• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

pc freeze bij casual surfen en 3dmark.. HELP!!

The Grinch

New member
hey lui,
gisteravond windows 7 opnieuw geinstalleerd(fresh install)
ik dacht zo mn problemen van de random freezes op te lossen.

helaas... net alleen al hing hij 2x in tien minuten tijd en dan blijft hangen voor een halve minuut.
althans: zou ook kunnen zijn dat ie ineens ultra traag loopt(hoor dan geluid soms dan super vertraagd nog afspelen)

dit is natuurlijk super jammer want ik haat het als dingen niet normaal werken zoals ze horen.

hardwarelijst:
ASUS maximus 4 extreme
intel i7 2600k
corsair low profile vengeance 8gb 1600Mhz
Sapphire HD6970
OS schijf: crucial m4 128Gb
PSU: Corsair HX 850watt

geen overclocks niets..
ik loop op stockcoolers allemaal en temps lijken binnen de perken te blijven.
GPU niet warmer te krijgen in furmark dan 75 graden
CPU loopt wel aardig warm. OCCT kapt hem dus uit op 86 graden.
alleen dacht ik dat de CPU wel iets meer kon hebben met de stock cooler(NB DEGENE DIE BIJ DE CPU HOORT!!)


please HELP!! ik wordt er namelijk echt simpel van en het is gewoon niet cool als je enige werk pc aan de kuren gaat...
 
ssd life zegt een worktime van 1824 uurtjes, 317 keer powered on
van de CPU temp verhaaltje:
IMAG0150.jpg
ghetto style twee CM sickleflows tegenaan gezet.
die hebben kennelijk een beetje geholpen net toen ik weer 3d mark vantage runde.
eerst bleef die namelijk veel hangen maar nu kon hij zonder het systeem vast doet lopen erdoorheen komen.
ook is mn kamer aanzienlijk frisser dan daarnet:p

maar zullen zo zien. het heeft NOG niet mogen vast lopen maar we zullen eens kijken hoe heet ik mn CPU nu krijg.

blijkbaar Thermal protection @ 85graden?
echter iemand anders ideeën hoe ik een volledig hardware troubleshooting kan doen?? een check waar ik een specifiek onderdeel kan controleren(dus bijv stressen ofzo) en hoe kan ik de stabiliteit van mn PSU controleren?
 
Prime 95 draaien om de cpu/ram te testen
Voor psu heb je een psu tester nodig
Maar ik denk niet dat het aan de psu ligt aangezien je zegt dat hij soms ook gewoon zeer traag word,lijkt me
Onwaarschijnlijk dat de psu dit veroorzaakt
En met die fans erop mag je cpu echt niet zo warm worden(kan zelfs niet geloven dat je cpu zonder de fans al 85 graden word(zelfs niet op 100% load)
Lijkt mij eerder dat hij niet heel goed gemonteerd staat,heb je de stock koelpasta erop of heb je er zelf pasta op aangebracht
 
stock cooler van de i7 is ook echt een klein rot kreng maar verwachtte wel dat ik normaal zou moeten kunnen werken.
idle met internet dus is temp gemiddelde 38 graden over alle vier de cores.
cooler zit muurvast met de pushpins en heeft de standaard koelpasta op(ja ik weet dat dat zelfs beter kan maar wilde geen grote luchtkoeler kopen als ik toch binnenkort(als ik een paar maanden) aan de waterkoeling zit;) zonde van de 60 euro:p

al moet ik zeggen dat ik nu wel geneigd begin te raken om een deel van de loop al te kopen(wilde ook grafische kaart meenemen)

ik ga zo OCCT runnen en kijken wat nu de max temps worden, alleen is het raar want bij prime bleven de temps hangen rond de 82 graden laatst, zou ik dan echt zo dicht tegen de thermal protection aangezeten hebben?? ik bedoel soms wilt ie ook even niet en dan check ik de temp en dan zitten die op iets van 55 graden ofzo..

zou flash hier iets mee te maken kunnen hebben? het is tot nu toe wel het vaakst gebeurd bij youtube en gaming of youtube en normaal internet werk..

okey wtf!? check de CPU temp en de rest...

OCCT raar.jpg

Added after 21 minutes:

okey net even OCCT
ja veelste kort maar het zei mij al zat.
eerst wilde hij niet eens 2 minuten vol houden, nu trok hij 5 minuten en werd niet warmer dan 70 graden.
wel doen de CPU temp en CPU socket temp raar... de Core 0 tot en met 3 temps zijn gewoon normaal, maar die andere twee schoten in sommige momentjes ineens naar de 127 graden! die CPU temp lijk vast te zitten op 123,5 of 127 graden al zie ik geen rook of stoom of stank van mn cpu of mobo komen:p eigenlijk moet ik er ook niet om lachen en stiekem doe ik dat ook niet, maar liever nu dan straks buiten de garantie..

iemand zn mening?

okey duidelijk veel meer gaande hiero!? kreeg nu de asus monitor tool twee pop ups en check ik de sensor lijstje zie ik dit:
Untitled.jpg
 

Bijlagen

  • OCCT raar.jpg
    OCCT raar.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 7
  • OCCT raar.jpg
    OCCT raar.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
die 127/128°C komt waarschijnlijk door brake sensors. gezien je voltages op momenten ook niet beschikbaar zijn denk ik richting defect Mobo/CPU. ook zou een 2600k normaal gezien niet mogen throttelen tot 99°C ofzo. (de mijne kwam er dicht bij in de buurt met stock koeler :| ) Als je een ander CPU/mobo ergens hebt of kan lenen zou ik eens zien wat dat heeft, anders hopen dat je garantie hebt en beide opsturen?
 
thanks... na wat vlug speurwerk op google kwam ik er snel achter dat ik niet de enige was met die rare 127 graden spike.
die is er namelijk echt een milliseconde en dan zakt ie weer terug.
er blijken meerdere mensen hem te hebben en zou eerder op een error wijzen in de software(lets hope!)

lijkt erop dat de vage freezes deels met de temperatuur te maken hebben, net furmark EN OCCT aan tegelijkertijd, bleef hangen op een load temp van 83 graden op CPU en ongeveer 75 graden op GPU. toen ik even kwam kijken net hoe het ging kon ik aan de looptijd zien dat er geen of zeer weinig freezes waren maar wel traag OS. AI suite(van ASUS) wilde ook niet helemaal lekker reageren en task manager moest ook even denken, rest reageerde nog..

i'll keep you guys posted als ik weer door casual surfen freezes op loop, maar voor nu ghetto mod style die fans laten hangen totdat ik een deel van mn WC loop ga kopen:p

thanks voor jullie input en ik zou toch graag een goeie en vrij snelle manier willen vinden om de boel van top tot teen te testen(dus geen 24 uurs prime of OCCT en furmarks:p, gewoon een system checker als het waar)
dus iemand die zn geheim van hardware troubleshoot wilt delen??:p
 
Tjah, als je een serieuse test wilt doen dat zal je toch een tijdje onder load moeten zetten om stabiliteit te testen.
Als je gewoon een 'system check' wilt doen, draai ze dan gewoon voor een 15 minuutjes, als er iets anders dan stabiliteitsproblemen zijn dan zal je systeem het waarschijnlijk zolang niet eens volhouden.
 
thanks dus als furmark en OCCT het al een uurtje trekken dan kan ik ervan uit gaan dat ik daar geen fouten heb?
voor geheugen kan ik memtest toepassen maar hoe kan je nou echt 100% zekerheid krijgen of het je mobo is of niet?
door middel van uitsluitsel? je zou denken dat OCCT of furmark ook raar zouden doen als je te maken hebt met een defect mobo?

hmmmmm tot nu toe gewoon snel en geen freezes nog... *gaat maar eens in de shop kijken naar wat betere koeling..*
 
Wat ik bedoel is dat als je systeem 15 minuten prime aan kan je geen fundamentele fouten/defecten hebt. denk hierbij aan slecht gemonteerde koeler, kapot ram (hoewel je daar beter memtest voor gebruikt), veel te lage Vcore, te zwakke voeding, etc

wat betreft moederbord, het hangt ervanaf waar je de fouten vermoedt te zijn. De standaard hang van zaken is om eerst je systeem in zijn simpelste vorm te testen (enkel system disk, 1 latje ram, geen DVD-speler/soundcard/etc). Heb je het probleem dan nog, ander latje ram en dubbel checken dat die wel inde QVL staan, andere slots proberen, etc. helpt dat allemaal niet dan kan je nog eens met een andere CPU proberen, nog steeds problemen => moederbord, anders vermoedelijk CPU. Da's natuurlijk zeer kort door de bocht, maar 't is toch een begin ;)
 
hmmm ja kan idd alleen heb ik de hardware hier niet in de bosjes rond slingeren:p

ik gooi em hier dan nog eens door de progjes en kijk of ik rare dingen krijg en wanneer(welke temp en test/load)

voeding is niet te zwak:p volt lijnen lijken gewoon stabiel te zijn.
als ie dan nog raar doet en ik weet niet wat dan is het op naar meneer de lokale pc boer...
 
okey mem test gelopen
eerste keer, doorliep de eerste pass, liet hem lopen voor de tweede ging ook allemaal goed tot 60 procent, liet hem aan staan tijdens eten, kwam terug rare tekens door beeld, echter klok liep nog met een normale tijd. eigenlijk alles wat van teken kon wijzigen deed het nog.

dus toch maar voor de zekerheid nogmaals doorlopen nu tweede passes nul errors. alleen viel me op dat de laatste testje af en toe wel heel traag gingen..

anyway, terug in windows en start hotmail facebook een facebook game en een muziek nummer op youtube aan: binnen een minuut klate hij dicht... had niet eens tijd om temperatuurtje te checken of iets te doen...

maar hij gaf geen errors aan bij mij die memtest(ook al was het overvloed met rare tekentjes na een uur ofzo..
weet het allemaal effe niet meer hoor...
 
dat van de tekentjes kan gebeuren ja, zolang je geen rood ziet zit je goed. enige wat je misschien nog eens kan doen is controleren dat timings en voltages niet worden aangepast door dat asus progje, en eens een heel lange memtest lopen. Als je dan nog niets gevonden hebt dan kunnen we geheugen wel uitsluiten denk ik :s
 
stomme is dus dat alles gewoon volgens de norm loopt..
1600mhz @ 1,5 volt cl 9 en dat zag ik dus pas na de test van een uur, als dat van de tekentjes kan gebeuren dan zou dat toch (gelukkig) niet wijzen op faulty geheugen? maarja, na hoeveel passes laten we hem ophouden??:p
wel merkte ik dat (voor alle memtest acties) dat furmark gewoon makkelijk anderhalf uur vol hield en niet warmer werd dan 75.5 graad volgens gpu shark.
alleen toen ik ook prime95 liet lopen icm furmark kreeg ik op mn tweede scherm rechtsonderin een zwart stukje toonde waar eerst de end process knop van mn taakbeheer had zitten en de close knop van CoreTemp...
 
vraagje, hoe draai je prime? probeer anders eens de meest geheugen intensieve test.
En anders toch eens zoeken of je niet ergens eens een cputje kan gebruiken of gewoon als je nog garantie hebt opsturen.
 
gewoon prime95 met alle acht threads, heb al gevonden wat de zwarte balken op leverde: AI suite die dus vast liep bij het monitoren van mn sensoren omdat ie een lagere prioriteit heeft dan prime95:p

over dat cpu verwisselen: dat is em nou juist, ik heb geen andere 1155 mobo of CPU liggen, nog niet althans(wilde wel iets doen ermee in project tiny..) maar het is echt heel raar.. ik heb het nu kunnen linken met gebruik van flash...

viel me namelijk op dat de vastlopers vooral gebeuren bij gebruik van Youtube en een flashgame op FB... al hoort ie dat dus gewoon te kunnen trekken...

Added after 43 minutes:

okey, kleine update: youtube staat aan (op hardstyle megamix 9 mochten er mensen nieuwsgierig zijn) een virusscanner die loopt en forum en hotmail die openstaan.
ook had ik nu core temp open staan.

temperaturen vallen mee en wat me dus net op viel bij een vastloper, was dat er een piek in de vermogen lag(bij core temp zie je hoeveel watt je CPU gebruikt op het moment) met een piek van 227 watt en dan direct terug zakkende naar 50 watt en nu de 20 watt..
zegt het jullie wat zo'n piek in de vermogen? foutje van core temp? foutief stroomvoorziening van CPU/mobo?
naja, de lokale PC boer is gesignaleerd in mn omgeving, mocht de nood echt hoog worden dump ik mn bak daar wel:p

@enthernal: ik loop zodra de virusscanner klaar is de prime 95 op max RAM test en zal dat een uurtje laten sudderen, die hou je nog van me tegoed;)
 
Laatst bewerkt:
je kan de CPU die je in tiny wilt stoppen al kopen? wat vermogen pieken betreft, da's niet normaal en kan een aantal oorzaken hebben.
Enuh, opletten met de lokale PC boer, je zou hem wil eens in mindere staat terug kunnen krijgen :/
 
thanks enthernal.
nou prime95 loopt nu nog en al anderhalf uur zonder errors en oververhitting(max temp 76 graden)
afgezien van dat de koeler dus duidelijk niet geschikt is voor een 2600k op 100% load, zijn er geen kuurtjes gaande buiten prime om.

en enthernal, dank je ik zal zeker wel eventjes opletten hoe het zit met die knakker;)

en tsja, ik KAN idd de hardware voor tiny al aanschaffen maar ik wilde dat zo lang mogelijk dus uitstellen:p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
TYPHOON Windows 7 Freeze Problemen & Oplossingen 4
maomanna crashes/freeze zonder meldingen Hardware & Software 19
fasster 5970 icm ek block = artifacts and random freeze! Waterkoeling 2
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
D Juiste fitting bij slang Waterkoeling 2
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy Akoestische schuim panelen bij HighFlow (voor geluidsdemping, geluidsabsorptie) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Mandem Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Ledger Wallet (Bitcoin & Altcoin) te bestellen bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Singularity Computers bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
D Is de extender nodig bij een EKWB D5 combo? Waterkoeling 6
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
Sw333t Geen bevestiging bij uitschrijven voor het ontvangen van speciale aanbiedingen ed. HighFlow Webshop 0
Freddy MDPC-X is terug, en verkrijgbaar bij HighFlow :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 39
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
maomanna Extra verzekering bij huren auto?? Algemene Discussies 5
Freddy Feser One Green voor €3,- en €2,50 bij 5 flessen !!! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
Freddy Crimping Tool / Tang voor pinnen op kabels, nu op voorraad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D hulp bij kleur van de fluid Waterkoeling 8
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
Hightower Tp 13 polo shirt bijvoegen bij een bestelling. HighFlow Webshop 6
S Bij opstarten vaak niet langs POST, soms wel, random uitvallen Problemen & Oplossingen 7
Freddy DustEND Dust Sticker Filter bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Leden taggen nu mogelijk met @nickname en bij quotes:) HighFlow Forum 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan