• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling Intel i5 661 en Asus EAH4890

Dustyrick

Junior Member
ik zit al lang te tobben of ik nou een waterkoelings setje ga aanschaffen of niet, dus ik heb er een paar vraagjes over,,,:

ik heb dit moederboord:
Asrock H55m pro.
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - ASRock H55M Pro

cpu: intel i5 661,
ALTERNATE - HARDWARE - Processoren - Desktop - Intel® Core i5-661

en vga: Asus EAH4890,

en ik wil dus me mobo, cpu en vga gaan waterkoeling, heeft iemand nog tips of aanbevelingen wat voor set ik zou moeten gaan kopen...?
en hoe duur zou alles ongeveer bij elkaar zijn incl. slang,fittingen enz..?

ik sta open voor reacties en mogelijkheden.!!
 
Waarom je mobo waterkoelen. lijkt me niet nodig bij dit bord. De passieve koeling is goed genoeg. alleen je cpu en gpu is voldoende. Zorg er wel voor dat er wat lucht door je kast blaast, het liefst ook langs je schijven, een fan op 5V of 7V is voldoende bij normale schijven.
 
ik heb nu dit in gedachte maar ik weet niet precies wat ik nog moet en hoeveel.. want dit is voor het eerst dat ik ga waterkoelen, maar dit had ik ong, in gedachten:
pomp+ res.= XSPC X2O Compact 450 Pump
cpu blok= EK-Supreme Acetal
gpu blok= EK-FC4890 CF - Acetal + Nickel
radiator = MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator
koelwater= Feser One Cooling Fluid - UV BLUE

en welke maat slangen zou ik het besten kunnen gebruiken en hoeveel meter heb ik ongeveer nodig,,,, en hoe zit het met de fittingen?
 
Lijstje ziet er goed uit. Ik raad je nog wel aan om voor een dikke radiator te gaan, 1 240mm slim is niet genoeg voor cpu + gpu. Dus bijv. een XSPC RX, TFC of Thermochill rad.

begin met 3/8" feser of tygon slangen en schroeffittingen, dat is het makkelijkste te monteren.
 
Ik zou gewoon 2m slang nemen. Om zeker te zijn dat je voldoende hebt en om wat extra te hebben mocht er iets verkeerd gaan.
Een XSPC RX.....ok, maar welke? 120/240/360?

Als het deze kast is:
1170283_p1.jpg

Dan wordt het wel een probleem om alles in je kast te krijgen en zal ik als ik jou was gaan denken om je rad buiten je kast te plaatsen.
Een 240 of 360 krijg je hier echt niet in en een 120 ook niet, omdat je geen 12cm exhaust fan hebt.
 
ik zou persoonlijk 3 meter slang nemen...
vaak omdat je beginner bent... doe je het vaak wat slordiger... waardoor je slang verliest..
of je ineens je loop toch anders legt.. en kom je net weer niet uit...

als je voor schroeffittingen gaat... MOET je tygon of feser slang nemen....
masterkleer wordt niet genoeg geklemt dus gaat lekken ( 1/2 slangen )

mocht je voor gewone fittingen gaan... neem dan wel die "metalen hose clamps" ofzo
Koolance Hose Clamp / Slangklem (1/2) Zwart
deze klemmen echt 100% goed af... (mits je hem goed recht op de koppeling plaats)
en voorkomt dus kans op lekkage's die plastic klemmetjes (herbie clamps) die klemme ook wel redelijk maar die kan je beter niet hergebruiken ivm het kunstof tandjes "lam" worden / slijten
(of gewoon schroeffitting... maarja is stukje duurder)
voordeel wel met schroeffittinge je kan 45 / 90 grade stukken bestellen zodat je slang bespaart... + staat mooier en scheelt "spanning" op de slang...


knikveren hoef je alleen te gebruiken bij hele krappe en of korte bochten voorkomt knikken.. (ja Tygon R3603 knikt ook....)

verders zou ik ook een dikke 240 rad nemen...
ikzelf had een 240 slimline... en ben naar een dikke 360 gegaan
scheelt aardig wat in de temps...

zorg ook voor genoeg airflow in de kast... dus werk je kabels etc netjes weg...
(want gewoon "wind" door je kast koelt ook je vloeistof omdat het je slangen aanraakt als het ware)

en zorg dat je radiator niet belemmert word..
testen of je genoeg airflow door je rad hebt? simpel... blaadje eronder... blijft het a4,tje hangen is er een goede stroming/zuiging

owja... en als je denkt voor 200 - 300 klaar te zijn...
think again... je wilt steeds verder... nog mooier... nog beter... dan wil je dat weer koelen... of dan wil je het weer zo doen... of toch maar ineens dit erbij... etc etc etc...

of je stapt over op een ander systeem... (fittingen kan je hergebruiken + slang cpu/gpu blokken meestal niet... dus dat scheelt wel)

laatste tip... bezuinig niet op iets... als je b.v. schroeffittingen wilt hebben kan je beter doorsparen... en dan kopen... dan dat je normale fittingen neemt.. en 3 maande toch overstapt op schroeffittingen....

wat heb je nodig?

240 rad (dikke) + 2 koppelingen
fan 2x
pomp + 2 koppelingen
resovoir + 2 koppelingen
cpu block + 2 koppelingen
Gpu block + 2 koppelingen
2-3 meter slang (afhankelijk groote kast... maargoed.. liever teveel dan te weinig)

dus zeg maar totaal 10 koppelingen en evt 10 klemmen

je kan er bv. wel gelijk een temp sensor tussen doen mits je dat leuk vindt?

etc. kan wel uren doorgaan... hahaha :icon_madu:
 
onderdelen

tot nu toe heb ik dit samengesteld en zou graag nog wat tips of veranderen willen krijgen van mensen die er meer verstand van hebben als mij....

cpu: EK-supreme acetal
gpu : EK FC-4890 CF Acetal+ Nickel
pomp+res.: XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2
rad.: XSPC RS240 Black (komt boven op de kast wegens ruimte gebrek in de kast, Daarom ook een pomp+res. in 1)
slang: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / BLUE ( 3 meter )
fittingen : 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting 90 graden - G1/4 Black Nickel (1 keer),
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Feser Schroeffitting v2 - G1/4 (9 keer )
Fans: ben er nog niet uit, iemand nog aanbevelingen?


cpu: Intel i5 661
gpu: Asus EAH4890
kast: MS-tech LC-402
Moederboard: Asrock H55m pro
voeding: Cooler Master Real Power M520


tips, veranderingen, aanbevelingen zijn zeer welkom!:woot
 
Laatst bewerkt:
ik zo persoonlijk voor een dikke 240 rad gaan (meer koelvermogen)
mits je natuurlijk de ruimte hebt.
of gelijk een dikke 360 nemen?
uiteindelijk zal je toch overstappen naar andere pc kast...
in verkoop topic staat nog een RX360 tekoop... (voor 60,- excl. verzend) !!!
http://www.highflow.nl/forum/f42/xspc-rx360-5568/

ik zou deze voo 90 grade bochte nemen
10MM (3/8) Schroeffitting 90 graden, schroefdraad G3/8

en evt. paar van deze voor de bochten...
10MM (3/8) Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary - G1/4
voordeel is je draait ze goed vast... en dan kan je het 45 grade stukje gewoon de gewenste richting op draaien...
doe dit tegenover elkaar... en dan heb je een betere bocht zonder last van knikken etc.

owja... als je rad bove op je kast komt... kan je mischien beter deze er ook bij nemen?
http://www.highflow.nl/radiatoren/radiator-toebehoren/radiator-stand-240-black.html
240.jpg

of voor de RX360 (zou ik persoonlijk wel nemen.... ) http://www.highflow.nl/radiatoren/radiator-toebehoren/radiator-stand-360-black.html

(persoonlijk zou ik alles in de kast doen... maar met ruimte gebrek is dat wat lastig...)
 
ik zo persoonlijk voor een dikke 240 rad gaan (meer koelvermogen)
mits je natuurlijk de ruimte hebt.

ik zou deze voo 90 grade bochte nemen 10MM (3/8) Schroeffitting 90 graden, schroefdraad G3/8

en evt. paar van deze voor de bochten...
10MM (3/8) Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary - G1/4
voordeel is je draait ze goed vast... en dan kan je het 45 grade stukje gewoon de gewenste richting op draaien...
doe dit tegenover elkaar... en dan heb je een betere bocht zonder last van knikken etc.

ik denk dat ik er 2 van die dan neem, 1 voor gpu out, en 1 voor cpu out?,
en ik denk dat ik maar 1 maandje doorspaar en dan gelijk een 360 radiator koop?? maar weet jij nog goede fans (stil en goed)? en passen 3/8 fittingen op 3/8 slangen?
 
ik denk dat ik er 2 van die dan neem, 1 voor gpu out, en 1 voor cpu out?,
en ik denk dat ik maar 1 maandje doorspaar en dan gelijk een 360 radiator koop?? maar weet jij nog goede fans (stil en goed)? en passen 3/8 fittingen op 3/8 slangen?

ja dat past...

en goede fans? mja zijn er genoeg..
maar afhankelijk van wat je wilt..
wil je low rpm fans... (weinig herrie) ivm de fans op je kast komen?

of maakt dat niet uit en wil je prestatie's

zover ik weet is een xpsc RX360 ook goed geschikt voor low rpm fans (correct me if im wrong)

ik zou persoonlijk ook voor een 360 rad gaan..
zoals gezegd... check verkoop topic.. staat er 1 voor 60,-
240 rad kost 38,-... dus ach... 22 euro erbij...
avondje stappe ben je al meer kwijt ;)
sterker nog.. naar mcdonalds gaan ben je dat al kwijt.. :p

wat voor kast heb je eigelijk? / foto's ?
want dan kunnen we ong. kijken wat voor richting je slangen etc. opmoeten
ikzelf heb nml al 4x 45 grade en 4x 90 grade (mobo = ook waterkoeld bij mij)

maar alleen cpu en gpu... ? uhmm... zo ff uit me hoofd..
2x 45 grade van cpu>gpu zodat je een mooie bocht hebt.

dus zou ik er nog 2 xtra nemen voor nog 1 voor de cpu... naar evt. rad.
en evt. van gpu>pomp

voorbeeld van mijn setup
(word nog netjes weggewerkt etc. ivm ik slang tekort kom en ik nog rommel bij moet bestellen.... dus let ff niet op de rommel)
DSC01343.jpg


volgorde is momenteel

Pomp>GPU>Mofset1>Mofset2>NB/SB>CPU>Rad>resovoir>pomp
(ps. ik ben van dunne 240 naar dikke 360 rad gegaan en scheelde 10 grade watertemp. en ong een grade of 8 a 9 op me cpu stressed met bad company 2....)

jou setup zou kunnen zijn...

Resovoir/Pomp>GPU>CPU>RAD>Resovoir/pomp
owja... die aftakking is me drain... voor als ik me systeem moet leeghalen ;)
(t-stuk + 2 fittingen + kraantje voor kraantje op t-stuk moet je alleen g 1/4 verbindingstuk erbij nemen die staat ook in me volgende bestelling ;) )
 
Ik kan je ook aanraden een ander cpu blok te nemen.... Inplaats van de EK Supreme de EK Supreme HF... 10E duurder maar wel beter in de temps en de doorstroming...
De doorstroming is belangrijk in jou geval als je met de XSPC dualres straks ook nog je vga's wilt gaan koelen....

EK-Supreme HF Acetal CPU Block

Als dit de kast die gaat gebruiken zal de radiator er wss niet inpassen.... Wil je de radiator op de bovenkant of aan de achterkant plaatsen??
Voor beide manieren zijn er genoeg oplossingen te vinden bij Highflow...
Radiatoren Toebehoren
 
Noiseblockers zijn goede stille fans voor in een behuizing lucht aan te zuigen of uit te blazen, maar om lucht door een radiator heen te verplaatsen missen ze kracht, ook wel 'static pressure' genoemd. Beter kan je kijken naar de Scythe Gentle Typhoon 1450rpm fans. Die komen uit tests het beste uit de test. Alleen missen ze wat aan 'looks'
 
Noiseblockers zijn goede stille fans voor in een behuizing lucht aan te zuigen of uit te blazen, maar om lucht door een radiator heen te verplaatsen missen ze kracht, ook wel 'static pressure' genoemd. Beter kan je kijken naar de Scythe Gentle Typhoon 1450rpm fans. Die komen uit tests het beste uit de test. Alleen missen ze wat aan 'looks'

ik zal erover na denken, maar die Scythe Gentle Typhoon zijn zeker geen mooie fans nee.. en zeker niet als ze boven op je kast staan..zijn er nog anders fans die niet veel geluid maken, en genoeg kracht hebben??

en weet je misschien ook of deze ergens in het zwart/acetal te verkijrgen zijn: http://www.highflow.nl/aansluitinge...ser-schroeffitting-45-graden-rotary-g1-4.html ??


ondertussen zijn de volgende dingen veranderd:

radiator was: XSPC RS240 Black en is veranderd door: Black Ice GT Stealth 360 Black
slang was: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / BLUE en is vervangen door: Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear.
fittingen: 2 keer silver 3/8 (feser) 4 keer black/nickel,
2 keer 3/8 Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary, weet iemand of deze ook in het zwart ergens leverbaar zijn?
Fan was: NOISEBLOCKER 120MM NB-BlackSilentPRO PL-2 maar die schijnen niet genoeg kracht te hebben om de lucht in de radiator te zuigen, maar ik weet nog niet welke andere het gaat worden?
Cpu block: EK-supreme acetal word vervangen door: EK-Supreme HF Acetal CPU Block.
 
Als je écht stille fans met veel druk wilt hebben, kan ik je Noctua NF-P12's aanraden :) kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

-edit

Ligt eraan wat je van de looks vind natuurlijk, je kan je ook spuiten - maar als je echt zwarte fans wilt hebben met genoeg druk, dan toch de Scythes
Bijv. Deze
 
Als je een stille set-up wilt raad ik een PA360 of RX360 aan (of RX240) deze doen hun werk even goed op zeer lage rpm. Weet niet hoe snel mijn fans draaide maar men zalman fancontroller stond op minimum en ik hoorde niets, rad hing buiten de kast en fans op een meter van mijn oren.

Heb niet echt ervaringen met Black Ice maar het zou bij mij nooit als mogelijkheid naar boven komen :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Waterkoeling Intel i7 advies Advies Waterkoeling Setup 14
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan