• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies over eerste WC build.

Kohlzz

New member
Beste Highflow leden,

Na drie tot vier jaar ben ik weer toe aan iets nieuws. Mijn eerste build was ook watergekoeld maar was eerder een All in one kit van Koolance in de tijd rond 2005. Dat was ook de eerste en tot nu de laatste WC build. Nu mijn derde zal ik weer voor een WC setup gaan, maar dan wel custom.

Aangezien ik zelf niet zo ervaren ben, kwam ik naar hier omdat ik door het lezen van wat topics toch tot conclusie kwam dat hier erg goede service te verkrijgen is die ik enorm waardeer.

Systeem die ik nu neem zal zijn:

CPU: i7-3930k (ofwel wachtend op de Ivy bridge-e)
MOBO: Rampage IV Extreme
GPU: 2x ASUS GTX780's
SSD: 2x welke kies ik nog wel.

Case: Corsair 900D

Ik zou dus de CPU, MB/SB, en de GPU's willen waterkoelen.
Zelf heb ik wel al wat gelezen en reviews doorgenomen maar graag even mening van andere.

In die 900D zit heel veel plaats maar nu zit ik me af te vragen hoeveel radiators ik nodig zou hebben en single of double loop?

Budget maak niet veel uit, zolang ik maar eerlijk antwoord krijg over wat nu echt nodig is en wat niet.

Alvast bedankt!!

Edit: De bedoeling is ook dat ik na een tijd OC ga doen, dus liever future proof.
 
Zal zelf eens uitzoeken wat ik denk.

loop1.png


Totaal 4 radiators:

1 - 480 push/pull.
2 - 480 push/pull.
3 - 240 push/pull.
4 - 240 push.

Het groene gedeelte is loop 1 en koelt alleen CPU en MB/SB en gebruikt rad 1 en 4.
Loop 2 staat er niet op maar de res en pomp staan achter de res die je nu ziet en zal gaan voor het koelen van 2 GTX780's en gebruikt dus rad 2 en 3.

Nou voor RAD 1, deze manier komt warme lucht van de kast in de rad.. is dat niet slecht?
 
In die 900D zit heel veel plaats maar nu zit ik me af te vragen hoeveel radiators ik nodig zou hebben en single of double loop?

Met één dikkere 480 radiator heeft je hardware voldoende koeling. Meer kan natuurlijk geen kwaad. Dan kan je de fans met minder geluid op lagere snelheid laten draaien.

Meerdere loops bieden wat koeling betreft nauwelijks extra voordelen.

Dual Loop versus Single, the facts

Voor de looks is imho een enkele loop mooier, omdat het een cleanere look geeft. Tenzij je zelf van een meer complexe build houdt met bv elke loop zijn eigen kleur en veel slang/buizen routes. Dat is geheel aan je eigen smaak en ideeën van wat je wilt.
Voor betere koeling hoef je in ieder geval niet voor meerdere loops te kiezen.

Twee D5 of twee MCP35X pompjes in serie in een single loop is ook zeker het overwegen waard. Mocht 1 pomp uitvallen, dan zal je geen schade oplopen. Nog een voordeel van twee pompen tov één pomp in één loop is dat je de pompen op een lagere stand kan zetten voor minder geluid, zonder aan pompkracht in te leveren tov één pomp op volle snelheid.






Nou voor RAD 1, deze manier komt warme lucht van de kast in de rad.. is dat niet slecht?


Die radiator kan je beter op z'n kant zetten:

900d_side-1280x1024.png


Voor extra koeling kan je dan bovenin een extra radiator plaatsen. Op zich zou een 480 extra wel goed bij de 900D passen. Het is een kast die ook wel een beetje vraagt om meer. :106: ;)
 
Die Rad 1 is vanboven, het is die van onder die op de kant lig, net zoals op de foto die je toonde.
Voor 2 pompen in één had ik ook wel aan gedacht voor als er één stuk mocht gaan.

Als ik één loop doe, hoe kan ik dit dan het beste doen?

Die kast idd vraagt om meer :) Op die foto's zijn ook 2 loops aanwezig dus het is enkel voor de looks en niet voor winst in temp, ook niet als je OC?
 
Zie die link naar de resultaten van de testen van Swiftech. De hardware daar gebruikt is overgeklokt:
  • Series I, with the Ci7 920@ 4.1Gb and (2) GTX470 FTW in SLI @825/1000, and
  • Series II, with the Ci7 920@ 4.1Gb and (1) GTX470 FTW @825/1000.[/

2x 480 radiator in een singe loop zal net zo goed koelen als twee afzonderlijke loops. Genoeg speelruimte voor de extra warmte van het overklokken. :p


Als ik één loop doe, hoe kan ik dit dan het beste doen?

In de meeste gevallen is het (imo) het mooiste om een zo kort mogelijke slang/buizen route te zoeken. De volgorde maakt hier niet veel uit. Zie ook: http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-12008/
 
handig, bedankt!

Res boven de pomp ja maar als ik al die 4 Rad's wil verbinden dan heb ik wel een heel gedoe met lange buizen.

res -> pomp -> RAD3 -> RAD2 -> GPU1 -> GPU2 -> RAD1 -> MB/SB -> CPU -> res. Die 4de RAD zit er niet tussen nu
Zo heb ik wel meer radiators voor GPU, maar CPU ga toch warmer worden met OC dus kan er toch beter nog een rad tussen? zo ja dan moet ik wel een hele route maken voor naar rad 4 te gaan of maakt dat niet uit?

of kan ik gewoon ineens doortrekken zoals:
RES -> pomp -> GPU1 -> GPU2 -> MB/SB -> CPU -> RAD1 -> RAD4 -> RAD3 -> RAD2 en dan terug in RES.
 
De volgorde is niet belangrijk in een wc setup, je kan alles zo maken zo je dat zelf wilt.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je het beste het res direct boven je pomp moet zitten.
 
Terug ff netjes in het zelfde topic houden..

Heb eindelijk net mijn Corsair 900d binnen gekregen!
In het echt nog net iets groter dan ik dacht van op een foto, goed! Maar ondanks de ruimte ben je toch beperkt met je Radiator setup

Heb 2 keuzes, dikkere rads met alleen push, of wel dunnere rads met push/pull?
 
2x 480 nog steeds? Zou in dat geval zeker voor de dikkere gaan met alleen push. Scheelt weer een beetje geluid.
Koelvermogen heb je al genoeg met die twee rads. Om die reden zal je zelfs met push pull op dikke rads weinig verschil merken.
 
Nou, ben er nog niet helemaal uit blijkbaar. Kwam net te horen dat de Asus GTX780 EOL is. Alleen de OC'ed versies zijn er nog, waardoor dat ik geen waterblokken kan gebruiken denk ik, wat ze zeggen toch dat het een referentie kaart moet zijn anders past het niet, of ben ik mis?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C Advies eerste wc-build Advies Waterkoeling Setup 3
S Advies Corsair 600T - Eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
P eerste build advies Advies Waterkoeling Setup 21
Asphiax Advies over combinaties van producten voor eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 27
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies voor eerste waterkoelling project intel 3930K, Asus GTX570 en Corsair 800D ? Waterkoeling 3
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
N Advies eerste waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 15
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
R Advies eerste WC setup Advies Waterkoeling Setup 38
D Eerste watercooling setje - advies Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
S Mn eerste wc setup advies/hulp Waterkoeling 4
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
A Graag advies, eerste wk set Waterkoeling 3
I Eerste W.C setup advies. Waterkoeling 9
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan