• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set

Ben Vleminckx

New member
Hoi allemaal,

Zoals jullie in dit sub fora wel verwachten had ik graag wat advies gekregen bij het samenstellen van mijn allereerste waterkoeling set.

Ik ben dus opzoek naar alle benodigdheden om te starten met een watergekoelde pc, de prioriteit is mijn cpu koelen mits ik een cpu besteld heb zonder koeling bij. Afhankelijk van de prijs van alle onderdelen (radiator, pomp, reservoir, fans en alle andere onderdelen die nodig zijn) kan het zijn dat ik ook al een Gpu block mee bestel.

De bedoeling is dat set voorzien is om later te kunnen uitbreiden naar ram, waarschijnlijk ook een 2de gpu en north/south bridge. Dit zou ik in stappen willen doen om de kosten wat te spreiden want het leven is nogal duur zoals jullie vast zelf wel weten.

Sins ik niets ken van de onderdelen, had ik graag op jullie expertise gerekend om een goede set samen te stellen.

Om te starten had ik aan een 300 tal euro gedacht, natuurlijk wil ik dat de set uitgebreid kan worden dus als de onderdelen iets duurder uitkomen is dat geen enkel probleem.
Liever nu iets meer uitgeven en later kunnen uitbreiden dan later nieuwe pompen/radiator en reservoir te moeten kopen.

Ik heb al wat opzoek werk gedaan en de pc kast zou bovenaan een max ruimte van 20cm op 42cm hebben om radiator/fans te hangen. Het water reservoir zou ik graag in 5.25bays hebben, daar heb ik er 4 van beschikbaar die ik niet gebruik.

Mijn pc onderdelen:

Mobo: Msi z87-gd65 gaming
Cpu: Intel Core i5-4670K (deze ga ik laten overclocken dus een goede koeling is noodzakelijk)
Gpu: EVGA GeForce GTX 660 SC, 2048MB DDR5 (zelfde verhaal als cpu)
Ram: 8GB-Kit Kingston HyperX blu. red XMP PC3-12800U CL9-9-9-27
Ssd: Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB SATA 6Gb/s
hdd: WD Caviar Black 2TB SATA 6Gb/s
Voeding: Corsair GS700 2013 Editie
kast: Aerocool Strike-X ST - black


Indien er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het wel.

Alvast bedankt.

Groeten.
Ben Vleminckx.
 
Hey Ben, zou eerst een goede pomp en cpu blok uitzoeken! gpu kan je eventueel universeel koelen, die blokjes zijn rond de 40 euro ps

Pomp bijv. een mcp355 oid nog een redelijke prijs voor een goede sterke pomp..
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dave,

Alvast bedankt voor de reactie.

Nu om even verder op de pomp in te gaan, je bedoeld toch de Laing DDC-1Plus MCP355 12V he?

Gaat deze pomp alle onderdelen aankunnen of ga ik rekening moeten houden met een 2de pomp? Of is het zowiso verstandiger om bepaalde onderdelen te koelen via aparte loops?

Ik had gedacht aan dit reservoir voor het systeem:
Bitspower Water Tank Z-Multi 150 ICE Black Body/Black POM Cap - BP-WTZM150P-IBKBK

Voor het cpu water block zit ik een beetje vast, er is zoveel keuze en weet ook niet goed welk materiaal betere prestaties geeft, hoop hiervoor op jullie te kunnen rekenen. Ik zie oa, koper, koper acetal, etc.

Zelf had ik aan het XSPC RayStorm CPU WaterBlock Intel - XS-RAYS-INT water block gedacht vanwege gekleurde leds aangezien het oog ook wel wat wil. :)

Nu ben ik dus nog opzoek naar een goede kwaliteit radiator, alle verbinding en aansluit stukken dat ik nodig zal hebben.
Tips voor goede radiator zijn altijd welkom, ook wat hulp met de juiste verbindingen zoeken zou makkelijk zijn, er is wederom zoveel keus en ken er ook niet echt veel van.

Ten slotte heb ik ook nog een vraag ivm water, aangezien dat er aardig wat rood in men kast en op het mobo voorkomt had ik gedacht aan rood gekleurd water, nu heb ik in een filmpje op youtube gehoord dat gekleurd water slecht is.. Klopt dit?
 
Hey Ben, ik heb mn complete systeem wc met nu nog 1 mcp355.. dit kan die zonder moeite aan, als je alleen je cpu en gpu's wil wc'en zou dat zeker moeten lukken.. Je kan ook voor de D5 pomp kijken, die kan je verstellen tot standje 5 (op standje 5 heb je binnen 10 minuten een zwembad gevuld:pray beetje overdreven maar je begrijp me wel :p) als je dan eventueel wil uitbreiden weet je dat je iig een sterke pomp heb!

Je kan alles in 1 loop zetten, als je echt voor prestaties oid wil wc'en kan je misschien je cpu en mobo op 1 loop zetten en je gpu's in de 2e loop..

Cpu zou iemand anders ff een tip moeten geven, ben zelf nog niet heel vaak van cpu blok overgestapt.. EK Supremacy etc. lees ik 9/10 keer wel positieve verhalen!

Het reservoir is wat je zelf het mooist vind en in je budget past + wat je in je case etc. kwijt kan (dacht dat je een bay-res wou:p).

Radiator etc. kom ik vanavond ff op terug ;) moet zo weg:p
 
Ik dacht idd eerst voor een bay reservoir te gaan, maar na deze bekeken te hebben op de highflow site staat er niet echt iets bij dat me aanstaat..
De meeste zijn bedoeld zodat je ze langs buiten ziet en niveau metertjes/stickers enz erop, waar ik echter voor eentje dacht te gaan waarbij de bay covers konden blijven staan zodat je er langs buiten amper tot niets van merkt.

En extra gaan betalen voor een mooi bay reservoir dat eigenlijk bedoeld is om langs de buitenkant te tonen en dan weg te steken achter de bay covers is weggesmeten geld vind ik dan weer.

Dus ga ik dan toch voor een tube gaan, liefts met rode vloeistof erin zodat je langs het zij paneel alles mooi kan bezichtigen en het grootste deel van de lichtbundel geconcentreerd blijft langs het zijpaneel en niet langs de andere kanten van de pc.

*Edit

Met de "D5" pomp bedoel je die van:

Alphacool
Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top
Of
Aqua Computer
Aqua-Computer D5 pump mechnics with USB- and aquabus interface 41093
 
Laatst bewerkt:
Voorlopige update

Reservoir
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Pomp
Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12V
Radiator
Black Ice GT Stealth 360 black - XFlow
Cpu block
XSPC RayStorm CPU WaterBlock Intel - XS-RAYS-INT
Gpu block
XSPC RayStorm GPU Copper Waterblock
Darmen
Geen idee (liefst clear, dikte nog geen idee)
Water
Feser One Cooling Fluid - UV RED
Aansluitingen
Geen idee, nog uitzoeken wat ik nodig heb


Natuurlijk zijn alle tips, ervaringen en eventueel andere voorbeelden van harte welkom.
Graag hoor ik jullie mening over de onderdelen die ik tot nu toe heb.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
U Loop in Lian Li PC-O11 ROG - advies nodig Advies Waterkoeling Setup 5
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
R Advies nodig de 5820k of de 6700k Hardware & Software 5
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
MisterIce Advies nodig over opslag/RAID Hardware & Software 11
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
D Advies nodig voor 1ste build Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t Advies nodig qua ventilatoren. Overige Koeling 8
T Advies nodig: Moederbord in case isoleren tegen condens Overige Koeling 3
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
C [Advies Nodig] Draining unit & plaatsen 2de RAD Waterkoeling 2
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
M Advies nodig over onderdelen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
P Advies nodig voor WC systeem Advies Waterkoeling Setup 8
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
ShockRaver [ADVIES nodig] Weinig FLOW! Advies loop nodig. teveel ristrictie?? Waterkoeling 13
J Antec Sonata III - Advies nodig Waterkoeling 10
D waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 8
LightStar Advies nodig.... Advies Waterkoeling Setup 6
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
P advies nodig over voeding! pls! Waterkoeling 6
S upgrade advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Ik heb ook weer advies nodig Advies Waterkoeling Setup 13
Traxtorm Advies nodig waterkoeling! Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
N advies nodig!! Advies Waterkoeling Setup 24
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
Wouter Advies nodig waterkoeling :) Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan