• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

demi/ gedestilleerd water - Toevoegingen ?!

Deze zouden goed op elkaar moeten passen omdat Feser beide producten maakt


dat zal wellicht wel zijn, maar waar het dan ook op neer komt is wanneer iemand 1/2 ,3/4 wilt, BEHALVE tygon, gewoon block zit mbt clear slangen? :(

is tygon dan echt zooo slecht van kwaliteit, duurzaamheid enz ? :s

vind het anders maar wat jammer om ff andere maten (fittings dan ) voor de volledige loop te gaan nemen snapje
 
Nee Tygon is qua slang helemaal niet slecht en ik gebruik eigenlijk altijd tygon... het enige wat er met Tygon is dat de slang snel troebel wordt en het er daardoor dan wat minder mooi uit ziet.
Voor me zelf vind ik dat niet erg, of ik koop nieuwe slang of ik laat het ff zo zitten..

De E1000 slangen voor Tygon zouden wat minder snel moeten vertroebelen, maar zijn ook weer wat duurder.

De slang maat die ik het lieft gebruik is 3/8-5/8, precies de goede dikte en knikt bijna niet invergelijknig met 1/2-3/4 en 3/8-1/2
 
Tygon R3603 voor als je kraakheldere doorzichtige slang wilt hebben. Na ongeveer een maandje of twee/drie begint deze slang doffig te worden. Met gekleurde vloeistof zie je dat doffige lang niet zo goed dan wanneer je ongekleurd heerlijk helder water gebruikt.

De overige clear slangen die ik gehad heb zijn lang zo helder niet als Tygon R3603. Masterkleer, Primoflex LTR, Tygon B44, Tygon 1000 en Feser clear zien er nieuw bij lange na niet zo mooi helder en glanzend eruit als R3603. In dat opzicht gaat wat helderheid R3603 wat langer mee dan de rest, omdat deze na ongeveer een maand gebruik zo helder is als de rest nieuw uit de doos komt. ;)

Na verloop van tijd wordt alle clear slang dof. Maar na verloop van tijd begint bij 99% van de waterkoelenthousiastelingen het toch alweer te kriebelen om iets te veranderen@winkelwagentjes vullen. :D
 
Hoi,

ok, net een review @ overclock.net er op zitten

een hele discussie van meer dan 2200 posts....... het ging maar over 1 ding, namenlijk, merk van slangen, "dof" worden van slangen enz...

Plasticizer Problems / Discussion / Gallery ( voor diegenen die niet weten wat te doen :p )

waar het op neer komt is, ==> het "dof" worden van een slang zou te maken hebben met de" plasticizer" verwerkt @ de tubing,
dit is een vervelende eigenschap bij alle clear slangen, dus het maakt geen *** uit welk merk je nu neemt, clear slangen worden na verloop van tijd, doffig, door een vuil vies wit goedje, dat je perfect kan waarnemen als een tube na vier maand ofzo midden door zou snijden, wit-poeder achtig iets, ( en ja, het zit dus ook @ je fittings, rad's enz :( )

R3603 tygon zal er misschien kraakhelder uit zien in het begin, maar bevat net zoveel plasticiz. dan al de rest.

voor mensen die dus CLEAR slangen willen, met echt CLEAR water , ( geen dye, geen colored premix, what so ever )

moet je dus echt wel op zoek gaan naar een slang ZONDER die " plasticizer" ...

Tygon E1000 zou daarvoor in aanmerking komen... ik ga het alvast daar eens mee proberen, indien het ook doffig word, mja, colored tubing dan maar .
het schijnt dat e1000 wel niet prettig werkt zoals de r3603 maarja, we'll see :) grtz
 
moet je dus echt wel op zoek gaan naar een slang ZONDER die " plasticizer" ...
Tygon E1000 zou daarvoor in aanmerking komen...

Slang moet per definitie een plasticiser/weekmaker bevatten, anders wordt het gewoon hard als pvc buis
x.jpg

De weekmaker maakt het juist rubberachtig. Traditioneel gebruikte ze DEHP (di-2-ethylhexyl phthalate) hiervoor, maar schijnt de laatste jaren dat dit slecht voor je is (bijv in infuuszak, of slang van melk productie, etc). Daarom is oa Tygon B44 en E1000 ontwikkeld wat geen DEHP gebruikt maar iets anders, toch een soort plasticiser.

De plasticiser maakt het slang ook poreus. Er komt heel langzaam water in te zitten, waardoor clear slang dof wordt. En verder zou de plasticiser verdampen waardoor de slang aan de binnenkant broos zou worden. Wat je in de "plasticizer problems" thread van OCN ziet is alles door elkaar. Ik zie daar geen geleerde chemici posten, is voor 90% hysteria. Ga zelf op dit moment vanuit dat dofheid van de slang niet direct betekend dat er smurrie in mn waterblokken komt te liggen.
 
@ Coolfris : ben heel benieuwd naar deze pic's ervan, want is blijkbaar de enige oplossing nog als je geen last wilt hebben van doffe uitslag @ een tube :s


@ Wisk: dus waar het op neer komy, ze gebruiken iets " anders " dan echte plasticiser dus, "een soort"

welja, laat ons hopen dat die " soort " goed genoeg is om de dofheid te voorkomen en al de rest van de issues die echte "plasticiser" met zich meebrengt.

jammer genoeg bitter weinig review over het gebruik van e1000 ,

en dat ie echt al redelijk dof uit de doos komt zou echt een hele domper op het hele verhaal zijn natuurlijk :( daarom, PICS coolfris !!! :)

wat is dan de oplossing ?

clear slangen MET premix ( colored ) of dye

of gewoon gekleurde slangen, maar bij die gekleurde slangen zit ook plasticizer in, je ZIET gewoon die rotzooi niet :(

* help *
 
welja, laat ons hopen dat die " soort " goed genoeg is om de dofheid te voorkomen en al de rest van de issues die echte "plasticiser" met zich meebrengt.

Net zoals Nutrasweet geen echt suiker smaak heeft, kan je misschien verwachten dat de DEHP vervanger ook wat minpunten heeft. Dofheid zal zowieso laag prioriteit zijn voor Saint Gobain als ze nieuwe types Tygon ontwikkelen. In bijv ziekenhuizen wordt na elk gebruik de slang vervangen. Is eigenlijk gek dat we bij watercooling verwachten dat het een paar jaar helder zal blijven.

Misschien ben ik te cynisch ingesteld :)
 
Buisjes :D!

Mijn pc met acrylic puuupe :)

204767_472853536069729_341606529_o.jpg
 
Misschien ben ik te cynisch ingesteld :)

eigenlijk wel :) aleja, cynisch is het verkeerde woord een beetje trouwens

als de helderheid/dof worden etc. "bijzaak" is, wat is dan eigenlijk het nut nog van clear slangen bij ontwikkeling van nieuwe types,
watercoolers kunnen kiezen of wel gekleurde slangen , of clear, mensen die voor clear kiezen, kiezen daar Bewust voor met een effectief DOEL, namenlijk doorzichtbaarheid, als de fabrikant dat niet kan garanderen, en het boeltje dof gaat uitslagen, tja, dat ze dan ineens stoppen met die clear slangen aan te bieden, en gewoon opgekleurde aanbieden he... is wsl ook te cynisch van mij, maarja..

wat jij aangeeft is eigenlijk dat wij "teveel" verwachten, ik spreek niet over een " paar jaar," maar na een paar weken dofheid is toch wel een beetje teveel van het goede he ...dat je vroeg of laat je slangen moet vervangen, so be it, maar niet na 1 maand bv.

en de dofheid prioriteit is nu net 1 van de belangrijkste zaken vind ik dan voor waterkoelers, waarom kies je anders voor clear..........................


extra:
plexi buisjes gaan maken is ook een mogelijkheid, maar... ben toch nog benieuwd naar de pics van coolfris over die e1000 van tygon ;) :)
 
als de helderheid/dof worden etc. "bijzaak" is, wat is dan eigenlijk het nut nog van clear slangen bij ontwikkeling van nieuwe types,

Omdat Saint Gobain niet voor de watercooling markt ontwikkelt. Bij hun slang gaat het om of het veilig is voor melk e.d. En de verpleegster wil het bloed wel zien vloeien.

En bedrijven zoals Primochill die slang verkopen dat wel specifiek voor watercooling is bedoeld - die hebben dan weer te weinig budget om goed R&D te doen.
 
Omdat Saint Gobain niet voor de watercooling markt ontwikkelt. Bij hun slang gaat het om of het veilig is voor melk e.d. En de verpleegster wil het bloed wel zien vloeien.

En bedrijven zoals Primochill die slang verkopen dat wel specifiek voor watercooling is bedoeld - die hebben dan weer te weinig budget om goed R&D te doen.



ok. je statement = nu zeer duidelijk, waarvoor dank :)

hoe dan ook blijft de essentie van dit hele topic nog jammer genoeg onbeantwoord/ onduidelijk


mensen die CLEAR slangen gebruiken:

na x-aantal tijd ( en dan heb ik het niet over "jaren") ( dagen/weken) word de tubing DOF
hoe valt dit te verhelpen -
types slang/ merk ?
heeft het iets te maken met addtiives @ destil water, zoals pt nuke, of silver koil ? en kan je beter een premix nemen ?
is en blijft het een issue met clear slangen in het algemeen ?

tygon e1000 ? zonder plasticizer : good or no good ... ervaringen ? pic's ...?

zou nog altijd graag clear slangen gebruiken, met gewoon ofwel premi, destil water, maar ik wil GEEN dofheid ... wat is nu de echte oplossing hiervoor.
 
Het is hier nochtans al vaak gezegd:

Er is geen oplossing zoals jij die wilt.

Net zoals er helaas geen kippen zijn die gouden eieren leggen zijn er geen slangen die clear blijven. Fabrikanten kunnen (en hebben) het proces van het dof worden een beetje vertragen, maar that's it.

Wil je iets dat echt clear is en nooit zelfs maar het kleinste beetje verkleurt dan zal je een glas smelterij moeten aanspreken voor een set costum glazen buizen, en dat zal je een hele flinke duit kosten (als je het al vind). Een oplossing die veel haalbaarder is, is met acryl buizen zoals hier boven gezegd is. Deze zijn moeilijker te maken, maar zullen veel langer clear blijven, hier kan je met demi-water mogelijk zelfs over jaren spreken. Als deze beide niet haalbaar zijn voor je, dan zal je er toch mee moeten leren leven dat ze verkleuren.
 
Na 2 maanden ;)

Let niet op stof en vette vingers en de niet scherpe foto

257279_504118746276541_206519219_o.jpg


Tubes zijn kraakhelder, en zullen dat na lange tijd ook zijn!

*btw, lees je topic is totaal opnieuw over, want je vraag elke keer hetzelfde in je opsommingen :S! je kan niet altijd je zin hebben ;)
 
Tubes zijn kraakhelder, en zullen dat na lange tijd ook zijn!

*btw, lees je topic is totaal opnieuw over, want je vraag elke keer hetzelfde in je opsommingen :S! je kan niet altijd je zin hebben ;)


na twee maand, euhm, welke tubing is dat dat je daar gebruikt ? :p

zal nu wsl ff " dom " overkomen, maar zie/ vind het niet direct terug :p


en mijn excuses voor de dubbele, 3dubbele, 4dubbele posts qua inhoud :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Demi water vs. (zonnebloem)olie Waterkoeling 1
T Demi water met Mayhems Dye en nog iets nodig? Waterkoeling 2
dio alg in waterloop met demi water Waterkoeling 43
LoyalFoxx Mystic Fog | EKWB | houdbaarheid en gedestilleerd water Waterkoeling 2
D Gedestilleerd of gedemineraliseerd? Waterkoeling 5
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D EK Water Blocks EK-Quantum Kinetic TBE 160 DDC PWM D-RGB - Acetal Te Koop 1
R Water cooling Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Magnitude sTRX4 Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
Jason Bitspower Water Tank Hexagon 34 With RGB - BP-WTH34AC-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Agokas79 Agokas79/Angelo kasiaris/First sff water-cooled pc. Waterkoeling 2
Jason EK-Classic GPU Water Block Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
Thim geen water circulatie. Waterkoeling 12
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Singularity Computers - Arterial Dual 560mm Water-Box HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Suggestion: Bitspower air-exhaust (automatic) and water-exhaust fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason EK-Quantum Vector RX 6800/6900 D-RGB Water Block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Classic VGA Water Block for GeForce RTX 3080 & 3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
V Water Block for Aorus 2070 Super? Waterkoeling 12
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
R Demineralized water for coolant Waterkoeling 1
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
Freddy Bitspower Water Cooling Kit Merge Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S terug trekkend water?? Waterkoeling 11
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
S Water koelvloeistof aanvullen Handleidingen en Installatie Tips 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan