• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

waterkoeling droom eindelijk dichtbij, help

jelmer

New member
hallo ik wil graag aan mijn droom beginnen maar ben onzeker over waterkoeling met namen leaks en welke spullen ik nodig ga hebben.

hierbij wil ik cpu/gpu gaan waterkoelen ik heb i7 4930k socket 2011 en wil een gtx titan x waterkoelen. en in de toekomst sli.

en de kast die ik er voor wil gaan halen is corsair 900D ben van plan om eerst alle spullen te kopen van waterkoeling voor ik uber houd aan de slag wil gaan. hierbij mij vraag kan ik met 300/500 euro een setje maken.

en waar moet ik zo al aan denken zoude, zoude jullie voor mij indien mogelijk een lijst kunnen maken van de dinge wat ik nodig ga hebben met bedoeling {voorbeeld slang groote en welke fitting ik dan nodig heb etc etc} dit soort dinge dat ik dan zelf enigzins nog aanpassinge zou kunnen maken naar mijn eigen keuze hartelijk bedankt alvast en vriendelijke groeten jelmer.

ps ik heb alwel keer winkel wagen gemaakt als test maar is te duur:p
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.
Omdat een setup voornamelijk gebaseerd is op persoonlijke keuze (welk CPU blok vind je mooi, welk reservoir, welke kleuren, fittingen etc.), willen we dat je eerst zelf een set probeert samen te stellen.
Met de keuzes gebaseerd op wat je mooi vindt (en wat past in jouw budget).

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
Waterkoeling?



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: CoolingConfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Als ik ff vlug kijk zo moet ik wel zeggen dat je koeling erg "overkill" is. Daarmee bedoel ik dat je veel meer koeling in je case wilt doen dan dat je PC zelf nodig heeft. Zonder iets te overklokken is 1 x 120mm radiator per onderdeel voldoende. Ikzelf heb ook een i7 4930k en die heb ik (momenteel nog) gekoeld met 1 x 120mm bij 45mm radiator. In een stress test haalde ik bij de individuele cores niet hoger dan 47 graden, waarbij ik gebruik maak van 2 quiet edition fans. En de i7 4930k kan veilig werken tot 105 graden.

Ook zie ik dat je de meest dikke radiators hebt gekozen. De dikte van de radiator heeft vrijwel geen invloed op de temperatuur van je systeem. Ik geloof dat het verschil tussen een 80mm dikte en 45mm dikte iets van 2 graden is.

Je wilt 2 onderdelen koelen in je systeem plus een 3e in de toekomst, om klaar te zijn zou ik 1 x 480mm radiator plaatsen en 45mm dik is meer dan genoeg.

Nu zijn je fans en radiators samen zo'n 500 euro, dit kan je al terug schroeven naar zo'n 180 euro.
 
Als je blocken voor de cpu en gpu telt zit je al aan een goede 150 euro. Hoe meer oppervlakte aan radiator, hoe minder de rpm van de fans, hoe stiller de pc. Zelf tel ik tegenwoordig met watt, de regel van 1x120 voor elk component kan je ook gebruiken, maar deze stamt nog van de tijd dat de cpu en gpu niet zoveel watt afgaven, tegenwoordig vind ikzelf beter met wattage te rekenen. Bv. een 4930 oc is ongeveer 220 watt, een titan x is ongeveer oc 250 a 300 watt, dus met een bv, D5 pomp 40watt, zit je rond de 500W, een 480 rad kan ongeveer 400 watt verwerken met de fans op +/- 1200 rpm. Dus 2x 360 zou ideaal zijn , 2x300w= 600w, wil je in de toekomst er nog een gpu bijzetten, dan is een 480+360 genoeg. Daar het prijs verschil tussen een 480 en 360 meestal niet zo groot is en je een 900D hebt, kan je inderdaad 2 x480 inbouwen en dit voor het uitzicht en nog minder rpm van de fans, wel is het aan te raden met een sli setup en 2 x 480 rads een 2de pomp bij te zetten. Een D5 kan een 480+360 + 2 blocken makkelijk aan, tenminste als de rads niet veel restrictie hebben, de cpu en gpu blok hebben altijd een restrictie. 3 blocken en 2x480 rad is teveel voor een D5, de flow zal dan onder de 1GPM zijn, de flow zou je tussen de 1 en de 1,5GPM moeten houden. Dit is hoe ik het zie, iedereen heeft zijn eigen mening en rekent anders. Een 400ml res. is zelfs groot in een 900D, ik zou kijken voor een 250 a 300ml res. Ik heb zelf een Photon 270 in mijn 900D en deze is al royaal in de Case.Dus voor onder de 500 euro u 4930k + Titan x water koelen is niet mogelijk. Ik zou de Titan X dumpen als je deze nog niet aangekocht hebt en voor de GTX980ti gaan, deze zal wat goedkoper zijn, sneller zijn en je hebt weer meer budget voor de waterkoeling. Als je een nog een 780/780ti hebt, dan zou ik deze verder gebruiken en pas volgend jaar de gpu upgraden. De snelheid winst van een 980/980ti tegenover een gtx780ti is niet groot genoeg om extra geld aan uit te geven. 3GB geheugen op de grafische kaart is nog steeds meer als genoeg met vele games en dit als op 1080 of onder gamed.Ga je op 4K gamen, dan moet je zo wie zo sli gaan en dan heeft meer ram op de grafische kaart wel zin. Maar zo een build kost dan weer pakken meer.
 
yea zit met 1440p scherm en een 4k scerm en zelfs met 1440p scherm zijn er te veel games wat een gtx 780 ti niet leuk vind hoor in sli mense zeggen wel is overkill maar kaarte zelfs ti kan het net aan ent niet aan dus nix overkill aan in mijn mening verder zoek ik gewoon simpel waterkoeling voor temps meer niet:p
 
Zelf zit ik nog steeds te gamen met een 1680x1050 120Hz lcd, waarom, ik heb een hekel aan lag en de lcd die ik nu heb heeft bijna geen lag bij de input.Ik moet wel de anti aliasing hoog zetten, maar geen vertraging met de muis en toestenbord en hoge frames is mij meer belangrijk . 4k heeft nu wel geen AA vandoen wegens de resolutie. Met 4K is een Titan X geen overkill, maar eerder een noodzaak, maar ik zou als ik u was een maandje geduld hebben en meteen de 980ti gaan halen, deze heeft 6gb geheugen en naderhand een extra bijhalen voor sli.Een simpele custom water koeleing bestaat niet, hahaha, maar je kan wel kijken naar goede 2dehands rads en blokken, zo spaar je wel geld uit en kan je misshien onder de 500 euro grens blijven.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan