• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling Nieuwe PC

DoomRider

New member
Beste mensen, graag zou ik wat advies krijgen over het opzetten van een waterkoeling PC. Mijn bedoeling is eigelijk om de koeling zelf te bouwen, dus geen set te kopen, maar echt het pompje, reservoir en slangen zelf in elkaar te zetten.

Over de PC hardware ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil de PC dit jaar of anders volgend jaar aanschaffen en wil met wat gaan orienteren op de waterkoeling.

De volgende onderdelen (die hier van toepassing zijn) heb ik hieronder genoemd + of ik ze watergekoeld wil maken.

Het budget voor de waterkoeling loopt ong tot €800.

EVGA X58 Classified 4-Way SLI --> EVGA X58 SLI Classified 4-Way COOLER Set Nickel POM
Gforce 295 GTX --> Gforce 295 GTX Water block
x-fi geluidskaart, NIET watergekoeld. Lijkt me een beetje nutteloos, aangezien deze meestal niet zo warm worden
6 DDR3 geheugen modules van 2GB --> extra koper koelers + lucht gekoeld, tenzij u denkt dat dit nut heeft, maar aangezien ram meestal niet zo heet wordt
2 - 3 HDs watergekoeld, dus 3.5" HD's met een koelblok, zodat het een 5.25" wordt.
Core i7 900 (type weet ik nog niet precies, maar wel een i7) --> watergekoeld.

Zelf ben ik best wel handig omtrend de computer componenten in elkaar zetten, maar als iemand ander advies heeft hoor ik het graag.

Misschien kan ook de volgorde aangeven worden waarin ik de componenten moet koelen en waar het pompje ten aanzien van het reservoir en/of de componenten moet komen.

De reden dat ik wil koelen is het overclocken en een beetje de stilte. Maar als er fans op de radiator komen, is dat ook geen probleem. De radiator komt waarschijnlijk buiten de kast, omdat ik zoveel wil koelen. Dan is de kast waarschijnlijk te klein.



Koel componenten:
1. Kies jouw Radiator: Black Ice SR-1 480 - http://www.highflow.nl/radiatoren/highflow-480-radiators/black-ice-sr-1-480.html
2. Kies jouw Fans: 4x Be Quiet! 120MM Fan SilentWings PWM 1500RPM - http://www.highflow.nl/fans/ventila...-quiet-120mm-fan-silentwings-pwm-1500rpm.html
3a. Kies jouw CPU block - Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366 - http://www.highflow.nl/water-blocks...a-computer-cuplex-hd-core-i7-socket-1366.html
3b. Kies jouw GPU block - Aqua-Computer AquagraFX GTX295 - http://www.highflow.nl/water-blocks/gpu-blocks/nvidia/aqua-computer-aquagrafx-gtx295.html
4. Kies jouw Reservoir - XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir - http://www.highflow.nl/reservoirs/micro-reservoirs/xspc-laing-ddc-acrylic-reservoir.html
5a. Kies jouw Pomp - Eheim universele pomp 1260 230 Volt - http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/pompen-1/laing-ddc-1plus-mcp355-12v.html
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof - Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN - http://www.highflow.nl/koelvloeistof/kant-en-klaar/feser-one-cooling-fluid-uv-acid-green.html
7. Kies jouw Slang/Tube - PUR slang
8. Kies jouw Fittingen - de fittingen zullen geen probleem zijn, dat is een kwestie van de juiste fittingen bij de juiste maten zoeken
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Volgorde maakt niet uit, zolang het reservoir maar voor de pomp komt, zie meer info hier:
http://www.highflow.nl/forum/f6/volgorde-componenten-loop-1287/
 
Koel componenten:
1. Kies jouw Radiator: Black Ice SR-1 480 - Black Ice SR-1 480
2. Kies jouw Fans: 4x Be Quiet! 120MM Fan SilentWings PWM 1500RPM - Be Quiet! 120MM Fan SilentWings PWM 1500RPM
3a. Kies jouw CPU block - Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366 - Aqua-Computer Cuplex HD - Core i7 socket 1366
3b. Kies jouw GPU block - Aqua-Computer AquagraFX GTX295 - Aqua-Computer AquagraFX GTX295
4. Kies jouw Reservoir - XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir - XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
5a. Kies jouw Pomp - Laing / Swiftech DDC-1Plus MCP355 12Vhttp://www.aquatuning.nl/product_info.php/info/p741_Eheim-universele-pomp-1260-230-Volt.html
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof - Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN - Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN
7. Kies jouw Slang/Tube - PUR slang
8. Kies jouw Fittingen - de fittingen zullen geen probleem zijn, dat is een kwestie van de juiste fittingen bij de juiste maten zoeken
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"2 - 3 HDs watergekoeld, dus 3.5" HD's met een koelblok, zodat het een 5.25" wordt."

Wat????

Als je dat doet hoop ik dat je warm water door je comp heen laat lopen, anders gaat dat niet goed komen. Je moet juist zorgen dat je harde schijven tussen de 40 en 50 graden zijn, dat is de optimale temperatuur voor een harde schijf. Je hebt dan de laagste kans op uitval. Hoe koeler de schijf hoe sneller deze uit valt. Uiteraard is hoger dan 55 ook niet goed, maar onder de 40 zou ik zeker niet willen. Die van mij draaien perfect en ze zitten in een soort schuimrubber ingepakt (ook mijn 10k raptor).

Misschien dat het wel nut heeft om schijven te waterkoelen, maar dan praat je eerder over 15k SCSI schijven die constant in gebruik zijn, 24/7 zoals bij grote database servers. Zelfs als je veel download en veel spellen speelt is het niet verstandig om je schijven te waterkoelen. Hooguit omdat het er leuk uit ziet, maar het is niet beter, maar zelfs slechter.
 
Hoe kom je daar nu weer bij dat tussen de 40/50 graden de ideale werk temp van een HDD is. Google heeft met zijn data centre bewezen dat het iig geen verschil uitmaakt of een schijf nu 24 graden is of 50 graden met kans op uitval.

Anyhoe, HDD watercooling is echt niet meer nodig met moderne schijven. De worden zo heet niet meer, en als je dus wel dermate oude schijven hebt zou ik eerder investeren in nieuwe HDDs dan de oude te gaan koelen :)
 
Hoe kom je daar nu weer bij dat tussen de 40/50 graden de ideale werk temp van een HDD is. Google heeft met zijn data centre bewezen dat het iig geen verschil uitmaakt of een schijf nu 24 graden is of 50 graden met kans op uitval.

Google heeft met zijn data centre bewezen dat het verschil uitmaakt of een schijf nu 24 graden is of 50 graden met kans op uitval.


Om terug te gaan naar de topicstarter:

wat voor kast heb je? Ik weet niet hoe je de 480 gaat bevestigen en of dit in je kast past. voor de rest zo te zien een goede config. Misschien handig om shrouds toe te voegen?
 
Laatst bewerkt:
Google heeft met zijn data centre bewezen dat het verschil uitmaakt of een schijf nu 24 graden is of 50 graden met kans op uitval.


Om terug te gaan naar de topicstarter:

wat voor kast heb je? Ik weet niet hoe je de 480 gaat bevestigen en of dit in je kast past. voor de rest zo te zien een goede config. Misschien handig om shrouds toe te voegen?

Ik ben van plan de boel buiten de kast neer te zetten. De kast weet ik nog niet precies. Ik ben me nou een beetje aan het orienteren.

Maar is dat waar, dat de HD niet onder een bepaalde TEMP uit moet komen?

En wat betreft de pomp die ik gekozen heb, zou die goed genoeg zijn?

Weet iemand misschien ook welke koppel stukjes ik nodig heb om alle slangen te bevestigen aan de koelblokken?
 
Laatst bewerkt:
Als je naar de onderstaande afbeelding kijkt, zie je dat vierkantje dat ik heb gemaakt. Ik zou daar tussen proberen te blijven. Het is natuurlijk niet echt goed te doen om dat perfect voor elkaar te krijgen, maar je ziet wel dat je harde schijf niet gekoeld hoeft te worden.


harddisktemp.png



Als ik zelf kijk naar mijn harde schijf in dit systeem (standaard Dell) draait deze op 41 graden zonder problemen. Deze harde schijf word dan ook niet gekoeld. Je ziet ook dat externe harde schijven vaak niet gekoeld worden. Soms zijn behuizingen met 2 harde schijven wel gekoeld, maar dat is vaak voor de chip en niet voor de harde schijven. Kijk bijvoorbeeld maar naar nieuwe schijven van Western Digital. Mijn vriendin heeft er een van 1TB, en deze schijf zit in een behuizing met rubber daar omheen. Rubber houd juist de warmte binnen. Ook mijn schijven zijn niet gekoeld. Mijn schijven zitten in de volgende behuizing:


1920-1-c_w558_h480.jpg



Zoals je kunt zien zitten de schijven verpakt in een soort van schuimrubber, en hebben om die reden niet de mogelijkheid om hun warmte goed kwijt te kunnen. Dit werkt echter zonder problemen. De temperatuur van mijn schijven schommelt rond de 40 graden (zelfs mijn 10k Raptor).

Zelf heb ik mijn RAD ook buiten de kast, en de pomp met top ook. Persoonlijk vind ik het echter geen gezicht. Zelf heb ik ook die pomp in mijn systeem zitten. Ik vind mijn temperaturen en de prestaties van de pomp wel goed, maar ik heb pas 1 build gedaan met waterkoeling. Ik heb om die reden geen vergelijkingsmateriaal, dus het zou kunnen dat andere pompen beter presteren. Als je een nieuwe kast koopt, zou ik persoonlijk kijken voor een grote kast, zodat je de onderdelen misschien in de kast kwijt kan (de pomp kun je meestal wel kwijt, voor de res zou je kunnen kijken naar een 5.25 res. Zelf heb ik mijn 360 rad + shrouds + fans achter de kast hangen, maar het is wel gigantisch. Wat misschien een optie zou zijn voor je is een kast waar een 360 in past, zoals sommige Lian Li kasten en de Corsair 800D. Je hebt misschien ook de mogelijkheid om nog een rad (120 of 240) erbij te plaatsen voor extra koeling.

Kwa fittingen heb ik zelf Feser fittingen. (13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 <- die dus). Ik vind ze zelf erg fijn. Bitspower schijnt beter te zijn maar daar betaal je ook voor. Dat is dan ook de reden dat ik zelf voor Feser fittingen ben gegaan. Heb er zelf geen problemen mee en ik heb ze echt heel hard aangedraaid.
Let kwa UV lampen op dat de Revoltec lampen lelijke witte kabels hebben. Het sleeven hiervan is ook niet echt een pretje maar wel te doen. (je zult wat aanpassingen aan de plastic behuizing van de controller moeten maken of de behuizing compleet achterwege moeten laten.
Om meteen door te gaan met sleeven, zelf had ik de In Line sleeves gehaald op HighFlow, maar ik kan je het niet aanraden. Ik heb nu MDPC sleeves en shrinks gehaald, en dat is van echt hele mooie kwaliteit en niet eens echt duur. De shrinks zijn vooral heel goed van MDPC.
 
Over die grafiek, zijn die punten of die balken de failure rate? Als het die puntjes zijn dan is het leuk voor mij. Kamer temperaturen van maximaal 10 graden wanneer ik binnenkom en de HDD's in HW Monitor tussen de 3-6 graden. Draaien trouwens al 3 jaar zonder problemen. En verder alleen 2 Maxtor schijven gehad (5 jaar terug) die ooit de geest gegeven hebben. Daarna overgestapt op Samsung.
 
de . = afr (average failure rate) en heeft te maken met de hoeveelheid uitval van de harde schijven. Als je het document op zoekt op google (zoek naar google harddisk failure) zie je dat daar naar verwijst word. de blokken worden niet echt in behandeling genomen voor zover ik kan zien.
 
super bedankt voor de informatie!

dus het is eigelijk overbodig om HD's te koelen, zolang ze niet boven de 50 - 60 graden uitkomen?

maar is het niet zo dat als de radiator in de kast zit, dat deze minder koelt?
En maakt het veel verschil of ik een 3x 120mm radiator of een 4x 120mm radiator neem?

voor de rest moet het wel gaan lukken. Ik ga het gewoon proberen, moet alleen nog even wachten op mijn salaris :p
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan