• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920

Rick E.

New member
Beste mensen,

al jaren ben ik actief lid op Hardware.Info en daar zie ik nogal eens wat waterkoeling-projecten voorbijkomen. Elke keer als ik dat zie gaat het van binnen kriebelen, maar eigenlijk is het er nooit van gekomen, vanwege het feit dat ik op zag tegen de aanschafkosten en het onderhoud. Ik heb nu namelijk een Mugen 2 en daar hoef je werkelijk niets aan te doen! :)

Nou wil ik echter toch eens gaan kijken of het mogelijk is om aan waterkoeling te beginnen, omdat ik er toch een beetje van baal dat ik niet stabiel verder kom met mijn Mugen 2. Ik heb er totaal geen verstand van, heb wel een aantal topics op dit forum doorgelezen over het starten met een WC, maar ook daar kreeg ik niet echt hoogte van hoe het nou precies werkt. Ik hoopte door middel van dit topic wat meer duidelijkheid te krijgen.

Zoals in de titel te zien is wil ik graag beginnen met enkel het koelen van mijn CPU. Mijn complete set-up kan je hier vinden, wel zo handig natuurlijk. Het koelen van de rest laat ik gewoon aan de lucht over, ik vind het ook totaal niet nodig om mijn GPU's watergekoeld te doen, ze worden niet overdreven warm en overklokken doe ik ze ook niet. Bovendien gaat het dan te veel kosten.

Mijn eerste vraag is echter of het slim is om een nieuwe behuizing te nemen. Ik heb nu dus een Cooler Master HAF 922, maar ik wil eigenlijk een behuizing met een volledig window, zodat je de koeling goed ziet. Ook mag die dan wel iets groter zijn, aangezien ik me afvraag of ik alles wel binnen de kast kwijt kan. M'n budget voor de kast en de WC te samen is ongeveer 350 euro, liefst minder natuurlijk. Ik ben vooral gecharmeerd van kasten als de Silverstone Fortress en verschillende Lian Li's.

Mijn tweede vraag is natuurlijk of jullie me willen helpen met het opstellen van een mooie waterkoeling. Ik wil graag alles binnen m'n kast hebben. Verder ben ik helemaal weg van deze kleurencombinatie (Duality project van Lemmy).

Is het mogelijk om dit binnen mijn budget te realiseren? En krijg ik binnen dit budget ook betere koelresultaten dan met mijn Mugen 2?

Alvast hartelijk dank! ;)
 
Bedankt Flythe! :)

Ik ben niet van plan om uit te breiden, ik vind enkel mijn CPU voorlopig meer dan genoeg. Een 240mm rad is dan toch voldoende?

En hoe zit het verder met de overige benodigdheden zoals gedestilleerd water en dergelijke? Zijn er nog dingen waarvan je zegt, die moet je echt hebben als je voor de eerste keer begint?

EDIT: Oh, en wat voor kast raden jullie mij natuurlijk aan binnen het budget? :)
 
een dik 240mm rad voldoet prima ja.

voorgemixed water of demi water met een toevoeging kan je uit kiezen, zulk soort dingen heb k er niet ingezet omdat k vind dat je daar zelf voor moet kiezen ;).

maar wat er nog bij moet:
-premix water of toevoeging
-evt. een slang knipper als je dat handig vind
-voor dit reservoir is het handig om een spuitfles te hebben
 
@Flythe: Okee, bedankt, dan ga ik daar eens naar kijken na het eten! :)

@Kerensky: Daar heb ik het gereedschap niet voor, plus dat ik behalve met het in elkaar zetten van een PC totaal niet technisch ben. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Ik betaal liever iets meer dan dat ik zelf moet gaan zagen.
 
Haha, ik ga eerst eens even op zoek naar een standaard case, wanneer ik echt geen behuizing kan vinden met Window die me aanstaat kom ik nog wel terug. ;)

Ik heb even gekeken voor vloeistof en een spuitfles, een knipslang vind ik niet nodig, ik denk dat ik het met een schaar ook wel netjes kan op de manier zoals het hoort (180° knikken en dan afknippen).

Ik heb nu dit als samenstelling, heb toch gekozen voor een witte slang met zwarte knikveer, dat vind ik heel gaaf.

Nou wil ik alleen wel gewoon doorzichtige vloeistof, die niet blauw oplicht, liefst kant-en-klaar. Welke moet ik dan precies hebben? En hoeveel liter moet ik dan hebben? Moet je het vaak vervangen of valt dat mee?

En vinden anderen dit ook de beste keuze qua rad en pomp? Zijn er nog alternatieven voor? ;)
 
dit + dit evt. aangevuld met een killcoil of pt nuke tegen algen. Ik gebruik altijd 'standaard' demi water met de feser base toevoeging en heb nog nooit last gehad van afzet oid.

2 Liter is wel minimaal aan te raden. vaak vervangen hoeft niet, als het water of blokken vies worden of als je je wc opnieuw op gaat bouwen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
B Eerste keer waterkoeling 800euro i5 3570K+ GTX670 Advies Waterkoeling Setup 6
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
Tomas Eerste keer waterkoeling Waterkoeling 12
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
J Eerste keer H2O Advies Waterkoeling Setup 1
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
J Help voor eerste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
H Antec P182 eerste keer met water spelen Gallery & Build Logs 43
7 Eerste keer Wc Setup Waterkoeling 3
Z Eerste keer WK, heb meningen nodig. Advies Waterkoeling Setup 14
Strict eerste keer WC Advies Waterkoeling Setup 49
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan