• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

te hoge temps

skyrip

frappant
hallo allemaal,
ik heb laats een uitbreiding voor mijn waterkoeling gekocht en nou vond ik de temps die ik haal toch wel erg belachelijk hoog. zou iemand mij kunnen vertellen waaraan dat zou kunnen liggen?
mijn hardware is:
intel i7 920
asus rampage 2 extreme
2x ati 4890
3x 2gb kingston ram

mijn waterkoeling spul:
al het spul van het setje:
XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit
een blokje voor de chipset
rads:
1x koolance 480 rad
en dus 1x xspc 120 rad uit het setje

de 480 rad heeft 8 pwm fans erop van artic cooling.
wat ik nou raar vind is dat onder max load word mijn i7 met deze setup ongeveer 55 tot 60 graden wordt.(temp per core verschilt nogal)
en overgeclocked naar 3,8 ghz met 1,375 volt met alles aan word hij rond de 80 graden!
kan dit aan mijn pomp liggen of is gewoon mijn cpu blokje niet zow goed?
de temperatuur van het water gaat eigenlijk niet omhoog zoals ik dat kan voelen met mijn vingers, ik denk dat het water ongeveer 25 graden is.
een foto van men setup:
97088c46637305

http://www.imagebam.com/image/97088c46637305
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens de cpu opnieuw mounten.... er zit genoeg rad oppervakte in de setup en meestal als de watertemp laag blijft en de cpu temps schieten omhoog zit er bij de cpu iets niet goed....
 
ja dat opnieuw plaatsen van de cpu koeler heb ik al eens geprobeerd, en het koperen koelblokje word ook warm (heb men vinger er aan verfikt) alleen geeft hij blijkbaar niet genoeg warmte af aan het water.
 
ff naar de specs van het pompje gekeken en die zijn niet al te hoog... zonder de 480er er bij een prima pompje maar met de 480er krijgt hij het een stuk moeilijker... haal de 120er er eens tussen uit om te kijken of het dan beter gaat...

misschien is het 480 rad niet goed ontlucht en zit er nog een hoop lucht boven in het rad...
Als je de kast schud komen er dan luchtbellen mee??
 
ik had ongeveer het zelfde pompje, en dat met 360rad,120rad,cpublok,gpublok.

maar ik denk ook dat het komt door je 90gr fittingen.
ook ben ik benieuwd of jouw fans wel draaien... alles op 1 aansluiting.

bovendien kan het ook nog zijn dat er veel lucht in de quad zit, omdat de fittingen onderaan zitten.
 
ok bedankt voor de reacties,
voor wie het nog wil weten hier is de volgorde van mijn setup
pomp->cpu->northbridge->480->120->pomp
ik zal eens de 120 rad ertussenuit halen.
owja de fans krijgen power van een 4pin van de voeding en niet op het moederbord, die regelt alleen de snelheid.
er zit ook geen lucht meer in de rad want ik heb flink geschud met de kast en er kwam niks meer uit
 
ik heb ondertussen eventjes de 120 rad ertussenuit gehaald en mijn temps zijn ongeveer 6 tot 7 graden gezakt volgens realtemp. het rare vind ik dat realtemp temperaturen van 75 graden aangeeft en speedfan maar van 58 tot 60. welk programma is betrouwbaarder?
dus ik denk ook dat het aan de pomp ligt. wat voor pomp zou voldoende zijn om alleen cpu northbridge en de 480 samen te kunnen nemen?
 
Zoals ik op jou foto kan zien kan ik je met 99% zekerheid vertellen dat jij nooit niet de lucht boven uit je radiateur gaat krijgen!! Mijn vader is loodgieter en ik heb in mijn leven genoeg CV radiatoren opgehangen om je dit zo zeker te kunnen vertellen...

Je kan heel simpel testen of er lucht bovenin zit door te voelen of je rad boven warm wordt, wordt hij egaal warm dan heb je geluk en zit er geen lucht boven!
En dan nog, waarom aan twee kanten een fan?? (als dat goed zou werken dan hadden ze dat ook wel in de auto industrie gedaan hoor! :icon_wink:)
 
lol aan twee kanten een fan noemen ze push-pull en is een van de beste manieren om te koelen dus ik weet niet waar jy je info vanaf haalt. als je er geen verstand van hebt breng mensen dan ook niet op het verkeerde been.

en @ skyril ik denk echt dat het aan je pomp ligt. als ik jou was zou ik eens kijken voor een sterkere pomp. en dan de opstelling zo maken. :pomp-rad480-cpu-rad120-northbridge.
 
in realtemp moet je misschien de TJ Max goed instellen... ik weet niet zo wat dat is voor jouw cpu...google it...
Als de temps nu dus beter zijn was waarchijnlijk de pomp idd te zwak... dus of minder in de setup of een sterkere pomp... als je een nieuwe pomp neemt let dat goed op de opvoerhoogte... de is belangrijker dan de liters per min.....


@ cooldaddy ....aan 2 kanten een fan werkt best goed... hier een test Radiator Fan Orientation and TFC Shroud Testing & Review

Mijn vader is geen loodgieter, maar ik wel ;) en het is lastig om hier al het lucht uit te krijgen maar niet onmogenlijk.... je moet zowiezo met de kast gaan kantelen en schudden wil je hier alles uit krijgen.
 
Kijk tenminste iemand die met feiten aankomt ! :023:

offtopic: mensen die iets zeggen wat nergens op slaat die hoef ik geen feiten voor te leggen want die weten het zelf toch zo goed anders zouden ze niet reageren. Voordat je iets zegt moet je duidelijkheid scheppen over wat er gezegd word en of je er wel iets vanaf weet.

En ontopic: ik ben niet bekend met mijn kast omdraaien maar zolang er verder niks lekt zou het verder geen probleem mogen zijn. Ik zou nog even wachten wat anderen ervan zeggen.
 
ik zou het niet doen.. zeker niet met zo\n grote kast.

je kan wel even het 480 rad los maken en plat op de grond leggen dan, en die dan een beetje schudden ofzo.. als er geen lucht in zit is dit niet nodig hoor, dan licht het gewoon aan de pomp:icon_razz:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
88Gamer88 EK Supremacy - 4770k (Hoge temps) Waterkoeling 6
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
L Foto's (hoge temps etc) Advies Waterkoeling Setup 19
koendb Veel te hoge temps! Waterkoeling 63
D Hoge temps + veel verschil in cores ? Overige Koeling 20
Robin Misterieus zo hoge temps? Waterkoeling 12
D Hoge temps na instaleren D-Tek Fusion Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
wijthoef Hoge CPU temp met h80i v2 Waterkoeling 3
R Hoge waterkoeling temperaturen Waterkoeling 11
S Hoge temperaturen 7700K Waterkoeling 28
J Extreem hoge temp Auxtin @HWmonitor Overige Koeling 1
Sw333t [IN-ACTIVE] Hoge resolutie plaatjes van moederborden Gevonden 30
Sw333t [GEZ] Hoge Intel Boxed cooler (socket 775) Gevonden 6
soppy Hoge temp's Waterkoeling 14
E Hoge temp? Waterkoeling 21
M i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp Overige Koeling 22
S te hoge temperaturen? Waterkoeling 21
B Te hoge temperaturen? Waterkoeling 11
M Hoge Temperaturen bij wc setup (Zalman Reserator 1) Waterkoeling 18
H (te) Hoge score in vantage Overclocking 3
J Hoge temp southbridge Hardware & Software 29
D Hoge verzendkosten of toch niet? HighFlow Computer Cooling Shop 11
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
XenoMorpH Temps lopen rap op, pc valt uit Problemen & Oplossingen 2
Enola strix 980ti watercooled temps Waterkoeling 7
yamaha_R1 Intel 3770K OC 4,2 temps? Overclocking 6
R advies wc setup tav temps Waterkoeling 19
N Temps pc Overige Koeling 17
Ludwig Core i7 920 D0 OC en temps Overclocking 18
K Temps Waterkoeling 3
Skydrone CPU koeler (temps: 70 graden!!) Hardware & Software 13
L CPU temps uitlezen Hardware & Software 11
M [WC Advies] Upgraden huidige set, lagere temps gewenst! Waterkoeling 9
V i7 990x temps Overclocking 15
H i7 950 OC en temps Overclocking 21
aadje93 max voltage/temps (als ik de goede lees :P) van phenom x6 1090t. Overclocking 11
G High temps on WC setup i7 930 D0 Waterkoeling 9
SillentWolf IOH Temps Asus Rampage III Extreme. Hardware & Software 31
S H70 zelfde temps Z600 Overige Koeling 17
Bullus mcw60-r ,1 gpu hogere temps Waterkoeling 5
fasster wc temps vallen tegen! Waterkoeling 45
R Temps weer lekker hoog. Waterkoeling 14
R EK supreme -> temps Waterkoeling 14
Forseti Gpu-z temps Overige Koeling 5
D Temps core i7 920 met WC setup Waterkoeling 10
E Steeds blauw scherm met goeie temps Overclocking 19
B WC Temps i7 920 Overclocking 4
Jamoru WC temps E8600... te hoog of goed? Waterkoeling 31
R Core i7 Water temps Overclocking 23
D Nieuwe WC setup temps kunnen beter maar hoe? Waterkoeling 39

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan