• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies i7 920 waterkoeling

Etinogard

New member
Goedendag,

Ik zal mij eerst eens voorstellen, ik ben Ferry, kom uit Blerick(Limburg), 21 jaar oud en wil beginnen met mijn eerste waterkoeling setup.

Setup is hetvolgende:
i7 920, op het moment met een stock cooler, alleen deze wil ik waterkoelen.
Gigabyte EX58A-UD5.
6GB 1333 XMS3 Corsair.
BFG Tech GTX 260.
Zit op het moment in een Lian-Li PC-P80 kast maar wordt verhuisd naar een PowerMac G5 kast.

Nu zit ik gedeeltelijk in de knoop, en om de volgende reden.
Ik heb van mijn oom een Zalman Reserator XT gekregen, nog de eerste versie dus niet de staande, hij had er perongeluk iets anders in gegooid dan wat erin hoorde(dezelfde fles+kleur, stonden langs elkaar, daardoor de verwarring).
Omdat hij er redelijk wat problemen mee had, mocht ik het zo meenemen incl. CPU koelblok en GPU blok.
Nu is de pomp stuk, althans dit verwacht ik, heb het systeem wel dezelfde dag nog doorgespoeld met gedistrileerd water maar de pomp heeft eerder drooggelopen dus verwacht dat zijn tijd erop zit.
Kan ik de swiftech koelblok gebruiken, en/of opnieuw opbouwen met nieuwe o-ringen/pakkingen?
Voor de zekerheid dat een nieuwe pomp niet stuk loopt of de koelblok onverwacht gaat lekken.

Dan heb ik nog een vraag, ik ben een PowerMac G5 kast aan het omtoveren voor een ATX moederbord.
Nu is dit oorspronkelijk de 2.5ghz dual processor versie en deze is watergekoeld, pomp is lek dus die kan weg, maar hierdoor heb ik dus nog een extra radiator in bezit.
Dit is een vrij dikke radiator, met het voordeel dat deze 'stealthy' te verstoppen is op dezelfde plek waar ie origineel ook zat.
Bijkomend voordeel is, dat er een ontluchtingsnippel op zit, althans een derde nippel en deze zit het hoogste en vanuit mijn ervaring toen ik nog automonteur was dat dit veelal voor te ontluchten is.
Maar ik weet niet wat er origineel in zit, lees vaak dat er koelvloeistof van een auto in zit in de Apple systemen, maar weet niet of het veilig is om nu iets anders erin te doen als dat beter is voor de pomp maar niet voor me radiator.
In de Zalman zitten twee dunne radiators met een best groot koeloppervlakt, ze zijn iets breder dan de Apple/Delphi maar toch 2x zo dun, maar hier is het weer, verkeerde vloeistof heeft erdoor gelopen, dus hoe is de staat van binnen?
Op de voorzijde zitten overigens 2x 92mm fans, netzoals op de achterzijde, een 2x 120mm radiator is dus niet mogelijk.

Ik heb veelal gekeken op internet, maar ook daar komen verhalen voor met bangmakerij dat je bepaalde radiators met bepaalde koelvloeistof of koelblokken niet met elkaar kunt gebruiken.
Dus vandaar de vraag, beetje een bomen en bos verhaal, waardoor ik niet meer weet hoe en wat.

Al met al, koelblok heb ik, radiators ook, de grote vraag is, wat is wijsheid?
Pomp bestellen, eventueel een reservoir, of gewoon een simpele Corsair waterkoeling setje, waar geen onderhoud mogelijk is, en de gevolgen daarvan heb ik gezien met de Delphi en ben ik niet vrolijk van geworden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Apple koelblok, deze heeft ook een PowerPC G5 DP 2.5ghz weten te koelen, en dit zijn heethoofden, en zal mijn i7 vast goed kunnen koelen icm. een kleine OC(max 3.2ghz denk ik).

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen? :041:

Alvast bedankt,

Gr, Ferry

EDIT, net verder gegaan met de kast, om vervolgens erachter te komen dat de Apple radiator niet gaat passen, hij komt dan namelijk tegen de geheugen sticks.
Helaas gaat daar dan de Zalman radiator ook niet passen, maar nu komt de volgende twijfel aangezien de radiators niet gaan passen maar ik wel stealthy wil blijven en dus geen radiators buiten de G5 kap wil hebben.
Twijfel is dus een 80/120mm radiator, of een Corsair setje die net past, heb ongeveer 125mm vrij tussen mijn moederbord en G5 kap.
Of gebruik maken van de geforceerde koeling(2x 92mm in en 2x 92mm uit) met een mooie luchtkoeler, en de fans vervangen voor Noctua's of andere stille fans.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik de swiftech koelblok gebruiken, en/of opnieuw opbouwen met nieuwe o-ringen/pakkingen?
Voor de zekerheid dat een nieuwe pomp niet stuk loopt of de koelblok onverwacht gaat lekken.

Wat voor Swiftech blokje heb je? Als je twijfelt of het blokje nog goed is, kan je het beste het blokje uit elkaar halen en de o-ringen even controleren op scheurtjes. (klein beetje rekken en dan zie je eventuele scheurtjes) Daarna testen op lekken. Daar heb je wel een pompje voor nodig.


Ik heb veelal gekeken op internet, maar ook daar komen verhalen voor met bangmakerij dat je bepaalde radiators met bepaalde koelvloeistof of koelblokken niet met elkaar kunt gebruiken.
Dus vandaar de vraag, beetje een bomen en bos verhaal, waardoor ik niet meer weet hoe en wat.

Als er aluminium en koper in één waterkoelset zit moet er anticorrosie in de koelvloeistof zitten. In bijna alle kant en klaar koelvloeistoffen voor waterkoeling zit dat spul tegenwoordig wel. Koelvloeistof voor de auto zit er ook vol mee.


Mijn voorkeur gaat uit naar de Apple koelblok, deze heeft ook een PowerPC G5 DP 2.5ghz weten te koelen, en dit zijn heethoofden, en zal mijn i7 vast goed kunnen koelen icm. een kleine OC(max 3.2ghz denk ik).

Is dat dit blokje?
0912090713a.jpg


De vraag is natuurlijk of dit blok op de socket van de i7 gaat passen. Ik zou eerder voor een Swiftech blokje kiezen. Ook voor dat blokje natuurlijk de vraag of dat passen gaat.



EDIT, net verder gegaan met de kast, om vervolgens erachter te komen dat de Apple radiator niet gaat passen, hij komt dan namelijk tegen de geheugen sticks.
Helaas gaat daar dan de Zalman radiator ook niet passen,


maar nu komt de volgende twijfel aangezien de radiators niet gaan passen maar ik wel stealthy wil blijven en dus geen radiators buiten de G5 kap wil hebben.


Twijfel is dus een 80/120mm radiator, of een Corsair setje die net past, heb ongeveer 125mm vrij tussen mijn moederbord en G5 kap.


Of gebruik maken van de geforceerde koeling(2x 92mm in en 2x 92mm uit) met een mooie luchtkoeler, en de fans vervangen voor Noctua's of andere stille fans.


Je hebt dus alleen nog twee (oude) CPU blokjes om te gebruiken?


Als je het budget er voorover hebt zou ik voor al die drie opties voor nieuw spul kiezen.

Dus een of een nieuw custom WC set voor je CPU (eventueel met dat oude Swiftech blokje, maar dat hangt ervan af wat voor blokje dat is) , of als je van gemak houdt één van je laatste twee opties (corsair set of een luchtkoeler).
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C [waterkoeling] advies gtx 580 sli mischien later ook cpu i7 920 d0 stepping Advies Waterkoeling Setup 18
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
V Advies Waterkoeling: HAF932, ASUS REXII, i7 920, 2x HD5970 Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500 Advies Waterkoeling Setup 21
R [Advies] €300 - €400 | i7 920 + EAH5870 v2 Advies Waterkoeling Setup 6
B [WC] Setup Advies voor i7-920 - 2x GTX295 - REII GENE? Advies Waterkoeling Setup 29
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan