+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header.

Junior Member Shiznit is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sat 11-Feb-17
    Credits
    234
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0

3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header.

Hallo,

Even een korte uitleg:
    Ik had eerst 5 x 3 pin fans (corsair 120 sp RGB, 3 pin aansluiting) aangesloten op een 4 pin pwm aansluiting op mijn moederbord door middel van gewone 3 pin fan splitter kabels.
    Ik kon de snelheid van de fans regelen met het programma Speedfan. Werkte allemaal prima !

Nu wil ik 2 van deze fans blijven gebruiken, en heb ik 3 andere fans ( NZXT AER RGB, 4 pin aansluiting) er bij gekocht. Wanneer ik de 4 pin fans aansluit op de 3 pin splitter kabels gebeurt er niets.
    Dat begrijp op zich ik wel.

Nu is mijn vraag, wanneer ik een 4 pin pwm Y-splitter kabel koop
    ( https://www.highflow.nl/modding/stro...-pin-30cm.html )
    Welke dus 2 x 4 uit en 1 x 3 pin uit heeft, en daar sluit ik weer 4 pin en 3 pin splitters op aan om 2 x 3 pin en 3 x 4 pin fans te laten draaien, kan ik van deze fans dan ook allemaal de toerental van regelen?

Ook sta ik open voor andere ideeën...

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Het moederbord kan van één fan de RPM aflezen en één fan reguleren via PWM.

Bij een splitter heb je dus een aansluiting voor op het moederbord.
    En dan aan de andere uiteinde twee aansluitingen voor 4-pin of 3-pin fans.
    Je sluit dan de PWM fan aan op de aansluiting met 4 draden:

De andere fan zal dan dezelfde voltage krijgen als de PWM fan.

Ingeschreven
    Sat 11-Feb-17
    Credits
    234
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Ja dat snap ik ook, wanneer je gelezen had hoe ik het eerst had, had je misschien begrepen dat ik dat al voor elkaar had...

Ik kon de snelheid van de fans regelen met het programma Speedfan. Werkte allemaal prima !
    En dan leg jij mij uit hoe een splitter werkt....

Mijn vraag was dus, wanneer ik op de pwm aansluiting van mijn moederbord een splitter aansluit die split naar zowel 4 als 3 pin, de dan dan aangesloten 4 en 3 pin fans te regelen zijn wat toerental betreft. Al dan wel niet allemaal met dezelfde rpm.

Sorry hoor, maar door je antwoord krijg ik het gevoel dat je mijn vraag niet hebt of gelezen, of dat ik het niet goed heb uitgelegd, en dat tweede lijkt me sterk, is toch behoorlijk jip en janneke taal, net zoals jouw antwoord btw.

chef prutser Hightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond repute Hightower's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 30-Mar-13
    Credits
    16.725
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    44
    Nou,nou!dat kan wel wat vriendelijker.

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Non-PWM fans of 3-pin fans kunnen niet geregeld worden via PWM.
    Die zullen dus voluit gaan draaien als je ze aansluit zoals jij het beschrijft.
    Je kan eventueel deze er tussen zetten om 3-pin fans alsnog via PWM te laten besturen:
    https://www.highflow.nl/aircooling/f...h-pwhub01.html

Ingeschreven
    Sat 11-Feb-17
    Credits
    234
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    En toch had ik 5 x 3 pin fans aangesloten op een pwm aansluiting op mijn moederbord, en kon ik de snelheid regelen via Speedfan.

Dat is dan toch vreemd ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hightower Bekijk Berichten
    Nou,nou!dat kan wel wat vriendelijker.
    Daar heb je gelijk in.
    Ik was gebrand op een antwoord, en kreeg imo geen antwoord waar ik wat aan had.

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Als het goed is regelt Speedfan de fans via voltage en niet via PWM, met voltage kan je in principe alle fans reguleren.
    Via PWM moet de fan ook echt PWM ondersteunen, daarvoor dient dat extra blauwe draadje die een normale 3-pin fan niet heeft.

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Speedfan regelt inderdaad via voltage, niet via PWM.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    De andere fan zal dan dezelfde voltage krijgen als de PWM fan.
    De voltage bij een PWM fan is altijd 12 volt . Dus die fan zal als 4-pins PWM op de ingestelde fan snelheid draaien en een 3-pin non-pwm fan op max.
    Laatst gewijzigd door Sw333t; 20-02-17 om 14:30.
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Forum Rechten