• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

advies waterkoeling

pedra

New member
Ik wil zoals zovelen binnekort een nieuwe computer in elkaar zetten en ik dacht het deze keer met waterkoeling te doen. Dit is met name voor het geluid en niet voor het overklokken(misschien een klein beetje)
Ik twijfel nog of ik voor cpu+gpu AIO zal gaan of zelf een loop in elkaar ga knutselen maar ik wou graag kijken wat mijn opties zijn.

Als kast wil ik een phanteks p600S gebruiken. geluiddemping zorgt natuurlijk niet voor de perfecte airflow bij deze kast is het makkelijk om voor wat extra luchttoevoer te zorgen wanneer ik merk dat fans te hard moeten draaien.

ik dacht eraan om maximaal gebruik te maken van de ruimte die er in in deze kast dus 1 420mm rad en 1 280mm rad met arctic p14 fans
Ook heb ik al een beetje rondgekeken naar de onderdelen die ik daar nodig voor zou hebben.
ik dacht zelf aan de volgende onderdelen
water.png

omdat dit de eerste keer dat ik mij verdiep in waterkoeling heb ik nog een aantal vragen.

1) zijn de onderdelen die ik hier genoemnd het het volledige boodschappenlijstje of heb ik nog andere spullen nodig?
2) voor de radiatoren is het verstandiger om voor dikkere radiatoren te gaan . de ruimte is er maar zorgt dit dan voor extra belasting voor de fans?
3) Is de keuze van de pomp voldoende voor deze build. Ik zie veel verschillende opties en ook in prijs maar heb de kennis niet om er duidelijk onderscheidt in te maken.
4) voor optimale stilte zijn dit de juiste onderdelen of zijn er nog andere onderdelen (zonder extreme prijs) aan te raden?
5) ik heb geprobeerd om een beetje de kosten te beperken maar mag ik verwachten dat het rond deze prijs zal zijn?

Alvast heel erg bdankt
 
Hey Pedra,

Je winkelmandje ziet er opzich prima uit, je hebt kwalitatief goede componenten uitgekozen en die pomp zal meer dan sterk genoeg zijn om deze loop aan te kunnen.

Je mist nog wel wat. Je hebt cryofuel concentrate in je winkelmandje maar dat moet nog gemixed worden met demiwater. Je kan ook een kant en klare versie hiervan kopen. Ga er maar vanuit dat je voor jouw loop wel iets van 3 liter nodig gaat hebben.
Ook heb je 10 fittingen maar volgens mij heb je er maar 8 nodig, of wil je ook je GPU gaan waterkoelen? (dan heb je nog een gpu blok nodig)
Verder heb je een 240 radiator gekozen terwijl je het over een 280 radiator had dus nog even goed opletten ;)

Je kan inderdaad voor dikkere radiatoren gaan, dit levert meer koelvermogen op.
het grootste probleem met dikke radiatoren is ruimte, je hebt een grote kast en de 420 radiator die voorin komt kan wel wat dikker zijn dan degene die je nu hebt gekozen. De 280 radiator die bovenin komt zal waarschijnlijk wat meer issues hebben met clearance maar dit kan je waarschijnlijk pas goed zien als je je case hebt met de onderdelen erin gemonteerd.


Los van dat zijn er nog wat kleine dingen die je leven een stuk makkelijker kunnen maken zoals:
- Een slangknipper, met een schaar ga je wat moeite hebben om de slang recht af te knippen.

- Hoekfittingen, dit zijn 90 graden hoek fittingen waardoor je je tubes vaak veel efficiënter kan laten lopen.
Soms moet je je tube zo'n scherpe bocht laten maken dat er een knik in komt, deze vouwt je tube dubbel waardoor er geen water meer doorheen kan, om dat op te lossen kan je dus zo'n hoekfitting gebruiken.

- Aftapkraan, meeste mensen die een custom loop bouwen houden ook alvast rekening met het weer leeg laten lopen van die loop. Ze plaatsen dan (het liefst op het laagste punt van hun loop) een aftappunt zodat als ze hun loop voor wat reden dan ook leeg moeten laten lopen(onderhoud, nieuwe onderdelen, nieuwe koelvloeistof, etc) ze dit heel makkelijk kunnen doen.
Dit kan je doen door een kraantje op een extra uitgang van je pomp/reservoir combo te plaatsen. Of je gebruikt die 1 van die fittingen die je over hebt en plugt de andere kant van die tube dicht met DIT.
Als je geen aftappunt in je loopt bouwt en je moet dus onderhoud plegen, zal je ofwel de koelvloeistof weer uit je reservoir moeten krijgen (erg lastig/langdurig) of je moet een tube doorknippen met alle rotzooi die daarbij komt kijken.

- PSU jumper tool, dit is een handig klein tooltje voor als je je loop gaat vullen. Tijdens het vullen van je loop zal je pomp hier en daar even aan moeten staan en om ervoor te zorgen dat geen van de andere componenten stroom krijgt tijdens het vullen, gebruik je die jumper. Je sluit alleen je pomp op je voeding aan en verder schuif je alleen die jumper over je 24pin. Tijdens het vullen van je loop zal je zien dat je je reservoir helemaal kunt vullen zonder dat het water erg ver door de rest van je loop komt, hiervoor moet je je pomp even aanzetten tot je reservoir bijna leeg is (je pomp niet droog laten lopen, dit levert schade op) Daarna vul je je reservoir weer aan, pomp weer even aan, en dit blijf je herhalen totdat je loop helemaal gevuld is.

Als je nog met vragen zit, brand los!
 
Hey!

Heb je lijstje even doorgenomen, wat dingen die ik zou veranderen:

- Slim radiatoren vervangen door PE versie (Normale) De slim line-up van EK is echt slecht, zonde van je geld.
- Pump/reservoir combo is zo goedkoop omdat de vpp755 erin zit, dat is de alphacool versie van een d5 en dus GEEN originele. Voor een originele ben je al gauw 60-70 euro kwijt! (wel 100% aan te raden dat je een originele koopt.)
- Drainport, altijd handig om te hebben!
- Je mist ventilatoren?
- Ik zou je sterk adviseren om voor een pre-mix te gaan IPV concentrate! Veel makkelijker.
- Misschien klemmetjes voor de fittings, tube zal er wel op blijven, maar better safe than sorry.
- Vul fles is altijd fijn om te hebben.
- Fan controller hub voor je ventilatoren
 
Dankje voor de uitgebreide antwoorden.

Ik heb gekeken wat jullie adviseren en mn hoofd begint al te spinnen van al het plannen dat er nodig is :p

- @Mannozels de gpu wordt ook gekoeld, het plan daarvoor is om een evga hydrocopper 3080 voor te gebruiken. dus zo kwam ik op 10 fittingen maar als ik de fil/drainpoint op de case gebruik heb ik er nog een paar extra nodig
- voor de fittingen, daar is dus het deskundige advies al van belang, heb daarvoor nu andere fitting geselecteerd die geen klem nodig hebben
- over de radiator bovenin zal het vermoedelijk een probleem worden met een dikkere radiator. max hoogte van radiator + fan is 65mm tenzij alle moederbord onderdelen lager zijn dan 5 cm. dus doe maar op safe met een slim radiator.
- is is de slim radiator van alphacool veel beter? in iedergeval deze staat nu in het winkelwagentje
- alle ventilatoren worden 140mm arctic p14 pmw fans
- demiwater ga ik wel bij de bouwmarkt halen :p
- fanhub zit al in de p600 case

met de advies van jullie ben ik al weer wat verder gaan plannen. ook even een voorbeeld van een andere watercool build in de p600s erbij gevonden als voorbeeld
27p8i5oyl3a31.png

en even voor mijzelf een tekening gemaakt wat ik denk nodig te hebben

water2.png

en daarbij kwam ik tot het onderstaande winkellijstje boodschappenlijstje
ik heb ook nog een aantal vragen

1: het koelset ziet er nu al een stuk professioneler uit, is het nu compleet?
2:pompsnelheid / fansnelheid waar wordt dat op bepaald... gaat dat via gpu temp/cpu temp / kast temp of met tempsensor in de loop/pomp?
3: de pomp die ik nu heb gekozen zal zeker goed zijn maar is wel heel prijzig, zijn er nog andere alternatieven aan te raden
4: nog adviezen over betere prijs/kwaliteit onderdelen (want het is nu toch al een stuk duurder geworden)

winkelijst.png
 
Hallo,

Slim radiatoren over het algemeen presteren ondermaats, maar die van EK zijn uitzonderlijk slecht :p
Je karretje ziet er wel een stuk beter uit! Je zou eventueel kunnen kijken naar een watercool pump/reservoir combo als je dat mooier vindt. Echte d5's zijn nou eenmaal aan de prijzige kant.

Ook zou ik normale 90 degree adapters kopen (male naar female) zodat je nooit vast zit aan een bepaalde soort tube. Mocht je ooit op hardline overstappen, kun je die normale 90 degree adapters gewoon gebruiken!

Pump snelheid ligt aan je pomp, je hebt 2 versies, een vario (rode dial aan de onderkant met 0-5 als settings) of een PWM versie, die PWM controlled is. Die sluit je aan op je moederbord en bepaal je zo hoe hard hij gaat. Normaliter laat je de pump gewoon op 1 stand staan en niet op temperatuur etc, heeft geen enkele zin kwa temps etc.

Een inline filter is misschien ook wel fijn om te hebben! Mocht er wat rotzooi in je loop zitten kun je dat er zo makkelijk uithalen, zijn ook niet zo duur.

Je zal wel merken, als je bezig bent met je 1e build, dat je gelijk dingen wilt gaan veranderen. Pas als je echt bezig bent en weet waar je tegenaan kan lopen ga je pas vooruit denken haha, zo leren we het :)

En bestel gelijk zo'n vulfles, is echt super handig om te hebben.
 
ik had nog een aantal vragen

onderhand zit ik ook te denken aan een sliger 590 kast met een corsair 420 30mm radiator. wel al een stukje ingewikkelder maar dat maakt het ook weer leuk.

Ik heb nog wel een practische vraag voor de controleren van de fanspeed. cpu/mobo temp zijn natuurlijk niet accuraat zeker niet als het de GPU is die lekker warm wordt.
met een tempsensor in de loop vang je dat enigsinds op (watertemp ≠ gpu/cpu temp).... maar stel dat ik hierop wil gaan instellen. op de itx borden (gugabite of asrock) zie ik geen tempheader aanwezig. hoe ga de temperatuursensor dan aansluiten?

ook zag ik dat de Hydro X Series XD5 al een tempsensor heeft maar is daar de commander pro een must voor of kan dat ook gelijk op het mobo?
 
Meeste moederborden (zeker itx) hebben helaas geen tempsensor input en dit zal je bijna altijd via een kleine omweg moeten doen.

Je kan kijken naar bijvoorbeeld een Quadro of een Octo, hier kan je respectievelijk 4 of 8 fans mee aansturen, ze hebben allebei 4 temp sensor inputs, een rgb led output en je kan er ook nog een flowsensor aanhangen als je die wilt gaan gebruiken.

Verder kan ik geen goedkopere oplossing verzinnen om je fans te kunnen regelen op de temperatuur van je loop.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan