• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoe vast draai je een fitting eigenlijk ?

coole kikker

Senior Member
Heb op dit forum eigenlijk nog niet kunnen lezen hoe vast je nu eigenlijk een fitting moet draaien.
Als hij te los zit krijg je lekkage en draai je te strak aan dan gaat de boel stuk (zoals de afdichtring of je kunstof reservoir scheurt).
Ook al is de mate waarin je vastdraait niet in getallen uit te drukken kan dat aardig in woorden.
Momenteel heb ik de fittingen handvast gedraaid met alle kracht die ik in mijn vingers heb (is toch nie veel :icon_lol:) Is dat genoeg of moet ik dan nog wat aandraaien met steeksleutel ?

Hoor graag van jullie "hoe strak" jullie de boel aandraaien.
Ook al ga ik toch proefdraaien, heb ik liever dat het dan al niet lekt zodat de boel droog blijft !!
 
Ik draai ze natuurlijk graag zo vast mogelijk aan !
Maar ben dan bang dat 't weer TE vast is :p

Vb, bij mijn aquastream Xt pomp heb ik dus de in- en uitlaat adapters erin gedraaid en deze draaien geheel tot tegen de pomp.
Daarin vervolgens de fittingen gedraaid en dan blijf ik dus de afdichtring zien. Moet het strakker dat je de ringen niet meer ziet tussen adapter en fitting ?
 
O-ring mag je gerust nog zien.
Als die een beetje samen geperst is, kan het water al niet meer door.

Ik draai met mijn vingers vast tot ik bijna niet meer verder draaien.
 
Ik heb overal de fittingen met de hand aangedraaid tot mijn vingers er pijn van deden :p
Op het waterblock van mijn graka heb ik de stopfittingen echter nog wel iets meer aangedraaid met een steeksleutel, want ik had daarbij het gevoel dat het nog wel iets meer kon zijn.
Het is denk ik vooral een gevoelskwestie, op de een of andere manier voel je wel aan of het vast genoeg zit of niet.
 
Ik ben te sterk, dus ook zonder waterpomp moet ik al erg uitkijken...:doubt::p

Nehh, net als Dopestuff draai ik meestal met de hand aan tot ik niet verder kan en dan met een tang een klein tikkie verder.
 
Stukje stof, met de hand aandraaien en dan met het stukje stof om wat extra grip te krijgen.
Deed ook altijd handvast en dan nog een slagje met een waterpomptang.
Plexi vindt dat niet echt geweldig, met acetal is dat geen probleem.

Handvast met een stukje stof tussen de fikken. :023:
 
ik draai ze meestal hand vast en daarna nog een heel klein slagje met een steeksleuteltje (17).... zit eigenlijk altijd dicht... niet tehard bij plexi want ik heb al een keer mijn DangerDen G80 koelblok laten knappen....
 
Je moet gewoon alles met de hand vast draaien, en als je dat gedaan hebt moet je kijken of de rubber o ring tegen de fitting en het koelblok/reservoir/pomp/radiator aanzit. Ik had bijvoorbeeld bij mijn radiator een lek na dat ik ze met een tang had aangedraaid. Het was alsnog niet ver genoeg omdat de o ring nog niet tot zijn recht kwam. Dus toen nog verder aan gedraaid met een tang en toen geen lek meer :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
stravinski Hoe bewerk je mesh en hoe zet je het mooi vast? Handleidingen en Installatie Tips 5
Bl4ckj4ck666 Barrow ventiel...Hoe gebruiken? Waterkoeling 6
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
E Hoe warm mag het worden? Waterkoeling 4
P Hoe sluit ik 3 mm led's aan ? Advies Waterkoeling Setup 5
djghostogb Hoe Aqua-Computer Aqualis Base 450ml monteren op de Aqualis Pump adapter for D5? Waterkoeling 8
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
J Hoe waterblok schoonmaken? Waterkoeling 2
T Hoe kopier en plak ik in dit forum HighFlow Forum 3
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
O Hoe maak je het makkelijkst een Desk? Cases en Modding 28
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Hoe Corsair Vengeance Heatspreaders verwijderen? Waterkoeling 27
W Hoe aan te sluiten: Aquaero 6 controller en Alphacool pomp Waterkoeling 0
A Hoe heet dit en waar kan ik dit vinden:) Problemen & Oplossingen 8
T Silverstone Raven, hoe 360 radiator extern monteren? Waterkoeling 5
88Gamer88 Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ? Handleidingen en Installatie Tips 34
P Hoe vergroot ik mijn wifi signaal? Hardware & Software 7
J WiFi (hoe (on)gezond is t?) Nieuws en Sport 9
coolfris Hoe een glas water in te schenken Handleidingen en Installatie Tips 1
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
K Hoe sluit je een FrozenQ Reactor Core Extreme Blue Reservoir V2 aan? Waterkoeling 3
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
cederieck Knik in loop Hoe los ik dit op ? Waterkoeling 6
iSP TV kiezen/beoordelen in de winkel, hoe doe je dat? Electronica 7
ChillPascal Hoe een custom powerswitch aansluiten Handleidingen en Installatie Tips 18
Arniebomba GTX680 DCUII SLi WC setup, hoe afstand overbruggen? Waterkoeling 8
gunny Koolance TMS205 - Aquaero 5 pro Hoe en wat Waterkoeling 0
E crysis 2 nat type : strict. hoe op te lossen Problemen & Oplossingen 9
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
Stephan---pro Hoe bevestig je noppenschuim? Problemen & Oplossingen 3
canonchiel Hoe moet ik mijn wc set aansluiten Waterkoeling 10
T Hoe vraag ik een RMA aan? HighFlow Webshop 3
D3T0X Meedenk topic. Hoe een deur naar boven open laten gaan? Cases en Modding 4
R Na 8 jaar geen watercooling het toch maar weer proberen, maar hoe? Advies Waterkoeling Setup 2
Robin Intel ivy bridge hoe denk jij erover? Hardware & Software 36
D [GEVONDEN] goedkope laptop ( maakt niet uit hoe oud die is ) Gevonden 4
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
O Hoe Bitspower D5/MCP655 Dual Top in de kast monteren? Handleidingen en Installatie Tips 10
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
cederieck Hoe kan ik dit oplossen Zonder iets bij te bestellen ! Waterkoeling 2
S back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
P Waterkoeling wel/niet gebruiken en zo ja hoe? Waterkoeling 21
C Overgaan op waterkoeling, maar hoe wat waar en waarmee? Advies Waterkoeling Setup 3
S Heatkiller 3.0 NICKEL hoe schoonmaken? Waterkoeling 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan