• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Build Log] Project Blueberry Apple G4

Metalcored00d

New member
Gesponsord door:

Alphacool

alphacool_cmky_300dpi_white.jpg


Gebruikte onderdelen:

Pomp and reservoir:
Alphacool VPP655 + Alphacool Eisbecher D5 150mm plexi

Fittings:
Alphacool Eiszapfen 13mm HardTube compression fitting G1/4 for plexi- brass tubes (rigid or hard tubes) - knurled - deep black
http://www.highflow.nl/acrylic-rigi...cp-fitting-g1-4-knurled-deep-black-17189.html
Alphacool Eiszapfen screw plug G1/4 - deep black
Alphacool Eiszapfen L-connector rotatable G1/4 outer thread to G1/4 inner thread - deep black

GPU waterblock:
Alphacool NexXxoS GPX - Nvidia Geforce GTX 970 M03 - incl. backplate - black
http://www.highflow.nl/water-blocks...eforce-gtx-970-m03-incl.-backplate-black.html

CPU waterblock:
Alphacool NexXxoS XPĀ³ Light - Acetal - Intel/AMD
http://www.highflow.nl/water-blocks...xp3-light-acetal-edition-intel-amd-12153.html

Hard tubing:
Alphacool HardTube 13/10mm plexi clear 60cm - 4pcs

Radiatoren:
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
http://www.highflow.nl/radiatoren/2-x-120mm-240/alphacool-nexxxos-st30-full-copper-240mm-14157.html

Ventilatoren:
Alphacool Susurro Fan - 120 - Black / Blue Edition - 1700rpm ( 120x120x25mm )

Reeds in mijn bezit:

Motherboard: Gigabyte Z170X Gaming3

SSD: 256Gb Toshiba m.2 Sata
Processor: Intel Core i5-6600K
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB
GPU: Gigabyte GTX 970 G1

Over deze build:

Deze build wordt een mix van de nieuwe onderdelen van Alphacool met de hardware die recent heb aangeschaft. Aangezien de desk mod niet langer mogelijk was gaan we deze keer voor het fijnere werk met een Apple Power Mac G4 case mod :)
 
Laatst bewerkt:
Hoera! De goodies zijn aangekomen en ik heb een g4 case op de kop kunnen tikken voor 25 euro.

Ik ben ook tot het besef gekomen dat de meeste onderdelen zwart en blauw zijn. Daarom ga ik daarmee verder werken. Ik zal dus op zoek moeten naar een zwart/blauw Z170-serie moederbord. Heeft iemand een voorstel?

Ik denk dat Mayhem's blue pastel hier heel mooi bij gaat passen :)

IMG_2171.jpgIMG_2172.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De case is leeg gemaakt en klaar om te modden :)

IMG_2173.jpgIMG_2178.jpgIMG_2179.jpg

En dan beginnen dremelen :)

Ik heb het moederbord op de simpelste manier bevestigd: met moeren en vijsjes. Ik wou oorspronkelijk met moederbord standoffs werken, maar m3 is te klein en m4 is te groot.

Op de laatste foto zie je dat ik dat middenstuk uit de case heb gehaald. De bedoeling is dat enkel het stuk waarop de PSU staat terugkomt. De rest moet eruit om plaats te voorzien voor kabel management enz.

IMG_2180.jpgIMG_2181.jpgIMG_2182.jpgIMG_2183.jpgIMG_2184.jpg
 
Ondertussen eens de onderdelen los in de case gelegd om te zien hoe alles erin hoort te passen.

Ik heb hiervoor een grotere GPU gebruikt om meer de GTX 970 te benaderen qua grootte van pcb.

Alles lijkt te passen, de GPU raakt net de rubbers rondom de fans, maar de case sluit alsnog zonder probleem.

Ik had er ook aan gedacht om eventueel de GPU plat te leggen op de onderste radiator en met een pci-extender te werken, het valt nog te zien :)

IMG_2186.jpgIMG_2187.jpgIMG_2188.jpgIMG_2189.jpgIMG_2190.jpg
 
Even een kleine update:

1. Het moederbord van keuze wordt de Asus ROG Z170 Maximus VIII Gene mATX :).
2. De Eisfach reservoir/pomp combinatie wordt veranderd met een Eisbecher 150mm cilinder reservoir. De pomp blijft dan dezelfde.
3. De voeding van keuze wordt de Corsair SF600. Deze small form factor zou ideaal moeten zijn in deze beperkte ruimte.
4. Heb eindelijk m'n kapotte moederbord met IO plate gevonden ^^
5. Heb leuke moederbord standoffs gevonden:

http://www.aliexpress.com/snapshot/7734262363.html?orderId=75729718205907

IMG_2194.jpgIMG_2195.jpg

Added after 31 minutes:

En dit is hoe de layout er momenteel uit ziet in mijn gedachten :)

probeersel.jpg
 
Laatst bewerkt:
De standoffs zijn aangekomen vanuit china :)

IMG_2224.jpg

Ik heb de heatsinks van het moederbord gehaald want ik wil ze in een zwart/blauw jasje stoppen.

IMG_2225.jpg

Om de boel netjes in een nieuw kleurtje te stoppen had ik gegokt op Full Dip, een vloeibare vinyl. Normaal wordt dit gebruikt voor custom auto kleuren etc. Het zorgt voor een laag rondom je heatsink die je indien nodig gemakkelijk kan verwijderen. Het werd een fiasco. Ik vermoed dat er een chemische reactie optrad, want er kwamen luchtbelletjes te voorschijn op de eerste laag. Daarna bleef de boel heel onregelmatig qua oppervlak en zag er bar slecht uit. Ik heb dus een hele namiddag zitten prutsen om die troep er terug af te krijgen :/. Aangezien er zoveel vinnen zitten rondom de heatsinks was dit een lastig werkje. Uiteindelijk heb ik schuurpapier gebruikt om tussen de kleinste plekjes te geraken.

Zo kwam ik op het idee om simpelweg de rode verf van de heatsink af te schuren en om het ROG logo (dat er trouwens gewoon op geplakt is) eraf te halen.

IMG_2229.jpg

IMG_2230.jpg

En dan het gat van de south bridge opvullen ^^

IMG_2231.jpg

En als laatste heb ik de CPU blok geĆÆnstalleerd :)

IMG_2232.jpgIMG_2233.jpgIMG_2234.jpg
 
Nu dat alle onderdelen binnen zijn wordt het tijd om de case onder handen te nemen :).

IMG_2256.jpg

De eerste stap was het zijpaneel verwijderen, wat alles wat eenvoudiger moet maken. Ik heb een rivet ding gekocht dus opnieuw in mekaar stoppen zou geen probleem mogen worden :p.

IMG_2257.jpg

De volgende stap was om een stukje van het locking mechanisme weg te nemen. Dit is nodig om de bovenste radiator voldoende plaats te geven :).

IMG_2258.jpg

Veiligheid komt eerst ;).

IMG_2259.jpgIMG_2260.jpg
 
Zo ziet de boel er dus uit momenteel^^.

Ik heb de originele standoffs wat korter gemaakt (8mm) om te zien of dit beter past.

700

700

700

700


Update: 08/07:
Hoera! Zomervakantie, dus eindelijk meer tijd om updates te posten^^.

Eerst en vooral, een hele boel nieuw materiaal binnengekomen van Phobya, vooral voor de custom gesleevede kabels.

Ik kreeg ook een anti-statische werkmat, het ziet er ook professioneler uit .

700

700

700

700


De Eiszapfen quick release connector: Ik wil dit gebruiken als fill en drain poort.

700


En natuurlijk hoort er licht bij ;-).

700

700


Gaatjes boren voor de 240mm radiatoren, zoveel eenvoudiger met een sjabloon!

https://mnpctech.com/images/companies/3/mnpctech_rad_template_15mm.pdf

700

700


Hoera, het past!

700

700

700


Hier zullen de gaatjes wat groter moeten, het spant met die rubbers rondom de fans...

700


De 8mm moederbord standoffs zijn aangekomen vanuit China^^.

700

700


Gaatjes boren voor de moederbord standoffs...

Update: 23/07:

700

700

700


De boel uitdremelen voor de lucht inname van de radiatoren.

700

700

700

700

700

700

700


En zo ziet de boel er uit met de radiatoren en de fans geĆÆnstalleerd :)

700


Hoera, het sluit nog steeds

700

700


Er is nog ongeveer 2cm speling tussen de onderste radiator en het waterblok van de grafische kaart
 
Ik heb eindelijk de nieuwe voeding ontvangen en heb ook eindelijk tijd gehad om verder te doen met dit project. Ik laat de foto's voor zichzelf spreken :)


700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700



Ik ben blij dat alles eindelijk past. Ik vraag me enkel af of ik plaats genoeg zal hebben voor de dikke kabels etc. Dat zullen we binnenkort wel te weten komen ;).


Ik zit ondertussen ook verveeld met de kwestie hoe die loop er nu precies moet uit gaan zien.


Hier is wat ik oorspronkelijk wou doen: Reservoir --> Top radiator --> CPU --> Mosfet --> bottom radiator --> GPU


Dat wordt helaas moeilijk aangezien er dan enorm veel tubes naast elkaar moeten op een beperkte ruimte.


Om dit te vergemakkelijken heb ik dan dit bedacht:
Reservoir --> Top radiator --> CPU --> Mosfet --> GPU --> bottom radiator.


Zou dit een enorme impact hebben op de temperaturen of profiteer ik nog steeds van de koeling van beide radiators?
 
Temperatuur in een loop is vrijwel overal gelijk, de volgorde van een loop is daarom nooit zo'n heel probleem ongeacht hoe je de componenten ook achter elkaar plaatst.

Gewoon een loop maken die je:
A: Mooi vindt
B:Het makkelijkste is, zonder rare dingen qua bochten etc etc.

Begint in ider geval weer ergens op te lijken :)
 
Temperatuur in een loop is vrijwel overal gelijk, de volgorde van een loop is daarom nooit zo'n heel probleem ongeacht hoe je de componenten ook achter elkaar plaatst.

Gewoon een loop maken die je:
A: Mooi vindt
B:Het makkelijkste is, zonder rare dingen qua bochten etc etc.

Begint in ider geval weer ergens op te lijken :)

Cool ^^ Ik dacht idd ook al dat het niet zo'n grote rol kon spelen. Thanks voor de reactie!:)
 
Updates! :)


Ik heb eindelijk de voeding geĆÆnstalleerd en heb de nodige ruimte losgedremeld voor de kabels. Heb ā€˜m intussen moeten openen, dus geen garantie meer van Corsair :/.


Ik ben aan het overwegen om eventueel het stripje metaal dat overblijft tussen de onderste radiator en de PSU kabels te verwijderen. Wil ook niet teveel stevigheid verliezen.


700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700



Ik ben begonnen met het benden van de acryl tubes om deze vaardigheid onder de knie te krijgen, maar zover geen succes :(.


Ik heb ruimtes rondom het moederbord uitgedremeld voor kabel managament. Ik heb hetzelfde gedaan achter de fans onder de radiatoren om de kabels te verbergen tussen de case en de plastieken panelen.


Ik ben momenteel nog steeds aan het wachten op kabels om te kunnen beginnen met sleeven met paracord.


700



Hier kan je zien dat ik in het rubber moest knippen rondom de fans om het Alphacool logo in dezelfde richting te hebben als op de radiator. Jammer dat ze dit niet voorzien hadden.


700



Met diezelfde rubbers rondom de fans werd het heel moeilijk om de fans gemakkelijk op de radiators te mounten en al helemaal om er nog de fittings bij te krijgen. Uiteindelijk moet je dus eerst de fittings erop stoppen en dan pas beginnen worstelen met de rest.


700

700

700

700

700

700



Ik vermoed dat de plooien die ik hier heb komen doordat ik geen handschoenen gebruikte en dus misschien niet op alle plekken evenveel verwarmd hebā€¦ In het vervolg zal ik dus handschoenen gebruiken ;-).


Hier is het resultaat met handschoenen en meer geduld:


700

700

700

700

700



Hier is een voorproefje van hoe het front paneel er hoort uit te zien :)


1. Het idee is dat ik het deksel van de cd drive wil gebruiken als sjabloon voor hoe de onderste helft er hoort uit te zien. Het rondvormige deksel past ongeveer 5x onder de power knop. Als ik dit deftig uitsnij, kan ik het afwerken met een zwarte mesh om stof buiten te houden :).


2. Voeg een Phobya anti-vandal switch toe


3. Voeg een 3.5mm headphone jack onder de powerknop toe


4. USB 3.0 hub in plaats van de floppy drive. Gelukkig zijn de brackets om het reservoir op zā€™n plaats te houden zo gemonteerd dat de USB hierop kan steunen en perfect op zā€™n plaats blijft zitten! Ik moet enkel nog extra ruimte vrijmaken in de front paneel van de case zelf. Alles nogmaals demonteren! *zucht*


700



Ik zou hetzelfde idee met de mesh en het deksel van de cd drive toepassen op het bovenste paneel.


Vandaag heb ik Alphacool's M.2 SSD cooler op mijn 256Gb Toshiba SSD geĆÆnstalleerd! Het ziet er super uit!


700

700

700

700

700



Ik heb ook zitten prutsen met de 2 mosfet koelers die ik heb ontvangen:
Alphacool HF 14 Smart Motion Cooling Plate ASUS Z87 Pro Mosfet 1 - Black | MB - SpezialkĆ¼hler | MB - KĆ¼hler | WasserkĆ¼hlung | Aquatuning Germany
Alphacool HF 14 Smart Motion Cooling Plate ASUS Z87 Pro Mosfet 2 - Black | MB - SpezialkĆ¼hler | MB - KĆ¼hler | WasserkĆ¼hlung | Aquatuning Germany


Aangezien er geen specifieke koelers bestaan voor dit model (toch niet van Alphacool), heb ik besloten om gewoon 2 random koelplaatjes voor een Asus model te nemen en te bidden dat ze zouden passen. Niet dus. Heb ze daarna een eindje zitten bestuderen en ben dan tot het besef gekomen dat dit gewoon simpelweg koperen plaatjes zijn en dat ik die perfect kan laten passen mits wat gedremel en geschuur!


700

700

700

700



Zou er een grote invloed zijn op de temperaturen als ik die koperen plaatjes zou verven?
 
Ik heb een frontpanel ontvangen die ik zou willen modden om de headphone jack te kunnen gebruiken.


Dit is het slachtoffer:


700



Ik heb alle onnodige stukjes eraf gedremeld, maar alles werkt nog ;-). De bedoeling is om dit met een lijmpistool op z'n plaats te houden.


700



700



700



700



Aangezien de 2 usb connectoren zijn verwijderd, kon ik de usb 3.0 kabel hergebruiken om mijn usb hub te stoppen waar oorspronkelijk de floppy drive zat. Recyclage ftw!


700



700



Ik heb ook de nieuwe Eispumpe ontvangen, aangezien die met een PWM-connector rechtstreeks kan worden aangestuurd vanaf het moederbord. Een betere oplossing dan de traditionele aansluiting op de vorige pomp.


700

700



Ik ben er ook in geslaagd om de gemodde mosfet koelers vast te zetten op het moederbord met minder gepriegel dan verwacht. De stock koeler heeft ook backplates voor de mosfets, dus heb die hergebruikt en heb dus langere vijsjes moeten gebruiken. Maar alles past en ziet er prima uit. Ze moeten er nu wel nog een keer af om ze te verven ;-)


700

700

700
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik een beetje zitten proberen met verschillende fittings tussen het koelblok van de cpu en de mosfet koelers. De afstanden waren perfect om met een verbindingsstukjes de fittings aan elkaar te hangen, aangezien er niet voldoende plaats was om een stukje tube ertussen te stoppen.

Nu moet ik enkel nog een 90Ā° bocht maken met mijn acrylic tube tussen de mosfet en de gpu en dan is het moederbord gedeelte klaar :)

IMG_3789.jpgIMG_3790.jpgIMG_3791.jpgIMG_3792.jpgIMG_3793.jpg
 
Vandaag verder gewerkt aan de loop en ik ben heel blij met de resultaten :).

Ik zat eerst te prullen met allerhande soorten fittings om te zien hoe ik van de videokaart op het zijpaneel naar de onderste radiator kan geraken. Aanvankelijk wou ik op de GPU zelf eerst een stuk hardtube gebruiken en dan overgaan naar een stukje flexibele tube om de deur te kunnen sluiten. Dit werkte helaas niet, maar heeft me wel verder doen nadenken over hoe ik alsnog de boel kon sluiten. Ik ben uiteindelijk op een goede oplossing beland met een dubbele draaiende 45Ā° fitting.

700

700

700

700

700


Nu sluit de deur zonder probleem, omdat de flexible tubing en de draaiende 45Ā° zichzelf een weg banen.

700

700

700

700

700


Ik heb vandaag ook de oplossing gevonden voor de verbinding tussen de CPU en de bovenste radiator. Deze loopt via een flexibele buis naar beneden, loopt onder de aansluiting van de onderste radiator door en eindigt op de deur in een quick release connector. Dit wordt dus het punt waarmee ik de loop kan laten leeglopen ;). Daarna de quick release connector aan de flow meter gehangen (ik had eerlijk gezegd geen idee waar ik die anders nogkon stoppen) en van de flow meter naar het CPU blok met een hardtube. Dat zelfde stukje tube die ik hier kon gebruiken was degene die ik ervoor had geprobeerd tussen de GPU en de radiator. Ik heb dus enorm veel geluk met de afstanden tussen de verschillende onderdelen.

700

700

700

700

700

700

700

700

700

700


Voor de afwerking zal ik eerlijk gezegd moeten investeren in betere tools om mooiere bends te kunnen maken. Voorlopig ben ik tevreden met het resultaat, maar wie op details let zal zien dat het altijd beter kan ;)

Ik heb voorlopig de dubbele bending tool van Alphacool gebruikt. Volgens hun video kun je deze boven de heatgun houden zonder probleem. Wel, de mijne is beginnen smelten... En mijn heatgun stond nog niet eens op de hoogste stand *facepalm*. Ik zal dus kijken voor een plank met de verschillende mandrels.

700

700
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
D The First One build log Gallery & Build Logs 29
H [Build log] "first time" Gallery & Build Logs 23
Monster Build Log SteamPunk Ugly Drum Smoker BBQ Overige Builds 14
T Haswell's Nightmare [Build Log] Gallery & Build Logs 1
CDA441 Build Log: D Desk Gallery & Build Logs 13
K Build Log: Coolermaster ATCS 840 Gallery & Build Logs 36
R Corsair 600T SE White - Build Log Gallery & Build Logs 37
Dark-NighT Dark en Klets Dual build Log Gallery & Build Logs 18
Deleted_User_Z zer0's build log Gallery & Build Logs 152
MaartenvdE Build Log: Umbra Gallery & Build Logs 86
N White Salvation Build In Log Gallery & Build Logs 64
muckelpupp the ARAGORN-C2Q meets: da Monsta! (English build log) Gallery & Build Logs 71
tomcatt Elements of Fortune - Build log Gallery & Build Logs 221
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
Thierry HAG932 build log Gallery & Build Logs 39
Oli4v Build Log: Red Light District (WC'ed CM Stacker STC-101) Gallery & Build Logs 49
N Nighthawk's build log - no name Gallery & Build Logs 102
Ludwig Build log HAF 932 Gallery & Build Logs 44
maomanna [Build Log] Ugly Blacky Gallery & Build Logs 11
vincent Cinewall build Overige Builds 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan