• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project "omdat het kan"

aadje93

Member
Hierbij het afschot van mijn mini projectje (die in de loop van de tijd denk uitgebreid gaat worden).

Na een lek ~half jaar geleden en daardoor videokaart + moederbord weg kunnen doen ben ik gestopt met waterkoeling, deel van de spullen heb ik toen verkocht (voor erg schappelijke prijzen). Maar ik struikelde vanochtend over een bitspower fitting, en als je dan die glans ziet doet je dat denken aan een erg leuke hobby tijd, en lekker hobbyen "in" de pc.

Daarom besloten weer aan de custom waterkoeling te gaan (op het moment een corsair H100 :111:)

Ik ben van plan om mijn i7 2600K te koelen doormiddel van een externe 1080 rad, die mischien wel passief kan gaan werken, of in ieder geval lage rpm fans.

globaal de gebruikte producten:

bitspower 1/2 3/4 schroef fittingen (8 stuks volgens mij).
phobya extreme 1080 RAD. :101:
metertje of 2-4 feser 1/2 clear, UV Blue slang.
1080 RAD box van freddy (merk weet ik even zo snel niet)
EK Supreme HF full copper cpu block (blijf het mooi vinden die full copper blokken).
bitspower X-station om de fans en pompjes van stroom te voorzien in de radbox.
wat verleng kabels om de radbox van stroom te voorzien (of heeft iemand nog goedkoop een oude computer voeding liggen?).
Koolance quik disconnects (als je het doet moet je het meteen maar goed doen €50 totaal voor 2 slangen :103:
2x alphacool D5 simple (waarom betalen voor plastic wat je later in de kast laat liggen).
EK Dual D5 top.
3x Gentle typhoon 1850 RPM
2x Yate loon blue led (liggen nog in huis).
wat ander 120mm materiaal dat hier nog in huis te vinden is.

Ik hoop dat ik in de toekomst ook kan uitbreiden met fullcover moederbord blok. Voorlopig alleen de CPU omdat het externe gedeelte wel wat kost. Als er mensen zijn die tips hebben, post ze!

Ik verwacht woensdag de 29e het pakket van freddy te mogen ontvangen. Sponsoring mag ook altijd nog hé freddy :p.

Foto's komen zodra de pakketjes verschijnen (en het ergste is denk nog, de rad box zul je in de praktijk amper te zien krijgen :sarc: )


Aadje93/Adriaan.

EDIT:

de hardware is natuurlijk ook wel handig om te vermelden (al word het voorlopig nog niet water gekoeld denk ik).

i7 2600K, 5GHZ met H100 koelert, mischien wat hoger straks.
GTX 580 Direct CU II (asus) 2 maal, mischien waterkoeling, maar de fullcover blokken zijn niet optimaal ervoor (alleen fittingen aan de top zijde, niet aan koper zijde).
Maximus IV extreme die mischien watergekoeld word in de toekomst.
AX 1200W voeding, die valt niet water te koelen.
Obsidian 800D kast.
 
Laatst bewerkt:
Even een vermelding waard, wat een service van freddy!. Ik krijg fles koelvloeistof gesponsord omdat ik vergeten was mee te bestellen (heb er 1 besteld, kreeg er 1 extra gratis bij).

Ook gaat ik dominator GT 2133mhz 1.5V erin zetten (4x4gb). Die komen waarschijnlijk deze week binnen. (zit nu nog op blauwe 1600mhz, 1,65v reepjes. Ook 4x4 gb die de verkoop ingaan volgende week).
 
Zo, de producten van freddy zijn binnen gekomen :D

Allereerst, de grote doos (en redelijk zware doos)

29022012046.jpg

Dan het overzicht van wat freddy mij allemaal geleverd heeft:

29022012047.jpg

Allereerst, de bitspower reservoir. Erg stevig "zwaar" tube reservoir. Je voelt gewoon meteen dat het een kwaliteits product is.
29022012051.jpg

Dan nog wat van bitspower, namelijk het powerstation. Deze komt in de radbox en zal de fans (en denk pompen) van stroom gaan voorzien.
29022012048.jpg

Het EK supreme HF Full copper CPU block (loodzwaar).

29022012049.jpg

En de plek waar de feser one weer afgekoeld gaat worden:

29022012052.jpg

En de plek waar de pompen, reservoir, fans, radiator allemaal in moeten komen.
29022012053.jpg

Zo, dit is voor nu eventjes de foto's van de producten. Ik gaat zometeen is wat dingen in elkaar schroeven. En moet nog even kijken hoe ik de pompen ga bevestigen. Er zit namelijk geen bodem in de rad box, maar wel geboorde gaten voor een bodemplaat bij de voetjes. Mischien maak ik er een triplex plaatje onder. (ben slecht in metaal bewerking, geen middelen voor thuis).

Of mischien komt de pomppen gewoon aan de zijkant (2x D5 met een EK dual top, algemeen bekend topje denk ik zo).

Later vandaag wat meer foto's. Ze zijn helaas gemaakt met me telefoon omdat ik geen foto toestel tot mijn beschikking heb.


Aadje93
 
Het hele zaakje is geinstaleerd. Allereerst wil ik Freddy speciaal bedanken, hij heeft er voor gezorgd dat dit mogelijk is.

Freddy Bedankt!.

Ten 2e, fap voer voor jullie, Lekker overkill een 1080 rad voor alleen een CPU, maar het werkt goed. Op 3,4ghz (stock clocks) is de CPU idle kamer temp, load 35-40 graden.

Ik ga vanacht de stresstest op 5Ghz weer uitvoeren om echt een verschil duidelijk te maken tussen dit systeem en een H100,

Maar de overige foto's van vanmiddag:

aller eerst even de radiator in de box gemonteerd
29022012057.jpg

Daarna ben ik begonnen met het reservoir. Echt een super reservoir. Bitspower is duur, maar het is wel de beste kwaliteit die je kan vinden (alleen het powerstation is beetje brak, PCB zit slecht vast geschroefd. En 1 stroom connector is half los maar dat terzijde)

29022012054.jpg
29022012055.jpg Dit zijn de klemmen van het reservoir. Met de beugel die freddy los verkoopt. Deze zorgt ervoor dat je het res kan monteren op een 120mm fan spot (of 140mm). Ik weet het, het is duur voor zo'n stukkie metaal. Maar het is toch eenmalige investering.

Daarna kwam het aan elkaar bevestigen van het reservoir en de beugels (erg simpel).
29022012056.jpg

Daarna uiteraard het hele spul ingebouwd in het rad-box. Hier heb ik helaas geen foto's van.
Het CPU block is echt mooi, volledig koper. Dat weegt dus wel wat.
29022012060.jpg
29022012061.jpg
29022012063.jpg
Zoals te zien glimt het blok lekker, maar dit zal over 3 maandjes wel over zijn. Helaas heeft de cool laboratory liquid ultra zijn spore na gelaten, aantal sporen van metaal wat je er gewoon niet af krijgt met alcohol/wasbenzine/spiritus. Ik denk dat het geen kwaad kan gezien mijn tempraturen erg goed zijn (zoals gezegt, op 3,4ghz idle rond kamer tempratuur).

Een foto van het systeem in actie.
29022012064.jpg

En de radbox die zijn werk geluidsloos doet (2x D5 op standje 2 op de vloermat dus die dempt. En de typhoons op 7v zodat je ze nagenoeg niet hoort). Alleen het geklots van water hoor je soms :sarc:
29022012065.jpg29022012067.jpg


Ik wil nogmaals freddy heel erg bedanken voor het snelle verwerken van mijn order zodat ik vanmiddag/avond alles mooi kon inbouwen. Zaterdag komt er nog 2133mhz Corsair Dominator GT CL9 1,5v geheugen in (4x4 GB).

Ik moet nu even de bankrekening zijn wonden laten helen, maar zit al te denken aan waterblok voor het moederbord, en de videokaarten. Capaciteit is er genoeg (ook nog even wat extra fans op het rad monteren, er zitten nu maar 3 typhoons in pull op. De fan van het reservoir is een oude die ik ook als shroud heb gebruikt. Deze kan niet draaien omdat er moeren van het reservoir in de weg zitten. Ik had geen spacers meer tijdens instalatie :(. (normaal altijd wel wat verschillende in vooraad).

5Ghz screenshot van een nachtje lekker linx post ik morgenvroeg eventjes :).
 
Ben benieuwd! Heb je ook fototjes van de pompjes met top?
Is dat een dangerden rad box? Of van welk merk is ie :p?

dit is de phoby rad box, de dangerden rad box heeft wat meer ruimte (waar ik ook op hoopte zodat pompen in de radbox paste).

ik heb helaas geen duidelijke foto van de pompen, heb er helemaal niet aan gedacht tijdens de instalatie :(. Maar op google vind je snel genoeg een foto:
d5-dual-top_1000.jpg

edit, je krijg een dopje bij de pomp top omdat er 3 uitgangen zijn (2 voor out-take). Als je wilt kun je ook een reservoir op deze top monteren doormiddel van de multi-option link van EK en daarna de buis van je reservoir erop draaien

5Ghz idle:

5ghz idle.png
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er zeer mooi uit :) Een vraagje echter, waarom heb je je res/pompen voor je rad/op de grond gelegd? is die box niet voorzien zodat je alles mooi op de zijkant kan hangen? Verder mooi gedaan :)

aan de zijkant hangen kan wel, maar deze pompen hebben mounting gaten aan de zijkanten voor 5,25bay montage (in 2 bays neerzetten). En je krijgt 2 metalen plaatjes om onderin te monteren als grond montage. echter, het reservoir moest binnenin komen,en de pompen moeten eigenlijk in een rechte lijn met het reservoir aangesloten worden, je kunt niet met de slang van het reservoir omlaag en weer omhoog. De gaten in de radbox zitten helaas erg laag.
 
Ivm de pompen, dat zou geen probleem mogen zijn, je hangt je rad aan een kant, je pomp aan de andere(onderaan natuurlijk) en verbind dan door langs de onderkant van de radbox. Dan zit je rad alsnog hoger dan je pompen en is alles in orde :)

maar dan krijg je zo'n slangen bende op de grond, erger me nu al beetje aan de wat langere slang van pc > radbox. (ik wil het allemaal zo kort mogelijk hebben). Kort de slang nu denk eventjes iets in zodat de pompen er recht onder zitten. En dan maak ik er mischien nog een plaat onder (onder de radbox). over uurtje komt er een screenshot van ~21 uur linx tempraturen, het is echt warm in me slaapkamer nu

Hierbij de load tempraturen:

5ghz load.jpg
kijk bij maxium @ realtemp. 68 op max. 56 op 1 core als max. Dus erg groot verschil. Denk door de sporen van liquid ultra.

21 uur = gister avond. 13 uur is deze middag. Ik ben helemaal happy met deze tempraturen
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet de schuld van die ultra, ik heb dit ook voor met mijn 2600 en zo zijn er nog velen. En dat het warm wordt in je kamer, wat wil je met zo'n verwarming :p

er zitten sporen van liquid ultra koelpasta op me cpu die er dus gewoon niet afkomen zonder schuurpapier. Maar dat an dus ook zijn dat die sporen de gaten opvullen en de cpu nu vlakker is geworden. Maar het maakt mij atm weinig uit, de temps zijn super :D
 
heey, hoe bevalt je zijpaneel eigenlijk nog?

nogsteeds naar wens of?

bevalt super kenny!. Echt super gedaan met het modden. De gtx 580 kaarten zijn echt beduidend koeler geworden nu. Maar denk ligt na over full cover waterblokken voor de kaarten, met overklokken worden ze alsnog redelijk warm omdat ze in SLI staan en recht boven elkaar zitten.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 10
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 18
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan