• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970

Leon89

New member
Dag allemaal!

Mijn naam is Leon en ben inmiddels alweer 22 lengtes jong. Heb sinds mijn 13e al interesse voor waterkoeling, maar heb het nooit echt aangedurfd. Maar nu wil ik het toch eens op wagen.
Onlangs heb ik wat nieuwe onderdelen gekocht voor mijn pc, waarmee ik hoop de komende 4 jaar weer mee vooruit te kunnen. Heb een beetje lopen sparen weer en heb momenteel een budget van 350 euro om mijn pc te water koelen. Momenteel wordt mijn i7 2600k, die even snel op 4 ghz is gezet, koel gehouden door een Corsair H80, maar wil het toch wat beter aan gaan pakken en overgaan op een custom build set. Hier wil ik dan ook gelijk mijn Ati 7970 in mee pakken aangezien dit toch veruit het 'heetste' stukje hardware uit mijn pc is.

Volledig lijstje van mijn hardware:

Intel i7 2600k
Asus Maximus IV Gene-Z
Corsair Vengeance 16GB ram
Sapphire Ati 7970
Coolermaster Silent Pro M1000
Crucial M4 128 gb SSD
OCZ Vertex 2 120 gb SSD
Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB

Dit allen in een Corsair Obsidian 650D behuizing.
Mijn doel die ik met mijn waterkoeling set wil behalen is een (licht) overclocked systeem met goede stressed temperaturen en daarbij zo weinig mogelijk geluid.

Ik heb even een winkelwagentje samengesteld:
Winkelwagens :: Planning - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Hierbij komen dan nog een 120mm radiator en een DDC pomp, die ik tweedehands van iemand overneem. Ook heb ik nog geen fittingen geselecteerd, maar hiervoor moet ik ook even +/- 40 euro apart leggen. Al met al zit ik momenteel al op 280+80+40=400 euro. Dat is dus 50 euro boven mijn budget. Zijn er dingen waarop ik kan besparen? Of andere combinatie van pomp/reservoir bijvoorbeeld? Een Phobya DC12-260 12Volt Pump is een stuk goedkoper, maar ik ben bang dat deze niet genoeg druk levert voor deze loop of heb ik dat mis?

Heb even een vlugge Paint-tekening gemaakt met de loop die ik ongeveer wil gaan gebruiken.
Watercooling loop.jpg
Hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen :041:
 
Met 350 euro ga je het niet redden voor cpu + gpu ;). De gekozen onderdelen zien er goed uit, je zou eventueel nog een goedkoper cpu blok kunnen nemen, zoals deze: EK-Supreme LTX - Acetal

Presteert iets minder dan de Raystorm, maar zal echt geen wereld van verschil zijn. Die Phobya pomp kan, maar het is dan wel aan te raden om 1/2 ID slangen te gaan gebruiken. Maar al met al zal een DDC beter zijn.
 
Bedankt voor jullie reacties, maar 100 euro bovenop de 350 of 400 euro?
Want voor deze 400 euro heb ik dan al een redelijk goede set denk ik zo. Zal wel een paar tientjes bijkomen aan klein prul uit de HF webshop (verleiding is soms te groot) ;)
Heb ik trouwens aan 1 fles coolant genoeg in deze setup?
 
Reken maar uit;) een 35x kost iets van een 100€ als kij niet vergis,90€ voor de gpu blok 60€ voor de gpu blok enkele tientjes voor het res 15€ voor tubing 10€ vloeistof
Wil je mooie fittigen dan kan je makkelijk 100€ aan fittingen voor jou setup uitgeven(hier kan je wel enorm op besparen)
Maar ik ben van mening dat enkel schroeffittingen goed zijn( makkelijk in gebruik en veilig)
100 € aan rads,je zit al aan +- 475€ zo (en je hebt dan nog geen fans)
 
Die pomp en 120mm radiator neem ik tweedehands van iemand over, dat is de 80 euro in mijn rekensom. Huidige winkelwagen is 281 euro. Hier moeten nog wel fittingen bij komen, probeer inderdaad ook schroeffittingen te nemen, dus voor het gemak even 50 euro voor genomen. Goede stille fans heb ik al.
 
Wanneer je het budget kan verhogen naar 400-450 euro, dan kom je er ook wel. Het hangt puur af van wat voor type fittingen je warm wordt.. zeker met fittingen kan het nogal zeer hard gaan met de cijfertjes onder de streep ;).

Heb ik trouwens aan 1 fles coolant genoeg in deze setup?
1 fles is voldoende, het kan echter nooit weg om een extra fles gelijk mee te bestellen. Verder raad ik het gebruik van gekleurde vloeistof per definitie af. Met simpel clear vloeistof blijft het wat langer fris in je loop.
 
Waarschijnlijk gaat het budget toch wel verhoogd worden naar 400-450 euro, zoals altijd bij mij moet ik er weer meer geld voor neerleggen :D

1 fles is voldoende, het kan echter nooit weg om een extra fles gelijk mee te bestellen. Verder raad ik het gebruik van gekleurde vloeistof per definitie af. Met simpel clear vloeistof blijft het wat langer fris in je loop.

Is deze wel goed te gebruiken?
Feser One Cooling Fluid - UV CLEAR / BLUE

Normaal gesproken clear, maar met UV additieven. Dan licht die mooi op wanneer ik wil en zo kan ik eventuele lekken ook nog iets beter zien.

Waar kan ik in deze loop het beste een drain in verwerken?
 
Bedankt weer voor jullie reacties!

Heb even een ge-update winkelwagen aangemaakt:
Winkelwagens :: Winkelwagen - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Dit is even met alle onderdelen die ik nodig heb, dit gaat het dus waarschijnlijk maximaal kosten. Zal misschien een tientje meer of minder worden. Mis ik nog wat of heb ik iets over het hoofd gezien?

Ook even een tekening gemaakt met de geplande loop+onderdelen. Wil het zo clean mogelijk maken. Klopt dit allemaal met de hoeveelheid fittingen en de plek van het drainpunt? Deze wil ik na de OUT-port van de pomp plaatsen dmv een T-splitter.

loop2.jpg
 
Ja dat klopt, ik kon dit soort metale T-spitters niet vinden, maar inmiddels gevonden ;) Eerste instantie wilde ik het dus met klemmen en klein stukje slang vastzetten, maar ga nu voor deze denk ik:
10MM (3/8) T-Schroeffitting - 3x schroef Black Nickel
Kleur past mooi bij de rest van mijn fittingen en hier zitten al 3 fittingen op als ik het goed zie/lees? Niet duur dan voor die 4 euro.. Of moet ik er toch nog 2 fittingen bij bestellen? Voor de connectie met de kraan/T-splitter ga ik dan een extender gebruiken, zoiets: http://highflow.nl/aansluitingen/fi...ol-hf-socket-2x-g1-4-id-deep-black-17048.html

Dus voor de duidelijkheid WEER een paint-lay out gemaakt ;p zo goed als definitief:
loop3.jpg
als je ipv de t splitter die je nu hebt,deze neemt dat kan je de fittingener tenminste inschroeven :D
G1/4 T-Stuk Fitting (3x ID)

gewijzigd om 20:38:ik zie net dat je dan wel 3 extra fittingen nodig hebt
maar het lijkt mij toch de beste manier,anders moet je klemmen op dat t stuk zetten enzovoorts ;)
ziet er niet zo nice uit
 
Laatst bewerkt:
Heb her en der al wat kleine dingetjes binnen, en de grote bestelling ga ik denk ik vd week plaatsen, maar heb nog 1 vraag.

Is het nodig om je moederbord (denkende aan mosfets/NB) te waterkoelen?
Ik ga het systeem natuurlijk wel iets overclocken, maar wil het voltage dan niet al te veel opkrikken. Lijkt mij dan niet noodzakelijk om het te waterkoelen? Standaard heeft het moederbord al wat heatsinks erop zitten en ik denk dat ik met het beetje airflow door mijn case het wel red. Wat denken jullie?
 
Alleen bij flink overclocken heeft het nut, maar ook dan is het met een flinke bries eroverheen goed genoeg.

Bij vele builds is het meer vanwege de looks, dan pure noodzaak.
 
Ok bedankt voor je reactie, zo dacht ik er ook al over. Ook al gooi ik er een mooie overclock op, als ik mijn vCore niet opschroef (of miniem) dan zullen ze niet al te heet worden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
U Loop in Lian Li PC-O11 ROG - advies nodig Advies Waterkoeling Setup 5
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
R Advies nodig de 5820k of de 6700k Hardware & Software 5
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
MisterIce Advies nodig over opslag/RAID Hardware & Software 11
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
D Advies nodig voor 1ste build Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t Advies nodig qua ventilatoren. Overige Koeling 8
T Advies nodig: Moederbord in case isoleren tegen condens Overige Koeling 3
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
C [Advies Nodig] Draining unit & plaatsen 2de RAD Waterkoeling 2
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
M Advies nodig over onderdelen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
P Advies nodig voor WC systeem Advies Waterkoeling Setup 8
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
ShockRaver [ADVIES nodig] Weinig FLOW! Advies loop nodig. teveel ristrictie?? Waterkoeling 13
J Antec Sonata III - Advies nodig Waterkoeling 10
D waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 8
LightStar Advies nodig.... Advies Waterkoeling Setup 6
P advies nodig over voeding! pls! Waterkoeling 6
S upgrade advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Ik heb ook weer advies nodig Advies Waterkoeling Setup 13
Traxtorm Advies nodig waterkoeling! Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
N advies nodig!! Advies Waterkoeling Setup 24
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
Wouter Advies nodig waterkoeling :) Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan