• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Oke, einde van de build is in zicht..
De laatste fittingen liggen klaar in de winkelwagen.

Ik moet nog we een manier vinden de radiator aan de zijkant van het PC meubel (klinkt ouderwets) te monteren.
Dat is in mijn geval zo'n in hoogte verstelbare IKEA tafel met aan 1 kant een PC houder (heb ik verlengd) met twee stangen.
Het is de bedoeling dat de radiator aan de achterste stang (zijkant van de tafel, lucht van voren naar achteren blazend) gemonteerd wordt.

Er zitten helaas geen verbindingsmethoden aan de radiator (anders dan voor de fans), dus ben bang dat ik iets zal moeten tekenen en 3D printen (als dat sterk genoeg is) of anders even langs de smit voor een beugel.
Mochten er nog ideeën zijn, lemme know.. :)


Radiator.jpg


Dan nog wat vragen over koelvloeistof..

Wat is zoek is helder/clear. Geen kleurstof of iets.
Er komt een filter in de loop en het plan is om alle 'vuildeeltjes' uit de radiator, koelers en loop te spoelen tijdens de 24H leaktest.
Daarna de vloeistof van die 24H test drainen, filter checken (en evt. schoonmaken) en het systeem weer vullen met nieuwe vloeistof.

Er is een heel scala aan goedjes en stoffen en allemaal zijn ze volgens de fabrikant erg goed.
Maar ik kan me voorstellen dat er zeker voorkeur is in de 'water cooling community' over welke het best te gebruiken.
Ook kan ik me voorstellen dat een nieuwer ontwikkelde vloeistof door voortschrijdende inzichten en ervaringen uit het verleden beter is dan oude traditionele vloeistoffen.

Ik heb van de meeste op deze site de beschrijvingen doorgelezen, maar graag zou wat meningen horen van mensen die specifiek zweren bij een bepaalde vloeistof en vooral de motivatie daarvoor!
Dus voor wie dit leest en een uitgesproken mening heeft, please share.. :)
 
Radiator kan je met "L beugels" van de bouwmarkt vastmaken aan jouw bureau.
(een zijde aan de fans schroeven, andere zijde aan jouw bureau)
We hebben ook nettere oplossingen hiervoor:

Koelvloeistoffen zijn tegenwoordig allemaal goed (wat wij in de shop hebben iig).
Als je voor kleurloos wilt gaan, dan is dit momenteel de meest populaire keuze:

Wil je voor high-tech, kan je deze overwegen:
Deze is volgens Mayhems revolutionair :)
 
Dank voor je reactie Freddy! :)

Die L-beugels had ik overwogen, maar zoals op de foto te zien is, zitten er twee connecties aan de onderkant.
Dus die L-beugel moet dan aan 1 van die kanten. Kan natuurlijk.. sterk dubbelzijdig tape om te zorgen dat de radiator er niet afglijdt.. ;-)
Maar zocht idd naar een nettere oplossing.

Ik had op van die Chinese sites wel van dit soort beugels gevonden, maar die leken niet erg geschikt.
De beugels van jou link had ik niet gevonden en lijken me steviger.
Dingetje alleen is dat deze radiator met fan's en fittingen al 4.4KG weegt. En dan zit er nog niet eens water in..
Kan me voorstellen dat hier wel een halve liter in kan. Dan komt ie uit op zo'n 5kg.
Kunnen die brackets dat gewicht aan?

Ja, had de Mayhems gelezen. Geen vloeistof om je 24H leaktest mee te doen.. ?
Wellicht eerst even met de KE CryoFuel test draaien en even mee werken.

Is de aanpak om eerst alle 'vuildeeltjes' uit de radiator, koelers en loop te spoelen tijdens de 24H leaktest, daarna vloeistof te wisselen en het systeem te gebruiken overigens oke?
Of moet de waterloop eerst nog echt voorbehandeld/voorbewerkt worden (zoals sommige vloeistof fabrikanten specifiek aangeven bij hun vloeistof)?

Mayhem bijvoorbeeld raadt aan de Blitz kit te gebruiken om de loop schoon te maken, alvorens de koelvloeistof te gebruiken.
Ze hebben 2 kits:
en
Waarbij bij de tweede link expliciet genoemd wordt "Do not use on plated products.".

Die kan dus niet gebruikt worden met de nickel plated copper koelers van EK en de silver verchroomde fittings van Bitspower?
En is dat bij het goedje van de eerste link geen probleem?
 
Laatst bewerkt:
Hoe wil je de radiator gaan monteren/vast zetten?
Voor extra stevigheid zou je aan beide kanten beugels kunnen doen.

Blitz is alleen nodig als je oude koelvloeistof eruit wilt spoelen, bij een nieuw systeem waar nog geen koelvloeistof in heeft gezeten, is spoelen met gedistilleerd water voldoende.

Blitz part 1 is niet voor waterblokken, die alleen bedoeld voor radiatoren.
Blitz part 2 is voor waterblokken, reservoirs etc.
 
Er zitten 2 stangen aan de bureautafel, waarop een plank bevestigd is waar de PC op komt te staan.
Ik wil de radiator aan het zijvlak (qua orientatie) bevestigen met 1 van deze stangen, op zo'n manier dat de fan's lucht aanzuigen van voren en naar achteren toe wegblazen.

Even wat foto's ter verduidelijking:

01 Radiator.jpg 02 Desk.jpg 03 Installation.jpg

Cable management komt wanneer alles staat.. ;-)



Ah alleen voor radaitors, check.. sorry.. lezen is ook een vak.. ?

Is het aan te raden m'n "Alphacool NexXxoS Monsta 480" eerst voor te spoelen alvorens hem in de 24H leaktest te laten meedraaien, of kan dat gewoon tegelijk met het voorspoelen van de hele waterloop?

Als ik begin met de clear "EK-CryptoFuel" en daarna toch een kleurtje wens, kan ik de clear vloeistof dan aanvullen met gekleurde vloeistof van dezelfde lijn?
Of moet dan eerst de ene vloeistof er uit en dan de nieuwe er pas in?
(Uiteraard krijg je bij toevoegen een lichtere variant dan wanneer je alleen de kleur gebruikt.)

Edit: Oh, of naar kleur wens deze toevoegen?
 
Die beugels moeten dat wel houden op deze manier.

Radiator altijd het beste apart spoelen, zie hier voor meer info:

Je kan idd de CryFuel Concentrate toevoegen als je alter toch een kleurtje wilt :)
 
Top, dank je! :)

Ik heb 3 radiator brackets gevonden op de site waarmee ik wel opties zie.
Maar ik moet nog steeds iets verzinnen hem op een afstand van de stang af te kunnen verbinden.
Het is i.i.g. makkelijker nu met zo'n soort bracket de oriëntatie van bevestiging veranderd kan worden.

Heb je van deze versie ook 'single' radiator brackets (of kunnen jullie daar aan komen)?
Het best zou zijn de onderkant en bovenkant, aan beide zijden omdat ik een push-pull configuratie heb, van een single bracket te voorzien.
Op die manier kan ik altijd 1 fan boven of onder wisselen, terwijl de hele radiator dan i.i.g. altijd aan 3 bevestigingen verbonden blijft.

De bracket wordt dan wel anders gebruikt dan bedoeld, maar als er voldoende ruimte tussen de gaten en zijde waar hij de hoek om gaat zit, kan ik e.e.a. bevestigen aan een U beugel in het midden.

Edit: Ik heb van de twee meest belovende opties (voor mijn toepassing) twee brackets besteld. Moet ze echt even zien en passen om te zien welke het moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Die beugels moeten dat wel houden op deze manier.

Radiator altijd het beste apart spoelen, zie hier voor meer info:

Je kan idd de CryFuel Concentrate toevoegen als je alter toch een kleurtje wilt :)

Ik heb mijn Alphacool NexXxoS Monsta 480 - 14183 nu voor de 6e keer hard schuddend gespoeld met in totaal 3L bijna kokend gedestilleerd water.

Echter, er blijven maar stukjes groene vlokjes in zitten bij controle na het opvangen in een glas.

Ik had van Alphacool, zeker voor zo'n prijzige radiator, wel een wat beter product verwacht.
En waarom gebeurt dit überhaupt bij een nieuwe radiator?

Wat zijn mijn opties?
Door blijven spoelen?
En zo ja, tot hoe veel keer?
Terugsturen?
 
Oke, even de score..

Ik had in totaal 5 liter gedestilleerd water gekocht (en uiteindelijk op gebruikt).
Na 3 liter en 8x spoelen heb ik geswitcht naar kokend kraanwater.
Hier heb ik ook zo'n 8x mee gespoeld.
Uiteraard de radiator maar gedeeltelijk gevuld om het schudden van de vloeistof nog mogelijk te houden.

Daarna ben ik verder gegaan met gedestilleerd water.

In totaal heb ik zo'n 21x moeten spoelen (het kan 1 of 2 keer meer of minder zijn, ik ben pas halverwege gaan turven vanaf het aantal dat ik me dacht te herinneren).

De op twee-na en een-na laatste keer (het gedestilleerd water dus op makend) leek er niets meer in te zitten.
Maar de laatste keer met het laatste beetje gedestilleerd water toch weer 2 vlokjes in het glas.

Hoe dan ook, rond de 21x spoelen en dan nog een vlokje vind ik best bizar.

Ik zou 50 euro meer voor deze radiator over gehad hebben als de fabrikant hem aan snel stromend water goed had doorgespoeld, of gewoon het fabricage proces zodanig had aangepast dat er niets in had gezeten.
Theoretisch kan je hem namelijk nooit helemaal schoon krijgen met alleen maar spoelen.
Doe maar eens een schep zand in een glazen fles, en kijk eens hoe lang het duurt om daar alleen met schudden en spoelen al het zand weer uit te krijgen..

Anyway, de loop draait nu al een paar uur voor de 24H lek test.
So far, so good.

Ik zal nog wat foto's posten wanneer ik wat meer tijd heb.
Ter lering en vermaak..
 
Laatst bewerkt:
Nog een bevinding..

De waterpomp (EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM D-RGB - Plexi) maakt een ratelend geluid, alsof de rotor speling heeft of niet helemaal vast zit.
Het is niet constant, maar binnen een aantal rotaties zitten periodes dat hij 'trilt/ratelt'.
De verhouding ligt wisselend op 10-20% stil en 80-90% ratel.

Ik heb even een video geupload om het geluid te kunnen laten horen:

Kan dit verholpen worden?
 
Lawaai uit de pomp als het system net is gebouwd is normaal, er blijven vaak hardnekkige luchtbellen in de pomp zitten dat zorgt voor ratelend geluid.
Dat verdwijnt na loop van tijd, je kan het bespoedigen door het systeem voorzichtig te kantelen en te schudden (en regelmatig te ontluchten, dopje van reservoir eraf houden bijvoorbeeld).
 
Dank je voor je snelle antwoord!

Er zit al geen lucht meer in de leidingen, de videokaart koeler en de CPU koeler.
Ik heb zo'n indrukbare ontluchter in het reservoir zitten, dus die zal ik af en toe indrukken.

Overigens heb ik ook zo'n indrukbare ontluchter in de radiator zitten.
Dat was enorm handig tijdens het spoelen!

Maar ik heb de pomp voor de zekerheid 's nachts tijdens het slapen uitgezet.
Je zou toch zeggen dat die lucht dan wel uit de pomp komt?
Bovendien zie ik wel belletjes in het reservoir zitten, maar ik zie ze niet de pomp ingezogen worden..

Tot nu toe zijn er geen lekjes of druppeltjes waargenomen.
Rond 18:00 heeft de pomp zo'n 19 uur gelopen, als dat zo blijft dan zet ik de boel uit en zal ik het systeem even kantelen.

Stel dat dit het geratel niet verhelpt, wat is meestal de tijd dat dit over moet gaan?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
H Antec P182 eerste keer met water spelen Gallery & Build Logs 43
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan