een soort maffe vuistregel is een 120*120 rad voor iedere chip op stock clocks. Jij hebt twee 120*120. Beiden 30mm dik en twee overclockte chips. Dus gezien de feiten denk ik dat je het niet veel lager gaat krijgen. Je zult mee radiator oppervlakte nodig hebben voor lagere temperaturen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Temperatuur Waterkoeling 1
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
S Op basis van temperatuur cpu, pomp laten aanslaan Waterkoeling 6
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Temperatuur Radeon HD 7970 Watercooled Waterkoeling 4
C Temperatuur display cijfers knipperen... Problemen & Oplossingen 0
O Temperatuur panel Overige Builds 2
Roedi Hoe water temperatuur verlagen? Overclocking 16
P Temperatuur meten wc koeling. Waterkoeling 2
N Temperatuur loop goed? Waterkoeling 15
Marcel2102 temperatuur sensor delen Electronica 14
F Water/cpu temperatuur Waterkoeling 38
S Water temperatuur sensor / Single - parallel water loop. Waterkoeling 7
D 2-Pin verlengkabel voor moederbord (power knop, temperatuur sensor etc.) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Blackruby Temperatuur sensor plaatsen/vastmaken. Handleidingen en Installatie Tips 6
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
X Temperatuur en flow gemeten met TMS200 Waterkoeling 9
X Temperatuur sensor calibreren Waterkoeling 7
X (te) lage temperatuur Waterkoeling 38
R IOH temperatuur MSI x58 pro Waterkoeling 6
nootje NB/SB temperatuur Overclocking 14
Craven temperatuur meter? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P temperatuur Waterkoeling 9
R Temperatuur Lucht meten. Overige Koeling 2
X Temperatuur CPU Waterkoeling 6
V Hoe meet je de juiste temperatuur van een 45nm processor Overclocking 9
M Water temperatuur Waterkoeling 7
H Dell Poweredge 2950 CPU 0 usage hoog Problemen & Oplossingen 2
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
Craven temps te hoog? Overige Koeling 57
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan