• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

(Verzoekje) Project Kia Sephia

@ condensator : Je hebt in ieder geval begrepen hoe het inderdaad werkt ;)

@ motor : Was het niet zo dat je straffeloos een vermogenswinst van (tot) 30%
mag plaatsen zonder dat je een RDW keuring hoeft ?
Daarbij moet dan het aantal cylinders wel gelijk blijven en de koets moet ook
standaard met die motor / dat vermogen geleverd zijn geweest.
Raadzaam is de remmen aanpassen als daar inderdaad ook verschil in blijkt te zitten,
mede i.v.m. de verzekering als er onverhoopt iets gebeurt.

Maar pin me hier niet op vast !!
Mogelijk kun je iets terug vinden op de RDW site ? En anders even bellen/mailen ?
 
@ condensator : Je hebt in ieder geval begrepen hoe het inderdaad werkt ;)

@ motor : Was het niet zo dat je straffeloos een vermogenswinst van (tot) 30%
mag plaatsen zonder dat je een RDW keuring hoeft ?
Daarbij moet dan het aantal cylinders wel gelijk blijven en de koets moet ook
standaard met die motor / dat vermogen geleverd zijn geweest.
Raadzaam is de remmen aanpassen als daar inderdaad ook verschil in blijkt te zitten,
mede i.v.m. de verzekering als er onverhoopt iets gebeurt.

Maar pin me hier niet op vast !!
Mogelijk kun je iets terug vinden op de RDW site ? En anders even bellen/mailen ?

Mailrespons RDW

Geachte heer

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.


Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).


In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.


In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.


In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt


Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van € 25,- t/m € 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
 
Ik houd niet zo van die regeltjes, anders had ik de rest ook wel standaard gelaten :D:D
Onze garage doet ook niet moeilijk. Alleen zorgen voor zelfde aantal cilinders en de uitstoot. (en anders een sticker met 1.6 erop plakken :p )

Auto is trouwens van 1995.

Handige info in de mail trouwens, thnx :023:
 
heeft ook geen zin als je een andere motor hebt.

zodra dat is, dan steekt de anwb de handen omhoog.....ik weet et niet. motor is niet origineel geleverd, dus kan vanalles zijn.

ik weet hoe het gaat.

mijn vriendin heeft een corsa b met 2l 16v, en ik heb een corsa b met 3.0 v6.

bij de auto van mijn vriendin is de anwb al eens bij geweest(was een check) en die wouden er niks mee doen.
en die staat dus als 2liter op kenteken.
 
Beste is nog.. laten herkeuren door de RDW... nieuwe papiertjes.. klaar.
Kost dacht ik nog wel wat aan centen, maar dan weet je ook dat je er later geen gedonder mee krijgt (bijvoorbeeld bij een ongeval, je trekt aan het kortste eind qua jurisdictie).
 
ook dat valt mee met een aanrijding hoor.

maar het is inderdaad het beste om dit op papier te laten zetten, zoals ik bij de corsa van mijn vriendin ook heb gedaan.

een RDW keuring is zo duur niet, iets van 70-80euro, en dan heb je ook de nieuwe papieren erbij.

mijn eigen v6 moet nog op kenteken komen, maar daar ga ik deze winter mee bezig zijn.
 
zo te zien is dit een algemene auto topic geworden, dus een dom vraagje :p

is er een makkelijke, goedkope manier om nog zo`n 10 a 15 pk uit een aygo te halen? (clickie)
kreng heeft een lange versnellings bak en mist net dat kleine beetje extra om lekker soepel te rijden
 
heel kort gezegd... nee.

begin niet aan openluchtfilters en tierelantijntjes.

dat brengt allemaal niets, en in veel gevallen bij een (goedkope) powerfilter resulteert het in een slechter lopende motor.

maar door het hardere aanzuiggeluid word het door veel mensen ervaren dat ze ineens een enorme powerboost voelen.....onzin dus.


Een goedkope manier op pk's eruit te halen is er niet.

de beste en mooiste manier is een chip te laten maken op maat, dan ben je wel een euro of 600/700 kwijt ongeveer. (ligt eraan waar, en wie het doet)

wat je wel kunt doen is je kat eronder weg (laten halen) en een vervanger eronder.

dat merk je wel degelijk namelijk, en met de apk kan deze er dan weer gewoon onder worden gezet.

en nee, het geluid word niet oorverdovend hard, maar wel ietsje meer uiteraard

als je dan goed geld uitgeeft voor een luchfilter, het beste is een vervangende inlegfilter(k&n bijv) en een cold-air intake kitje.(simpel, een slang/buis naar je grille/bumper waar ie meteen koude lucht aan kan zuigen)

dat resulteert al in een stuk lekkerder lopende motor.
 
Wat is de orginele bandenmaat ? En wat zit er nu onder ?

Een hogere / te hoge band zal ook het gevoel van net te lange versnellingen geven.
Als de auto het toe laat zou je op de aangedreven wielen (voor neem ik aan ?) een
maatje lager kunnen (laten) monteren.

Verder is het een kleine 3 cyl. in een kleine auto.
Eigenlijk met als doel ontwikkeld om goedkoop te rijden en dat brengt consessies
met zich mee ben ik bang ?
Het blijft een kwestie van keuzes maken .... ?
 
bedankt :)

zal het het er zo bij laten dan, hij heeft een lange versnellings bak om rustig wat hogere snelheden te rijden zonder een straalmotor geluid :p
aleen trekt ie ondering iets minder in de lage versnellingen (1 & 2), niet het ergste wat er kan zijn :)
 
wat is dat voor bullshit....


ligt aan het bouwjaar, en niet wanneer ie apk gekeurd moet worden....


sideskirt bumpers???


en een condensator om de bas te zuiveren?????????????????????

zo te horen heb je er niet heel veel verstand van..

nu hoef je geen expert te zijn, maar als je dingen niet weet, moet je niet zomaar wat gaan roepen.

@Sjoerd

Als je alles van auto's weet dan zou een beteren uitleg over de condensators ook wel op ze plaats zijn.

Een condensator is om het vallen van de spanning van een accu tegen te gaan.
Uitleg

Bijv je accu heeft een voltage van 12v
En een vermogen van 60Ah
Hij kan in één keer een max vermogen van 100A leveren
Maar dan zakt idd de spanning in elkaar.
Verder heb je naar je sub maar een 16mm2 lopen
En je hebt een sub van 1200w

Rekensom
1200/12=100A P=UxI

Dan zal je woofer in piek dus 100Amp trekken.
Maar omdat je altijd verlies hebt op je kabels en je andere speakers en je auto zelf trekt ook vermogen.
Gaat je accu dit niet trekken en gaat hij dit rechtstreeks uit de dynamo halen.

Om dit te voorkomen heb je dus een condensator deze vangt de spanningsval op die optreedt als je woofer om het piek vermogen vraagt.
Na deel van een condensator is dat hij dit zeer beperkt kan doen.
Een beteren oplossing is of voor een grotere accu let wel op dat je dynamo dit aankan je kan niet zomaar een grotere accu in een auto zetten.

Andere optie is achter bij de versterkers een extra norhtstone accu maar tevens let op dat je dynamo dit aankan.

Één van de belangrijkste dingen is dat je een goede spanning achter krijgt bij je versterkers dus bezuinig niet op de voedingskabel.

Je ground is ook heel belangrijk maak het contact punt op je chassis goed kaal (verf geleid niet) en zet deze met een goede bout vast min m8.

Je chassis is ongeveer gelijk aan een 35mm2 maar hier gaat de rest van je auto ook over.

Als je niet zeker weet of je kabel naar achter wel dik genoeg is laat je dan goed voorlichten over welke kabel je moet hebben en dan bedoel ik niet bij automat ofzo
Met hun crapy caliber setjes.

Voor de mensen in omgeving Utrecht ik heb goede ervaringen met rmr Soundsystems www.rmrsoundsystems.nl

Dit zit in Soest.

Gr. Basje
 
Het is wel de grootste duscussie in dit toppic, de powercondensator :p:p

Ik heb een hoop info gevonden over de moterombouw, maar als de auto van voor '98 is valt het best mee, zolang je aan de apk eisen voldoet is er weinig aan de hand.
In het begin alleen zorgen voor normaal geluid, uitstoot, wegligging, degelijkheid van de moterbevestiging ed. Dan laten omkeuren bij een rdw garage en klaar ;)

Ik zal binnenkort even bij me "oud buurjongen" informeren hoe hij het heeft gedaan, hij heeft nog wel dezelfde moter (nja... het grootste gedeelte ervan dan) maar is van 150 naar ruim over de 300 pk gegaan en rijd er ook gewoon mee op de weg, nix aan de hand :D

Het had me er evengoed niet afgehouden, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn he ;);)

Zal deze week nog even nieuwe foto's posten :) en misschien binnenkort wel een filmpje :p
 
Klopt bijna helemaal.

In volgorde van snel stroom afgeven is de dynamo het traagst. daarna komt de accu en daarna de condensator. Een condensator kun je niet vergelijken met een accu om het simpele feit dat een accu langer een grotere lading vast kan houden. Wel kun je een condensator vergelijken met een kleine accu die heel snel op- en ontladen kan worden. Daarom is die juist ideaal voor geluidsapparatuur die veel vermogen vraagt. Omdat je gigantische piekstromen kan opvangen. Dat neemt niet weg dat je wel een goed elektrisch systeem moet hebben om een constante stroom te kunnen leveren.

Dit doet een condensator, de pieken opvangen en eigenlijk ervoor zorgen dat je accu (en dynamo) minder zwaar word belast.
accuelco2.gif

Bron: 12vhifi.nl

Maar het beste blijft meer accu's. Condensatoren zorgen voor een constante lading op je elektrische systeem (zelfs als je auto uit staat). Accu's doen dat niet. Tussen accu's is alleen een afvlakkingsstroom. Die afvlakkingsstroom zorgt ervoor dat de accu's dezelfde spanning behouden. Wel is dit gevaarlijk omdat er soms gigantische stromen zijn. Neem dus altijd accu's van hetzelfde type zodat je zeker weet dat de afvlakkingstromen niet gevaarlijk zijn voor de accu's. Want afvlakkingstromen kunnen soms enorm sterk zijn. Echter zorgen die stromen niet voor schade aan je elektrisch systeem. Je hebt alleen een grotere 'buffer' voor piekstromen.

En die verschillen in spanning tussen accu/dynamo en apparatuur die energie nodig hebben zijn normaal. Je kunt al een heleboel oplossen door de big3 te doen. Big3 houd in dat je dikkere kabels plaatst voor:
- Dynamo+ naar Accu+
- MotorGND naar Chassis
- Accu naar Chassis

Hierdoor kan je elektrisch systeem meer stroom verplaatsen en heb je minder weerstand met als gevolg een minder hoge spanningsval. Zorg er ook altijd voor dat je grounds goed in contact staan (dus dat je een metaal op metaal contact hebt). Hierdoor gaat de spanning al enorm omhoog. En als je accu's hebt. 1 voorin en 1 in de kofferbak. Zorg ervoor dat er genoeg kabels lopen. Ook van je Grounds.
 
Die grafiek klopt niet !!

Als je werkelijk een ding uitvindt die de rode lijn kan bewerkstelligen
zou ik een stevig patend aanvragen en verder slapend rijk worden !!

Dit is een echte theoriegrafiek. In deze situatie draai je een nummer met constante ritmes van bass. Daarnaast vraagt je versterker evenveel stroom dan je elektrische systeem kan leveren.

In praktijk zal je spanning natuurlijk zakken omdat je versterkers meer vermogen vragen dan je elektrische systeem kan leveren (en daardoor trek je dus je accu(s) leeg.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H introductie met een verzoekje Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 39
G Verzoekje nummer 898437 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan