• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

WC Advies gevraagd - EVGA x58 Classified systeem

5b. Kies jouw Pomp Top: HEB IK BIJ DEZE POMP EEN TOP NODIG!!!!!!!
Ja heb je nodig, omdat je met 3/8" slang gaat werken.
Je kan de eerder gekozen EK-D5 top nemen, die is prima.

6. Kies jouw Koelvloeistof: Moet ik hier ook nog UV reactive vloeistof nemen daar de slang reeds UVis????????
Hoeft niet persé, wel leuk voor in reservoir :)
Maakt verder niks uit eigenlijk.

7. Kies jouw Slang/Tube: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - WHITE Hoeveel meter????
3 meter minimaal is aan te raden.

8. Kies jouw Fittingen: 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) EK-PSC Schroeffitting - G1/4 Black
Rad: 2 stuks
CPU: 2 stuks
MB: 2 stuks
Reservoir: 2 stuks
Pomp: 2 stuks
--> niet nodig --> Indien top: ook 2 stuks
Dus 10 stuks

9. Kies jouw toebehoren en accesoires: koelpasta zou bij het MB-block zitten
ArctiClean, MX-3 (voor CPU), Trechter, Spuitfles, Slangknipper en Bridging Tool zijn musthaves.
Niet noodzakelijk, maar als je het eenmaal hebt zal je het gebruiksgemak zeker het geld waard vinden.

nee, juist niet. In onze hobby wordt de afsluiting niet gemaakt door de schroefdraad, maar door de o-ring die op elke fitting zit. Daarbij komt dat door het teflon de dikte van de schroefdraad groter wordt, waardoor de blokken mogelijk zelfs kunnen barsten, iets wat nog makkelijker gebeurt bij zwakkere materialen als plexiglas.

Voila dus het volgende had ik besteld bij HF, pomp en rad heb ik van Lakigucci overgenomen.
Alles reeds mooi ontvangen.:080:

1. EK Supreme HF Acetal+Nickel
2. EK FB Evga x58 Classified Acetal+Nickel
3. Xchanger 360 Rad
4. Mcp655 Swiftech + EK D5 X-top
5. EK Bay spin Reservoir
6. 10mm 3/8 id 1/2 od EK PSC schroeffittingen
7. Feser Tube UV slang 3/8 id 1/2od
8. Thermochill Red

Deze loop zou dus in mijn cosmos s moeten komen.
Hierbij had ik nog enkele vraagjes ivm de volgorde van de loop.
Rad zou ik bovenaan plaatsen met 3x120mm fans bovenop. (volgens kenny s. beter zo)
Pomp + top onderaan en mijn EK bay ergens midden. Bay moet sowiezo hoger dan de pomp.
Dan de volgorde van mijn de loop. Zou normaal niet veel geen rol mogen spelen.

Rad--->Cpu blok--->MB blok---->Pomp---->Bay---->Rad
Denk dat juist is en zou moeten lukken.

Ivm de fans voor op rad; ik heb 3xScythe s-flex en 3xScythe ultra kaze 3000rpm liggen.
Welke keuze hier? En hoe laat ik ze blazen? Lucht van buiten opt rad naar binnen, mijn gedacht?

En in de cosmos s zit achteraan ook nog een fan en dus hierbij de lucht van binnen de kast(warme lucht) naar buiten laten blazen?

Grtzzzz

Over de fans: Tenzij je een probleem heb met veel lawaai zou ik voor de Ultra Kazes gaan, omdat de TFC Xchanger vooral bedoelt is voor hoge RPM fans, zoals goed te zien is op onderstaande grafiek. Boven de 1800RPM is alleen de GTX360 beter, maar dat is, zoals al goed te zien op de grafiek, een radiator die volledig gericht is op hoge RPM.

triples-v2_OC920_deltaT.jpg

Ik zou zelf de lucht de kast inblazen. Hoewel je hier tegen de convectie ingaat, is de lucht buiten de kast wel een stuk koeler dan erin, waardoor je een lagere temperatuur zou mogen verwachten. Daarbij zijn de UK3000's sterk genoeg om zich niets aan te trekken van convectie :p.

Ja, nu ik zo kijk: volgens jouw indeling laat je je pomp naar je bayres pompen. In waterkoeling is het gewoonte om het reservoir op de ingang van de pomp aan te sluiten. Dit maakt het ontluchten namelijk makkelijker. Dus dan zou je zoiets krijgen:
Rad--->Cpu blok--->MB blok---->Bay---->Pomp---->Rad

Je moet proberen de slangroute zo kort mogelijk te houden, daardoor blijft de weerstand van je setup lager (en krijg je dus iets betere prestaties), en het ziet er gewoon een stuk netter uit. Hieronder een tekening met iets kortere slangroute.

Bijlagen

• slangroute Shechenko.png
    slangroute Shechenko.png
    11,5 KB · Weergaven: 29
Ok bedankt.
Dus bij het moederbord maakt het niet uit wat in of uit is?
Enkel Cpu wel dacht ik links was in en rechts is uit.

Bij de pomp sluit ik de slang van het mb vooraan aan en bovenaan gaat de slang naar de bay?
Vorige post zei je toch
"Ja, nu ik zo kijk: volgens jouw indeling laat je je pomp naar je bayres pompen. In waterkoeling is het gewoonte om het reservoir op de ingang van de pomp aan te sluiten. Dit maakt het ontluchten namelijk makkelijker. Dus dan zou je zoiets krijgen:
Rad--->Cpu blok--->MB blok---->Bay---->Pomp---->Rad"

Had gelezen dat volgorde niet zoveel uitmaakt. Bij jouw tekening is mijn dan geraakt het water van de bay vlot in het rad?

Nee, reservoirs zijn juist zo ontworpen dat lucht minder snel eruit kan dan het erin gaat. Zo werkt het principe van ontluchten. En omdat je het op deze manier monteerd, zal er altijd wel lucht in je rad terecht komen. Dit kan je echter makkelijk oplossen door de eerste paar dagen van tijd tot tijd je kast naar achter te kantelen, zodat de lucht in je radiator naar je reservoir kan ontsnappen.

Pomp + top onderaan en mijn EK bay ergens midden. Bay moet sowiezo hoger dan de pomp.
Dan de volgorde van mijn de loop. Zou normaal niet veel geen rol mogen spelen.

Rad--->Cpu blok--->MB blok---->Pomp---->Bay---->Rad
Denk dat juist is en zou moeten lukken.

Grtzzzz

De tekening die jij gemaakt hebt geeft toch de opstelling aan die ik mijn vorige post gezet had:doubt: of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

De opstelling die ik getekend heb is:

Rad-->Bay-->Pomp-->MB blok-->CPU blok-->Rad

Je moet het de andere kant oplezen als het ware ;). Ik had inderdaad wat pijlen moeten gebruiken :).

Ja heb de thread ivm volgorde ook gelezen en ja volgorde maakt niet zoveel uit.
Loop zo kort mogelijk houden en bay/res voor pomp.
Nog ff de in en out van de onderdelen bekijken:112:
Als er nog iemand is met opmerkingen of advies, laat het hier maar achter.
Zonet bij MDPC-X sleeve kit besteld:080:
Al de satas gesleeved:doubt: dacht dat het vlotter zou gaan maar toch gelukt.
2xSSD Postville80GB --> rode sleeve
Opslag hds (2) --> zwarte sleeve
Optische drives --> witte sleeve
Aan de antwoorders op mijn vragen, alvast bedankt.:041:
Grtz

Nog een kleine opmerking. Ik heb namelijk hetzelfde blok.
Let op de flowrichting.

Carefully identify the direction of the flow in your circuit. For the EK-SUPREME HF to operate properly, the fitting nearer the center of the water block MUST BE USED AS THE INLET.

Als je de spullen hebt, probeer de loop dan zonder vloeistof even uit. Ik kwam er op die manier achter dat sommige bochten erg krap kunnen worden. En je wilt niet dat de slang gaat knikken.
Bovendien wil je graag dat de slangen er niet uit gaan zien als een spaghetti brij.

Succes.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
radmiraal advies gevraagd ! Advies Waterkoeling Setup 8
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4 Problemen & Oplossingen 32
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
H (Advies Gevraagd) I7 3770k, Maximus V Formula, GTX 670. Advies Waterkoeling Setup 15
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Netwerk advies gevraagd :) Hardware & Software 45
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies Waterkoeling gevraagd Advies Waterkoeling Setup 2
N Waterkoeling i7 2600k, advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 8
the_cyberspace Advies gevraagd voor een compleet setje Advies Waterkoeling Setup 4
volcom Advies gevraagd: welke kleur koelvloeistof? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan