• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

1e keer waterkoeling

DaDennis

Junior Member
Hallo iedereen,

Bij deze mijn eerste post :), ik ben dus van plan om bij mijn nieuwe pc waterkoeling te gaan nemen. Ik heb me helemaal duizelig gelezen op websites en fora en uiteindelijk ben ik hier uitgekomen.

Om te beginnen zijn maar de specs van mijn pc:
Behuizing: Thermaltake Armor VA8000BWS
Voeding: Thermaltake Toughpower 1200W
Moederbord: Asus Rampage Extreme
Processor: Intel Core 2 Quad QX9650
Geheugen: 4x 2GB Corsair @ 1600mhz 7-7-7-20
Videokaarten: 2x Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E (CrossFireX)
Hardeschijven (C): 2x WD Velociraptor 300GB (Raid 0)
Hardeschijf (D): Seagate Barracuda 1,5TB​

Toen ik hier kwam zag ik heel handig een CPU + GPU Combo set. Daarbij heb ik gekozen voor deze opties:
HighFlow CPU + GPU Set
Radiator: TFC Xchanger Triple + Shrouds
Fans: 3x Zalman F3RL Clear + RED Led
CPU Block: D-Tek Fuzion v2
CPU Backplate: EK-Backplate
GPU Block 1: EK-FC 4870 X2 Acetal
GPU Block 2: EK-FC 4870 X2 Acetal
Reservoir: DangerDen Dual Bay Res
Pomp: 1x Laing D5-MCP655 12V
Slang: 3x 1 meter Tygon - Clear - High Flow - 1/2ID 3/4OD
Kleur Vloeistof: Feser One UV Red
Fitting: 8x 13MM (1/2) High Flow Fitting, inschroef G1/4
Slangklem: 10x TFC Herbie Clip Nylon Black​

Nu is het echter zo dat ik ook alle 4 de hardeschijven wil koelen, mijn gedachte was om dan de Aqua-Computer Aquadrive X4 toe te voegen. Naast die twee dingen staan in mijn wenslijstje dan nog koelpasta, een trechter (jaja ;)) en een PSU Bridging Tool.

Vanuit dit topic is er ook nog bijgekomen:
1 Meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
2x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4
2x TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart

Nu is dus mijn vraag: Werkt dit? Ik heb dus nul ervaring met waterkoeling, en voordat ik een aankoop van bijna 800 euro doe wil ik graag even wat feedback enzo :)


Bij voorbaat dank,

Dennis C.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooi setje, al zou ik de radiator verwisselen voor een TFC radiator deze presteren toch iets beter dan de thermochill en je hebt ook geen shroud nodig om de fans normaal te laten passen.

Welke pomp heb je in gedachten? dat staat namelijk niet in je lijstje ;).

Waterkoelen van de HD's is behoorlijk nutteloos behalve als je echt 0,0 airflow over je hds heen hebt, er is ooit een test geweest waarbij hd's onder verschillende temperaturen aan het werk werden gezet en degene die betere koeling hadden hadden een _kortere_ levensduur dan degene die weinig koeling hadden.

Er staan ook geen aansluitingen in je lijstje die worden niet bij elk onderdeel meegeleverd dus let daar ook even op ;).
 
Die 0,0 airflow kan wel kloppen over mijn HDs heen, ook al moest ik de pc nog kopen hoor ;) Ik ben zo iemand die liever eerst alles heeft kloppen voordatt ik wat aanschaf. En aangezien de PC in mijn slaapkamer staat is hoe minder herrie hoe beter, dus geen fans, dus geen airflow.
Ik vraag me alleen af of ik dan niet extra slangen (en fittingen en klemmen) moet kopen om bij die Aquadrive te komen.

En dat hele aansluitingen gebeuren is vrij veel, heb ik ook veel over gelezen, dus ook weer veel over vergeten, dus mede daarom dacht ik gewoon een setje te kopen. Het lijkt me dat als je een hele set koopt dat die goed combineert...

Ik kijk nu op de pagina van die Set, ik pas mijn post wel even aan voor die extra informatie. (Er zit dus ook een pomp bij enzo).
EDIT: Ok, ik heb wat extra gegevens toegevoegd bij die set.
 
Laatst bewerkt:
ik zou inderdaad je hdd's niet waterkoelen er er bij wijze van gewoon een low speed fan op zetten 800 rpm is al meer dan genoeg en is eigenlijk onhoorbaar
als ik jou was zou ik zoizo ook nog een radiator toevoegen in mijn ogen is een feser 360 niet genoeg voor cpu + 2X een 4870 x2
nog een 240 of 360 radiator erbij, want dan kan je de fans nog redelijk stil houden en heb je geen 3000 rpm fans nodig om het nog binnen de perken te houden ;)

verder zoizo een soort waarschuwing let heel goed op met het mounten van de full cover blocks want voor je het weet zit hij niet goed of in het ergste geval is je kaart naar de haaien (maar dat had je waarschijnlijk ook al wel op diverse fora geleren)
 
Voordeel van een set is dat alles compleet is, inclusief aantal fittingen en slangklemmen :)
Daarover hoef je dus niet meer zorgen te maken.

Shroud is wel aan te raden als je de ruimte ervoor hebt. De werking van de fans is dan stiller. En elke graadje koeling is mooi meegenomen :)

Dat stukje over harde schijven die minder lang meegaan door "te goede" koeling had ik ook gelezen. Google had daar een research over gedaan. :D

Het is slecht als de HDD's onder de 30 graden komt.
En slecht als het boven de 40 graden komt.
Dus probeer HDD's tussen 30 en 40 graden te houden.
Zie hier het hele verslag:
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf
Als je het gaat waterkoelen of een fan ervoor zet, kan je het wel tussen 30-40 graden houden.

Als je de Aquadrive X4 gaat aanschaffen, vergeet niet om nog 2 fittingen en 2 slangklemmen bij te bestellen.

--- update ---
De Aquadrive X4 dempt wel het geluid van de HDD's :)
Extra slang is niet nodig, je hebt als het goed is genoeg over van de set.
Maar een metertje extra bestellen kan geen kwaad, dan heb je iig de zekerheid dat je genoeg hebt (knipfouten kan ook nog eens voorkomen).

En idd oppassen met mounten van het blok op de videokaart.
Gewoon geduldig te werk gaan en niet forceren ;)
 
Laatst bewerkt:
Ok, als ik nu dus nog een metertje extra slang, 2 fittingen en 2 slangklemmen toevoeg ben ik good to go? Ik kan btw van de slangklemmen alleen 'TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart' vinden, in de set zitten 'TFC Herbie Clip Nylon Black'-klemmen, zijn dat dezelfde?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedenk me net iets... In welke volgorde moet ik alles aansluiten?

Ik zou waarschijnlijk zoiets doen:

Pomp -> Reservoir -> Radiator -> Aquabay -> CPU -> Videokaart 1 -> Videokaart 2 -> Pomp

Wat is beter? De heetste delen eerst, zodat daar kouder water langs stroomt en dus meer koelt, met het nadeel dat het water door de rest van de loop warmer is. Of juist andersom, zodat je water pas op het laatste moment een end warmer wordt.
 
Het maakt niet uit welke volgorde je doet.
Elke component zal even goed gekoeld worden, of die nou eerder of later in de loop bevindt.

Je kan daarom het beste de volgorde doen, die het best past bij jouw behuizing en setup.
Zorg ervoor dat jouw slangen zo kort mogelijk zijn.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
B Eerste keer waterkoeling 800euro i5 3570K+ GTX670 Advies Waterkoeling Setup 6
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
T Waterkoeling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 1
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
Tomas Eerste keer waterkoeling Waterkoeling 12
S 1e keer zelf bouw Waterkoeling 2
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
M [IN-ACTIVE] EK Gtx 580 nickel/plexi 2 keer Gevonden 0
R 2e keer besteld en 3e komt eraan! HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
z999 2e keer highflow HighFlow Testimonials / Shopreviews 11
J Eerste keer H2O Advies Waterkoeling Setup 1
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
H 1e keer wc voor pc bestellen Advies Waterkoeling Setup 16
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
Sw333t Het verbaasd me keer op keer hoe snel Highflow levert HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
M Perfecte ervaring met Highflow 3e keer op rij HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
J Help voor eerste keer Advies Waterkoeling Setup 13
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
H Antec P182 eerste keer met water spelen Gallery & Build Logs 43
7 Eerste keer Wc Setup Waterkoeling 3
Z Eerste keer WK, heb meningen nodig. Advies Waterkoeling Setup 14
Strict eerste keer WC Advies Waterkoeling Setup 49
D PC Configuratie, gratis dit keer weggegeven.... Hardware & Software 31
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan