• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Help! Waterkoeling blijft warm!

Ptrb

New member
Hoi Allen,

Ik ben Peter en kom uit Arnhem.
Een paar weken geleden had ik besloten om een custom waterkoeling te gaan bouwen, om mijn (lawaaierige) videokaart wat stiller te maken. Een mooie aanvuling hierop zou zijn dat ik de pc iets verder zou kunnen tunen, om met name het 3d tekenen iets sloepeler te laten verlopen en natuurlijk ook het gamen.

Echter na veel proberen en lezen hier op het forum kom ik er toch niet helemaal uit. Mijn set blijft namelijk (in mijn ogen) te warm op idle.

Wanneer de PC namelijk niks doet, is de temperatuur toch nog 38/40 graden!
Mijn kleine pc ernaast met een H60 blijft kouder! (25c).
Ik hoopte een paar graden boven kamertemp. uit te komen.
Wanneer ik game, loop hij op naar 50 graden. Dus dan lijkt hij goed te koelen, maar het rare is dat niks variable is ingesteld, alles draait op volvermogen.

Mijn Watersetup:


250ml reservoir -> EK-DCP 2.2 -> Titan X (bitspower) -> Titan X(bitspower) -> 360 rad Magicool 16 FPI met Pull: Noctua NF-S12A en Push: Noctua NF-F12 -> RAM Block Bitspower DIMM4 -> Ram Block Bitspower DIMM4 ->2e EK-DCP 2.2 -> VRM block(bitspower) -> CPU (bitspower) -> 280 rad Koolance 280 Rad 30-FPI Copper met Push: Noctua NF-A14 -> terug naar reservoir.


Mijn setup:
Asus Rampage V
5960X
2xTitan X
1200w Coolmaster
M2.0 SSD
760T Tower


Wat doe ik fout? Of is het normaal dat ik idle zo warm blijft?
Overigens schiet de CPU met een benchpress zo naar de 85-90 graden, maar dat komt wellicht door de "lage" flow?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Zoals hier boven al vermeld staat zitten er misschien nog lucht belletjes verstopt in de rad of tubes.

Je kan eens alles behalve de pompen afkoppelen van de psu afkoppelen een deze een nacht + eventueel dag laten draaien en daarna kijken of het probleem is opgelost.

Als dat niet werkt eens kijken eens nakijken of de waterblocken wel goed zijn gemonteerd en of de koelpasta wel goed is aangebracht.

Die 38/40 graden is dat de CPU waar je over praat? Wat zijn de temps van je GPU's?
 
Wat super dat er al zo snel gereageerd wordt! Ik zal alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden!

Je weet zeker dat er voldoende flow is? Als je een slang in knijpt, hoor je de pomp dan ook harder werken?
Goed de kast ook schuin gehouden om eventuele luchtpockets in de radiator te verwijderen?
Geen idee wat voldoende is? Je hoort/ voelt de pomp dan inderdaad harder werken! Ik heb hem inderdaad schuin gehouden en hij draait inmiddels ook al een paar weken! De meeste zijn eruit! (Soms zie je nog een enkele, met name bij de GPU en VRM blocks).


[COLOR=#3E3E3E zei:
SwollenNerd[/COLOR];293567]Zoals hier boven al vermeld staat zitten er misschien nog lucht belletjes verstopt in de rad of tubes.
Je kan eens alles behalve de pompen afkoppelen van de psu afkoppelen een deze een nacht + eventueel dag laten draaien en daarna kijken of het probleem is opgelost.
Als dat niet werkt eens kijken eens nakijken of de waterblocken wel goed zijn gemonteerd en of de koelpasta wel goed is aangebracht.
Die 38/40 graden is dat de CPU waar je over praat? Wat zijn de temps van je GPU's?
Hij draait al een paar weken, dit maakte geen verschil. Pasta heb ik destijds goed uitgeprobeerd wat de beste methode is. Ik heb gekozen voor de rijstkorrel en dit gaf na 3x testen elke keer een goed resultaat. Ik verwacht dat deze nu dus ook goed zit.

Goede vraag! Het is inderdaad de temperatuur van de CPU. De temperatuur van de GPU's ligt lager! Ongeveer 27 graden, dit is ook de temperatuur van de koelvloeistof!

Zou het kunnen komen dat de CPU waterblock de temperatuur niet goed geleid?
Deze zit gemonteerd: Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) (Acrylic Top Version) [BP-WBCPUIAC-CUMBKCL] : Bitspower Taiwan On-Line Shop

Uit de MOBO kit, welke niet gemonteerd zit (te vaak problemen mee gehad!).
 
Net dit filmpje nog eens bekeken van JayTwoCents nog eens bekeken en daar zegt hij dat de flow niet echt uitmaakt qua koeling capaciteit.


Maar zo te zien aan de temps van je GPU is alles in orde in je loop.

Dus ik zou eerder denken dat de cpu blok slecht contact maakt met de cpu, zijn deze temps al zo sinds het begin of zijn deze plots gekomen?

Of is je CPU overklockt? Zo ja hoeveel volt gaat er door de CPU?

Qua geleiding durf ik het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat dit niet mogelijk is. Zo een block is normaal gemaakt van koper en dan vernikkeld.
 
Net dit filmpje nog eens bekeken van JayTwoCents nog eens bekeken en daar zegt hij dat de flow niet echt uitmaakt qua koeling capaciteit.


Maar zo te zien aan de temps van je GPU is alles in orde in je loop.

Dus ik zou eerder denken dat de cpu blok slecht contact maakt met de cpu, zijn deze temps al zo sinds het begin of zijn deze plots gekomen?

Of is je CPU overklockt? Zo ja hoeveel volt gaat er door de CPU?

Qua geleiding durf ik het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat dit niet mogelijk is. Zo een block is normaal gemaakt van koper en dan vernikkeld.

Het is al sinds het begin zo, de koelpasta verloopt wel mooi op de cpu. Dus daarop gebaseerd, lijkt het blok wel de gehele CPU te raken. Ook de Kernen in de CPU verschillen niet meer dan 1-2graden.
Hij is licht overclocked, en draait op 1.35v/1.4v. Maar ook standaard, merkt ik niet veel verschil. Ik zal vanavond even een printscreen posten van HW Monitor.

Heb ik misschien te weinig radiator vermogen?
 
Als de GPU's koel blijven heb je genoeg radiator en pomp vermogen, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan het CPU blok.
Wanneer het aan de radiator/pomp zou liggen, dan zouden de GPU's ook minimaal net zo warm zijn als de CPU.

Waarschijnlijk heb je het wel gedaan, maar soms vergeten mensen het, heb je de beschermfolie onder het CPU blok eraf gepeld?
 
Het is al sinds het begin zo, de koelpasta verloopt wel mooi op de cpu. Dus daarop gebaseerd, lijkt het blok wel de gehele CPU te raken. Ook de Kernen in de CPU verschillen niet meer dan 1-2graden.
Hij is licht overclocked, en draait op 1.35v/1.4v. Maar ook standaard, merkt ik niet veel verschil. Ik zal vanavond even een printscreen posten van HW Monitor.

Heb ik misschien te weinig radiator vermogen?

1.4v ligt wel aan de hoge kant, ik heb een 5930k voorlopig gekoeld door een corsair H110. deze is overklockt op 4.5Ghz met 1.3v en die loopt idle op 32 graden Celsius en met prime95 gaan de temps naar 70 graden Celsius. Ik heb hem ook eens geprobeerd op 1.4v en dan loopt die idle ook rond de 38/40 graden Celsius en met prime95 op 80-90 graden Celsius. Dus het is wel normaal dat de temps zo hoog liggen.

Ik zou persoonlijk nooit meer dan 1.3v gebruiken voor 24/24 7/7 opstelling. hoe koel hij ook blijft, hierdoor ga je sneller degradatie oplopen.
 
1.4v ligt wel aan de hoge kant, ik heb een 5930k voorlopig gekoeld door een corsair H110. deze is overklockt op 4.5Ghz met 1.3v en die loopt idle op 32 graden Celsius en met prime95 gaan de temps naar 70 graden Celsius. Ik heb hem ook eens geprobeerd op 1.4v en dan loopt die idle ook rond de 38/40 graden Celsius en met prime95 op 80-90 graden Celsius. Dus het is wel normaal dat de temps zo hoog liggen.

Ik zou persoonlijk nooit meer dan 1.3v gebruiken voor 24/24 7/7 opstelling. hoe koel hij ook blijft, hierdoor ga je sneller degradatie oplopen.
Bedankt voor de Tip! Ik heb hem direct terug gezet op 1.3v, ik draai op 4Ghz wat ook prima werkt op 1.3v

Overigens maakt het voor de temperatuur niet uit!
Deze zijn op moment van schrijven:
CPU =35
CPU (PECI) =40 (Wat is dit?)
DIMM ~=29
Koelvloeistof =26
GPU 1 =27
GPU 2 =27
En opvallend: VRM =38

Gezien de VRM (direct) voor de CPU zit, kan deze het water zo snel verwarmen dat de CPU er warm van wordt?
Overigens had ik het destijds extra gecontroleerd of er nog een plasic op zat, ik had behoorlijk wat instructies gelezen :)
 
1.4V is veel te veel voor een 5930K/5960X!
Ik draai 1.28V 4.5Ghz met een 5960x, 2xgtx980, veel andere blokjes en 1080 rad.
En zelfs dat is al on the edge voor een 24/7 OC

idle - water: 20C - cpu: 26C - gpus: 23C
stressed - water: 24C - cpu: 60C - gpus: 38
 
1.4V is veel te veel voor een 5930K/5960X!
Ik draai 1.28V 4.5Ghz met een 5960x, 2xgtx980, veel andere blokjes en 1080 rad.
En zelfs dat is al on the edge voor een 24/7 OC

idle - water: 20C - cpu: 26C - gpus: 23C
stressed - water: 24C - cpu: 60C - gpus: 38

Waaauw! Dat zijn eens temperaturen! Ook echt een enorm mooie Set(op je website)! Daar hebben vast veel uurtjes ingezeten!
Hoe kom je zo dicht bij de kamer temperatuur? Koel je de VRM/PCH ook?
 
Dank je!

Ik koel ook een blokje op de VRM's, mobo temp geeft aan 31 graden.

Probeer eerst eens je CPU voltage naar beneden te brengen, 0.12V gaat al heel wat schelen in je temps.
Ook zal het EK cpu blokje waarschijnlijk een paar graden koeler zijn.
 
Waaauw! Dat zijn eens temperaturen! Ook echt een enorm mooie Set(op je website)! Daar hebben vast veel uurtjes ingezeten!
Hoe kom je zo dicht bij de kamer temperatuur?

L3p heeft zn rads in zn kruipruimte liggen waar het nagenoeg bijna altijd dezelfde temp is :)

Ikzelf zit idle rond de 30C te schommelen met watertemp van 29C, dus 35 is echt teveel. En op stock waardes, is hij dan net zo warm?
 
1.4V is veel te veel voor een 5930K/5960X!
Ik draai 1.28V 4.5Ghz met een 5960x, 2xgtx980, veel andere blokjes en 1080 rad.
En zelfs dat is al on the edge voor een 24/7 OC

idle - water: 20C - cpu: 26C - gpus: 23C
stressed - water: 24C - cpu: 60C - gpus: 38

Intel raad zelf een max aan van 1.35v. Maar uit ondervindingen van mensen op overclocked.net is gebleken dat 1.3v toch de veilige limiet is voor 24/24 7/7.

@Ptrb hier is een lijst met cpu waterblocken die getest zijn en de jouwe staat er tussen op de 12de plek,heeft 5 graden verschil met nummer 1 een EK Supremecy EVO bij een 5820k op x99 platform, bij x79 is dit maar 2 graden en bij z97 6.5 graad verschil. Summer water block round-up 2014

Op 4.0Ghz zou 1.2 volt normaal voldoende moeten zijn. Maar waarom test je dit niet eens ? Er zijn zoveel handleidingen op internet hoe je dit moet doen. Op ROG en HWI staat zo een handleiding die stap voor stap is uitgelegd.
Haswell-E overklok workshop: Core i7 5960X, 5930K en 5820K overklokken | Hardware.Info Nederland

Het lijkt erop alsof je het voltage zomaar op 1.4v hebt gezet en je multieplier op 40 zonder dit te testen?
 
Laatst bewerkt:
Intel raad zelf een max aan van 1.35v. Maar uit ondervindingen van mensen op overclocked.net is gebleken dat 1.3v toch de veilige limiet is voor 24/24 7/7.

@Ptrb hier is een lijst met cpu waterblocken die getest zijn en de jouwe staat er tussen op de 12de plek,heeft 5 graden verschil met nummer 1 een EK Supremecy EVO bij een 5820k op x99 platform, bij x79 is dit maar 2 graden en bij z97 6.5 graad verschil. Summer water block round-up 2014

Op 4.0Ghz zou 1.2 volt normaal voldoende moeten zijn. Maar waarom test je dit niet eens ? Er zijn zoveel handleidingen op internet hoe je dit moet doen. Op ROG en HWI staat zo een handleiding die stap voor stap is uitgelegd.
Haswell-E overklok workshop: Core i7 5960X, 5930K en 5820K overklokken | Hardware.Info Nederland

Het lijkt erop alsof je het voltage zomaar op 1.4v hebt gezet en je multieplier op 40 zonder dit te testen?

Hoi Allen,

Na alle adviezen toch maar besloten om alles even opnieuw op te bouwen en te resetten.
De CPU block was erg vies van binnen! Dit blokkeerde de doorgang van de in- naar de uitlaat. Daarnaast heb ik een 120 rad bij geplaatst, die had ik toevallig nog liggen.
En even de flow iets gedraaid, van CPU -> VRM ipv andersom gezien de VRM toch warmer is dan de CPU.
En een Bios -Reset!
Compleet stock zat de CPU temp op 29-30. Wat aardig overeen komt met de watertemp van 27.
Nu draai ik op 4.5Ghz op 1.3v met een CPU temp van ong 35. Allemaal op Idle.

Met een Bench gaat hij op ong. 65-75 graden, wat voor mij prima is :)

Ik had trouwens niet zomaar het op 1.4 gezet en multi 40 , maar ik had zovaak "Freezes" gehad op 4.7Ghz dat ik de multi terug had gezet naar 40 maar het voltage laten staan. Het was trouwens wel een leuk artikel! Ik had een vergelijkbare gelezen, maar dan op het ROG Forum.

Bedankt allemaal! Nu weet ik weer een stuk beter waardoor de temps. worden veroorzaakt!
 
Laatst bewerkt:
Toch maar weer even openen, na wat rond lezen en een hoop nieuwe producten lukt het me gewoon niet om hem "koud" te maken.
Is het mogelijk dat mijn VRM hem te veel opwarmt?

Momenteel is de setup RES -> POMP -> GPU ->GPU -> 360 RAD -> CPU ->VRM -> 280 RAD-> RES.

De pump al geupgrade naar een EK-XTOP D5 Vario, slangen naar 1/2 OT , CPU block naar EK Supremecy EVO .
Fans veranderd naar:
Noctua NF-A14 industrial PPC-3000 PWM - 3000RPM push en 2000 Pull. voor de 280 rad
360 rad heeft Noctua 120mm NF-S12A pull en Noctua NF-F12 push.
Alles staat compleet Stock en toch blijft de temp rond de 37 graden hangen en erger als ik BO3 speel gewoon op FullHD wordt hij al snel 55-60 graden!

Zou het toch komen door de VRM?
Wat zou er fout kunnen zijn?

Sinds ik de RAM blocks afgekoppeld heb, lijkt ik iets meer flow te hebben en heb ik geen enkele luchtbellen in mijn systeem (echt alle kanten op gedraaid). Heb ook andere pompen geprobeerd (x2 2.2) maar niks lijkt te werken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ik heb momenteel een lawaaierige computer die nog steeds niet super koelt.
Even een kleine note: De pc van me vriendin met 5820k met een simpel corsair h100 koeler met standaard fans is netjes 25 graden.. :(

 
Fotos van mijn computer:
De 6mm line liep naar een chiller (is niet meer aangesloten), beide buizen zijn afgesloten.
De fans draaien (voor het testen) allemaal op 100%.
De RAM Blocks, zijn ook afgedopt.

Groetjes,
Peter
 

Bijlagen

  • IMG_7621.jpg
    IMG_7621.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_7620.jpg
    IMG_7620.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_7618.jpg
    IMG_7618.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7619.jpg
    IMG_7619.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 4
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
J waterkoeling droom eindelijk dichtbij, help Waterkoeling 11
D Old school waterkoeling niet effectief genoeg...help. Waterkoeling 3
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
DannyKiers Help een newbie bekend worden met waterkoeling en modding Advies Waterkoeling Setup 14
playboy4u2nv advies met waterkoeling help!!!! Waterkoeling 9
E Waterkoeling veilig? help me vader overtuigen Waterkoeling 12
J Totale noob, deep dive, help aub. Handleidingen en Installatie Tips 11
C Random restarts HELP! Problemen & Oplossingen 2
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
M HELP NEEDED - PCBUILT UPGRADE - AMSTERDAM Masterkint1982 Hardware & Software 4
W code 43 op gpu's !!! HELP Problemen & Oplossingen 2
D Chilling Time!! But not without your help.. Waterkoeling 6
T hi Freddy ,, sorry but I need your help again :D International Forum 1
T need help with shipping method to my country ( Saudi Arabia )! International Forum 5
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
M help ! pc wilt niemeer afsluiten !! Problemen & Oplossingen 7
J overclocking mijn 5930k help? Overclocking 11
Marc Laenen help... Problemen & Oplossingen 13
S Alstublieft help mij overklokken! Overclocking 9
M Help - Bitspower Z-150 thread cracked - Seeking compatible alt. Waterkoeling 0
T Help deze casemodding starter z'n minerale olie PC door! Cases en Modding 28
M lawaai. HELP!! Waterkoeling 2
L Help voor crossfire AUB Overclocking 4
S Q9550 CPU overcloken, help.... Overclocking 53
Hightower help cod mw3 doet ket niet. Problemen & Oplossingen 1
Stephan---pro HELP !!! 24pin voeding kabel. Cases en Modding 6
C Gezocht (help) Front I/O panel Cosmos S. Cases en Modding 4
C Help??!?!?! Quadcore q6600 2.4 naar 3.6? Overclocking 6
Sw333t Game pc opbouw, need help Hardware & Software 44
J Watercooling voor mijn pc !! HELP !! Advies Waterkoeling Setup 5
Cygnitr0n Bij genoeg stemmen gaat ASUS ROG een mITX bouwen, help mee! Hardware & Software 1
P Phenom x6 1100T niet large fft stabiel help Overclocking 3
HighSpeed^ [HELP] PC valt uit tijdens het gamen Problemen & Oplossingen 1
G vraag om help met mijn case build. Cases en Modding 8
Mobomonster Mobo voor nieuw WC systeem - Ivy Bridge :-) help kiezen! Hardware & Software 21
T pc freeze bij casual surfen en 3dmark.. HELP!! Problemen & Oplossingen 19
P [Help] Geen flow in loop Waterkoeling 6
D Eerste WC-Build help nodig bij fitting/slang keuze etc Advies Waterkoeling Setup 6
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 0
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 2
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
S hoogte verschil met draaibare fittingen HELP! Waterkoeling 5
K PC start niet meer op na sleeven, gaat kort aan maar direct weer uit. Help!! Hardware & Software 8
K Vloeistof op moederbord gelekt help Waterkoeling 7
R Help wanted Hardware & Software 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan