• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Andreas First build from scratch

andreas

Junior Member
Andreas First build from scratch

Waarom?
Zoals de meeste hier op het Highflow forum en shop aan de haak geslagen door watercooling. Een geldopslorpend monster:092:
Begin van het jaar heb ik mij eraan gewaagd. Ik was direct verkocht.
Nu wil mijn eigen case maken geoptimaliseerd aan mijn huidige wc componenten en een nieuwe grotere en dikkere radiator. Alleen geven het budget en mijn beschikbare tijd niet altij mee:icon_neutral:.
Dus was de uitdaging een case te maken die zowel budget vriendelijk is, geen maanden slijp/vijl/zaagwerk vraagt, relatief in korte tijd te maken, vormelijk mooi, functioneel, geen mobiele kermis, goede koelprestaties, niet groter dan de doorsnee moutainmod, realiseerbaar,... Kortom onmogelijk eigenlijk :),P)

Verschillende ontwerpen begonnen bij gelaserde alu panelen, complete plexibehuizing, mdf (zag ik direct al niet meer zitten), ... Telkens teruggekoppeld aan de uitvoerbaarheid en beschikbaarheid/prijzen van de materialen te vinden in de winkels/shops.

Een van die vele ideeën heeft eens op het forum gestaan, een copra cora constructie, component van een case:
gesnedeenal800pix.jpg

Helaas was deze prestatie/prijs niet interessant genoeg, mits ik deze wou uitvoeren met 18 koelbuizen. 2 maal een constructie als op de foto maar dan telkens met 9 alu koelbuizen.

Toen wat verder gezocht en uiteindelijk gestrand bij een Watercool Mo-Ra 3. Een product compleet aangepast aan de wensen van de watercool forumaanhangers.
Goede modulaire unit, goede koelprestaties, geen rpm fans nodig,...
Bovendien te koelen met 4x 18mm fan. Moet ik maar 4fans aanschaffen ipv 9.

Overige te gebruiken onderdelen:
I7 860 @ 4,2 met HT aan
HD 5850
Kingston 4Gb 1333Mhz DD3
MSI p55-GD65
Samsung 1TB
Corsair ATX 650W
Sony NEC DVD RW

Heatkiller 3.0
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2


nog te bestellen:
Watercool MO-RA3 4x180 LT Black
4x Silverstone 180MM Fan SST-FN181-BL
gpu block (later wanneer het spaarvarkentje terug meer weegt)



Voorontwerp

Hiermee dus begonnen een case op te bouwen in sketchup. Er is vooral gelet op soberheid, functionaliteit, positie van rad, wegwerken van kabels, wel of niet realiseerbaar, airflow, zo goedkoop mogelijk, tijd sparend tijdens uitvoeren.

Alle onderdelen zijn uit aluminium (uitgezonderd het zijpaneel) en zijn "goedkoop" op maat te bestellen en zelfs in verstek gezaagd. Elk onderdeel is dan ook een bepaalde lengte van een standaard maat paneel of L-profiel of staaf.
Enkel in 4 panelen moet er materie worden uitgesneden. Wel zal er wat geboord en getapt moeten worden ondanks ik veel delen met 2 componentenlijm wil lijmen. 120kg/cm² sterk. Sterk genoeg dus.

Belangrijkste afmetingen
Behuizing 450x450x450mm
Alupanelen 2-3-(4?)mm dik
L-profielen skelet 30x30 en 3mm dik
Extra profielen in hoek tot 20mm dik
Een hoop details gaan wrs nog veranderen/verbeterd worden. Het is mijn eerste build dus zal ik ik ook 101zaken vergeten. Dus opmerkingen/punten van verbetering zijn zeeeer welkom

casegif3.gif
Verduidelijkende gif.

56877297.jpg
Case

2 Materialen: aluminium en een plexi zijpaneel.
De zijpanelen gaan bevestigd worden met kleine magneten en geplakte metalen deeltjes.
Hierdoor zijn ze "makkelijk" te demonteren. Het aluminium zal verder ook niet geleiden.

37770800.jpg
Plexi-window

63727939.jpg
Binnenzicht

Hier zit de grote 415 x 383 x 65mm radiator in de bodem. Ze zuigt onder de case koude lucht binnen. Deze wordt door de radiator iets opgewarmd (zal niet meer dan een graad of 2 zijn). Deze lucht wordt doorheen het rooster dat je ziet gebruikt om mobo, ram, hd's rz koelen en vervolgens terug naar buiten te gaan.
Linksboven zie je de voeding. De kabels worden omgeleid via een gat in het dubbel plafond, meer hierover in een later beeld. Rechtsachter zie ophanging van de drives en harddrives.

23106026.jpg
Onderkant

Hier kan je de intake zien doorheen het rooster voor de airflow van de rad.

71199855.jpg
Moederbord-Backplate

Het moederbord tray is samen met het achterpaneel uitschuifbaar. Dit is handig als er iets aangepast moet worden.

83113188.jpg
Achterzijde

39348795.jpg
Radiator

De radiator is uitschuifbaar aan de achterzijde wanneer die losgekoppeld is.

84998524.jpg
Topview

Outake fan boven moederbord.

77257393.jpg
Bekabeling

Hierboven gaan de kabels van de voeding en andere onderdelen doorlopen die achter het moederbord uitkomen.

Stand van zaken:
Nog een beetje fijntunen van het idee en wachten op proefstaaltjes van het aluminium.
 
Ga ik volgen, maar zou je je voeding niet aan de achterkant willen stoppen? lijkt mij sowieso al een pak mooier voor het zicht doro het window ;)

Heb ik ook met liggen spelen. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uitwat het nu wordt :p. Als ik de voeding achter het moederbord schuif moet het moederbord naar voor en dan staat die haaks op de flow van die onderliggende rad, die zowat de hele bodem bedekt. Ook verdeeld het de ruimte in de case dan echt in 2delen en 2 compartimenten.
 
Mooi project en mooi grafisch voorbereid :)
Hopelijk gaat het beetje mee zitten bij het bouwen (zal wel niet, altijd onvoorziene problemen :p Maar dat kan natuurlijk ook leuk zijn :))!
 
Vandaag verlofdag in het grijze belgenland. Dus nog geen staaltjes gezien waar ik zo nieuwsgierig naar was.
Momenteel zijn de meeste panelen 3mm in het ontwerp. Maar Ik heb hier een oude 3mm brakke bricoplexi en deze dikte in aluminium is redelijk massief.
2mm alu panelen zou misschien beter zijn en zou ik de kosten met een factor 1,4 kunnen delen.
De alu panelen in mijn cm590 zijn 0,8 of 1mm dik.

Mooi project en mooi grafisch voorbereid :)
Hopelijk gaat het beetje mee zitten bij het bouwen (zal wel niet, altijd onvoorziene problemen :p Maar dat kan natuurlijk ook leuk zijn :))!
Idd kruipt wat werk in. Maar scheelt ook zeer veel werk achteraf. Alles is op pc dan al eens digitaal gebouwd tot op de millimeter, nu alleen hopen dat het inderdaad in de realiteit ook wat meevalt:p

Mooi strak ontwerp! Super ook met die uitschuifbare radiator. Handig om 'm af en toe af te kunnen stoffen. :023:

Ben heel benieuwd. Succes met het bouwen. :)
Ik was van de week wat aan het opmeten in huidige pc en kwam daar ineens een zeer stoffige rad tegen. Dus gelijk een oplossing voor gezocht in nieuwe build:p
 
Vandaag nog geen proefplaatjes ontvangen, ze zullen dus voor morgen zijn. Ze zijn op de post gegaan vrijdag.

Wel eventjes de plaatselijke hubo binnengesprongen opzoek naar een M3 tap en ijzer voor mijn magneet sluitingen.
Die tapschroeven waren enkel te verkrijgen in een kostelijk veel te uitgebreide tapset.
Dan maar eventjes in de rommelbak gezocht op goed geluk een daar was zeker een klein setje te koop voor € 7,50 :p

klemtapmetaal.jpg

Links handige lijmklemmen, die ideaal zijn om aluprofielen te lijmen. Had alleen maar zware schroefklemmen.
In het midden tapsetje.
Onderaan plat ijzeren profiel dat in kleine stukjes gaat moeten gezaagd worden. Deze gaan dienen voor de magneet sluitingen.

tapspecs.jpg

Details

sluiting.gif

Sluiting van zijpanelen. Dat donker stukje rechts is het ijzer. Die platte cillinder links op het paneel is een magneet.
 
Vanmorgen de staatljes ontvangen.
2mm lijk me voor de panelen meer als genoeg, weegt lichter, bewerkt makkelijker,... De profielen van het geraamte blijven 3mm. Derest varieren naargelang de beschikbaarheid.

4mm aluminium weegt best wel veel :s

Van onder naar boven:
4mm - 3mm - 2mm - 1.5mm - 1mm

15gxphu.jpg
 
Vorige donderdag 71 stukjes op maat besteld. Zojuist aangekomen. Wel een goede service: een uur op voorhand eerst telefoontje of de levering kon ontvangen worden. Freddy krijgt service concurrentie :D


dscf1612j.jpg


dscf1613l.jpg
 
oeh, :D Die kende ik nog niet, niiice.

Idd leuke shop. Geen extra kosten voor verzagen en verstek doen ze ook gratis.

Al een eerste onverwacht obstakel tegen gekomen. Nu dacht ik dat 'in verstek' bij profielen dat beide zijden in 45° graden gesneden worden. Dus dat was niet het geval.
Dan maar wipzagen en vijlen. 18 keer een hoekje eraf en bijvijlen. Dat ging verdacht goed. Ik hoop straks daarmee klaar te zijn dan kan ik het "geraamte" van de case al bijeen lijmen.

dscf1616v.jpg

Links was het, zoals rechts moeten de profielen zijn.

dscf1619o.jpg
 
yikes als ik naar die prijzen op die site kijk voor alu platen dan bedenk ik bij mezelf: ik wordt echt dik int zak gezet hier bij de lokale shop...
Lijkt met wel een handige service, alles direct op maat ontvangen :D
 
dscf1620s.jpg


Alle hoekprofielen bijgewerkt.


dscf1623u.jpg


Ijzersterke 2 componentenlijm die wel een lange hardingstijd heeft, maar dit heeft als voordeel dat je tijd genoeg hebt om alles perfect tegen elkaar te zetten en af te meten.
Je kan de verharder en de binder nog onderscheiden als je goed ziet.

dscf1624m.jpg

Eerste hoek verlijmd.

dscf1627f.jpg

Meer gelijmd

dscf1631s.jpg

De vier onderste hoeken zijn verlijmd.

dscf1632j.jpg

Detail van de lijm verbinding. Achteraan en rechts staan wel wat plaatjes om zeker alles recht te hebben.
Het losmaken van de lijm gaat enkel wanneer je u trekhaak van de auto vastmaakt aan deze verankerde case en je serieus in toeren gaat. Of in een pot met kokend water:D

Nu dit eerst laten drogen voor ik verder kan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
vincent Cinewall build Overige Builds 23
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
A nieuwe build phanteks evolv shift x ryzen 5 Gallery & Build Logs 0
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
M Lek gehad in mijn build Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
N Nieuwe desktop build (WIT) Handleidingen en Installatie Tips 1
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
kier Kier - Green Lantern Scratch Build Gallery & Build Logs 2
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
Dave-V 2 pc desk build, audio ruis. Problemen & Oplossingen 13
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O nieuwe build Gallery & Build Logs 11
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
MisterIce Home server/FreeNAS build Gallery & Build Logs 7
S 900D build Gallery & Build Logs 5
C Advies Build Waterkoeling 1
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
Dirk Kramer Red Carbon desk build Gallery & Build Logs 15
H Custom waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan