• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Inbouwen Waterkoeling

speedster999

Junior Member
Hallo Allemaal

Een tijdje geleden heb ik een post geopend met daarin de vragen wat ik allemaal nodig heb, iedereen nogmaals bedankt voor het helpen hiermee. Inmiddels heb ik alle spullen binnen maar ik blijf nog met een paar vragen zitten en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ik heb er 3 fotos bij gedaan om er meer een beeld van te geven, in het plaatje met de naam kast kleurtjes kan je zien wat waar moet komen

-de paarse lijntjes geven de loop aan
-groen het t-stuk met daarin het aftappunt
-rood zijn de gpu 1 en 2
-blauw, pomp+top+reservoir

Ik zit namelijk met de volgende dingen

1a) Kan ik door middel van (UN)Designs Z-Bracket (Fits 120mm fans) mijn Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2" samen met Koolance MCP655/D5/PMP-450 Top / Base Acetal COV-RP450 aansluiten op mijn 240 rad onderin de kast. Ik heb de volgende beugel ook liggen (UN)Designs 3G Pump Bracket.

1b) Kan ik daarna nog wel via mijn pomp een slang op mijn rad240 beneden krijgen met deze fittingen 10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4, of gaat de slang dan knellen?

2) Kan ik 10MM (3/8) T-Schroeffitting - 3x schroef Black Nickel rechtstreeks op mijn onderste rad 240 aansluiten of moet er een stuk slang tussen?

3) Ik wilde een aftap maken op mijn onderste rad dmv een t-stuk (zie vraag 2) met daaraan Slang kraan / verbinder Zilver (G1/4) Type 2. Is dit het beste om te doen van pomp (blauw blok in tekening) naar rad240 of van rad240 naar gpu 1

4) Ik zal vanaf mijn rad naar de onderste gpu (rood) moeten in mijn loop. kan dit met 10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4 op zowel rad240 als gpu, of zal ik met een 45 graden fitting moeten werken op mijn rad240 en een 90 graden fitting op mijn gpu omdat er anders knelpunten komen in de slang?

5) Vanaf mijn gpu 1 gaat de loop naar gpu 2, vanaf daar door naar het 360 rad bovenin. Vanaf daar moet je loop naar de cpu. Zal dit lukken met de fittingen uit vraag 4 of speelt hier hetzelfde en zullen er knelpunten komen. zo ja, moet ik hier dan met 45 graden fittingen werken?

6) Hoe straks moet ik de heatkiller 1366 aandraaien?

7) Welke van de 2 aansluitingen moet ik als IN gebruiken van mijn heatkiller?

Alvast voor het beantwoorden van mijn vragen

groet Barry
 

Bijlagen

  • kast.jpg
    kast.jpg
    198,2 KB · Weergaven: 76
  • kast iets ingezoomd.jpg
    kast iets ingezoomd.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 75
  • kast kleurtjes.JPG
    kast kleurtjes.JPG
    127,7 KB · Weergaven: 84
1a) Dat moet wel lukken, maar welke reservoir heb je?
Het kan zijn dat het te hoog wordt en dat je dan te weinig ruimte hebt voor het reservoir.

1b) Dat gaat knellen, je moet dan 90 graden fittingen gebruiken of Bitspower Snake fittingen.

2) Daar moet een stuk slang tussen (bij alle drie de zijden).

3) Aftappunt kan je altijd het beste op laagste punt van jouw kast doen.
Verder zou ik wel een stukje slang tussen kraan en radiator doen.
Dan kan je het kraantje buiten de kast openzetten en zo de boel leeg laten lopen (minder kans op knoeien).

4) Het kan wel, maar met 45 graden fittingen zal het een stuk makkelijker gaan.

5) Zie hoe ik het gedaan heb bij een systeem, op onderstaande foto zie je goed hoe fijn 45 graden fittingen zijn:
212sd44.jpg


6) Vinger vast

7) De middelste is IN
 
wauw. zo snel al antwoorden, dank je wel. mijn antwoorden

1a) heb ik behalve die ene beugel nog meer nodig? heb een koolance res inline 240mm v2

1b) ga ik bestellen

2) ga ik bestellen

3) rad240 is het laagste punt. maar dat zijn zowel de in als out. maakt het uit op welke van de aansluitingen ik de aftap doe. thnx for the tip

4 + 5) ga ik bestellen ziet er mooi uit

6) gedaan, thnx

7) ok

thnx voor alle antwoorden. dat word nog een bestelling.
 
Hoi Freddy

Daar zijn we weer. Ik heb in de winkel gekeken maar ik kan niet de 45 graden fittingen vinden

Ik wel deze gevonden Koolance 45 graden adapter - Fitting Single, Swiveling 45-Degree NZL-DXG. Kan ik die ook gebruiken. Die rechtstreeks op rad en cpu. En dan daar mijn andere fittingen op. Of zijn er ook 45 graden fittingen in de stijl van mijn andere fittingen?


Ik heb wel de 90 graden fittingen gevonden. Namelijk deze 10MM (3/8) Koolance Schroeffitting 90 graden - G1/4 (2 stuks) NZL-L10P kan ik die gebruiken? En kan ik die rechtstreeks op gpu aansluiten?

alvast bedankt
 
Speedster, Freddy verkoopt volgens mij nog geen 45 graden fittingen waar je direct slang op aan kan sluiten. Wat je echter wel kan nemen is een 45 graden adapter, zo eentje als waar jij naar gelinked had.

Welke misschien beter past is deze.

90 graden fittingen zijn ook te gebruiken. Misschien kan je een combinatie maken van 45- en 90 graden fittingen.
 
Speedster, Freddy verkoopt volgens mij nog geen 45 graden fittingen waar je direct slang op aan kan sluiten. Wat je echter wel kan nemen is een 45 graden adapter, zo eentje als waar jij naar gelinked had.

Welke misschien beter past is deze.

90 graden fittingen zijn ook te gebruiken. Misschien kan je een combinatie maken van 45- en 90 graden fittingen.


Hoi Alex, deze had ik ook gezien. Zo te zien gebruikte Freddy die ook in zijn foto. Achteraf zijn die zeker mooier. Neem die :)

Ik moet inderdaad minimaal 1 90 graden hebben voor mijn gpu1. Ik had deze op het oog, passen weer mooi bij de 45 graden 10MM (3/8) Koolance Schroeffitting 90 graden - G1/4 (2 stuks) NZL-L10P
 
hallo, ik heb nog 1 kort vraagje ik heb een t stuk besteld voor de aftap. mag ik van dat t stuk ook de 90 graden gebruiken voor mijn loop. of moet ik het rechte stuk gebruiken voor de loop. hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel. weet niet hoe ik t anders moet uitleggen.

Bij deze ook een paar fotos. Ik kwam erachter dat ik uni beugel niet ging werken met mijn top. Maar toen ik deze boog werd het een mooie beugel (foto 5). 4 gaten in de beugel welke bij de top geleverd word geboord en deze op de uni beugel geschroefd en nu hangt de pomp + res mooi.

net de fans getest, deze zijn echt stil wauw
 

Bijlagen

  • waterkoeling 003.jpg
    waterkoeling 003.jpg
    189,8 KB · Weergaven: 60
  • waterkoeling 001.jpg
    waterkoeling 001.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 60
  • waterkoeling 002.jpg
    waterkoeling 002.jpg
    209,3 KB · Weergaven: 64
  • waterkoeling 006.jpg
    waterkoeling 006.jpg
    205,4 KB · Weergaven: 60
  • waterkoeling 005.jpg
    waterkoeling 005.jpg
    201 KB · Weergaven: 57
  • waterkoeling 004.jpg
    waterkoeling 004.jpg
    211,1 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
ik zal recht door nemen (bovenste plaatje) doe ik zelf namelijk ook :) (uitgang pomp)

is wat minder restrictie :)


Dat is zeker waar. :) Maar waarschijnlijk heeft Speedster999 praktisch voordeel bij die andere oplossing of wil dit in ieder geval als optie open houden.
Het geringe flowverlies met een extra 90 zal in de uiteindelijke temps niet waarneembaar zijn. Natuurlijk helpen alle kleine beetjes, maar als je omwegen moet maken om bv een eenvoudige oplossing met een 90 te vermijden, dan weegt imho het praktische voordeel veel zwaarder dan het geringe prestatie voordeel.
 
laatste puntjes

Coolfris en aadje93 dank jullie wel voor de input. De 90 graden vraag was inderdaad met een praktisch voordeel. Hierdoor kon ik de loop van de pomp naar mijn rad goed maken. Ik dacht al dat dit iets de flow zou beïnvloeden maar gelukkig niet teveel om het niet te doen

nu is mijn loop geheel compleet. Bij deze nog een paar fotos. Als de geleerden daar even naar zouden kunnen kijken of ze niets vreemds of eventuele fouten zien. Met name of de aftap gaat werken zoals ik hem nu heb liggen. Vanaf mijn pomp met een t-stuk naar aftap en naar rad240 (beneden in de kast). En bovenin of de slang niet te straks staat van rad360 naar cpu.

Als alles in orde lijkt dan kan ik de loop gaan vullen en testen op lekkages.

Als dat goed is nog stroomkabel voor de gpus en sata kabels en dan zou het volgens mij allemaal klaar moeten zijn en zou de pc weer online kunnen :)

Alvast iedereen hartelijk dank welke mij in de 2 threads geholpen hebben om zover te komen.
 

Bijlagen

  • waterkoeling 007.jpg
    waterkoeling 007.jpg
    167,5 KB · Weergaven: 52
  • waterkoeling 009.jpg
    waterkoeling 009.jpg
    173,5 KB · Weergaven: 53
  • waterkoeling 008.jpg
    waterkoeling 008.jpg
    171,9 KB · Weergaven: 56
hoi aadje. ik vat dat absoluut niet beledigend op. ik ben nieuw in waterkoeling en ik wil het goed doen. niet dat ik over een jaar bij het wisselen van water erachter kom. nu kan ik het nog aanpassen. ga er mee aan slag.

heb je een tip hoe ik het beste het deel van de pomp + rad + gpu kan doen met een t-stuk voor de aftap. als je mn fotos ziet mbt onderdelen + ruimte

ziet voor de rest alles er goed uit
 
eh, dat is super moeilijk ivm rad die onderin ligt :)

de rad kun je op deze manier zowieso niet "drainen/bleeden" (tenzij je er eenvloeistof doorpompt)

het beste is het om een rad bovenin je kast te hebben, dan laat je je kast iets achterover hellen (naar de kant van je slangen) en dan loopt ie zo leeg. nu is het nagenoeg onmogelijk :(


BTW op die foto's boven zie ik dat je de outlet van je pomp op de outlet van je heatkiller (onderste) heb gedaan... of zie ik het verkeerd?

de inlet van je cpu block (heatkiller) is de middelste, de onderste is de outlet (of natuurlijk de anderre :))

maar om nog even te reageren, mischien kun je kijken naar een pomp die zowel water als lucht kan pompen, dan kan je proberen je rad leeg te "zuigen" , maar anders krijg je hem echt niet leeg op deze manier :(
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
Bl4ckj4ck666 PS3 inbouwen in gaming pc Cases en Modding 1
B [Help] pc inbouwen Hardware & Software 11
AceBaran WC+Tips+Inbouwen! Waterkoeling 155
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan