• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Squawking

Member
Beste mensen, ik zou graag van jullie ervaring gebruik willen maken bij het samenstellen en plannen van mijn eerste watergekoelde PC.

Motivatie waterkoeling:

1:
Elke PC kast zuigt stof aan. Welke stof filter er ook gebruikt wordt, na een half jaar schrik je wat je binnen aantreft. Minder stof betekent beter filter, betekent minder air flow.
Dit lijkt (grotendeels) oplosbaar door waterkoeling, door de radiatoren en radiator fans buiten de PC kast te plaatsen. Deze zijn dan makkelijk schoon te maken/stofzuigen zonder dat de componenten in de PC kast bedekt worden met stof, waarbij de meest heet wordende onderdelen (CPU, GPU, etc.) gekoeld worden door water, terwijl er een gereduceerde airflow door de kast wordt gemaakt.

2:
Efficiëntie uiteraard.
Minder componenten in de kast, dus betere flow in de kast.
Airflow beter te sturen door meer ruimte.
Etc.

3:
Coolfactor.. ;-)

Aanpak:

Zoals in de motivatie (punt 1) al beschreven, wil ik de radiator(en) en radiator fans buiten de kast monteren. Hiervoor heb ik een schematische tekening (gepoogd) te maken. Deze is als volgt:

H2O Schematics.jpg

Daarnaast wil ik met 3 fan's een gestuurde flow aanbrengen om de niet watergekoelde componenten te koelen en de temperatuur in de kast niet op te laten lopen.
Ik heb geen waterkoeling ervaring, maar wat ik door andere werkzaamheden weet is dat de lucht bij een een zuigende fan minder weerstand ondervindt dan bij een blazende fan.

De PC staat op een houten plank die onder het bureau hangt. Deze houten plank waar de PC op staat zal voorzien worden van een gat, zodat de lucht niet via de (stof verzamelende) plank naar binnen komt, maar vanuit de ruimte onder de hangende plank. De ruimte tussen de houten plank en het fan-gat van de PC wordt opgevuld met celrubber, zodat deze lucht ook alleen via het gat in de plank de PC binnen stroomt.

De flow loopt als volgt (zie tekening in het rood):
- 1x zuigende fan onder in de PC kast met airflow richting 3 (conventionele) harde schijven (vanwege grote opslag);
- 1x zuigende fan midden voor in de PC kast, naar binnen gericht met airflow uit HDD cage zuigend verder naar links de kast in;
- 1x zuigende fan links boven in de PC kast, flow langs RAM, boven weer naar buiten afgevoerd.

Deze PWM fans worden allemaal op 1 PWM controller aangesloten en zullen dezelfde RPM hebben.

Verder wil ik de veelvoudige openingen en rasters in de PC (links boven-achterkant, rechts boven en als schot tussen 1e fan onder en waterpomp/reservoir ruimte) afsluiten om betere controle te hebben over de binnenkomende lucht en de luchtcirculatie.

De PSU heeft zijn eigen fan en fan regeling, zal met de opening naar onder geplaatst worden (middels eenzelfde gat-constructie als van de 1e fan) en zal zijn lucht binnendoor (als een gesloten circuit) aan de achterkant weer uitblazen.

Verder is de richting van de waterstroming nog aangegeven en is schematisch weergegeven hoe de radiator onder de plank waar de PC op staat, buiten de PC gemonteerd wordt.

Dan de radiatoren/fans die buiten de kast geplaatst worden.
Vanwege de weerstand bij het blazen t.o.v. het zuigen van fans, wil ik voor de radiator(en) een "push-pull" configuratie toepassen.
Wellicht zelfs met 2 radiatoren (zie tekening hieronder).
Bij gebruik van 2 radiatoren wil ik het warme water eerst door de achterste radiator laten lopen en daarna naar de eerste radiator.
De lucht die de eerste radiator (waar het uitgaande water naar de componenten het koelst is) raakt is altijd koeler dan de lucht die door de tweede radiator gaat (waar het warmste water binnen komt) en op deze manier zal elke radiator altijd gekoeld worden door lucht met het relatief grootste warmteverschil.
Vandaar deze volgorde.

Radiator Setup.jpg

Mijn vragen/onduidelijkheden:

1:
Is het in orde om de waterpomp boven de radiators te installeren, waarbij deze weer wel onder de gekoelde componenten staat?

2:
Is de volgorde van koeling correct (als eerste Mobo, dan CPU en als laatste GPU)?

3:
Is het in orde om "quick disconnect" koppelingen te gebruiken op de locatie waar de waterslangen de PC kast verlaten en naar onderen naar de radiator lopen?

4:
Heeft de "Dual Radiator" setup een noemenswaardig voordeel t.o.v. de "Single Radiator" setup?

5:
Is 1 waterpomp afdoende om deze setup te voorzien van voldoende druk en stroming (GPU, CPU, MoBo, 1x Radiator of 2x Radiatoren)?

6 (meer algemeen):
Ik zie dat de meeste koelblok aansluitingen gebruik maken van 1/4" thread. Maakt het dan nog uit welke dikte slangen gebruikt worden, daar de flow toch de meeste weerstand zal ondervinden bij de kleinste doorgang en/of het koelblok met de meeste weerstand. M.a.w. maakt het uit om een 8mm ID of 10mm ID slang te gebruiken als de aansluitingen toch allemaal 1/4" (±6mm) zijn?

Componenten:

De PC heeft de volgende (tot nu toe besloten) componenten:
- Asus ROG Crosshair VIII Formula (https://tweakers.net/pricewatch/1422704/asus-rog-crosshair-viii-formula.html)
- AMD Ryzen 9 3950X (https://tweakers.net/pricewatch/1403128/amd-ryzen-9-3950x.html)
- Bitspower Premium Summit M Mystic Black Metal Edition (https://www.highflow.nl/watercoolin...mium-summit-m-mystic-black-metal-edition.html)
- Black Ice Nemesis GTR 360 Radiator - Black (https://www.highflow.nl/watercoolin...black-ice-nemesis-gtr-360-radiator-black.html)

Uiteraard houd ik mij jullie tips aanbevolen indien je er iets tussen ziet staan waar je je twijfels over hebt!

Video kaart is nog niet besloten en hangt een beetje af van prijs vs performance wanneer de RTX3000 kaarten uitkomen (begin september).

Dank aan eenieder die mij een beetje op weg kan helpen! :)

Grtz,

Squawk
 
Fijn dat je alle vragen hebt opgesomd. Dat maakt het beantwoorden een stuk makkelijker :). Je idee is mooi en goed uitgewerkt. Ik kan merken dat je er goed over hebt nagedacht.

1:
Is het in orde om de waterpomp boven de radiators te installeren, waarbij deze weer wel onder de gekoelde componenten staat?


Zolang het reservoir vóór de pomp komt in de loop, maakt het in principe niet uit waar je het neerzet. Bij een pomp/reservoir combo hoef je hier geen rekening mee te houden, maar dan is het alsnog belangrijk dat er genoeg vloeistof in het reservoir zit, zodat de pomp niet droog komt te staan. Reden hiervoor is dat de pomp anders oververhit raakt.

2:
Is de volgorde van koeling correct (als eerste Mobo, dan CPU en als laatste GPU)?


De volgorde maakt ook niet heel veel uit, wederom zolang het reservoir voor de pomp komt. Wat ik het vaakst zie is GPU > CPU > Radiator > Res/pomp. Dit is ook wat ik persoonlijk vaak aanhoud.

Bij twee radiatoren zou ik het volgende doen: Res/pomp > GPU > Radiator > CPU > Radiator > Res/pomp. De twee radiatoren aan het einde van de loop zou ook nog kunnen (Res/pomp > GPU > CPU > Radiator 1 > Radiator 2 > Res/pomp). Er is niet een vast volgorde.

3:
Is het in orde om "quick disconnect" koppelingen te gebruiken op de locatie waar de waterslangen de PC kast verlaten en naar onderen naar de radiator lopen?


Dat kan zeker. Ik zou er dan wel voor zorgen dat er genoeg “slang” is buiten de kast, zodat er niet te veel spanning op staat en het makkelijker uit elkaar te trekken is.

4:
Heeft de "Dual Radiator" setup een noemenswaardig voordeel t.o.v. de "Single Radiator" setup?


Het heeft een voordeel, namelijk dat je temperaturen iets lager uitkomen (2-5 graden). Tijdens extreme belastingen (overclocken, gamen, videorendering etc.) kan je wel minder warmtepieken verwachten en een stabieler temperatuurbereik. Het verschil in temperatuur ten opzichte van een single radiator set up is echter in mijn ogen verwaarloosbaar. Bijvoorbeeld tijdens het gamen zul je hoogstwaarschijnlijk niks merken.

Het is echter een ander verhaal als je van plan bent om twee GPU’s of meer te gaan gebruiken. Dan zou je wel twee radiatoren kunnen nemen.

5:
Is 1 waterpomp afdoende om deze setup te voorzien van voldoende druk en stroming (GPU, CPU, MoBo, 1x Radiator of 2x Radiatoren)?


Een D5 pomp is voldoende, ook voor 2 radiatoren. Een DDC pomp zou ook kunnen, deze geeft wat meer head pressure.

6 (meer algemeen):
Ik zie dat de meeste koelblok aansluitingen gebruik maken van 1/4" thread. Maakt het dan nog uit welke dikte slangen gebruikt worden, daar de flow toch de meeste weerstand zal ondervinden bij de kleinste doorgang en/of het koelblok met de meeste weerstand. M.a.w. maakt het uit om een 8mm ID of 10mm ID slang te gebruiken als de aansluitingen toch allemaal 1/4" (±6mm) zijn?


In theorie heeft de 10mm ID slang minder stroomvernauwing dan de 8mm ID slang. In de praktijk zie je geen meetbaar verschil. Dus je hebt gelijk, in principe maakt het wat betreft de snelheid van vloeistofstroming niet uit welke dikte je neemt.

Een dikkere slang heeft echter wel een voordeel, namelijk dat je het makkelijker kan buigen en daarmee “strakkere” bochten kan maken, zonder dat er een kink in komt. Ook heeft het een esthetisch voordeel. Velen vinden een dikkere slang simpelweg mooier, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur :)
 
Hoi Jason,

Dank je voor je uitgebreide antwoord!!
En voor het compliment. :)

Graag zou ik n.a.v. jouw antwoorden als wedervraag nog even van jouw kennis willen snoepen:

2:
Ik ben toch nieuwsgierig naar jouw en/of de algemene voorkeur voor deze volgorde: " GPU > CPU > Radiator > Res/pomp ".
Meestal zit hier (onbewust) een bepaalde logica achter en door mijn gebrek aan ervaring met waterkoeling zie ik die niet gelijk.
- Heeft dit te maken met (water-) druk verloop?
Wellicht dat een radiator over het algemeen de grootste 'weerstand' in de loop is en het daardoor beter is deze als laatste te plaatsen?
- Als ik hem correct voor ogen heb wordt de GPU het heetste component bij intensief gebruik.
Wordt het algemeen als "beter" beschouwd het heetste component als eerste te koelen en het koudste als laatste (bij seriële koeling)?

Het zijn wellicht details, maar zeker omdat ik net begin wil ik het graag gelijk goed overwogen aanpakken.


5:
Het uitzoeken van de pomp ervaar ik als het meest lastig.
Omdat ik letterlijk 'nul' referentie heb met voorgaande opstellingen kan ik niets besluiten op basis van praktijkervaring.
Er zijn heel wat pompen en zeker voor een pomp gaat mijn voorkeur uit naar functionaliteit en betrouwbaarheid boven cosmetische overwegingen.
Maar wat voor mij een goede pomp zou kunnen lijken is dat wellicht niet. Of er zitten haken en ogen aan waar ik geen kennis van heb (onderhoud, storingsgevoeligheid, slijtage verloop, geluidsproductie, trillingen, noodzaak voor koelvinnen, etc.).

Edit: I learned some more..

Wat is je/jullie gedachte over deze pomp?

7:
Dan nog een vraag over fan's.
Wat ik heb proberen te zoeken zijn fans met een hoge waterdruk vanwege het gebruik op radiators.
Ik kwam hier op uit:
(Deze heb ik in na veel vergelijken ook in mijn huidige PC op de AIO van de CPU radiator zitten.)
Wat is jouw mening over deze fan's?


Met wat ik van Jason heb begrepen, heb ik de schematische opzet wat aangepast:

H2O Schematics v 2.jpg

De flow direction is nu omgedraaid, waarmee ik de meer 'gebruikelijke' volgorde heb.

8:
Gebaseerd op jullie ervaring, volstaat het om de drain bij de radiator(s) te plaatsen waar hij gekoeld de radiator uit gaat?
Of is er een tweede nodig in de buurt van de pomp?

Waarschijnlijk blijf ik dit forum nog wel even bestoken met vragen.
Ik hoop dat jullie er niet bij in slaap vallen.. ?

Grtz,

Squawk


Edit: 1 vraag aangepast, aangepaste schematische tekening toegevoegd, nieuwe vraag toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
2:
Ik ben toch nieuwsgierig naar jouw en/of de algemene voorkeur voor deze volgorde: " GPU > CPU > Radiator > Res/pomp ".
Meestal zit hier (onbewust) een bepaalde logica achter en door mijn gebrek aan ervaring met waterkoeling zie ik die niet gelijk.

- Heeft dit te maken met (water-) druk verloop? Wellicht dat een radiator over het algemeen de grootste 'weerstand' in de loop is en het daardoor beter is deze als laatste te plaatsen?


De druk in een loop is overal vrijwel hetzelfde. Radiator heeft inderdaad veel weerstand, maar niet per se meer dan CPU en GPU blokken. De plaatsing van de radiator hangt af van hoe jouw loop eruit gaat zien en waar het het handigst is. Er is geen specifieke reden waarom ik de radiator aan het einde van de loop heb zitten. Tot nu toe was dat gewoon het makkelijkst :).

- Als ik hem correct voor ogen heb wordt de GPU het heetste component bij intensief gebruik.
Wordt het algemeen als "beter" beschouwd het heetste component als eerste te koelen en het koudste als laatste (bij seriële koeling)?


De GPU wordt in de meeste gevallen inderdaad het warmst, maar het maakt bijna niet uit welke je als eerste koelt. Vloeistof dat net uit de radiator komt is koeler, dus je zou denken dat het daarom beter is om de GPU na de radiator in de loop te zetten. Echter wordt koelvloeistof zo snel rondgepompt dat de temperatuur ervan op alle punten in een loop vrijwel gelijk is.


5:
Wat is je/jullie gedachte over deze pomp?


Dit is een goede pomp, vooral als je veel weerstand in je loop hebt zoals 90 graden fittingen. Hij geeft namelijk meer druk dan een D5 pomp en het lawaai is voor zover ik weet hetzelfde. Anderen ervaren juist meer lawaai dan een D5 pomp. Als stilte voor jou erg belangrijk is, dan kan je dus overwegen om een D5 pomp te nemen. Deze zijn stiller dan DDC en VTX pompen. Het geluid dat een DDC pomp maakt vind ik zelf niet storend. Vooral als je je pc onder je bureau of iets dergelijks zet dan merk je er waarschijnlijk weinig tot niks van.


7:
Dan nog een vraag over fan's. (Deze heb ik in na veel vergelijken ook in mijn huidige PC op de AIO van de CPU radiator zitten.) Wat is jouw mening over deze fan's?


BeQuiet! fans zijn naar mijn mening oke. De beste fans op dit moment zijn Noctua fans. Deze zijn krachtig én stil. Je betaalt er alleen wel wat meer voor. Mijn tweede keuze zijn EK fans. Ze hebben een breed aanbod en vele mogelijkheden en de prijs is lager dan Noctua fans.


8:
Gebaseerd op jullie ervaring, volstaat het om de drain bij de radiator(s) te plaatsen waar hij gekoeld de radiator uit gaat? Of is er een tweede nodig in de buurt van de pomp?


Het handigst is om de drain port zo laag mogelijk in je loop te plaatsen. Zwaartekracht doet dan zijn werk, wat het makkelijker maakt om je loop te drainen. Dus je eerste gedachte om de drain bij je radiator te plaatsen is goed. Een tweede drain port lijkt mij niet nodig. Er blijft waarschijnlijk nog wel een beetje vloeistof in je radiator zitten, dus dan zou je je computer een beetje naar links moeten kantelen om het eruit te krijgen.
 
Hoi Jason,

Dank weer voor het delen van jouw kennis! :)

"Echter wordt koelvloeistof zo snel rondgepompt dat de temperatuur ervan op alle punten in een loop vrijwel gelijk is."

Dit heb ik me niet gerealiseerd en is goed om te weten! Geeft meer inzicht in de vrijheid van plaatsing inderdaad.

Het pomp verhaal is duidelijk. Een ander ding dat mij beviel van deze pomp is dat hij geen actieve/passieve koeling nodig heeft.
Het geluid is voor mij ook minder van belang.

Dank voor de tip over de Noctua fans! Ik ga even dB, waterdruk en flow specs doorspitten. :)

Nog verder bordurend op vraag 8:

Indien de drain op mijn schematische tekening hierboven bij de radiator komt, hoe zal het drainen dan in z;'n werk gaan:
- Loopt het water langs de pomp (schoepen) door naar onderen, of moet ik de pomp laten draaien tot het reservoir leeg is en dan
snel uitzetten om de rest te laten doorlopen?
- Ik zal waarschijnlijk een ontluchtings mogelijkheid of iets moeten aanbrengen op het hoogste punt om het water ook daadwerkelijk
door te laten lopen. Indien het water niet langs een pomp kan stromen die niet draait en ik deze dus uit moet zetten wanneer het
reservoir leeg is, zal er ook een ontluchting moeten komen direct na de pomp voor het water stroomafwaarts?

Ben benieuwd naar jouw reactie!

Grtz,

Squawk
 
Nog verder bordurend op vraag 8:
Indien de drain op mijn schematische tekening hierboven bij de radiator komt, hoe zal het drainen dan in z;'n werk gaan:
- Loopt het water langs de pomp (schoepen) door naar onderen, of moet ik de pomp laten draaien tot het reservoir leeg is en dan snel uitzetten om de rest te laten doorlopen?


Het water loopt automatisch uit je loop. Je hoeft de pomp daarvoor niet aan te zetten. Wel moet je ergens anders in je loop een fitting of iets dergelijks losdraaien, zodat lucht naar binnen kan en het water eruit kan stromen.

- Ik zal waarschijnlijk een ontluchtings mogelijkheid of iets moeten aanbrengen op het hoogste punt om het water ook daadwerkelijk door te laten lopen. Indien het water niet langs een pomp kan stromen die niet draait en ik deze dus uit moet zetten wanneer het reservoir leeg is, zal er ook een ontluchting moeten komen direct na de pomp voor het water stroomafwaarts?

Pomp hoef je dus enkel voor het drainen niet aan te zetten. Wel moet de pomp aan als je gedestilleerd water in je loop doet om het schoon te maken en restjes vloeistof uit te spoelen.
 
Beste mensen, ik heb toch nog wat advies nodig m.b.t. radiators..
Zelfs na het uitpluizen van verschillende bronnen is het (na de pomp) lastig een keuze te maken.

Er zijn verschillende opties en door nul ervaring heb ik geen referentie voor m'n keuze.
Wat is jullie gevoel bij deze configuraties:

1: Dunne(re) radiator, low airflow in dual setup (zie schematische tekening hieronder);

2: Dikke(re) radiator, high airflow (optimized for sub 800 rpm fans) in single setup;
3: Dikke(re) radiator, high airflow (optimized for sub 800 rpm fans) in dual setup;
(Jason gaf al aan dat t.o.v. optie 2 dit 2-5 graden kon schelen, wat mij benieuwd is wat jullie gevoel is bij optie 3 vs 1.)

4: Dikke(re) radiator low airflow in single setup;
5: Dikke(re) radiator low airflow in dual setup.

Q: Hoe veel bar komt er eigenlijk ongeveer op een gemiddeld systeem te staan?
(koeler voor: CPU, GPU en MoBo, 2 radiatoren en wat 90 graden fittings.)

Ook kan ik niet inschatten of een bepaald merk vanwege bepaalde eigenschappen, kwaliteit of efficiency voorkeur geniet over een ander merk.
Als iemand er een uitgesproken mening over wil delen, hou ik me aanbevolen!

Dank voor elk (objectief of subjectief) advies! :)

Radiator Setup.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies is altijd: Ga voor een zo groot mogelijke radiator oppervlak, wat mogelijk is in jouw kast (en budget).
Hoe meer radiator oppervlak, hoe beter de koeling (i.c.m. met de juiste fans natuurlijk).
Past er in jouw kast dus 2 radiatoren, ga dan voor zo groot mogelijke radiatoren.
En qua dikte wat past in jouw kast (soms als de radiator te dik is + fans, dan kan het tegen de hardware komen en past het dus niet).
Ga daarom niet al teveel in de cijfers zitten, het is niet te doen om exact uit te rekenen hoeveel watt aan warmte je kwijt kan etc. etc.
Gewoon voor zo groot mogelijk gaan als je de beste koelprestaties wilt.

Overigens heb je aan een enkele 360 radiator al ruim voldoende voor een CPU, GPU en mobo setup.
Extra radiatoren is dus extra/overkill (kan je wel de fans zachter laten draaien = stiller).
 
Hallo Freddy,

Dank voor je insights! :)

Ik wil de radiator onder de plank hangen waar de PC op staat. Dus buiten de PC (zie tekening hieronder).
Dat geeft mij meer ruimte en zorgt voor minder stof in de PC kast zelf. Bovendien is e.e.a. dan makkelijker te stofzuigen.
Het geluid dat hierdoor iets meer te horen is neem ik voor lief.

Als het qua type radiator niet veel uitmaakt, maar belangrijker is hoe groot de radiator is (of hoeveel je er gebruikt, waarbij een 360 dus al voldoende zou moeten zijn) dan kan er wellicht ook nog een 480 versie onder met push/pull fans, i.p.v. een dual radiator setup. Die is dan ook nog makkelijker schoon te maken dan een dual setup.
M'n voorkeur gaat i.i.g. uit naar een radiator met aansluitingen aan meerdere kanten indien ik voor de dual setup kies, de verbinding tussen de twee geen issue wordt.

Hmm, moet hier dit nog even laten inzinken..

Dan is de volgende overweging wellicht nog van invloed op m'n keuze:

Q: Hoeveel bar staat er eigenlijk ongeveer op een H2O koelingsysteem zoals hieronder?

Sommige radiatoren hebben het over 1.5 Bar werkdruk. Dat klinkt weinig en ik kan me voorstellen dat een VTX pomp op max (met waterdruk van max. 5.3m) daar wellicht overheen komt?

Dank weer voor jullie hulp! :)

01 PC Case - Interior Setup.jpg02 PC Case - Radiator & Fan Setup.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oke, even een build update.
Geen idee of iemand dit uberhaupt interessant vind, maar anders lijkt het op "zo'n build die nooit gebouwen wordt".. ;)
De Build gaat wel wat traag, maar da's omdat het leven de laatste maanden wat snel gaat.. ?

03 PC Case - 3D Parts.jpg04 PC Case - 3D Part Rearj Top Panel Outward.jpg05 PC Case - 3D Part Rearj Top Panel Inward.jpg06 PC Case - Front Behind Front Panel.jpg07 PC Case - Left Side.jpg08 PC Case - Inside Front.jpg09 PC Case - Right Side.jpg10 PC Case - Right Side Behind Air Panel.jpg11 PC Case - Rear.jpg12 PC Case - Top.jpg13 PC Case - 3D Parts.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dan met alle 'airflow manipulation' 3D parts geinstalleerd:

14 PC Case - Front Behind Front Panel.jpg15 PC Case - Left Side (back).jpg16 PC Case - Inside Front.jpg17 PC Case - Inside Bottom.jpg18 PC Case - Inside Top.jpg19 PC Case - Left Side (front).jpg20 PC Case - Right Side (front).jpg21 PC Case - Rear.jpg22 PC Case - Top.jpg

Hier kan je dan het air flow channeling idee beter zien (van onder, door 'schacht' heen, midden in de kast tegen naar binnen en uiteindelijk bovenin de kast weer naar buiten:

26  PC Case - Air Channeling.jpg

Mocht dit te weinig airflow opleveren, kan ik aan de achterkant en naast de fan in de bovenkant heel gemakkelijk een fan bijplaatsen.
In de foto's is de uitsparing te zien voor een 120mm fan. Deze is expres aan beide platte kanten invallend en slechts 1mm dik, dus met een mesje makkelijk te verwijderen.

15 PC Case - Left Side (back) - Fan Recess.jpg22 PC Case - Top - Fan Recess.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik twee vragen over waarop ik geen duidelijk antwoord kan vinden.

1:
Ik heb een PC PWM Fan hub gekocht, maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij.

Wat ik dacht was dit:
- Alle fan's behalve 1 worden op de hub aangesloten, waarbij 3 pin's aangesloten zijn (voeding + en -, en PWM signaal);
- Van 1 fan zijn alle pin's aangesloten (voeding + en -, PWM signaal en RPM feedback);
- Van de Fan-Hub naar het moederbord zijn alleen 3 pinnen aangesloten (voeding -, PWM signaal en RPM feedback).

Echter lijkt het dat alle pinnetjes aangesloten zijn van alle fan's en ook alle 4 de pinnen naar het moederbord.

Mis ik iets, of is deze Fan-Hub niet goed?


2:
In mijn schematische tekening (hieronder als miniatuur voor het gemak nogmaals toegevoegd) zal de radiator nu (in hoogte) boven het reservoir komen te staan. Hoewel ik dit al googelend meer zie bij water-cooling setups van anderen, vraag ik mij af of dit wel de beste opstelling is.
Naar wat ik (lang, lang geleden..) ooit heb geleerd zal vanwege de "weg van de communicerende vaten" het water dan uit de radiator stromen en het reservoir vullen.

Het beetje lucht boven het waterniveau zal dan dus niet in het reservoir zitten, maar in de radiator..

Dit zou het vullen van het systeem met water via het reservoir, wat ik de meeste mensen zie doen op Youtube video's, niet mogelijk moeten maken.

Klopt mijn redenering?
Of maakt het in de praktijk niet uit en is de weerstand van het water door de leiding vanwege de pomp zo hoog, dat wanneer deze stil staat er geen stroming meer kan zijn en dus de voorwaarden voor de 'wet van de communicerende vaten' niet van toepassing is?



Ben benieuwd of iemand mij hier met zijn/haar ervaring wat verheldering in kan bieden.. :)
 

Bijlagen

  • 01 PC Case - Interior Setup.jpg
    01 PC Case - Interior Setup.jpg
    372,8 KB · Weergaven: 6
Zo'n hub is meestal één kabeltje naar de mobo, bijvoorbeeld de CPU_FAN aansluiting.
In de BIOS van de mobo kan je dan de an instellingen doen voor de CPU_FAN, alle fans die aangesloten zijn op de hub zullen dezelfde snelheid hebben.
Een goede hub heeft meestal ook een SATA of Molex aansluiting, zodat alle fans stroom krijgen van de voeding (en niet van de mobo).

Je kan jouw reservoir gewoon onder houden, water niveau in het reservoir blijft vrijwel hetzelfde, ook al staat de pomp uit.
Dus je kan gewoon vullen etc.
 
Dank je voor je antwoord Freddy!

Maar dat is juist zo vreemd met die PWM hub.. alle plugjes lijken verbonden aan elke fan outlet.
Dan krijgt het MoBo gecombineerde pwm signalen van alle aangesloten fan's.
En ook de power lijkt verbonden, terwijl er een apart SATA power plug aan zit.

Het gaat om de: Aqua-Computer SPLITTY9 ACTIVE - active splitter for up to 9 PWM fans die ik ergens in september bij je gekocht heb.

Ik heb geprobeerd wat na te meten, maar er zit electronica tussen, dus die meting is nooit zuiver, tenzij je het circuit layout kent..
 
De sata power connector zou ik er zelf sowieso aan vastmaken, of je nou 2 fans of 9 gebruikt.

Het ziet er misschien een beetje gek uit dat de connectie kabel voor naar je moederbord alle 4 de draden heeft terwijl die er eigenlijk maar 2 nodig zou hebben maarja, dit kan je gelukkig negeren. Als het goed is trekt die geen of in ieder geval niet teveel stroom via je moboheader omdat de fans die al via de sata connector krijgen.
 
Check, thanks :)

Zal kijken naar het effect, tegen de tijd dat alles klaar en aangesloten is.
En anders haal ik zelf maar 2 pinnetjes naar het MoBo en 2 pinnetjes van alle fan's behalve 1 los.

Schematic van PWM fan's zijn bekend en schade kan je er niet echt mee aanrichten.. ;-)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
H Antec P182 eerste keer met water spelen Gallery & Build Logs 43
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan