• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project D

Tath

Well-known member
Deskbuild
We gaan de draad weer op te pakken .
Ik heb er lang over na zitten denken of ik nog de mogelijkheid krijg om een deskbuild te maken.
De vorige heb ik wegens familie omstandigheden moeten verschroten. Als ik er nog aan denk wordt ik er nog ziek van.
Maar goed we gaan er weer voor. Deze keer hopelijk geen buildtijd van 4 jaar.
Een voordeel is dat ik met pensioen ben dus alle tijd heb om eraan te werken en dat ik de deskbuild nu op een andere manier ga bouwen.
Het eerste gedeelte is al klaar dus jullie hoeven niet weken te wachten op resultaat.

Ik heb met behulp van 15mm panelen een ombouw gemaakt voor de poten.

20201127_172147.jpg

Rondom de panelen heb ik 22mm eiken laten bevestigd.
Met een verzinkboor even wat gaten geboord en met torx schroeven de latten vastgezet daarna met deuvels de boel dichtgemaakt en geschuurd.

20201128_152647.jpg

En even wat kwasten en rollen (inktzwart RAL 7001) op waterbasis.
Heb je het ene paneel klaar dan kun je weer de andere rollen.


20201129_170341.jpg

Vandaag de laatste lat gehaald 28x44 hardhout . Deze latten zitten aan de voor en achterkant waar de glasplaat op komt te rusten.
Daarna 3mm Neopreenband geplakt en nu kan de 12mm geharde glasplaat erop.
Als dit goed gaat dan hebben we het begin van een nieuwe desk.

20201201_164802.jpg

Patrick komt even naar beneden en daar maak ik even handig gebruik van ( Patrick kun je even helpen tillen).
20201201_171227_001.jpg

Zo het begin is er weer.
 
Gisteren de bodemplaat even op maat gezaagd zodat ik onder de overkapping ook het zaagsel van mijn vorige klus kan opruimen.
De vrouw is ook weer blij. Nu gauw de bodemplaat naar boven.
Ik heb de plaat nu los liggen op een paar kratten met mijn mod spullen.
Gisteren gekeken voor lange rollagers. Ik heb ze gevonden alleen weet ik niet of ik deze ga gebruiken. Misschien wordt het wel een trek lade.
Voor de maatvoering van de benodigde hoogte en diepte heb ik er even wat componenten op gelegd.
Van de plaat met een diepte van 78,5 cm gaat denk ik nog een 30 cm af. Ik denk (nog even berekenen) dat de plaat 8 cm voor het mb schuin omhoog gaat dit om een aantal 120mm fans te kunnen plaatsen en natuurlijk om ervoor te zorgen dat ik mijn benen makkelijk onder de desk krijg.
Ik ga de Alphacool XT-60 gebruiken. Er gaat alleen een rij fans af. De vraag is of ik genoeg heb aan koeling met 2 x 560 rads.
Wat betreft mb en cpu daar ben ik nog niet uit.

Op deze foto heb ik de 2 radiatoren even geplaatst om te kijken hoe breed de plaat moet zijn om het mb en de psu op te plaatsen.

20201203_141604.jpg


In het hart van de 44mm brede lat (waar de glasplaat op rust) komt een plaat naar beneden als afscheiding.
Omdat op de radiatoren nog 2 rijen fans zitten kan ik nu even de radiatoren niet ver genoeg naar achteren schuiven.
Het is maar voor het idee he!

20201203_141712.jpg

Ik heb in een deskbuild van IFR gezien dat ze een plaat gebruiken om het mb en de psu op te plaatsen.
Tussen de 2 componenten zitten een paar sleuven om de bekabeling weg te werken.
Voor de radiatoren moet dan een distro plate (of reservoirs) komen.
Ik zeg of omdat ik nog even moet proefdraaien met het frezen van een distro plate.
20201203_142414.jpg

Zo even kijken voor een plaat voor het mb en de psu.
 
Zo weer even bezig geweest met een horizontale gedeelte aan de voorkant.
Maar voordat eerst even wat speling gekregen door de zijkanten te schaven.
Wat er nog rest voordat we de boel gaan schuren is:
- frontje (sluitstuk maken);
- rand maken links en rechts waaronder de leds komen;
- schot aan de achterkant waar de radiatoren komen.

Sommige dingen gaan vrij lastig zoals waterpas houden van een paneel en gelijktijdig aftekenen. Maar goed weer een klus plat.
Het frontje en de lijsten rondom maak ik weer van eiken waarvan ik schat ik nog 30m2 van heb liggen in de schuur.

De 140mm fan komt op het midden van het paneel dus ongeveer 2 cm naar boven.

20201206_145902.jpg
 
Zo vanmiddag weer even bezig geweest met het maken van een frontje.
Nog even naar de schuur om wat parket delen te pakken. Met de schaaf even de pen en groef verwijderd en daarna schuren.
Maar goed het is af dus we klagen niet. Verder even de zijkanten iets bijgewerkt en en uitstekende gedeelte weggezaagd en geschuurd.
Ik ga niet eerder schilderen voordat de rest ook af is anders weet ik het wel. Ha ha.

Blij dat dit ook klaar is. Nu de randen van de zijkanten waaronder de zwarte profielen van de leds komen.

20201207_161259.jpg

Ja en vooral veel schuren. De zijkanten liepen door die heb ik met de decoupeerzaag weggezaagd.

20201207_144257.jpg

Op de schuine kant komen de 140mm fans. Er moet nu nog een afscheiding komen 10 cm vanuit de achterkant. Waar de radiatoren komen. De glasplaat ligt aan de voor en achterkant op een 44mm brede hardhouten lat. Op de hartlijn komt een paneel.
Alles wordt inktzwart RAL 8001. De bus was leeg . Dus even naar Karwei voor een nieuwe bus "helaas dit is de oude lijn meneer". Wtf heb ik weer. Maar we kunnen het wel maken "oke doe maar". We zien het wel.

20201207_153535.jpg
 
De achterwand!.
Vandaag te laat begonnen maar goed achterpaneel is bijna af. Het uitmeten en optekenen van de cirkels van de 140mm fans neemt aardig wat tijd in beslag. En maar niet te spreken van het opruimen van de stofzooi. Morgen het paneel vastzetten. Het naschuren kan ook als het paneel vast staat. Nog wel even m3 x 60 schroeven bestellen. De adiatoren komen achter het paneel dan heb ik meer ruimte voor een distro plate aan de voorzijde.

Zo eerst de cirkels voor de fans optekenen. De gaten voor de fans heb ik al geboord. Nu blijven de fans zitten en is het optekenen van de cirkels makkelijker.
20201210_132951.jpg

De radiatoren komen achter het paneel zodat ik aan de voorkant meer ruimte heb voor een distro plate.

20201210_173353.jpg
Kan niet lang meer duren !
20201210_171940.jpg
 
Ga je de binnenkant nog met een bepaald materiaal bedekken? Of alleen verven ofzo? Een vinyl wrap met een thema zou ook gaaf zijn.
Dat weet ik nog niet. Mijn idee was om het dezelfde kleur te geven als het zwart van de rand. Ik bouw nu wat dingen in zodat ik ook weer wat maatvoering heb voor het volgende. Om de mb-tray komt een plaat u-shape die doorloopt tot het schuine gedeelte. Morgen pake ik ook even de io-panel om te kijken waar ik die ga plaatsen. Waarschijnlijk in de brede voorrand. Nu even wat spul opruimen in mijn cave.
 
Vandaag nog wat doorvoeren gemaakt voor debekabeling aan de achterkant. En een 120 fan geplaatst voor onder de mb-tray. Verder nu bezig met een van de laatste dingen "frontpanel mount". De desk kan bijna zwart gemaakt worden.

Aan de onderkant van de desk heb ik een Silverstone fanfilter.
Het past allemaal precies.

20201216_131712_001.jpg

Ik heb met de accuboormachine en een boor eerst een gaatje gemaakt daarna een freesje in de dremel om wat sneller materiaal weg te halen.
Het laatste doe ik met de vijl.


20201216_164738.jpg

Het schiet aardig op zo. Voor de plaat rondom de mb-tray maak ik nog wat steuntjes.
Ik had nu de Corsair AX 1200i in de setup maar wil eigenlijk een 1500 watt versie die is qua maat 5 mm langer.
Nog een stukje uit de plaat halen voordat ik hem zwart spuit.

20201216_131658.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij ons is het donderdag namiddag altijd weekend. Maar ter afsluiting van het jaar organiseren organisaties nog even een online quiz.
Niet voor mij ha ha.
Vandaag boodschappen doen en weer wat aan de desk werken. Ik heb een doorvoer naar beneden gemaakt voor aansluiting op een 2e 560 radiator. En ik heb de steuntjes even gefreesd voor onder de radiatoren. De beugels moet ik nog wel maken.
Het gaat lekker zo.

Even de maten genomen en een tekening gemaakt. In Aspire Vectre de toolpath gemaakt voor de cnc machine.
Het is al een tijd geleden dat ik de cnc gebruikt heb dus we gaan even rustig aan 14.000 rpm en 1000mm/min.
Mooi om te zien al het scherpe werk.
De blokjes nog even voorzien van een 3mm neopreen laag dan kunnen ze onder de radiatoren.

20201218_152754.jpg

Ik heb een 20mm gat naar beneden geboord. Dit is de toevoer naar de 2e 560 radiator.
Als afdekplaatje heb ik een eigengemaakte houder gebruikt om de fillpoort vast te zetten.
Sommige onderdelen van de vorige desk worden toch weer gebruikt.

20201218_162508.jpg

Morgen weer naar de andere kant om daar de doorvoer te maken. En dan nog even wat montage beugels maken om de radiatoren vast te zetten.
 
Valt zo'n CNC machine ook te gebruiken voor metaal?
Ja dat kan. aluminium maar liefst geen standaard maar wat hardere soorten. Ik zeg er gelijk bij dat ik geen opdrachten aanneem. Voor mij is het puur hobby matig. Sinds ik de machine heb maak ik veel meer dan wat computer onderdelen.

Ik teken en maak alles zelf inclusief de voetstukken.

IMGP0823.JPG

Custom steuntjes voor reservoirs.


IMGP0180.JPG

Cablecombs 24 pin wandmontage.

IMGP9933.jpg

Steuntje voor 16mm tubing.

IMGP0144.jpg

Zoals je ziet kun je alles maken als je maar handig bent.
Wat ik nog wel wil leren/ doen is het frezen van een distroplaat voor mijn desk.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan