• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup.

Liahkim

Apprentice
Goedenavond iedereen!

Ik stel me eerst even snel voor, mijn naam is Youri Vandevelde, ik ben 21 jaar oud en woon in België. Ik ben naar dit forum gekomen na advies van iemand die jullie zeker bekend is, Peter Brands.
Dit is ook het eerste keer dat ik een vraag stel in een forum ^^", maar heb echt de hulp nodig aangezien ik echt geen expert ben in het watercoolen-gedeelte van de PC wereld.
Ik ben van plan om het bureau, "Cross", van Red Harbinger te kopen dat Peter en anderen hebben gemaakt. Indien U er nog niet van heeft gehoord => Fun with Liquid Cooling... | Facebook en wil dus gebruik maken van het vele plaats om alles goed te watercoolen.

Mijn voorlopige build (dat ik al heb aangeschaft):

MB: ASUS Rampage Extreme IV => EK-FB KIT RE4 - EN (Nickel)
CPU: 3930K C2 => EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block
GPU: 2 x ASUS GTX680 => 2x EK-FC680 GTX - EN (Nickel) + 2x EK-FC680 GTX Backplate - Black
RAM: 8GB CMGTX8 => 1x EK-RAM Dominator X4 - EN (Nickel)

(Ik heb de rest van mijn build er niet bijgezet aangezien het niet veel te maken heeft met watercooling...als jullie het wensen kan ik het er later bijzetten. =) )

Ik heb nog niets gekocht van fittings / rads / pumps / tubes enz.
  • Nog te kopen
Fittings: Ik keek namelijk naar bitspower maar ik heb geen enkel idee van hoeveel en wat ik nodig heb...Ik dacht eerst een beetje vanalles kopen maar ..dat zou stom zijn. Ik weet dat er zoveel mogelijkheden zijn maar zou jullie advies ten zeerste apprecieren.
Rads: Ik dacht eerder aan EK-Coolstream XTX 360 en 480 of XSPC Rads. (Ik wil namelijk een dubbel loop doen, een voor mijn GPU's en een ander voor al de rest. Wat denken jullie ervan?)
Pumps: Geen flauw benul...=(
Reservoir: Normaal gezien gaat Red Harbinger zijn eigen reservoir aanbieden dus daar wacht ik nog even mee.
Voor dit alles dacht ik aan ongeveer 500 tot 1000 EUR uit te geven.

Ik had ooit gedacht om mijn HDD's te coolen maar las dat dat overkill is. Wat is jullie mening daarover? =)

Laatste vraag: Ik weet niet of iedereen weet hoe de Asus Rampage Extreme IV eruitziet maar het heeft langs elke kant van de CPU plaats voor RAM. Ik heb de GTX8 gekocht (I know..so much overkill) en heb gehoord dat als ik nog eens 8GB zou bijzetten dat het harder zou zijn om het te laten draaien en niet de 2400 Mhz zou bereiken.
Maar ik zou dan nog altijd wensen dat mijn RAM quadchannel benut. Zou het lelijk zijn om aan elke kant een RAM WB boven 2 ram modules te plaatsen...?

Ik denk dat dit alles is, als jullie het liever hebben dat ik bij alle componenten van mijn build een foto bijzet, please zeggen dan zal ik dit met plezier doen. Alvast bedankt om dit te hebben gelezen en hopelijk kunnen / willen jullie mij graag helpen.

PS: Aangezien mijn moedertaal het Frans is, kan mijn Nederlands (voor het schriftelijk) niet denderend overkomen. Mijn excuses hiervoor en ik zal trachten het zo begrijpelijk mogelijk te houden! Thanks again!
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond iedereen!

Ik stel me eerst even snel voor, mijn naam is Youri Vandevelde, ik ben 21 jaar oud en woon in België. Ik ben naar dit forum gekomen na advies van iemand die jullie zeker bekend is, Peter Brands.
Dit is ook het eerste keer dat ik een vraag stel in een forum ^^", maar heb echt de hulp nodig aangezien ik echt geen expert ben in het watercoolen-gedeelte van de PC wereld.
Ik ben van plan om het bureau, "Cross", van Red Harbinger te kopen dat Peter en anderen hebben gemaakt. Indien U er nog niet van heeft gehoord => Fun with Liquid Cooling... | Facebook en wil dus gebruik maken van het vele plaats om alles goed te watercoolen.

Welkom Youri (ken je al van facebook, ik ben kenneth ;) )

Mijn voorlopige build (dat ik al heb aangeschaft):

MB: ASUS Rampage Extreme IV => EK-FB KIT RE4 - EN (Nickel)
CPU: 3930K C2 => EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block
GPU: 2 x ASUS GTX680 => 2x EK-FC680 GTX - EN (Nickel) + 2x EK-FC680 GTX Backplate - Black
RAM: 8GB CMGTX8 => 1x EK-RAM Dominator X4 - EN (Nickel)

(Ik heb de rest van mijn build er niet bijgezet aangezien het niet veel te maken heeft met watercooling...als jullie het wensen kan ik het er later bijzetten. =) )

Dat zijn echt mooie spullen! kwestie van wachten op de Cross ;)

Ik heb nog niets gekocht van fittings / rads / pumps / tubes enz.
  • Nog te kopen
Fittings: Ik keek namelijk naar bitspower maar ik heb geen enkel idee van hoeveel en wat ik nodig heb...Ik dacht eerst een beetje vanalles kopen maar ..dat zou stom zijn. Ik weet dat er zoveel mogelijkheden zijn maar zou jullie advies ten zeerste apprecieren.
Rads: Ik dacht eerder aan EK-Coolstream XTX 360 en 480 of XSPC Rads. (Ik wil namelijk een dubbel loop doen, een voor mijn GPU's en een ander voor al de rest. Wat denken jullie ervan?)
Pumps: Geen flauw benul...=(
Reservoir: Normaal gezien gaat Red Harbinger zijn eigen reservoir aanbieden dus daar wacht ik nog even mee.
Voor dit alles dacht ik aan ongeveer 500 tot 1000 EUR uit te geven.

Kwa rads is het verstandig om je desk zo goed mogelijk te benutten, dus een 480 rad is zeker niet uit den boze ;)
Dual loop is zeker ook een leuke toevoeging! maar met een single loop ga je 100% een cleanere loop krijgen!
Pompen? op zijn minst 2x een Mcp D5 1 per loop of 2 in in serie als je voor 1 loop gaat.
Reservoir? dat is vaak ook een persoonlijk punt, aangezien iedereen een andere smaak heeft!



Ik had ooit gedacht om mijn HDD's te coolen maar las dat dat overkill is. Wat is jullie mening daarover? =)

Die kan je gewoon overslaan, een HDD zal niet sneller warmer worden dan kamertemp en max 40 graden, vooral niet in een normale case/desk ;)

Laatste vraag: Ik weet niet of iedereen weet hoe de Asus Rampage Extreme IV eruitziet maar het heeft langs elke kant van de CPU plaats voor RAM. Ik heb de GTX8 gekocht (I know..so much overkill) en heb gehoord dat als ik nog eens 8GB zou bijzetten dat het harder zou zijn om het te laten draaien en niet de 2400 Mhz zou bereiken.
Maar ik zou dan nog altijd wensen dat mijn RAM quadchannel benut. Zou het lelijk zijn om aan elke kant een RAM WB boven 2 ram modules te plaatsen...?

Zal er niet lelijker op worden, als je voor snelheid gaat neem ik aan dat je het beste kwa prestaties gaat en niet voor het ook? de bahaalde Mhz op dat moment is daarom ook de behaalde snelheid, of jij daarvan iets gaat merken is het tweede.

Ik denk dat dit alles is, als jullie het liever hebben dat ik bij alle componenten van mijn build een foto bijzet, please zeggen dan zal ik dit met plezier doen. Alvast bedankt om dit te hebben gelezen en hopelijk kunnen / willen jullie mij graag helpen.

PS: Aangezien mijn moedertaal het Frans is, kan mijn Nederlands (voor het schriftelijk) niet denderend overkomen. Mijn excuses hiervoor en ik zal trachten het zo begrijpelijk mogelijk te houden! Thanks again!

Hopelijk hierbij wat basis info gegeven te hebben ;)
 
Hey Kenneth =D Wist zelf niet dat je hier op was =D !! nice ! ^^

Wel wou het "beste" kopen zodat ik een tijdje meekon zonder te moeten veranderen, vooral aangezien die WB nogal een pak kosten. (Vind ik dan persoonlijk ^^") En jah xD gekocht omdat het dan leek dat de Cross dichterbij was. Raar eh ....maar toch die indruk. Wel een beetje triest dat alles nog ingepakt is..xD ik kan bijna niet wachten.

Over die rads...ik heb al veel gelezen en mensen zeggen toch dat een double loop minder warm zou zijn en dus beter zou zijn voor hard OC'en. Niet? Maar hoe ik het moet opzetten daar heb ik ook nog niet zoveel aan gedacht. Ik zal mijn tijd is besteden aan het lezen van alles wat er op dit forum al is gepost...En aangezien ik de desk niet recht voor mij heb is het ook moeilijk om mij het voor te stellen. Ik hoop dat daar binnenkort verandering in komt. Ik dacht een loop voor de SLI GPU en de 2 loop voor CPU mobo en RAM.
En als ik dan toch een single loop neem zouden 2 pumps in serie genoeg zijn voor één lange loop? Aangezien de desk nogal lang en breed is. Ik ga normaal gezien alleen met rechte tubes werken. (Vind ik mooier =)
Ik had ook gehoord dat men twee rads aan elkaar kon "linken"? Of heb ik dat misschien gedroomd? Of is dat niet de beste oplossing. Ik dacht een rad van 360 aan de linkerzijde en een 480 rad aan de achterkant (ook aan de linkerzijde...)

K. Als ik de HDD kan overslaan is dat al geld bespaart. =) thanks!

En jup ik ga voor een "war-machine". Maar als ik good looks kan combineren met power dan ben ik daar zeker in geinteresseerd. Ik zal nog een WB voor RAM kopen en is zien wat het geeft. Denk niet dat het overlelijk zal zijn...misschien ook niet supermooi maar het zal oké zijn. Ik zal zeker foto's trekken en video's om alles goed te tonen.

En ja zeker wat basis info gegeven =D hartelijk bedankt Kenneth! =D super!! Ik heb zoveel nog te leren en te vragen...en met de tentamens die bijna aankomen zal het moeilijk zijn om tijd te nemen om alles goed te lezen (zoals reviews en zelf info opzoeken). Normaal gezien heb ik liever alles zelf opzoeken (niet dat ik andere mensen niet vertrouw ofzo maar ik wil ze gewoon niet storen...^^") Maar ik heb nu niet echt een keus dus dacht ik aan HF zoals Peter altijd zei. En ben blij dat ik gekomen ben! Thanks again!!!
 
Ik had nog een vraagje...een vriend van mij die juist pas in de WC world is gekomen en die opeens alles beter weet als iedereen (iedereen heeft tenminste zo'n vriend denk ik althans xD) zegt dat een 800l/u pomp meer als voldoende is. (hij heeft de EK-DCP 4.0 Pump genomen...zonder top verandering of wat dan ook. En toen ik zei dat ik een veel grotere loop ging hebben en de pomp ging controleren met de FC9 van lamptron en dus de kracht ervan kan bijsturen zei hij van "doe wat je wilt". Kenneth suggereerde dat ik minstens 2x een D5 pomp moest aanschaffen (waar ik hem totaal in gelijk geef). Nou, wat denken jullie ervan?
En als iemand ook nog antwoorden heeft voor de andere vragen die ik juist boven deze post heb geplaatst =D
Nog een fijne dag en bedankt!
 
Gezien jouw loop, zeker een MCP655 nemen of MCP35X.
Met 1 van deze pompen zal je het wel redden, 2 is wel aan te raden als je voor optimale prestaties wilt gaan :)

Bedankt Freddy ! =D snel antwoord wow !! ^^ En ik dacht echt om 1x MCP655 per loop te nemen. Ik wou gewoon echt zeker weten wat pro's ervan denken! Nog eens bedankt!!
Zou het misschien beter zijn om een tekening te maken ? (Een keer dat ik de desk in mijn bezit heb? Om jullie mening te vragen? ) want ik moet zeggen dat ik nu nog goed inzie hoe het allemaal in mekaar gaat komen.
 
Hey iedereen! Hopelijk gaat alles goed en naar wensen =D

Hier ben ik weer met enkele vragen die ik mij de laaste dagen stel. Ik had zelf wel meer opgezocht vooraleer iets te vragen maar ik heb binnenkort tentamens en heb dus ook niet zoveel meer tijd om alles zelf op te zoeken. Sorry =/

Allereerst, ik heb juist met een vriend gesproken en vroeg hem of het mogelijk zou zijn om één single loop te vormen door middel van 2 pompen om te vormen in een grote pomp met dit. Dan zou ik RES => 2 x PUMP => CPU => MOBO => RAM => 360 RAD => SLI 680 GTX => 480 RAD => RES enz. Dan zei hij dat 1 x 360 en 1 x 480 rad misschien niet genoeg zou zijn om al dat wattage af te koelen (rekening houdend dat ik hard ga OC'en en nog altijd een stil systeem wil behouden, aangezien men niet alleen WC doet om alles te koelen maar ook voor de stilte.) Ik had met Kenneth op FB gesproken en hij zei dat de Noctua fans zeer goed waren (ben ik trouwens mee eens ze lijken echt supergoed maar zijn deze nog goed op lage RPM (tussen de 800 - 1000) (Is het zelf mogelijk om met mijn loop zo'n lage RPM in te beelden?)

Ik had in gedachte om XSPC RX RADS te kopen maar blijkbaar zei hij tegen mij dat Aquacomputer AMS 480 RAD veel beter was dan de XSPC RX 480. Heeft iemand daar enigzins kennis van of ervaring mee? (I know google is your best friend ^^" maar zoals ik zei stel ik alleen deze vragen omdat ik al gezocht heb en geen concreet antwoord kon vinden).

Als jullie mij nu zeggen dat een dubbele loop "beter" is dan behoud ik mijn idee van een dubbele loop (maar dat beantwoordt nog altijd mijn probleem niet over de RADS en de FANS xD)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zou supervriendelijk van jullie zijn en misschien tot binnenkort ! Nog een prettige zondag!
 
Ik zou gaan voor single loop met 2 pompen, scheelt een hoop gedoe, ruimte en geld :)
XSPC RX radiatoren zijn een van de beste radiatoren, zeker qua airflow/geluid verhouding en daarom een goede keuze.
1x 360 en 1x 480 is ruim voldoende.
Vergelijk het koeloppervlak van deze radiatoren maar met het koeloppervlak van de stockcoolers bij elkaar ;)

Volgorde van de componenten maakt niet veel uit, behalve reservoir boven/voor de pompen, de rest gewoon zo doen dat je het minste slang gebruikt.
 
Bedankt Freddy!!! U helpt me enorm !!! Ik ga dus voor een single loop gaan net zoals de XSPC RX rads (ik moet zeggen dat ik sinds mijn laast bericht ik is heb rondgeneusd in de store en man oh man ....ik wil ZOVEEL kopen =( =D xD !!

Is het beter om alles in één keer te orderen of in meerdere keren? Ben niet zeker hoeveel fittings ik echt nodig zal hebben dus daar wil ik nog een beetje mee wachten...En de reservoir zal zeker boven de pompen zijn ;-) Ik zal zeker een thread maken met mijn build !

Nog eens bedankt!!!!
 
Het is met een groot project bijna onmogelijk om alles in 1 bestelling te doen, de meeste mensen komen tijdens het bouwen altijd wel iets tegen wat ze nog nodig hebben.
 
Je kan fans uitzoeken die je mooi vindt, we hebben eigenlijk geen slechte fans in de shop :)

Maar als je toch een richtlijn wilt, de Scythe Gentle Typhoons zijn erg populair bij vele klanten.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies nodig voor 1ste build Advies Waterkoeling Setup 3
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
P Advies nodig voor WC systeem Advies Waterkoeling Setup 8
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
U Loop in Lian Li PC-O11 ROG - advies nodig Advies Waterkoeling Setup 5
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
R Advies nodig de 5820k of de 6700k Hardware & Software 5
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
MisterIce Advies nodig over opslag/RAID Hardware & Software 11
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
Sw333t Advies nodig qua ventilatoren. Overige Koeling 8
T Advies nodig: Moederbord in case isoleren tegen condens Overige Koeling 3
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
C [Advies Nodig] Draining unit & plaatsen 2de RAD Waterkoeling 2
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
M Advies nodig over onderdelen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
ShockRaver [ADVIES nodig] Weinig FLOW! Advies loop nodig. teveel ristrictie?? Waterkoeling 13
J Antec Sonata III - Advies nodig Waterkoeling 10
D waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 8
LightStar Advies nodig.... Advies Waterkoeling Setup 6
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
P advies nodig over voeding! pls! Waterkoeling 6
S upgrade advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Ik heb ook weer advies nodig Advies Waterkoeling Setup 13
Traxtorm Advies nodig waterkoeling! Advies Waterkoeling Setup 6
N advies nodig!! Advies Waterkoeling Setup 24
Wouter Advies nodig waterkoeling :) Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan