• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

eerste keer WC

Strict

Member
Hallo ik ben via wat klikken en vragen bij highflow terecht gekomen voor waterkoeling.

wat ik zeker water gekoeld wil hebben is mijn CPU, MeM en Graka

Specs van mijn huidige systeem:

Kast: Thermaltake armor
PSU: Thermaltake Toughpower 1200W
MoBo: Asus Rampage Extreme
CPU: Core 2 Quad Q9550
Graka: Sapphire HD4870 X2
MeM: 4x2GB OCZ PC3-10666 ReaperX HPC
Fan controller 1: Scythe 5.25 Bay Kama Meter
Fan controller 2: Scythe Kama Panel 2
HDD 1 & 2: 2x150GB Western Digital Velociraptor
HDD 3: 1TB Samsung spinpoint F1

buiten de kast en met 2 geheugen bankjes heb ik de cpu stabiel kunnen klokken op 4.4Ghz daarmee werd die wel te warm dus snel weel terug geclocked.
Ook word naar mijn mening de grafische kaart erg heet en maakt tevens een takke herrie.
Verder zijn de heatsinks van de geheugens zo breed dat er slechts 2 op een moederbord passen. zitten nu andere koelers op maar die koelen niet goed genoeg. ze komen non oc op 55 graden. (en dan draaien ze op 1066Mhz ipv 1333) wil ze proberen richting de 1600 te krijgen

om deze redenen wil ik waterkoeling gaan inbouwen.

Overige eisen:
behalve dat het goed moet werken en goed moet performen moet het niet al te veel kabaal maken.
het mag er ook wel leuk uitzien.
ik heb geen behoefte to boren of te zagen in me kast.
een incase oplossing zou leuk zijn maar als de radiator buiten de kast staat hoeft dit niet een groot probleem te zijn.
wil ook dat koeling voor geheugen werkt met 6 geheugenbankjes zoals op de nieuwe 1366 socket mobo's
mijn budget zit rond de 1000 euro.

Wat heb ik absoluut nodig en wat is goed aan te raden? en wat moet ik absoluut niet doen? iemand advies?

wil aanschaf gaan doen in januari dan heeft TPG-post het niet zo druk meer en zijn de dure maanden ook voorbij.
 
Ik zou twee loops nemen 1 rad bovenop de kast en 1 op de achterkant (of ergens anders kheb geen inzicht in de grootte van je kast ;)).

Loop 1, CPU en GPU:

radiator:
TFC Xchanger 360 Triple €109,90

240mm lijkt me iets te weinig voor je cpu en gpu dus daarom een 360mm en TFC radiatoren koelen het beste ;).

pomp:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V €66,95

Top pomp en redelijk compact.

pomptop:
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir €26,99

geeft de pomp extra prestaties en is tevens een reservoir.


CPU:
Swiftech Apogee GTZ €69,95

beste blok op het moment.

GPU:
EK-FC3870 X2 CF €103,95

EK is een goed merk, maakt topblokken.


slang:
Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK €6,75 x 3 (meter) = 20,25

Kleurtje etc. zijn eigen keus ik raad 3/8" aan om ruimte te besparen in de kast en omdat het makkelijker werken is.

fittingen:
Je hebt er 8 nodig voor deze loop

10MM (3/8) Feser Schroeffitting - G1/4 €4,59 x 8 =36,72

Goede schroeffittingen die er ook nog eens mooi uitzien ;).


Loop 2, mobo + ram:

radiator:
TFC Xchanger 240 Double €69,95

240mm is voldoende om het mobo + ram te koelen.


pomp:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V €66,95

pomptop:
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir €26,99

mobo block:
EK-NB ASUS HP - Acetal €32,99

Enige blok wat op jouw mobo past tevens van EK.


ram blokje:
MIPS maakt leuke blokjes, Freddy heeft er 1 in de shop staan ik denk dat hij ook wel aan de versie kan komen waarmee je tegelijk 4 modules kan koelen ;).

slang:
Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK €6,75 x 2 (meters) = 13,50

fittingen:
8 fittingen voor deze loop

10MM (3/8) Feser Schroeffitting - G1/4 €4,59 x 8 = 36,72

totaal voor de loops = 681,81

Verder heb je ook nog dingen nodig als een doorlus stekker voor de voeding, eventueel rad boxes om je radiators op te monteren aan je kast.
Ook kunnen er nog fans in het budget.

Verder heb je ook nog een aantal liters koelvloeistof nodig, die zijn er in verschillende smaken dus dat moet je zelf even uitzoeken ;).

motivatie voor twee loops:

Om alle hitte bronnen in 1 loop te doen is te veel voor 1 radiator, daarom is het beter om de hitte bronnen op te splitsen in twee loops.

Ik zelf vind het handiger om cpu+gpu en mobo+ram te doen, andere zullen zeggen dat het beter is om de grootste hitte bronnen te spreiden en dus zoiets te maken: cpu+(mobo/ram) en gpu+(mobo/ram).

Je moet zelf even goed nadenken hoe het slangen management het beste uitkomt, slangen moeten zo kort mogelijk zijn, grootste hitte bron het liefste direct na de radiator. En aan de hand van je 'slangen plan' de beste combo's uitzoeken voor de loops.
 
Laatst bewerkt:
kast is redelijk ruim BigTower model.
totaal 10 5,25 bays + 3 3,5 waar mijn 3 harddrives inzitten
er zijn op dit moment 5 5,25 bays bezet.

ruimte heb ik eerkijk gezecht niet een heel groot probleem mee.

zit zal ruimte onderop de kast + schroefgaten om pomp(en) te monteren.

zit zou er niet een heel groot probleem mee hebben om een paar gaatjes te boren in de rechter zijkant van de kast voor een radiator(en)

GPU word snel 80-90 graden op full load en cpu rond 60 mem ong 55 en NB rond de 45

MIPS heeft RAM Freezer 4 die koelt tot 6 modules
 
Laatst bewerkt:
Sluit me aan op Flythe :)

Ik zou een bind moeten maken met dezelfde tekst :p.

kast is redelijk ruim BigTower model.
totaal 10 5,25 bays + 3 3,5 waar mijn 3 harddrives inzitten
er zijn op dit moment 5 5,25 bays bezet.

ruimte heb ik eerkijk gezecht niet een heel groot probleem mee.

zit zal ruimte onderop de kast + schroefgaten om pomp(en) te monteren.

zit zou er niet een heel groot probleem mee hebben om een paar gaatjes te boren in de rechter zijkant van de kast voor een radiator(en)

GPU word snel 80-90 graden op full load en cpu rond 60 mem ong 55 en NB rond de 45

MIPS heeft RAM Freezer 4 die koelt tot 6 modules

Met een beetje modden past een waterkoeling vrijwel altijd ;).

Je temps. zien er niet schrikbarend hoog uit ofzo, al is het voor de stilte en overclock wel bevoordelijk om waterkoeling te hebben :p.

Freddy heeft de RAM freezer 1 al in zijn assortiment zitten dus ik neem aan dat hij de freezer 4 ook wel kan inkopen.
 
nice je kunt ze dus krijgen das mooi dan hoef ik niet op zoek naar een 2e leverancier :p

aan de achterkant van de kast zitten al 4 gaten voorgeboord voor slangen, zal morgen even kijken hoe groot die gaten zijn.

dus het beste zou zijn 2 loops
loop 1: pomp+top+reservoir -> rad -> GPU -> mobo
loop 2: pomp+top+reservoir -> rad -> CPU -> mem
zoiets?

als ik radiator buiten kast hang bijv zijkant dan zijn de slangen wel redelijk lang, waarschijnlijk langer dan 30 cm, om naar de GPU te komen. is dit te lang?
 
zijn die 90 graden fittingen niet nadeling voor de flow dan?

heb naar de ruimte in me kast gekeken en radiator binnen de kast gaat niet werken tenzij het een single rad is.
zal dus waarschijnlijk radiators aan de zijkant of bovenkant monteren

en die pomp + top met reservoir is waarschijnlijk net te groot om goed op de bodem van me kast te kunnen monteren.

maar ik vroeg me af of de volgende opstelling ook zou kunnen werken

res -> pomp -> top -> rad -> GPU -> evt. SB -> rad -> CPU -> NB -> Ram -> res

en dan gaan voor een zwaardere pomp en 1/2 ID slang
 
Ik zou twee loops nemen 1 rad bovenop de kast en 1 op de achterkant (of ergens anders kheb geen inzicht in de grootte van je kast ;)).

Loop 1, CPU en GPU:

radiator:
TFC Xchanger 360 Triple €109,90

240mm lijkt me iets te weinig voor je cpu en gpu dus daarom een 360mm en TFC radiatoren koelen het beste ;).

pomp:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V €66,95

Top pomp en redelijk compact.

pomptop:
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir €26,99

geeft de pomp extra prestaties en is tevens een reservoir.


CPU:
Swiftech Apogee GTZ €69,95

beste blok op het moment.

GPU:
EK-FC3870 X2 CF €103,95

EK is een goed merk, maakt topblokken.


slang:
Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK €6,75 x 3 (meter) = 20,25

Kleurtje etc. zijn eigen keus ik raad 3/8" aan om ruimte te besparen in de kast en omdat het makkelijker werken is.

fittingen:
Je hebt er 8 nodig voor deze loop

10MM (3/8) Feser Schroeffitting - G1/4 €4,59 x 8 =36,72

Goede schroeffittingen die er ook nog eens mooi uitzien ;).


Loop 2, mobo + ram:

radiator:
TFC Xchanger 240 Double €69,95

240mm is voldoende om het mobo + ram te koelen.


pomp:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V €66,95

pomptop:
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir €26,99

mobo block:
EK-NB ASUS HP - Acetal €32,99

Enige blok wat op jouw mobo past tevens van EK.


ram blokje:
MIPS maakt leuke blokjes, Freddy heeft er 1 in de shop staan ik denk dat hij ook wel aan de versie kan komen waarmee je tegelijk 4 modules kan koelen ;).

slang:
Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK €6,75 x 2 (meters) = 13,50

fittingen:
8 fittingen voor deze loop

10MM (3/8) Feser Schroeffitting - G1/4 €4,59 x 8 = 36,72

totaal voor de loops = 681,81

Verder heb je ook nog dingen nodig als een doorlus stekker voor de voeding, eventueel rad boxes om je radiators op te monteren aan je kast.
Ook kunnen er nog fans in het budget.

Verder heb je ook nog een aantal liters koelvloeistof nodig, die zijn er in verschillende smaken dus dat moet je zelf even uitzoeken ;).

motivatie voor twee loops:

Om alle hitte bronnen in 1 loop te doen is te veel voor 1 radiator, daarom is het beter om de hitte bronnen op te splitsen in twee loops.

Ik zelf vind het handiger om cpu+gpu en mobo+ram te doen, andere zullen zeggen dat het beter is om de grootste hitte bronnen te spreiden en dus zoiets te maken: cpu+(mobo/ram) en gpu+(mobo/ram).

Je moet zelf even goed nadenken hoe het slangen management het beste uitkomt, slangen moeten zo kort mogelijk zijn, grootste hitte bron het liefste direct na de radiator. En aan de hand van je 'slangen plan' de beste combo's uitzoeken voor de loops.


je hebt een klein foutje gemaakt hij heeft geen 3870X2 maar de 4870X2:icon_biggrin:
 
de 4870x2 versie is 6 hele euro's duurder :p.

Ik had gezocht op x2 en de eerste de beste gepakt, was dus toch niet de goede ^^.

@hierboven: Ga je dan goedkoper uitkomen? ja, dat gaat werken waarom niet? :p

poe 6 euro's :p


en met die setup met 1 pomp zou ik iets duurder uitzijn omdat er een zwaardere pomp moet komen en een apart reservoir natuurlijk nog topje bij ook maar ik kan dan wel de ruimte om de pomp stevig in me kast monteren omdat die een stuk kleiner uitvalt.

alles compleet zat ik zelf te kijken en dacht aan zoiets

XSPC Black 5.25 Single Bay Reservoir
Laing D5-MCP655 12V
EK-D5 X-TOP of Koolance MCP655/D5 Top
2xTFC Xchanger 360 Triple (omdat ik ze aan de zijkant van me kast ga monteren wil ik ze dezelfde grootte hebben)
Swiftech Apogee GTZ
EK-FC4870 X2 CF - Acetal
EK-NB ASUS HP - Acetal
MIPS RAM Freezer 4
zit dan op 666 euro...

komen er nog slangetjes fannetjes en en fittings bij

de gaten achterin me kast zijn geschikt voor 3/8 slangen maar met wat uitboren lukt 1/2 ook wel.

als fannatjes wou ik Zalman 120MM Fan ZM-F3RL RED 1800RPM nemen (mooi rood en redelijk stil), past dat? en moeten daar nog shrouds o.i.d. tussen?

mocht iemand nog verbeteringen hebben om betere prestaties eruit te halen dan hoor ik het graag...
 
Neem scythe fans, die zijn beter in de druk op radiatoren (welk type weet ik niet precies dat weten andere mensen hier beter wss :)).

Als ik jou was zou ik 3/8" slangen nemen, dat is veel makkelijker buigen en monteren. 1/2" slangen zijn alleen interessant voor estetische redenen.

edit: oh en een shroud is niet nodig een 120mm fan past direct op een tfc rad.
 
hoe zit het eigelijk met inbouwen & bevestiging van waterkoeling? wat is er nodig?

en onderhoud in hoeverre is dat nodig?

en er staan ook 2 tops in de shop EK-D5 X-TOP en Koolance MCP655/D5 Top die op de pomp passen die ik wil. welke top zal beter zijn qua prestaties?

.... wat een vragen ja ik weet ...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
B Eerste keer waterkoeling 800euro i5 3570K+ GTX670 Advies Waterkoeling Setup 6
J Eerste keer H2O Advies Waterkoeling Setup 1
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
J Help voor eerste keer Advies Waterkoeling Setup 13
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
H Antec P182 eerste keer met water spelen Gallery & Build Logs 43
7 Eerste keer Wc Setup Waterkoeling 3
Tomas Eerste keer waterkoeling Waterkoeling 12
Z Eerste keer WK, heb meningen nodig. Advies Waterkoeling Setup 14
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan