• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies eerste waterkoeling.

nedernakker

New member
heej mensen,

mezelf even geregistreerd op advies van Bullus om wat advies in te winnen bij mijn eerste WC build.

het doel is om aan te vangen met WC. ik wil hierbij mijn 980X gaan koelen in een Corsair Obsidian 800D, doel is om met enigszins stilte een goede koeling te hebben om mijn cpu 4,5 GHz + te klokken.

mijn budget zal zo +/- 400 euro zijn, meer of minder mag ook, maar voor 400 lijkt me een aardige startset te realiseren.
link naar mijn winkelwagen so far..

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen

nu ben ik echt een complete noob, dus het enige waarvan ik dan zeker ben is het cpu block.. erg veel beter is er niet toch?

qua pomp en Rad weet ik niet wat de beste keuzes zijn, is de EK rad een goede? er kan een 360 rad boven in de kast, hier wil ik 3 ultra kaze 3000 fans aan hangen icm een goede fancontroller, sta open voor alternatieven.

hetzelfde geld voor de pomp, misschien komt er ooit chipsetkoeling bij, maar op dit moment iig niet, mocht ik ooit uitbreiden op gpu's zie ik mezelf daar wel een aparte loop voor aanleggen dus is dit een goede keuze of zal een zwaardere pomp de prestaties verhogen?

daarnaast koppelingen voor vullen en aftappen, niet geheel onhandig natuurlijk en goede vleistof, weet dat deze UV is en de slang niet doorzichtig. wil verder ook niet echt iets met UV gaan doen, maar wat ik lees is het een goede vloeistof..

alvast bedankt mensen
 
Je kan dit lijstje afwerken voor een complete set:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc



De Scythe UK3000 fans zijn monster fans, maken veel kabaal, maar geven wel veel aiflow :D
Als je die neemt, kan je beter deze radiator nemen:
Black Ice GT Xtreme 360 Black
Die presteren heel goed met hoge airflow fans.

Je mist nog een reservoir in jouw winkelwagen, keuze reservoir kan je gewoon maken op wat je mooi vindt en wat past in jouw behuizing.
Voor de koelprestaties maakt het niet veel uit.


De pomp is een prima keuze, ik heb dezelfde en heb ook twee videokaarten + cpu in dezelfde loop.
Maar als je ook nog chipset blokken erbij gaat plaatsen, kan je idd beter een aparte loop erbij maken of een sterkere pomp nemen (MCP355 of MCP655).


Als je niks met UV doet, kan je gedistilleerd water nemen met deze toevoegingen:
IandH Dead-Water Copper Sulfate Biocidal PC Coolant Additive
Silver KillCoils by iandh


Voor aftappunten, zie hier voor inspiratie:
http://forum.highflow.nl/f14/drain-aftappunt-leegloop-ideeen-847/ :)
 
dank voor je reactie Freddy,

ik wil de fans aan en fancontroller hnagen, ze zullen niet altijd voluit draaien, misschiebn als ik eens erg aan het pushen ben.
Het idee is om meer airflow over te hebben als ik soms wat benches draai.. in hoeverre presteert de black ice goed als ik de fans op half vermogen draai?

het reservoir is gecombineerd met de pomp en top.. het is de combi set uit je shop ;)

ik ga me vanavond eens verdiepen in het vul aftap gebeuren,

is de slang diameter wel een goede keuze of kan ik hier nog meer prestaties uit persen?

alvast bedankt!
 
De radiator presteert ook wel goed als je de fans op half vermogen draait.
(er zijn radiatoren die beter presteren met fans die langzamer draaien, die hebben minder hoge dichtheid van lamellen, maar die presteren dus minder goed bij fans met hogere airflow)

Slang is prima keuze, prestatieverschil met dikte slang is minimaal.
 
dank voor je reactie Freddy,

ik wil de fans aan en fancontroller hnagen, ze zullen niet altijd voluit draaien, misschiebn als ik eens erg aan het pushen ben.
Het idee is om meer airflow over te hebben als ik soms wat benches draai.. in hoeverre presteert de black ice goed als ik de fans op half vermogen draai?

het reservoir is gecombineerd met de pomp en top.. het is de combi set uit je shop ;)

alvast bedankt!

Een top is geen reservoir, om je loop te vullen gaat niet alleen met een top,dan heb je een aparte losse reservoir nodig.
HighFlow Reservoirs tube/bay/micro res.

Of een reservoir+pomp in 1 gaat dan wel
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir

Of een reservoir bay+pomp in 1, die kun je plaatsen in je 5 1/4 drive bay.
http://www.highflow.nl/pompen/laing-swiftech/tops/xspc-ddc-5-25-dual-bay-reservoir-one.html/

Genoeg ideeen eigenlijk, lees de buildlogs maar eens om wat ideeen op te doen.
 
jullie zien denk iets niet wat ik wel zie in mijn cart.. ik het de mcp 350 in combinatie met de laing acrylic reservoir... (zo staat het in mijn winkelwagen)

maar wat zou beter zijn, een los reservoir met betere top op de pomp of een reservoir op de pomp...
anders neem ik een tube reservoir icm een betere top op de pomp..

EDIT:
heb mijn winkelwagen even aangepast..


zit alleen nog even met het vullen... dit kan ik natuurlijk direct in het reservoir, maar deze zal vermoedelijk (lees zeker weten) lager zitten dan de radiateur.. door te kantelen met mijn kast zou dan de lucht uit de radiateur verdwijnen toch? dan zou in theore een fillport op de bovenste aansluiting van het reservoir voldoende zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met het XSPC DDC Reservoir heb je idd geen reservoir meer nodig :)
Een los reservoir is ook niet beter, tenzij het makkelijker plaatsen is natuurlijk, maar dat staat los van prestaties.

Jouw link werkte niet, heb de link daarom verwijderd.
Let op dat je de link geeft naar een opgeslagen winkelwagen uit jouw lijst van jouw opgeslagen winkelwagens.
Dus niet link naar de "kassa pagina".

Je kan prima vullen, ook al is het lager.
Luchtbellen gaan na loop van tijd automatisch eruit, gewoon een tijdje het dopje eraf en af en toe de behuizing lichtjes schudden en kantelen.
 
dan zal ik het niet goed hebben gedaan, newbie ;)

zo beter zeker?
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen

ik heb nu gekozen voor een los reservoir met een EK top op de pomp.
moet ik er van uit gaan dat nergens fittingen bij zitten? dus voor iedere aansluiting heb ik zelf een fitting nodig?

en wat is de kleinste straal die deze slang kan maken in bochten.. dit ivm of ik haakse koopelingen of anti knikveren nodig heb..
dus voor mijn doeleinden zit ik qua rad/fan combi goed of zou jij persoonlijk iets anders aanraden voor mij?

thanks again.. word hier veel wijzer van!
 
thanks man..

de 2 andere fans heb ik hier thuis al, dus dat is in orde.. zat zo tussen die rotary's te kijken en zie dat je die setjes niet in het zwart hebt? alleen die losse van bitspower? die zijn alleen wel even wat kostbaarder.. mocht ik er tijdens mijn build niet uitkomen, dan kan ik die altijd nog los bijbestellen..

wat is de verwachtte levertijd van deze set, ik zag dat niet alles op voorraad is..
 
zo, even een update.

spulletje zit in ghetto modus in mijn case gebouwd en koelt nu even een i7 870... dit gaat als een trein, koelt 20 graden koeler onder load dan mijn TRUE 120 met 2 1900 rpm gans er op.. dus ik ben erg tevreden.. top Freddy!

nu heb ik alleen 1 vraag betreffende het reservoir
Bitspower Water Tank Z-Multi 150 - POM BP-WTZM150P-BK

die dus..

de pomp geeft gigantisch veel flow (heb hem op 7V lopen nu), en ondanks dat het eerst door de rad en het cpu blok gaat komt het zo hard in het reservoir terug dat het reservoir gaat bubbelen.. ik heb mijn retour slang aangesloten op de aansluiting met het korte chromen pijpje er om.. maar hierdoor ontstaat er door de stroming lucht wat weer in de loop terecht komt door de aanvoeraansluiting..

ik heb er nu even een stuk slang op gezet zodat hij bovenin het water tegen het deksel van het reservoir laat komen, nu krijg ik geen lucht meer maar het reservoir veroorzaakt nog wel een behoorlijk stromingsgeluid.. is hier iets voor?
 
probleem opgelost, gevalletje RTFM, had de aansluitingen in het res verkeerd zitten... zag later dat er een anti cyclone adapter bij zat, die zat in de deksel van het res fabrieksaf... deze zit nu op de inlaat van het res en nu is het heerlijk rustig in het reservoir..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
C Advies eerste wc-build Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies over eerste WC build. Advies Waterkoeling Setup 11
S Advies Corsair 600T - Eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
P eerste build advies Advies Waterkoeling Setup 21
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies voor eerste waterkoelling project intel 3930K, Asus GTX570 en Corsair 800D ? Waterkoeling 3
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
Asphiax Advies over combinaties van producten voor eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 27
R Advies eerste WC setup Advies Waterkoeling Setup 38
D Eerste watercooling setje - advies Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
S Mn eerste wc setup advies/hulp Waterkoeling 4
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
A Graag advies, eerste wk set Waterkoeling 3
I Eerste W.C setup advies. Waterkoeling 9
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan