• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project: The Desk

CDA441

Geen modder eter
The Desk​


Inleiding

Hallo!
Ik ben het nu een beetje zat om heel de tijd te staren in de kathode lichten die ik in mijn pc heb zitten.
Daarom ga ik nu een desk maken om het een beetje minder erg te maken. (daarmee bedoel ik ook dat ik de kathode lichten kan uitzetten). Zo'n desk heeft ook het voordeel dat men geen 10 kilo case van de tafel moet heffen en daarna weer op de tafel moet zetten. Het is ook plaatsbesparender omdat ik dan geen 2 tafels meer nodig heb om op te werken.
De desk zou ook minder diep zijn dan mijn huidige bureau. Hier zou het dan veel makkelijker zijn om componenten uit te wisselen indien ze defect zijn.
Ook als ik mijn computer uit elkaar haal (die een heleboel draden heeft in een te kleine case) moet ik de cable management helemaal opnieuw doen, en daar heb ik ook geen zin in.

Hier dus een paar sketchup screens: (nu met de juiste afmetingen)

3.jpg


2.jpg


1.jpg


Zoals u ziet heeft de tafel een uitschuifbaar toetsenbord en muis. Deze staat op een hoogte van ongeveer 65 cm van de grond. (wat dus genoeg is om mijn benen onder te steken zonder mij te stoten)
Ik ga ook overschakelen naar waterkoeling (hier een link naar mijn winkelwagen)
Er zou ook te weinig plaats zijn voor een rechtopstaande grafische kaart, dus ga ik mij een riser aanschaffen om zo een grafische kaart erin te plaatsen.

De desk zal er niet als op de screenshots uitzien, omdat ik verschillende soorten hout gebruik. (spaanplaat, echt massief hout, geperst hout,...) Deze ga ik dan misschien verven of overtrekken met folie.
Als afdekking ga ik serreglas gebruiken (met een afmeting van 126 x 40 cm) Deze is maar 3mm dik, maar ik ga er geen zware dingen op leggen.

Hardware:
  • Asus M5A78L/LE
  • AMD FX-6100
  • XFX HD7770
  • Sharkoon WPM500
  • 2 x 4GB Patriot AMD Entertainment Edition RAM (1333MHz) + 2 x 4GB Geil Enhance Corsa (1333MHz)
  • Samsung SpinPoint 502HJ 500GB
  • Maxtor Diamondmax 250GB
  • Philips 170C & LG Flatron W1934S
Waterkoeling:
  • Processor: XSPC Rasa Black (Acetal) waterblok
  • Pomp: X2O 450 12v pomp/res
  • Radiators: RX120 & Magicool Slim Dual 240
  • Temp: XSPC LCD Display Temp Sensor (wit)
  • Fan controller: Scythe Kaze Q3.5
  • Fans: 1x Scythe 120mm Slip Stream Slim & 4x BitFenix Spectre 120mm
  • Koelvloeistof: Feser One Pure/No UV - Clear
  • Enzotech Matt Black Sealing Plug
  • EK-PSC Adapter 90 degree revolvable
  • T-Line connector
Kleuren:
Zwart-wit, ik weet nog niet in welke kleuren ik de desk zal spuiten, maar er is nog altijd tijd om mij op ideeën te brengen.
Kleur staat vast: mat zwart/ brushed alu

Wat moet ik nog doen?
  • Alles bestellen op Highflow
  • Verfspuit binnenkrijgen ✓
  • Pakketje van Highflow binnenkrijgen :D
  • Demi water halen en flushen van systeem ✓
  • Leak testen van het systeem ✓
  • Hout zagen ✓
  • Glasplaat halen en op maat snijden [X] Glasplaat halen ✓
  • Gaten boren ✓
  • Meer hout halen ✓
  • Waterkoeling loop in elkaar steken + gaten maken voor de buizen ✓
  • Pakketje van IT-Service binnenkrijgen ✓
  • Pakketje van Alternate binnenkrijgen ✓
  • Alles in elkaar steken ✓
  • Nieuw scherm halen ✓
  • Nieuwe isolatie voor het glas ✓ + raamrubber kopen ✓

Ik heb geen sponsors, want ik ben niet echt zo'n goede modder dat ik gratis stuff krijg voor in mn desk te stoppen ;)
Als ik nog wat hout over heb, zou ik een custom dualscreen mount maken, maar daar ben ik nog niet zeker van.
Heeft er iemand idee of ik parachord kan halen bij de bouwmarkt?

Geraamde kosten voor dit project: €900
Echte kosten voor dit project: €1494,78

Ik ben voor 17/12 al begonnen en zelfs bijna klaar, toch heb ik gezegd dat er voor 17/12 geen updates gingen zijn ;)
Alvast mijn excuses voor de slechte foto's want ik heb niet echt een goede camera :),P)
 
Laatst bewerkt:
Wel, Ik ga toch voor het verven van de desk, maar verven met een penseel of roller verbruikt teveel verf, en neemt ook veel tijd in beslag. Daarom ga ik mij deze aanschaffen:

13786751.jpg

Een Deca Jet 3 verfspuit.
Het vergemakkelijkt ook het werk, en geeft betere coats dan met zo'n roller.
Wel weet ik nog niet in welke kleur ik het wil spuiten.
Ik dacht eerder aan zwart, zwart-wit of wit. Maar als er nog kleurencombinaties zijn, zou ik het graag horen ;)

EDIT:
Ik heb wel nog even hulp nodig met de loop. Hier heb ik een tekeningetje gemaakt in paint:
Loop2.jpg

Hoe kan ik dit het meest efficiënt laten werken?
(kleuren spreken voor zich)
Reden waarom ik 2 verschillende radiators gebruik, is omdat ik geen plaats heb om een 360 rad erin te monteren. Ik kreeg toch die ene 120 bij de set, en een 240 rad kostte even zoveel als de 120.
Zoals jullie dus zien wordt de cpu alleen gewaterkoeld omdat ik geen plaats heb voor een gewone koeler of gesloten waterkoelsysteem.
De grafische kaart wordt gekoeld door een scythe slip stream omdat er anders geen plaats is voor het toetsenbord. (deze past er dus precies tussen :D)
 
Laatst bewerkt:
Kan je wat meer duidelijkheid geven (middels een plaatje ofzo) hoe en waar het mobo? Hoeveel ruimte heb je dan tussen het blad en het mobo?

Het moederbord gaat op de plaats zijn van de bruine rechthoek met het zwarte vierkant. Ik heb dan ongeveer 6-7 cm tussenruimte. Het gaat wel dan nipt passen. (cpu block gaat passen met L fittingen) De grafische kaart wordt met een riser plat gelegd zodat het ook beter kan koelen. De slip stream is 1,2cm en het toetsenbord is 3,5cm hoog. er is dus nog speling van 3mm. het uitschuifbaar toetsenbord heeft dus een totale hoogte van 5 cm.
 
Is het misschien niet een idee om de desk poten iets hoger te maken en dan de tobo+muis plank onder je desk te maken ipv gedeeltelijk in je desk? Scheelt wel weer ruimte voor zaken die je later misschien in je desk wilt plaatsen.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is om met de riser de gpu wel recht op te plaatsen, maar dan rechts of links, daar waar de ruimte weer volop te benutten is?
 
Is het misschien niet een idee om de desk poten iets hoger te maken en dan de tobo+muis plank onder je desk te maken ipv gedeeltelijk in je desk? Scheelt wel weer ruimte voor zaken die je later misschien in je desk wilt plaatsen.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is om met de riser de gpu wel recht op te plaatsen, maar dan rechts of links, daar waar de ruimte weer volop te benutten is?

Ik denk dat de riser een beetje te klein gaat zijn om dat te doen. Het enigste wat in mijn desk gaat zitten is een moederbord en grafische kaart. Misschien maak ik dan een extra gat voor een geluidskaart, maar dat gaat er niet van komen denk ik.
Ik ben op dit moment nu bezig met de baseplate te maken, dus jammer genoeg ga ik geen veranderingen meer doen ;)
Toch bedankt voor de ideeën. :D
 
Update!

Wel ik heb vandaag ook de DECA Jet 3 binnengekregen, en hij werkt naar behoren toe. Nu alleen nog verf halen.

Ik heb ook vandaag de baseplate gezaagt met de bijhorende moederbord "tray".
Afgetekend op de millimeter na.
IMG_20121207_144200.jpg


Hier zijn de 2 risers voor ruimte te maken voor het toetsenbord afgebeeld in het wit, en de moederbord tray in het bruin.
Daarachter staat de baseplate waar alles wordt op gemonteerd. Ik moet er ook nog wat luchtgaten in boren, maar de juiste afmetingen moet ik nog berekenen. Jammer genoeg heb ik geen betere camera dan m'n Acer Liquid Glow.

IMG_20121207_160644.jpg


IMG_20121207_184305.jpg


Komt al aardig in de buurt van de desk, nietwaar? ;)
Ik moet nu nog alleen de zijkanten maken en dan is de basis al klaar en kan ik beginnen met de luchtgaten, I/O panel, powerbutton, uitschuifbaar toetsenbord etc... Maar dat gaat nog lang duren denk ik :D

IMG_20121207_225721.jpg

Hier heb ik een paar aanpassingen gedaan om de dvd drive er in te krijgen, maar nu is de 3,5" inch drivebay te groot, en moet ik dan weer opvullen. Ik heb ook al een paar gaten gemaakt voor het moederbord op te monteren, maar ik weet nog niet of er aardingsproblemen zullen zijn. Ik heb ook een andere case gemaakt (zie de kleine server op m'n site) en die heeft ook geen metalen moederbord tray. Hopelijk krijg ik hier geen problemen mee :)

Morgen begin ik aan het uitschuifbaar toetsenbord, en het I/O panel langst achter.
Deze heb ik ook al afgetekend op het tussenschot die de hoofcomponenten scheidt met de andere ;)
Misschien kan ik dan ook al verder werken aan de front usb & headphone aansluiting.
Ik heb alleen nu wat hout te weinig voor de poten :/ Maar daar vindt ik wel nog iets op ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weeral eens verder gewerkt aan m'n deskje, maar ik kwam tot de conclusie dat ik nog een luchtgat moest boren. Ik heb dan maar de gatzaag uitgehaald en begon met boren.
Dat was niet echt zo'n success want deze:
IMG_20121208_185502.jpg


begon plotseling te roken na een tijdje en begon een beetje te branden.
Jammer genoeg is dit het einde van mijn vaders huwelijkscadeau.
Ik voelde mij natuurlijk schuldig, dus heb ik hem deze gekocht:

IMG_20121208_185537.jpg


Nouja, verder met het verhaal dan maar :D

Ik heb het I/O frontpanel afgewerkt en het moederbord tray overgetrokken met brushed aluminium folie.
Geeft een mooi effect, maar het plakt niet al te goed. Ik moet wel nog de gaten voor het moederbord opnieuw in het hout hameren, want die folie heeft alles overplakt ;)

IMG_20121208_185414.jpg


IMG_20121208_185431.jpg


IMG_20121208_185356.jpg


Overigens had ik nog een leuk cadeautje bij de B&D boormachine gekregen:
IMG_20121208_185612.jpg


Die was wel moeilijk in elkaar te krijgen :D

Morgen gaan er geen updates zijn, want ik ga weer verder leren aan mijn examens.
 
goed goed ;)

dat ken ik :p mijn updates liggen weken achter :097: maar ja school gaat voor....

Haha, true that, gelukkig nog een weekje en één dag doorbijten en dat kan ik alles geven voor mijn deskbuild :p
Ik ben ook naar de winkel geweest voor een paar hoekprofielen en wat "wood connectors". Dat doet mij ook denken dat ik de tray vergeten ben vast te schroeven. :D Volgende update is het I/O panel van achter, de waterkoeling en de luchtgaten. Ik moet eigenlijk ook nog extra hout halen voor de poten, want een desk zonder poten is wel een beetje belachelijk :p
 
Zeker niet ;) ik ga misschien weer melamineplaat kopen zoals de baseplate, kost 30 euro voor een stuk van 3m x 61cm :p
(alleen nog weten hoe ik het moet vervoeren) net zoals mijn glasplaat. Die moet ik ook nog halen op 18/7 bij de persoon zelf... Maar dag gaat wel lukken in tegenstelling tot de 3m melamineplaat :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 8
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 16
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan