• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Inbouwen Waterkoeling

Spuitfles :) kan je ook als leegzuiggereedschap gebruiken.

Voor het vullen is een rad onderin wel erg handig. Je kan 'm nu voor het normale vullen al vol gooien. Dan zit er gelijk al een hoop water in de loop. Voor de koelprestatie + ideale airflow is een rad onderin ook een voordeel. De laag bij de grond is de lucht altijd een toefje koeler dan hoger. (moet je denk ik wel even de fans voor omdraaien. ;)
nadeel in deze opstelling is idd dat het rad met een drain niet leeg komt. Hoeft met zo een spuitfles niet zo een groot probleem te zijn. Bovendien hoeft niet bij elke drain de set geheel leeg te zijn. In sommige gevallen is het alleen voor bv een blokje wisselen of de slangen te vervangen. in die gevallen is het dan ook weer gemakkelijk dat het rad dan vol met water blijft staan.

Maar over je huidige opstelling van die laatste pics. Voor mijn gevoel zit die T-fitting niet helemaal lekker op die plek. Op zich zal het water wel rondgepompt gaan worden, alleen vermoed ik dat die "waterbocht" niet helemaal ideaal is. Maar voor een feit zou ik dat niet durven zeggen.

Mooiere plaats voor de T zo direct op een radiator aansluiting zijn, maar het lijk me van hier te zien dat het lastig is om een rechtstreekse aansluiting te maken tussen de pomp en het rad.
Heb je foto nu in photoshop staan, maar lastig puzzeltje heb je daar. :p

hoi aadje.

ik heb 2 rads. onderin een 240 en bovenin een 360. ik begreep van mijn eerdere vragen in mijn andere thread toen over advies voor de aanschaf dat je een aftap punt zo laag mogelijk in de loop moet hebben. enige lagere punt is van rad240 naar gpu (dus t-stuk bij rad240 uit ipv in).

verder loopt de loop van de cpu output naar de in op de pomp. bovenin gaat de out van de rad360 naar de cpu inlet.

euh, ik zal zo even kijken, ik ga nu even eten

je moet kijken naar de outlet van je pomp (weet niet waar die zit bij die top)

die moet op het middelste gat van je cpu blok,

dan ga je van de onderste naar de 360 toe, (2x 45 graden aan te raden) dan vanuit de 360 naar de gpu block (kan zonder 45graden bochies)

dan vanuit gpu (45 graden bocht aan te raden) naar de 240, en dan van de 240 naar je res?

Laatst bewerkt:
oei man, dat gaat je pomp niet leuk vinden denk ik (word erg veel restrictie als je eerst door een 240 moet, dan nog door 2 blokken en een 360)

je zult al bijna aan 2 pompen moeten ben ik bang. (waarom eigenlijk 2 rads? 1 360 rad is toch genoeg om een i7 en een GPU full cover op redelijke temps te houden? scheelt je ook een hoop gezeur omtrent 240 rad, en zowieso beter CPU eerst, dan gpu)

Hoi Coolfris. Dat deel van de t-stuk is ook het deel waar ik zelf niet helemaal blij mee ben. Ik heb een nieuwe foto gemaakt, hoop dat die wat duidelijker is.

Ik kan op zich nog alle kanten op met deel van de pomp naar het rad naar de gpu. Hier moet ook wel een aftap komen. Ik begreep dat het t-stuk wat ik heb niet rechtstreeks op het rad konden. Is het het beste om de aftap in het stuk van de rad naar de gpu te doen. Zodat ik ook kan aftappen

In mijn andere thread was deze volgorde geen probleem met mijn pomp. Ja waarom 2 rads. Omdat het kon. Verder las ik volgens mij in een ander thread dat het ook niet uit maakte of eerst gpu of eerst cpu moest. Omdat dat minimale temp verschillen zouden zijn. Verder gaat de flow eerst door de 360 en dan cpu. Dus grootste vlak voor cpu

Hoi Aadje. Waarom 2 rads -> Omdat het in mijn kast kon. En 2 was beter dan 1 :)
Verder gaf men in een andere post volgens mij aan dat het niet uitmaakt of eerst gpu dan cpu of andersom omdat vloeistof op een gegeven moment even warm is. Verder zit voor mij cpu wel het rad360.

En in mijn andere thread gaf men aan dat deze pomp het wel zou aankunnen

Bijlagen

• waterkoeling 010.jpg
    waterkoeling 010.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 20
Hoi Aadje. Waarom 2 rads -> Omdat het in mijn kast kon. En 2 was beter dan 1 :)
Verder gaf men in een andere post volgens mij aan dat het niet uitmaakt of eerst gpu dan cpu of andersom omdat vloeistof op een gegeven moment even warm is. Verder zit voor mij cpu wel het rad360.

En in mijn andere thread gaf men aan dat deze pomp het wel zou aankunnen

oh kijk, zal daar eens naar kijken. Dat zal wel helpen met bouwen

Met de restricite van je set valt het denk ik wel reuze mee. Radiatoren hebben vergeleken met de meeste koelblokjes al erg weinig weerstand voor de doorstroom. Hier een topic met wat meer info daarover.

Wat je loop betreft:

35ldr48.jpg

Massas onduidelijk waarschijnlijk dankzij mijn skills :schaam: ;) Maar heel heel heb ik niet veranderd, omdat de route die je gevonden hebt op zich wel de beste is .:p

Ik heb eigenlijk alleen de inlet en de outlet bij de pomp omgedraaid:

pomp -> rad top -> CPU -> GPU's -> dan richting de radaansluiting die het diepst in de kast ligt en vanuit die andere radaansluiting weer naar de pomp. Tussen deze laatste verbinding zou dan die T-fitting voor je aftappunt moeten komen.
Dit is wel het twijfelpunt, want ik weet niet of die goed te maken is. Mocht je de wijziging gaan maken, dan het beste als eerste die laatste verbinding met dat aftappunt erin uit proberen. Als dat lukt is de rest bijna hetzelfde.

nu ben ik jullie kwijt :)

moet ik alles laten zoals op mijn foto?
of moet ik de flow aanpassen naar de foto van coolfris met de pijltjes?
wat bedoelen jullie met het kraantje + stop.
want die zitten helemaal links aan het eind van die lange slang. net achter de rand van de kast

Dit kraanje bedoelt Adriaan en die stop-fitting is meer voor de sier in die geval om op het uiteinde van dat kraantje te draaien.
Om de set af te tappen draai je dan een fitting met een stukje slang daaraan in dat kraantje. Dat slanguiteinde weer in een fles of iets dergelijks. Kraantje open, reservoir open en aftappen maar :)
Wat je hiervoor dan nog nodig zou hebben is dat kraantje, een G1/4 naar G1/4 fitting om de kraan aan de T-fitting te draaien en eventueel voor de mooiigheid die stopfitting. :)

Voor deel is nu dat je dan verder niets meer hoeft te veranderen aan wat je nu al gemaakt hebt.

Als je geen trek hebt om nog iets te gaan bestellen oid, dan zou je die manier van mijn foto kunnen uitproberen. In ieder geval dan als eerste die radiator pomp verbinding.

Hoi CoolFris, dank je wel voor je antwoord. Ik ben blij dat ik de loop zo kan houden. Ik heb al een kraantje namelijk dezeSlang kraan / verbinder Zilver (G1/4) Type 2, volgens mij kan ik die ook gebruiken. Is dezelfde maat. Ook heb ik al een afsluitring. Deze zat volgens mij bij de top. Dit is het t-stuk wat ik heb 10MM (3/8) T-Schroeffitting - 3x schroef MSV. Enige wat ik moet hebben is een adapter wat op dit t-stuk gedraaid kan worden met aan de andere kant een aansluting waar ik rechstreeks het kraantje op kan aansluiten

Is dat beter dan wat ik nu heb met een stuk slang, omdat ik dan gelijk bij het t-stuk de flow rechtdoor tegenhoud ipv dat het naar het eind van de slang gaat en daar wordt tegenhouden of is het puur voor de sier.

Want dat is eigenlijk het enige verschil wat ik moet doen, kraan meer naar het t-stuk verplaatsen.

Sorry voor alle vragen, maar zie soms echt door de bomen het bos niet meer.

EDIT: Zag net dit verlengstuk. http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/extenders-en-adapters/g1-4-naar-g1-4-verlengstuk.html. Bedoel je die?

Als ik toch moet bestellen. Zijn er nog andere kleine dingen die je net iets anders zou doen?

nee, hij bedoelt deze (zoeen dan, niet precies)

en als stop

je draait dat 2x OD ding op je T stuk, daar draai je dan een kraantje aan, en daar draai je voor alle zekerheid een stop op (ook beetje voor de sier, maar veiligheid voor alles, bij mij is ie al een keer gaan lekken toen ik de kraan een tikje gaf toen ik aan het kabel managen was....)

Ik bedoelde deze g1/4 naar g1/4. Ik had 'm vergeten erbij te linken. Deze heeft aan twee kanten een buitenschroefdraad. Daarmee kan je het kraantje aan de T-fitting draaien welke beiden een binnenschroefdraad hebben.

Je zou natuurlijk ook kunnen uitproberen wat je nu hebt. Zelf weet ik niet zeker of die T-fitting op die manier toegepast optimaal is voor de doorstroom op dat punt.

vsf8cz.jpg

Water kiest de gemakkelijkste weg van de minste weerstand. Dat is zeker niet de weg van de doodlopende slang. Dus het water dat uit de pomp komt, zal direct de weg van de doorstroming pakken van het slangencircuit.
Voor mijn gevoel of inbeelding is het geen ideale bocht, maar op basis van gevoel en inbeelding zijn er heel veel misverstanden in de waterkoelhobbie gekomen. :) Je kan er alleen achter komen of het goed werkt door het uit te proberen. je hebt zelfs al een mooi meetinstrument in de loop zitten waarmee je al een goede indicatie kan krijgen of de doorstroming voldoende is. beste indicatie of het goed functioneert is uiteraard als de temps goed zijn. Daar gaat het ten slotte om. ;)

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
Bl4ckj4ck666 PS3 inbouwen in gaming pc Cases en Modding 1
B [Help] pc inbouwen Hardware & Software 11
AceBaran WC+Tips+Inbouwen! Waterkoeling 155
K Waterslangen waterkoeling verlengen. Waterkoeling 2
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan