• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project simply black & white

Pierrevb

New member
Goede dag mede PC liefhebbers,

Mijn deels nieuwe build zit er bijna op en hierbij mijn verslag hoe het is gegaan.

Ik loop al een tijd rond met het idee om een watergekoelde PC te bouwen.
Ik had met waterkoeling geen enkele ervaring dus ik verwachte wel tegen wat onvoorziene dingen aan te lopen.

Ik had een thema in gedachten (extreme army build) maar gezien het budget heb ik er voor gekozen om toch maar componenten te gebruiken die ik al had.

Hierdoor ging het thema army overboord en werd het simlpy black & white.
Mijn start punt was het mobo van asus de z170 deluxe met een 6700K cpu en M.2 ssd voor OS.
verder wilde ik mijn 2 Samsung 850 500G SSD schijfjes hergebruiken en de Asus 970 strix video kaart.
Ook mijn huidige PSU zou worden hergebruikt.
Mijn huidige NZXT h440 kast vond ik te klein voor de build dus deze maar ingeruild voor de Silverstone TJ11.
ruimte genoeg dacht ik.

In deze grote kast Wilde ik drie afgesloten compartimenten maken, het onderste gedeelte voor de 560 radiator, PSU en 2 x HD (en een water koeling aftap mogelijkheid), dit laatste bleek later een zeer wijze beslissing.
Een boven gedeelte voor alle componenten en een ruimte voor cable managment.
Om dit te bereiken moesten al de standaard componenten die kwamen met de kast verdwijnen en moest er een nieuwe alu plaat komen die de verschillende doorvoeren, ventilator gaten en open ruimtes afsloot.
Om de aluminium plaat te bekleden heb ik gekozen voor een matte wrap folie gekozen. Dit bleek makkelijk verwerkbaar en zag er gelikt uit.
Nu konden de componenten geplaatst worden.

Voor de koeling had ik gekozen voor de Alphacool d5 pomp met 250mm res, een Alphacool 560 x 45mm radiator met 4 Corsair fans onderin, een Bitspower cpu blok, een Bits power 120 x 30mm rad met ultra thin 120mm fan, en een water blok voor mijn video kaart.
De handel wilde ik aan elkaar knopen met harde pijp en fittingen van EK.

De build verliep eigenlijk wel lekker en de volgende ervaringen zijn dan ook van mij als een onervaren water koeling bouwer.
De radiatoren waren geweldig alles paste en bij het aanbevolen spoelen met gedemineraliseerd water kwamen geen verontreinigingen uit de blokken zetten.
Vervolgens het Bitspower CPU blok monteren. dit bleek een drama en niets paste de schroef draad was van twee boutjes beschadigd de retentie beugel paste niet naar mijn zin. maar na gebruik van een boormachine en een M4 tap toch alles netjes naar behoren op de eigen manier er in geknutseld.

Na een paar dagen kreeg ik het nieuws dat het door mij beoogde waterblok voor de videokaart niet meer leverbaar was. Hmm jammer.
Na een rib uit mijn lijf geschroefd te hebben besloten om dan maar een nieuwe MSI 1080 met standaard EK waterblok aan te schaffen.
Ook dit paste perfect.

De Alphacool D5 pomp met res. plaatsen gaf ook geen problemen.

Nu de nog de pijpen er tussen frommelen. dit ging wonderbaarlijk makkelijk en na wat bochtjes verkloot te hebben ging het eigenlijk wel goed. Ook hier was de passing met de fittingen prima.
Helaas was de ruime die ik voorzien had tussen de onderste radiator en de PSU niet ruim genoeg om harde pijp te gebruiken hierdoor is in het onderste gedeelte gebruik gemaakt van flexibele slang van Highflow.

Nu het moment van de waarheid, zou alles dicht zijn!!
Omdat het mijn eerste water cooling was had ik besloten om het systeem de eerste keer te vullen met gedemineraliseerd water dit kost amper iets dus mocht het systeem lek zijn geen verspilling van dure pastel vloeistof.
Wederom bleek dit, en de keuze om een aftap mogelijkheid te plaatsen het ureka idee.
Alles wat ik zelf in elkaar geprutst had was dicht. phoeff. Helaas bleek al snel dat dat de medewerkers van Alphacool vergeten waren om de boutjes van de pomp op het blok aan te draaien.
Na dit hersteld te hebben het systeem een uurtje of vier zonder fratsen laten test draaien en daarna de vloeistof verwisseld voor de Pastel witte vloeistof.
Naar mijn menig zag het er allemaal prima uit.

Aansluiten van de diverse componenten.
Ik had een leuk setje witte bekabeling van Cablemod aan geschaft en in mijn enthousiasme de verkeerde besteld. het blijkt dat Corsair met twee verschillende 24 pin kabels werkt namelijk 28 naar 24 pin en 24 naar 24. ik had natuurlijk de verkeerde. Aangezien ik alle kabels er al had in zitten en ik dit pas op merkte bij het aansluiten op de PSU was de hele set omruilen voor mij geen optie meer en de ene kabel om ruilen bleek niet mogelijk bij zowel High flow als Cablemod. Dus nog maar een rib uit het lijf geplukt en een andere voeding gehaald.
Nu paste alles prima en de kwaliteit van het kabel setje is ook netjes.
Nu nog de LED verlichting er in en hierbij bleek dat de molex connectoren van de 30cm buisjes niet de beste waren, Deze waren simpel weg niet in elkaar te krijgen. Het is zo dat deze buisjes ook maar € 10,- kosten en je hier dan ook niet veel van mag verwachten, afijn na de molex conectoren vervangen te hebben paste en werkte het prima.

Om het geheel af te maken en het oog ook wat te geven de standaard ruit vervangen voor een glasplaat en het enige wat er nu nog moet komen is een rooster voor de voorzijde van de kast.
Hiervoor moet ik nog een ontwerp verzinnen.

Inmiddels draait het systeem en de temperaturen zijn indrukwekkend, videokaart heb ik nog niet boven de 42 graden gezien en ook de CPU is nog niet boven de 66 graden geweest. dit alles bij een 100% stress test.

Ondanks dat de kast niet helemaal af is wilde ik toch nu al een review geven en tevens Highflow bedanken voor de snelle leveringen en advies.

Hierbij nog wat foto`s van het resultaat.
20170318_090914.jpg

20170318_091017.jpg

20170318_091147.jpg

Met vriendelijke groeten,

Pierre v Beerendonk
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 10
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 18
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan