• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen.

dreneman

New member
Hallo!

Het gaat er dan toch van komen: ik van lucht naar (deels) water.
Ik heb twee vragen met het oog op het completeren van mijn winkelmandje:
1) Hoe verbind ik de drie videokaarten?
2) Kan ik voor de grafische kaarten niet beter standaardwaterblocks bestellen?
3) Heb ik aan alles gedacht om aan de slag te kunnen gaan?
Hieronder volgen de details en de precieze vragen.

Het systeem:
i7-980X
Rampage III extreme
2 * HD7970 (Club 3D, standaard)
Cooler Master ATCS kast

De 3 videokaarten gaan in PCI-slot 1, 2 en 3. Fysiek zit er dan steeds één bracket tussen de slots. (Als ik luchtkoeling zou houden, dan zitten de kaarten strak tegen elkaar). Tussen slot 1 en 2 zit open ruimte. Daar zou iets van een standaardverbinding kunnen (is dat zo, en, zo ja, welke). Tussen slot 2 en 3 moet ik mijn Revodrive 3 kwijt en die is zo hoog als de grafische kaart.
Gegeven deze specs, welke verbinding zou je maken tussen de drie kaarten? En welke onderdelen heb ik daarvoor nodig?

Ik overweeg de EK-FC7970 als GPU-waterblock, maar ik vroeg me af of het niet handiger is een standaard waterblock te nemen. De gedachte is dat een standaardwaterblock goedkoper is en mee kan naar nieuwe grafische kaarten over een jaar of 3. Wat is het advies?

Het wordt een single loop systeem. Hieronder volgt mijn winkellijstje met het verzoek even te kijken of ik alles in de juiste hoeveelheden heb. Voor de goede orde, fittingen en zo voor de verbinding tussen de grafische kaarten heb ik niet meegeteld, voor de rest van het systeem wel.
Radiator 1: XSPC RX360 Black
Radiator 2: XSPC RX240 Black
Radiator 3: XSPC RX120 Black
3 GPU-waterblocks: EK-FC7970 - Copper Acetal / standaard GPU-waterblock
3 I/O brackets: EK-VGA I/O bracket HD7970
1 CPU-waterblock: XSPC RayStorm CPU WaterBlock Intel - XS-RAYS-INT
1 pomp: Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
1 reservoir / pomptop: XSPC Acrylic Dual 5.25 bay Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450
slang: 2,5m Tygon R3400 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Black
koelvloeistof: 2 liter Feser Aqua - Ultra Pure Water
Fittingen tellen: radiatoren: 6, GPU: 2, reservoir/pomptop: 2 = 10 * 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4
Fans heb ik in overvloed.

Groet
 
Voor SLI/Crossfire heb je vele oplossingen, neem deze categorie even door ;)
SLI / Crossfire

Met een "standaard GPU blok" bedoel je denk ik een Core Only blokje.
Zo'n blok koelt enkel de core, voor de geheugenchips en mosfets moet je dus heatsinkjes gebruiken.
Deze worden dan gekoelt met airflow.

Een fullcover blok koelt de gehele kaart met water, is dus beter en ook mooier (alhoewel dat laatste persoonlijk is).

Beide zijn in ieder geval mogelijke oplossingen, wat je zelf wilt.

12 fittingen heb je nodig en 2 SLI fittingen.
Verder zijn 45 graden adapters en extenders ook aan te raden, zodat je geen gekke bochten hoeft te maken met je slang.
Ook bij de GPU blokken zul je waarschijnlijk een extender nodig hebben, omdat anders de brede schroeffitting tegen de kaart komt.
 
Dank voor de hulp.

Inmiddels ben ik eruit hoe ik de kaarten moet verbinden (met 2 Variabel SLI-verbindingsstukken Set - G1/4 (1-3 slots)). Ook heb ik besloten te gaan voor de full cover blokken. Verder klopt het dat ik 12 fittingen nodig heb. Ik was het CPU-blok vergeten.
De laatste horde is nu te bepalen hoeveel extenders en adapters ik nodig heb. Dat vind ik lastig te bepalen. Ik heb geen voorbeeld op het internet kunnen vinden en vind het ook lastig om me aan de hand van een schematische tekening voor te stellen in hoeverre de slangen te buigen zijn. Uiteraard wil ik voorkomen dat ik te veel bestel of moet nabestellen. Daarom heb ik nog twee vragen:
1) Waar zijn extenders op de GPU-blokken voor nodig en moeten ze ook nog elders?
2) Hoe kan ik goed bepalen hoeveel 90 en 45 graden stukken ik nodig heb? Is er iets van een rekenregel voor?

Met veel dank.
 
45 graden stukken je kan je overal gebruiken eigenlijk, want overal in een loop moet je wel een klein bochtje maken, zo'n 45 graden adapter is dan ideaal.

Probeer jouw loop in te beelden en te schatten waar jouw slang een moeilijke bocht moet maken als je geen 45 of 90 graden adapter hebt.

Ik weet zeker dat je er minimaal 6 stuks van de 45 graden adapters kan gebruiken.
90 graden stukken kan je ook wel 2 stuks van gebruiken.
2 rechte extenders voor de GPU blokken, voor de grote schroeffitting boven op het eerste blok en voor de schroeffitting onder het laatste blok.
 
Freddy,
Heel hartelijk dank voor de hulp. Ik vind Highflow een van de beste webshops die ik ken. Ik heb een tekening op schaal gemaakt en precies hoe de loop gaat lopen. Daarmee weet ik precies wat ik nodig heb. Het is nog even wachten op brackets van Cooler Master, dan pas weet ik zeker dat ik de 3 rads in de kast kwijt kan, en dan plaats ik de bestelling. Misschien post ik een berichtje van het eindresultaat over een maand op het forum.
Groet en nogmaals bedankt, Derk
 
Als je de EK-FC7970 blokken ga bestellen dan zou je zo'n bridge erop kunnen zetten. Ik zou wel even aan ek support vragen of het ook in combinatie met je moederbord kan. Het gaat namelijk om de afstand tussen de kaarten.
 
De Ek triple bridge kan je wel gebruiken voor je mobo en drie kaarten:

ek-fc-bridge_triple.jpg


Wat je dan nodig hebt zijn:

Drie link stukjes om aan de waterblokken te bevestigen:
EK-FC Link R48X0/58X0



En een triple bridge serie of parrallel:

EK-FC Bridge TRIPLE Serial

wbqoic.jpg




EK-FC Bridge TRIPLE Parallel

2zsb474.jpg


Parrallel is op zich gemakkelijker, omdat je daarmee alle kanten op kan met de slangroute.


 
Ik raad je toch aan met EK te checken. Om te controleren dat het volgende het geval is met je mobo "For use with motherboards with PCIe x16 slots 40.6mm (1.6") apart!" Zou rot zijn als je het besteld en je ineens tot de conclusie komt dat het net niet past.
 
Laatst bewerkt:
Zelf durvde ik wel te zeggen dat het kan op basis van dit topic:

Dual SLI Rampage III Extreme - EK bridge?

Daar vraagt iemand of of hij een dual bridge kan gebruiken voor twee kaarten icm de Rampage III extreme.
tiborrr (@EKmedewerker) antwoord dat dit kan voor zowel een dual als een triple bridge. Een triple bridge gaat dus passen op dit mobo.

Misschien dat ik die link er wel bij had moeten zetten. :schaam :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P hoe kan je het beste letters uit een pc paneel halen? Cases en Modding 6
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
A Hoe heet dit en waar kan ik dit vinden:) Problemen & Oplossingen 8
cederieck Hoe kan ik dit oplossen Zonder iets bij te bestellen ! Waterkoeling 2
S back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
A Hoe kan ik mijn pc toch overclocken als de BIOS geen opties hiervoor bevat? Overclocking 7
M Hoe kan ik mijn Compaq moederbord overclocken Overclocking 7
P Radiator kapot gegaan, Hoe kan dit? Waterkoeling 17
Fuwa Fuwa Hoe snel kan jij typen? Post je score! :) Algemene Discussies 52
D back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
Freddy Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen? HighFlow Webshop 4
ZwerverRoodbaard Hoe hard kan de fan van jullie grafische kaart draaien ? Algemene Discussies 29
Bl4ckj4ck666 Barrow ventiel...Hoe gebruiken? Waterkoeling 6
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
E Hoe warm mag het worden? Waterkoeling 4
P Hoe sluit ik 3 mm led's aan ? Advies Waterkoeling Setup 5
djghostogb Hoe Aqua-Computer Aqualis Base 450ml monteren op de Aqualis Pump adapter for D5? Waterkoeling 8
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
J Hoe waterblok schoonmaken? Waterkoeling 2
T Hoe kopier en plak ik in dit forum HighFlow Forum 3
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
O Hoe maak je het makkelijkst een Desk? Cases en Modding 28
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Hoe Corsair Vengeance Heatspreaders verwijderen? Waterkoeling 27
W Hoe aan te sluiten: Aquaero 6 controller en Alphacool pomp Waterkoeling 0
T Silverstone Raven, hoe 360 radiator extern monteren? Waterkoeling 5
88Gamer88 Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ? Handleidingen en Installatie Tips 34
P Hoe vergroot ik mijn wifi signaal? Hardware & Software 7
J WiFi (hoe (on)gezond is t?) Nieuws en Sport 9
coolfris Hoe een glas water in te schenken Handleidingen en Installatie Tips 1
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
K Hoe sluit je een FrozenQ Reactor Core Extreme Blue Reservoir V2 aan? Waterkoeling 3
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
cederieck Knik in loop Hoe los ik dit op ? Waterkoeling 6
iSP TV kiezen/beoordelen in de winkel, hoe doe je dat? Electronica 7
ChillPascal Hoe een custom powerswitch aansluiten Handleidingen en Installatie Tips 18
Arniebomba GTX680 DCUII SLi WC setup, hoe afstand overbruggen? Waterkoeling 8
gunny Koolance TMS205 - Aquaero 5 pro Hoe en wat Waterkoeling 0
E crysis 2 nat type : strict. hoe op te lossen Problemen & Oplossingen 9
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
Stephan---pro Hoe bevestig je noppenschuim? Problemen & Oplossingen 3
canonchiel Hoe moet ik mijn wc set aansluiten Waterkoeling 10
T Hoe vraag ik een RMA aan? HighFlow Webshop 3
D3T0X Meedenk topic. Hoe een deur naar boven open laten gaan? Cases en Modding 4
R Na 8 jaar geen watercooling het toch maar weer proberen, maar hoe? Advies Waterkoeling Setup 2
Robin Intel ivy bridge hoe denk jij erover? Hardware & Software 36
D [GEVONDEN] goedkope laptop ( maakt niet uit hoe oud die is ) Gevonden 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan